T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: ivan efter 29. April 2010 kl: 17:01:56
-
Hej,
har en blæst en toppakning, - håber bare det er det, efter 140.000 km. Det er jo hvad der kan ske.
Har ledt lidt i forumet efter tilspænde procedure for topstykke på sådan en 1,9 TD, - men uden held.
Er der mon nogen der kan hjælpe?
mvh Ivan
-
Typisk er tilspændingsproceduren vedlagt den nye toppakning.
Ellers er den sådan:
Spænd over kryds - start fra midten. Først 40 nm, så 60 nm, dernæst 90 grader og til sidst 90 grader igen. Der skal ikke efterspændes.
-
Tak for hurtigt svar! - Det var desværre ikke toppakningen. Forkammerindsatsen (dysen), eller hvad den nu hedder var gået løst så der var brændt hul i stemplet, - Øv!
Jeg lægger lige nogle billeder ind (hvis jeg kan finde ud af det).
mvh Ivan
-
Her er billeder.
Som man kan se er forkammerdysen gået løs og har drejet sig, - hvilket har medført nedsmeltning af stemplet!
Jeg er i tvivl om hvor vidt den revne cylinder kan reddes ved at hone den op, - er der nogen der har erfaring med det?
mvh Ivan
-
..der skal nok et par større Stempler til,
hvis jeg læser rigtig er den allerede udstyret med 80,48mm Stempler.
Det er det største der findes..
Std = 79,48
1. rep = 79,98
2. rep = 80,48
ellers er det tid til 2,0 l mTDI med Stempler fra 5cyl TDI, den hat 80,94 i Std..
men det letteste er nok en anden motor :/
mvh, michael
-
Ja, - en anden motor er nok letteste løsning.
mvh Ivan
-
Ja - det sker desværre at forkammeret går løs. Særligt sker det, hvis dysen (det er den du skruer i ovenfra) ikke leverer som den skal, eller hvis timingen er forkert.
Jeg kan se, at cylindrene er i sidste overstørrelse - 80,48 mm. Det betyder, at der ikke kan bores til ny overstørrelse. Derfor er eneste chance for at redde blokken, hvis sporene fra havariet kan fjernes med en let finish-honing. Det er lidt svært at vurdere på billederne, om der er deciderede ridser i cylinderen, eller om det bare er aflejringer af det revne stempel. Umiddelbart vil jeg tro, at den kan reddes. Prøv i første omgang med en Flex-hone, og hvis den ikke kan tage det, så en tvangshoner med sten 300 eller 500 på. Er der efter sådan en behandling stadig spor, så må man desværre nok konstatere, at det var det.
Lykkes det at få cylinderen i form igen, så sørg for at få afvejet det nye stempel, så det matcher de tre andre indenfor 10 gram, og sørg også for at stempeloverstanden på alle 4 er ens indenfor 1/10.
BTW: Ingen grund til at tude over topstykket - revnen ved cyl. 2 er i sig selv afskedigelsesårsag.
EDIT: Slået på målstregen...
-
Tak for input, - der er lidt at gå i gang med.
mvh Ivan