T3nettet og T3Klub Danmark forum

Vores biler. => Din bil... => Emne startet af: bos1 efter 15. Juli 2010 kl: 12:31:15

Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 15. Juli 2010 kl: 12:31:15
jeg vil i denne tråd komme med spørgsmål men også oplysninger omkring min ombygning til R4I

motoren er en 1,8 med indsprøjtning fra en passat motorkode PB den sidder også i de senere modeller af golf 2 gti

de første spørgsmål er

skal der side et pilotleje i svinghjulet
kører den normalt med kat og dermed så også med lambdasonde
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: jensjakob efter 15. Juli 2010 kl: 12:31:46
Svjv skal der pilotleje i svinghjulet.
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Mølle efter 15. Juli 2010 kl: 13:52:51
Der skal helst pilotleje i, da højgearsakslen er flydende. Ikke i svinghjulet, men i krumtappen (hvis der er hul til det????)
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: jensjakob efter 15. Juli 2010 kl: 13:53:33
Krumtappen. Undskyld. Det er varmen.
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Hinze efter 15. Juli 2010 kl: 14:50:23
Citat fra: "bos1"
jeg vil i denne tråd komme med spørgsmål men også oplysninger omkring min ombygning til R4I

motoren er en 1,8 med indsprøjtning fra en passat motorkode PB den sidder også i de senere modeller af golf 2 gti

de første spørgsmål er

skal der side et pilotleje i svinghjulet
kører den normalt med kat og dermed så også med lambdasonde


Lækker motor  :wink:

Pilot eller nåleleje sidder for enden af krumtappen, de har det hos VW til 80 kroner.

Der kan godt være lambdasonde uden kat, hvad fortæller "ledningsnettet" der sidder på?

Husk også Loctite 243 til svinghjulsboltene, når de skal spændes.

Hinze
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 15. Juli 2010 kl: 14:57:33
ja krumtappen selvfølgelig  :oops:  havde et på  lager og det er nu monteret
jeg har ikke fundet ud af så meget om lednings nettet uover at der 2 lange brune ledninger der på grund af deres længde godt kunne være til en lambdasonde
og så vidt jeg har kunne finde ud af på autodata er der kat på den model motor

og ja hinze det er en rigtig fed motor  :wink:
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Hinze efter 15. Juli 2010 kl: 16:34:36
hmm, tror ikke brune ledninger er til lambda, måske en grøn. Der kan være muligvis kun være een ledning, hvis ikke "sonden" er opvarmet.

Hinze
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 15. Juli 2010 kl: 21:25:12
jeg må se om jeg ikke kan finde noget diagram (jeg kan finde ud af) eller en passat jeg kan kigge i
heldigvis er det jo et projekt der tager et stykke tid
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Hinze efter 15. Juli 2010 kl: 21:55:34
Citat fra: "bos1"
heldigvis er det jo et projekt der tager et stykke tid


Du er vist ikke den eneste, der har projekter der tager tid........ :oops:
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 15. Juli 2010 kl: 22:10:58
Citat fra: "Hinze"
Citat fra: "bos1"
heldigvis er det jo et projekt der tager et stykke tid


Du er vist ikke den eneste, der har projekter der tager tid........ :oops:


det skal et rigtig projekt gøre for så får man det som man vil have det  (har jeg bildt mig selv ind)
og man skal igennem mange ideer før man når den rigtige  :D
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: jensjakob efter 16. Juli 2010 kl: 00:23:30
Hej Dan,

Jeg harmed success lånt Haynes manuler på biblioteket :-)

Der var også et tidspunkt hvor man kunne hente dem på .ru, skrev et link herinde om det (i forfærdelse over den slags pirateri, naturligvis), kan ikke genfinde linket.
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Hinze efter 16. Juli 2010 kl: 07:37:44
Citat fra: "bos1"
Citat fra: "Hinze"
Citat fra: "bos1"
heldigvis er det jo et projekt der tager et stykke tid


Du er vist ikke den eneste, der har projekter der tager tid........ :oops:


det skal et rigtig projekt gøre for så får man det som man vil have det  (har jeg bildt mig selv ind)
og man skal igennem mange ideer før man når den rigtige  :D


Så giver livet jo mening igen, stærke og kloge ord :P

Hinze
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Hinze efter 19. Juli 2010 kl: 18:24:20
Har du luret lidt på megasquirt til den fine motor, det vil være oplagt; det kræver en del læsning, men nu har du jo lidt tid de sene sommeraftener.. Jeg hjælper gerne med psykologhjælp :wink:

Hinze
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 19. Juli 2010 kl: 22:22:38
nej det har jeg ikke
men jeg vil til at starte med også helst have den som den er for alt det der indsprøjtning er stadig lidt nyt for mig
og da pengene ikke er de store er det nemmere at bruge det jeg har
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Hinze efter 19. Juli 2010 kl: 22:41:12
lyder også fornuftigt, men der er såmænd ikke formuer gemt, men en del læren om motorer. Du kunne "smide" masse mængde måleren bort,da MS kan kører på ren maniflod tryk.

Hinze
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 19. Juli 2010 kl: 22:42:04
så er projektet i gang  :D
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 10. August 2010 kl: 21:26:39
så kom vi lidt videre
den er indtil videre hængt op med en 4 trins gearkasse som skal skiftes til en 5 trins med spær når jeg finder sådan en
den skal ud igen da den støder på ved indsugningen på cyl 4 så der skal den lige have et tryk men det gør ikke så meget da den alligevel skal have lavet lidt rust der
men der er opstået et par spørgsmål
kan man pille den vandbeholder der sidder bag klappen ved nummerpladen fra da den kommer i vejen for luftslangen til indsugningen
hvis jeg sætter LM over i den org luftfilterkasse (fra wbx)så får den vel stadig den luft den skal eller hvad
så vidt jeg kan måle er arealet det samme eller større på den runde kontra det firkantede
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: jensjakob efter 10. August 2010 kl: 23:30:06
Manifolden er godtnok grumme stor.

På Frk G er den bagerste vandbeholder væk - det virker fint. Den tilbageværende er placeret der hvor vandbeholdere også sidder på en diesel-bil.
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 11. August 2010 kl: 16:15:13
ja den manifold er stor men jeg vidste godt den ikke kunne være der det er det samme hvis man bruger motoren fra en gti med mekanisk sprøjt

jamen så ryger dunken og jeg havde også tænkt mig at lave et diesel set up med den anden beholder
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 12. August 2010 kl: 13:48:16
hold da fest der er mange ledninger til sådan noget indsprøjtnings pjat   :shock:  :shock:
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: jensjakob efter 12. August 2010 kl: 14:00:29
Jeps. Har du diagrammet og originalt ledningsnet?
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Hinze efter 12. August 2010 kl: 14:44:44
Citat fra: "bos1"
hold da fest der er mange ledninger til sådan noget indsprøjtnings pjat   :shock:  :shock:


Måske har Crapz (eller andre) en løsning på dette via onkel eller moster; var det ikke en RP?

Hinze
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Crapz efter 12. August 2010 kl: 15:13:24
Jeps ;) har den hele til at ligge som PDF du sender mig bare en Mail så får du dem retur ;)
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Crapz efter 12. August 2010 kl: 15:13:56
Jeg skal ned og lave kabler på min TDI i morgen ;) gldæer mig meget til at starte den :D
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 12. August 2010 kl: 15:40:17
hinze: nej det er da en PB  :D
men jeg er kommet så langt så jeg har fundet ud af jeg manglede nogle relæer så dem er jeg ved at tage fra DJ motoren og så prøve at parre dem med PB motoren så jeg får så mange org stik som muligt
og så skal jeg lige have fixet min printer så jeg ikke skal løbe ind og ud hele tiden  :D

craps: der er mail på vej og held og lykke med opstarten
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 18. November 2010 kl: 10:28:46
havde lige glemt denne tråd så jeg forsætter her
og for at samle det hele lidt lægger jeg denne link ind her
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-8931-highlight-barnevognen.html


jeg er faret lidt vild i mit ledningsnet
er der nogen der gider at forklare mig hvordan signalerne til benzinpumpen fungere
altså hvordan den får signalet til at starte og stoppe evt hvilke ledninger den bruger til dette for lige nu pumper den bare derud af når den får strøm
og er der evt nogen der ved præcis hvor benzinslangerne skal tilsluttes
der er så vidt jeg kan se kun 2 steder og bytter jeg rundt på dem får den intet benzin men laver så meget tryk i dem så den presser slangerne af eller hul i dem hvis de er lidt møre
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 18. November 2010 kl: 16:27:04
fandt ud af mine benzinslanger sidder rigtigt
fødeslangen direkte på dysebroen og returen på regulatoren
så nu skal jeg bare finde ud af hvorfor min pumpe opfører sig som den gør
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Jarl efter 18. November 2010 kl: 18:00:46
Igen: jeg aner ikke, hvordan det fungerer på din type indsprøjtning, men jeg har et lille overblik over MonoMotronic. Jeg aner intet om, om farvekoderne er de samme på din indsprøjtning - brug det som inspiration, eller skrot det.

Først en opridsning af de relevante kabler: Boksen har to typer strømforsyning. Rødt kabel, der har permanent+ og sort kabel, der får plus, når der sættes tænding på. Brunt kabel til stel. Desuden er der et grønt/hvidt kabel, der giver boksen signalet fra Hallgiveren, der sidder i strømfordeleren. Endelig er der kablet til benzinpumperelæet - det er brunt/blåt og giver stel (altså skal "den anden side" af relæet have tændingsafbrudt +)

Funktion:

Når der sættes tænding på (nu strøm på sort kabel) giver boksen stel til benzinpumperelæet i 2-3 sek. (strøm på brunt/blåt kabel). Hvis der ikke kommer signal (svag impuls) fra Hallgiveren, så afbrydes stel til benzinpumperelæet igen - altså efter 2-3 sek. og benzinpumpen stopper. Hvis motoren går i gang (det "ved" boksen, når impulssignalet fra Hallgiveren fortsætter=motoren roterer), så fortsætter den med at give stel til pumperelæet, og benzinpumpen kører kontinuerligt, indtil du drejer nøglen til "sluk" (den tændingsafbrudte + til pumperelæet slukker), eller motoren af anden årsag går i stå (Hallsignalet ophører, og så "ved" boksen jo, at motoren er gået i stå, og den "slukker" derfor for stel til pumperelæet.

Jeg ved ikke, om det overhovedet er forståeligt, eller giver mening, men det var i hvert et behjertet forsøg ;-)
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Jarl efter 18. November 2010 kl: 18:08:12
I øvrigt - hvilket indsprøjtningssystem har du? Digifant, oder was?
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Jarl efter 18. November 2010 kl: 18:23:07
Ok, så har jeg lige studeret Digifant lidt. den styrer benzinpumperelæet præcis som MonoMotronic. Altså ved hjælp af en afbrudt stel. På min tegning er det et gult/blåt kabel fra pin 6 i boksen, men om det matcher din årgang, aner jeg ikke.
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Hinze efter 18. November 2010 kl: 19:34:34
Citat fra: "Jarl"
Igen: jeg aner ikke, hvordan det fungerer på din type indsprøjtning, men jeg har et lille overblik over MonoMotronic. Jeg aner intet om, om farvekoderne er de samme på din indsprøjtning - brug det som inspiration, eller skrot det.

Først en opridsning af de relevante kabler: Boksen har to typer strømforsyning. Rødt kabel, der har permanent+ og sort kabel, der får plus, når der sættes tænding på. Brunt kabel til stel. Desuden er der et grønt/hvidt kabel, der giver boksen signalet fra Hallgiveren, der sidder i strømfordeleren. Endelig er der kablet til benzinpumperelæet - det er brunt/blåt og giver stel (altså skal "den anden side" af relæet have tændingsafbrudt +)

Funktion:

Når der sættes tænding på (nu strøm på sort kabel) giver boksen stel til benzinpumperelæet i 2-3 sek. (strøm på brunt/blåt kabel). Hvis der ikke kommer signal (svag impuls) fra Hallgiveren, så afbrydes stel til benzinpumperelæet igen - altså efter 2-3 sek. og benzinpumpen stopper. Hvis motoren går i gang (det "ved" boksen, når impulssignalet fra Hallgiveren fortsætter=motoren roterer), så fortsætter den med at give stel til pumperelæet, og benzinpumpen kører kontinuerligt, indtil du drejer nøglen til "sluk" (den tændingsafbrudte + til pumperelæet slukker), eller motoren af anden årsag går i stå (Hallsignalet ophører, og så "ved" boksen jo, at motoren er gået i stå, og den "slukker" derfor for stel til pumperelæet.

Jeg ved ikke, om det overhovedet er forståeligt, eller giver mening, men det var i hvert et behjertet forsøg ;-)


Det er en klasse beskrivelse, Jarl. Til et 13 tal (jeg for ung til UG og for gammel til 12 skalaen)
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 18. November 2010 kl: 19:37:59
først og fremmest tak for forklaringen den vil jeg forsøge at tolke når der bliver tid igen  :D

det er et digifant 2 indsprøjtning

det eneste jeg ikke lige forstår er at du skriver brunt/blåt kabel er stel og senere strøm på brunt/blåt kabel
med det mener du vel stadig at det får stel ikke
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Jarl efter 18. November 2010 kl: 20:11:02
Jo, jo - jeg mener selvf. stel. Man skal lige vænne sig til den bagvendte logik, at man slukker og tænder for et relæ ved at "tænde" eller "slukke" for stel.

PS: tak Hinze. I øvrigt er jeg også selv fra 13-skala-generationen.
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 18. November 2010 kl: 22:15:24
endnu en gang tak for at du gider bruge tid på at skrive disse forklaringer der gør det hele lidt lettere  :D  :D
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: PARKHAVE efter 18. November 2010 kl: 22:38:04
Stelstyring giver nærmest sig selv, når man altså er udlært japsermekaniker :lol:  :lol:  :lol:
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 19. November 2010 kl: 12:00:09
jeg har nu tjekket det hele igennem igen og det ser ud til at være sat rigtigt sammen men den får stadig alt for meget benzin
det virker lidt som om at styreboksen/pumpen tror motoren kører lige så snart der er tænding på

må indrømme jeg er ved at tabe modet lidt og kaste håndklædet i ringen (t3 synrom ved det) og så bare kaste en wbx med karburator i istedet
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Hinze efter 19. November 2010 kl: 12:13:09
Hvis jeg forstår det rigtigt, kan den starte men drukner. Hvis du pille dysebroen/dyserne af og sætter tænding på kommer der så benzin ud. De skal selvfølgelig ikke give en dyt før du tørner starteren. Giver dyserne benzin når du tørner starteren. Er lambdasonden tilsluttet/virker den?

Vi giver ikke op nu!
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 19. November 2010 kl: 12:39:24
lamdasonden er så vidt jeg har fundet ud af kun på pf motoren

jeg har ikke pillet dysebro og dyser af og tjekket de ting efter
men jeg tror at problemet består i at pumpen bare kører max lige så snart der er tænding på og det samme gør tomgangsluftventil (ved ikke om det har nogen sammenhæng) og lige nu får den så meget benzin så den pakker cylindrene med benzin og kun kommer med lidt hoste lyde
lige som om den gerne vil starte med ikke kan forbrænde alt det den bliver fodret med
jeg har den startet op så den kørte men så var det som om den druknede og siden har den kun hostet lidt
pumpen har startet og stoppet som den skulle men nu kører den bare konstant
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Jarl efter 19. November 2010 kl: 13:05:46
Så nu først: Ro på! Du har en toppotent motor liggende i bilen. Den har kunnet køre i en anden bil, så det kan den selvf. også i bussen. Jeg kan godt forstå, at du er ved at brække dig over ledningsnettet - det får man lidt grå hår i hovedet over, men når først du har en bil, der kører lydløst og problemfrit, så er det bare noget du kigger tilbage på og griner af. Husk det.

Mit forslag er, at du tager ledningsdiagrammet, der passer til din motor, og så går du ALLE kabler fra styreboksen igennem én for én. I den her stil: "OK pin nr 1 skal have forbindelse til det og det. Nu tager jeg mit multimeter og måler om, der er forbindelse igennem til det rigtige sted, og så bagefter tager jeg pin nr 2 og gør det samme"

Næste skridt er at tjekke trykket i benzintilførslen. Få fat i et manometer og sæt det ind på et T-stykke mellem pumpen og indsprøjtningen. Er der det tryk, som foreskrives for din motor? Har du overset en trykreguleringsventil? Skulle der faktisk være lambdasonde på?

Og så alle de "banale" ting. Er der gnist i tændrørene. Står tændingen overhovedet rigtigt? Har strømfordeleren været afmonteret og er monteret forkert? Sidder tændkablerne på den rigtige plads i strømfordeleren? Er tandremmen taktet rigtigt?

Det er simpelthen bare systematisk fejlsøgning. Lad være med at forudsætte at noget som helst virker. Alt er under mistanke - især de ting, der er pillet ved under ombygningen. Mål alt igennem - skaf dig sikker viden, om hvad der helt sikkert er OK, og hvad der måske kunne være galt. Kun systematisk gennemgang kan løse problemet, for i virkeligheden er benzinindsprøjtning og tænding et kompliceret samspil, og én lille fejl kan fucke hele dynen totalt op. Jeg er selv så meget autist, at jeg elsker nedskrevne lister. Jeg sidder med diagrammet g skriver til mig selv: Pin 1, grønt kabel, 0,5 mm2, bærer 12 V fra klemme 15, er tilsluttet ved fordelerboksen osv." Så går jeg ud med mit multimeter og måler, om det er faktisk er sådan. Når jeg så har konstateret, at det passer, så får den et flueben (man er vel lærer ;-)), og så behøver jeg aldrig mere at overveje pin 1 som en fejlkilde, for jeg VED, at den er på plads. Når så jeg VED at alle pins er belagt, som de skal være, og lortet stadig ikke spiller, så er næste skridt: "hvad er der af elementære fejlkilder, jeg har overset?" Se bare på mit eksempel: Jeg havde hovedet fuldt af ledninger og farvekoder, og så overser jeg noget så simpelt, at den sluger falsk luft fra slangen til bremsekraftforstærkeren. Jeg ved sgu da godt, at en benz.motor fucker up, når den tager falsk luft. det har jeg vidst siden jeg var 12 og kørte på tunet Maxi Puch, men jeg var simpelthen så fokuseret på alt muligt andet, at jeg ikke tænkte logisk.

Hvis et total gennemgang af ledningsnettet ikke giver bonus, så sæt dig ned og tyg en skrå, og spørg dig selv: Hvad har jeg overset?

Det skal nok komme til at køre, men der er perioder, hvor man har lyst til at skubbe den i havnen - det tror jeg, at enhver T3ejer kender - og det giver altså lidt at grine af - bagefter.
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Bo efter 19. November 2010 kl: 15:30:16
Ahhhh.... nu blev jeg helt rolig....og jeg er ikke engang ved at skifte motor :D
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Hinze efter 19. November 2010 kl: 17:04:02
lidt åbne tanker, hvor meget skal der til at åbne en elektrisk dyse, altså med "voldens" magt når benzintrykket står klar i dysebroen
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Aran efter 19. November 2010 kl: 18:12:42
Og i mangel af indgående kendskab til pågældende motorer spørger jeg:
Er den med map sensor ? (Styrer max. tryk i indsugningsmanifolden ) Isåfald kan den være et godt bud på en fejlmelding. Er den med spjældhus potentiometer ? Hvis og såfremt i fald, og ledningerne er møre og måske snoede sammen, kan den give ALT for meget, selvom spjældet reelt står til tomgang.
Men som Jarl så rigtigt skriver: Du skal nok finde fejlen og få styr på den. Og så er det mange gange man bagefter siger: Var det virkelig bare det ??!!! Når man passende mange gange har bandet, truet med ophugger og næsten opgivet ethvert håb, så sker miraklet.
Så held med det .....
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Hinze efter 19. November 2010 kl: 19:08:08
Citat fra: "bos1"

må indrømme jeg er ved at tabe modet lidt


Skulle det nu ske, så lad os lige få en tilbagesnak inden du kaster  tændstikken.

Hinze
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 19. November 2010 kl: 19:46:08
i kan tage den helt med ro der bliver ikke kastet med tændstikker og intet bliver skrottet  det holder jeg alligevel for meget af min bus til  :D
det var kun modet til et bygge denne motor i jeg var ved at miste men det går bedre nu :D  :D

den er med spjældhus og llm
ledninger ser fine ud
reguleringen sidder på retur siden og kan som jeg har forstået det holde op til 5 bar men kører normalt ved 2,5 bar

men der er nok ikke andet for at starte fra en ende af og så prøve mig frem

sidder lige og kommer i tanke om at jeg ikke har sat vakumslangen til bremsen på endnu og den skal vidst side i indsugningsmanifoldet så der kanden jo suge luft
kan det være derfor at den drukner
men det er jo så ikke derfor at pumpen og div ikke får de rigtige signaler
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 29. November 2010 kl: 14:42:46
nu har jeg målt ledninger og de går alle derhen hvor de skal og der er gennemgang i dem alle men pumpen kører satdig hele tiden når der er tænding på
det er lige som om at når der kommer tænding på så får motoren besked på at nu kører den

benzintrykket er også målt og hold da fest det er højt:shock:
manometeret er sat ind lige før dysebroen og når man sætter tænding til drøner måleren op på mellem 7 og 8 bar
så vidt jeg kan læse mig frem til kører PB motoren med op til 5 bar så hvad kan der gøres for at sænke dette da det jo nok er derfor at den drukner og benzinen står ud gennem udstødningen inden den overhovedet starter
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Mølle efter 29. November 2010 kl: 16:29:54
Selv om det ikke hjælper på problemet, så kan det måske dæmpe symptomet at købe en benzin reduktionsventil med manometer. Det bruger mange USA biler, i forbindelse med div. ombygninger. Dem må kunne findes i div. usa-tilbehørs forretninger.
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Aran efter 29. November 2010 kl: 18:06:37
Alternativt kunne du også vælge, at skifte benzinpumpen eller reducere diameteren på føderør / slanger.
Men hvis den skal have fem bar som maksimalt tryk, burde den da afbryde pumpen eller sende overtrykket retur til tanken ?
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Mølle efter 29. November 2010 kl: 18:14:17
Citat fra: "Aran"
Alternativt kunne du også vælge, at skifte benzinpumpen eller reducere diameteren på føderør / slanger.
Men hvis den skal have fem bar som maksimalt tryk, burde den da afbryde pumpen eller sende overtrykket retur til tanken ?


Uanset diameter, så vil trykket være det samme. -Vil jeg mene???

Er det pumpen, som passer til motoren???
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Jarl efter 29. November 2010 kl: 18:37:13
Så vidt jeg kan se, så skal der sidde en trykreguleringsventil på enden af benzinfordelerbroen. Den skulle vel styre trykket i systemet? Så vidt jeg forstår tryk, så skal trykket hele vejen mellem den og benzinpumpen være det samme, så det er ok at måle vha. et t-stykke mellem pumpe og reguleringsventil. Men dit tryk er da vist noooooget højt? Jeg sidder lige og kigger på data for Digifant, og der anføres et tryk på 3 bar, når vacuumslangen er tilsluttet trykreguleringsventilen og 2,5 bar, når den er taget af. Hvad med at teste trykreguleringsventilen? Og hvad med at teste, om returløbet kan aftage benzinmængden. Jeg testede min ved at tage en kort slange fra returen på ventilen direkte ned i en dunk - så kan eventuelle forhindringer i returslangen ikke forstyrre trykket.
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 29. November 2010 kl: 18:43:29
oplysningerne har jeg fået fra en haynes bog om motorstyring og indsprøjtningssystemer (den er på svensk og med en masse oplysninger den har nr 3390)
trykket i røret holdet konstantpå 2,5 bar på grund af en regulator på udløbsiden
men et maximalt tryk på over 5 bar er muligt men burde udlignes af tryk regulatoren på retursiden

og nej det er ikke pumpen til motoren der bliver brugt men den org (DJ) til bilen da jeg forstod på jarls ombygning at regulatoren burde ordne det rigtige tryk

hvis nu returrørret ikke kan følge med den mængde af benzin den pøver at sende tilbage vil det så ikke øge trykket i indløbssiden eller er det helt ude i skoven
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 29. November 2010 kl: 18:45:18
Citat fra: "Jarl"
Så vidt jeg kan se, så skal der sidde en trykreguleringsventil på enden af benzinfordelerbroen. Den skulle vel styre trykket i systemet? Så vidt jeg forstår tryk, så skal trykket hele vejen mellem den og benzinpumpen være det samme, så det er ok at måle vha. et t-stykke mellem pumpe og reguleringsventil. Men dit tryk er da vist noooooget højt? Jeg sidder lige og kigger på data for Digifant, og der anføres et tryk på 3 bar, når vacuumslangen er tilsluttet trykreguleringsventilen og 2,5 bar, når den er taget af. Hvad med at teste trykreguleringsventilen? Og hvad med at teste, om returløbet kan aftage benzinmængden. Jeg testede min ved at tage en kort slange fra returen på ventilen direkte ned i en dunk - så kan eventuelle forhindringer i returslangen ikke forstyrre trykket.


der fik jeg så svar på nogle af mine spørgsmål  :lol:

utroligt hvor hurtigt det kan gå herinde
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Jarl efter 29. November 2010 kl: 18:50:06
Hvis der er 2,5 bar i røret, så er alt vel godt, men det kan der vel ikke være, hvis du måler en meget højere værdi på slangen inden røret.
Jo - hvis trykregulatoren ikke kan komme af med overskuddet, så stiger trykket også i fordelerrøret, og derved overdoserer den helt vildt.
Jeg kører også med pumpen fra DJ, og det går fint. Den er beregnet til at kunne arbejde i et system med 3 bar, men reguleringsventilen holder trykket nede på 1,2 og det har jeg testet med et manometer, og det ligger helt perfekt. Din kan vel også holde trykket på det rigtige niveau, men det kræver selvf., at den kan komme af med overskuddet - derfor forslog jeg at lade den sende det ud i en dunk, så du kan teste, om den så kan holde det rigtige tryk.
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 29. November 2010 kl: 19:41:50
jeg ved ikke hvad trykket i røret er
det var bare hvad der stod i bogen det burde være
men jeg må prøve den med spanden og så se hvad der sker ellers må jeg kigge på regulatoren og se om den evt sidder fast eller ikke åbner helt
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 02. December 2010 kl: 16:10:57
så nåede jeg lidt videre og har fundet ud af at der ikke kommer noget ud af returen (som der har gjort) og det skal der jo :D
hvis jeg nu påstår at  regulatoren er fjederpåvirket og altså åbner alt efter hvor meget tryk den får tager jeg så helt fejl
hvis jeg ikke tager fejl er der så en der kan fortælle mig hvorfor der sidder en tynd vakumslange ovenpå der går fra regulatoren og op til spjældhuset
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Hinze efter 02. December 2010 kl: 19:20:00
den er vakuumstyret, men vist kun i en 2-stilling, tomgang eller gas.

Hinze
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 02. December 2010 kl: 20:05:53
Citat fra: "Hinze"
den er vakuumstyret, men vist kun i en 2-stilling, tomgang eller gas.

Hinze


måske mig der er lidt tungnem men den forstod jeg ikke helt
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Hinze efter 02. December 2010 kl: 21:00:19
lidt lavere benzintryk når den køre tomgang (måske 2,5bar) og ellers 3 bar. Det styres med vakuum.
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 02. December 2010 kl: 21:04:52
ok men bare lige for at være helt sikker
den er altså overhovedet ikke styret af det tryk benzinen leverer og hvordan producerer den vakummen for hvid den kun er styret af vakum må det jo være det der er forsvundet af en elle anden grund
jeg har nemlig tjekket før at der var retur og det var der
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 05. December 2010 kl: 15:22:18
når jeg nu har konstateret at der er meget lidt eller ingen gennemgang i regulatoren
findes der så en måde at rense den på eller er det bare at smide den væk og få fat i en anden
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Hinze efter 05. December 2010 kl: 17:03:33
synes nu det lyder lidt mærkeligt; motoren er jo pillet af en velkørende passat og ikke rørt (så meget) siden. Hvordan har du prøvet regulatoren for at konstatere det?

Hinze
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 05. December 2010 kl: 18:17:02
lige da jeg satte benzin slangerne til tjekkede jeg at der var gennemgang og den startede jo så også men så druknede den og det løb bare ud af udstødningen
nu har jeg så sat en slange i en flaske ud nogen gange kommer der lidt (alt for lidt) men for det meste kommer der slat ingen ting
inden jeg pillede regulatoren af prøvede jeg at puste med trykluft ned i fødeslangen og der var der gennemgang men da jeg så prøvede at køre med pumpen kom der intet
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 05. December 2010 kl: 18:39:10
Er det vaccum?
Hvordan så med membraner i pumpe osv, når nu den har stået stille?
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 05. December 2010 kl: 18:48:30
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Er det vaccum?
Hvordan så med membraner i pumpe osv, når nu den har stået stille?


den eneste pumpe der er er den der sidder nede ved tanken eller har jeg misset et eller andet
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 07. December 2010 kl: 07:29:32
når jeg puster med trykluft i regulatoren er der gennemgang men når den så kommer på er der ingen
nogen dr har en ide til hvad det er eller kan være synes jeg har prøvet alt
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: BlackChart efter 07. December 2010 kl: 11:57:15
Du har tjekket dit vacuum system igennem, ikke??
En lille utæthed kan lave mange finurlige ting på motorer der drives af opløsningsmiddel...
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: verner efter 07. December 2010 kl: 12:09:54
bare lige for at være 110% sikker...
er du 112% sikker på at der i kampens hede ikke er blevet byttet rundt på fremløb og retur?

bare en tanke der bliver ved med at dukke op på min lystavle :)
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 07. December 2010 kl: 12:16:46
jep det fik jeg nemlig gjort som noget af det aller første  :D og jeg har spurgt inde på golf2.dk og kigget i bøger om hvor de skal side så det er jeg sikker på sidder rigtigt
og jeg kan nemlig godt puste gennem indgangen men ikke gennem udgangen
så nu her hvor jeg har samlet lidt mod igen tror jeg at jeg skal have fat i en anden regulator og så prøve om det virker
for der skal nemlig rimelig meget tryk på (synes jeg) for at den åbner på den jeg har nu
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 08. December 2010 kl: 13:02:28
hvor er t3nettet dog et herligt sted :D  :P  :D  :P  :D  :P  :D

så sidder lige midt i morgenkrydderen og surmuler over sit forliste R4 eventyr og hvad sker der så
telefonen ringer og i den anden ende er Holger som spørger om han ikke lige skal komme forbi og kigge på min motor så en 30-40 min senere står vi begge med hovedet nede i motorrummet og roder
så indtil videre er vi nået til at det må være regulatoren der er defekt pga der skal et alt for højt tryk til at den åbner  
men det er stunder som dette hvor man virkelig værdsætter de kræfter der er med til at gøre t3nettet til det herlige sted det er

og endnu en gang en kæmpe tak til holger for besøget som gav lidt extra energi til at fortsætte
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Hinze efter 08. December 2010 kl: 13:15:00
For lækkert, det skal nok lykkes. Stærkt Holger.

Hinze
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Bo efter 08. December 2010 kl: 15:56:30
Respekt!!!
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Holger efter 08. December 2010 kl: 19:57:00
Det ville så have været dejligt hvis jeg var til nogen hjælp, men jeg kom kun til samme konklution som Bos1. Hvad kan der næsten være galt med en trykregulator?
På vejen hjem var jeg forbi en hugger men alle bilerne er totalt umulige at komme ind i pga frosset sne. Det er måske også lidt voldsomt at ofre 750,- på en ny når vi nu ikke er 100 på at det er her problemet er.
Mvh. Holger
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Hinze efter 08. December 2010 kl: 22:16:12
Bos1; der sidder vel een på din MV du har stående på hylden; prøv den.
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Jarl efter 08. December 2010 kl: 23:11:23
Hurtig tanke - helt uden dokumentation: Hvad kan der være galt med en trykventil:

Vi ved, at den har virket før, og den har også kunnet bypass'e, hvor den sidder nu. Men hvad sker, der hvis der kommer snavs i den? Det kunne måske tænkes at gamle sure tanke og slanger kan sende et skovlfuld slam med, når benzinpumpen første gang skal trykke benz. ind i det nye system? Jeg ved det ikke, men det kunne måske forklare, at den kunne før, og ikke kan nu?
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: jensjakob efter 08. December 2010 kl: 23:13:29
Nysser?
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Jarl efter 08. December 2010 kl: 23:17:20
Møsser? ;-)
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: TONY efter 08. December 2010 kl: 23:52:38
Med diesel i vores tank, maskinen lystigt glider,
mens bensin giver en stank, som når vi andre ......

 :wink:
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 09. December 2010 kl: 00:02:03
Så er det vist sengetid!!

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 09. December 2010 kl: 07:51:47
hinze : den er ikke magen til da den på MV motoren sidder på 2 slanger og den er er skruet fast for enden af dysebroen

jarl: du har sikkert ret
men jeg har prøvet at rense den uden held og nu skal der rigtig meget tryk på før den åbner


udenom er der ingen vej
en diesel er svag og sej
vil du hurtigt op i fart
med benzin der er rart
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: BlackChart efter 09. December 2010 kl: 07:55:11
Skal vi snart omdøbe sitet til POESINETTET?? :D
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 09. December 2010 kl: 10:29:59
det var da en ide da det synes at brede sig  :D
den kunne da ligge i et afsnit under off topic
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: buddha_uffe efter 09. December 2010 kl: 11:24:32
Når ventilen for trykket lukker,
En fejlsøgende Holger op dukker.
Med en hjælpende hånd,
han løsner et spændebånd.
Fejlen her muligvis ligger,
Bos1 godkendende nikker.
Række 4 er et eventyr,
håber ikke ventilen er dyr.....
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 09. December 2010 kl: 12:33:14
Citat fra: "buddha_uffe"
Når ventilen for trykket lukker,
En fejlsøgende Holger op dukker.
Med en hjælpende hånd,
han løsner et spændebånd.
Fejlen her muligvis ligger,
Bos1 godkendende nikker.
Række 4 er et eventyr,
håber ikke ventilen er dyr.....


spot on  :lol:  :lol:  :lol:
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Bo efter 09. December 2010 kl: 16:23:03
Nej nu pakker I altså snart de lyserøde poesibøger sammen :!:  :?  Hvad blev der af uhøvisk tale, flabede kommentarer og upassende indblanden i andres tråde :?:  :?:

Det ender da med at vi udveksler strikkegarn og madopskrifter, istedet for generatorbeslag og vinterdæk :twisted:

 :lol:  :lol:  :lol:
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 09. December 2010 kl: 16:36:52
Citat fra: "Bo"
Nej nu pakker I altså snart de lyserøde poesibøger sammen :!:  :?  Hvad blev der af uhøvisk tale, flabede kommentarer og upassende indblanden i andres tråde :?:  :?:

Det ender da med at vi udveksler strikkegarn og madopskrifter, istedet for generatorbeslag og vinterdæk :twisted:

 :lol:  :lol:  :lol:



flet næbbet de er her sgu da stadig  :D  :D  :D  :wink:  :wink:
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: kajl efter 09. December 2010 kl: 17:07:20
Som næsten-ny man sidder og kigger
hvorefter klogt man nikker
for folkene her må sgu da være tumpet
eller er jeg ikke den eneste, der er helt forsumpet?
En ekstra bajer jeg nu drikker.
Jeg troede denne side handlede om en dejlig bil
nu handler det mere om underlig stil...
 :mrgreen:
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 09. December 2010 kl: 17:31:29
Ryger i så Mistral eller Galouis, mens i sidder med krydsede ben og digter?
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Bo efter 09. December 2010 kl: 18:21:58
Citat fra: "bos1"
Citat fra: "Bo"
Nej nu pakker I altså snart de lyserøde poesibøger sammen :!:  :?  Hvad blev der af uhøvisk tale, flabede kommentarer og upassende indblanden i andres tråde :?:  :?:

Det ender da med at vi udveksler strikkegarn og madopskrifter, istedet for generatorbeslag og vinterdæk :twisted:

 :lol:  :lol:  :lol:



flet næbbet de er her sgu da stadig  :D  :D  :D  :wink:  :wink:


Så er vi tilbage... Rart nok  :wink:
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 10. December 2010 kl: 22:52:02
og nu til noget mere alvorligt  :D

holger var i dag forbi med en anden regulator som blev monteret med det nedslående resultat at det intet hjalp
den har stadig et alt for højt tryk så nu er det i tænkeboks igen
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: jensjakob efter 10. December 2010 kl: 22:57:45
Kan du "låne" et spjældhus af en hugger eller lignende?
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 10. December 2010 kl: 23:11:55
Citat fra: "jensjakob"
Kan du "låne" et spjældhus af en hugger eller lignende?


nu spørger jeg af ren uvidenhed
hvor  skulle fejlen da være i spjældhuset
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: jensjakob efter 10. December 2010 kl: 23:25:16
Hej Dan

(Tillykke med fødselsdagen).

Min tanke, hvis det er på samme måde som på ABS, er at trykregulator og dyse sidder sammen i spjældhuset:
https://docs.google.com/fileview?id=0Bx8VBOVezY4BYjY3NGMwNTEtMDliNS00OGE2LTkxM2MtOTQ2ZjE4NjhkY2Jj&hl=da

Og ved at prøve med et andet spjældhus kan du relativt enkelt teste både dyse og trykregulator?

Gode hilsner

Jens Jakob
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 10. December 2010 kl: 23:36:13
spjældhuset på min sidder for sig selv og reulatoren sidder i enden af dysebroen som sidder fir sig selv
så vidt jeg ved er ABS og PB med 2 forskellige systemer
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: jensjakob efter 10. December 2010 kl: 23:38:08
Jeg har nu læst i Haynes til Golf  2. Undskyld, jeg tog fejl.

Men - den dersens "pressure relief valve" på "Fuel metering distributor" - hvordan har den det hos dig? Har du haft den ude og blæse hullet igennem med trykluft?

Eller er det stadig det forkere kapitel jeg læser i?
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: jensjakob efter 10. December 2010 kl: 23:47:32
Hmmm, jeg læste det forkerte sted. Læser nu rette sted.

1. Kan læse at benzinpumpen skal køre kort når strømmen kommer på,og så stoppe. Gør den det?
2. Har du haft dysebroe ude og teste dyserne? Hvis der er snavs i dem eller lignende, drypper de benzin lige igennem?
Evt låne en dysebro fra en anden motor?

Gode hilsner
Jens Jakob
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: jensjakob efter 10. December 2010 kl: 23:50:44
Når jeg tænker på det - tror jeg faktisk på en defekt dyse. En dyse som står åben vil gøre at benzin bare pøser igennem motoren - og samtidig være medvirkende til at trykregulatoren aldrig får modtryk nok til at åbne for returen.

Har du pillet tændrør ud og set om det er een specifik cylinder som søbes til i benzin (een dyse som er syg)?

Tror du er tæt på.

Gode hilsner
Jens Jakob
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 10. December 2010 kl: 23:52:53
så vidt jeg kan se i min haynes kigger du på den gamle model med mekanisk insprøjtning altså en K- jetronic hvor min er med elektrisk og hedder digifant 2 (chapter 4 part F)
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 10. December 2010 kl: 23:59:26
pumpen kører hele tiden (en fejl den har kunne kører med)

tror ikke der er nogen defekte dyser
men der kommer så højt tryk i systemet så der bliver presset benzin igennem dyserne når pumpen kører men når den er slukket kommer der intet igennem og trykket kan beholdes i flere dage
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: jensjakob efter 11. December 2010 kl: 00:18:46
Denne?
http://www.golfcabrio.com/documentatie/digifant.pdf
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 11. December 2010 kl: 00:21:59
Citat fra: "jensjakob"
Denne?
http://www.golfcabrio.com/documentatie/digifant.pdf


jep  :D
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: jensjakob efter 11. December 2010 kl: 00:23:37
Hmmm, stelforbindelse fra motor/gearkasse OK?
http://forum.performancevwmag.com/viewtopic.php?p=211469&sid=addf4697784af89dd8a8ec06b6192262

Kan du knalde et startkabel på mellem motorblok og chassis bare for at være på den sikre side med stel?
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 11. December 2010 kl: 00:29:38
der sidder godt nok en stel fra karosse til motor (ikke org) men det er da værd at prøve
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: jensjakob efter 11. December 2010 kl: 00:35:40
Har du mulighed for:
1. Tjekke stel og supplere
2. Låne en anden motorstyring at teste med
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 11. December 2010 kl: 00:39:41
Citat fra: "jensjakob"
Har du mulighed for:
1. Tjekke stel og supplere
2. Låne en anden motorstyring at teste med


1. ja.
2. ikke sådan lige

tror jeg går i seng nu
får hovedpine og kan ikke tænke klart  :lol:  :lol:  :lol:
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: jensjakob efter 11. December 2010 kl: 00:47:14
Sov godt.

Jeg har googlet på luvetløs, og generelt er gættet på dyser som skyer hele tiden at Ecu har fejl.

Tjek på dine tændrør om een cylinder er den skyldige - så har du een dyse du skal satse på at skifte.
Hvis alle tændrør er våd, så er det alle dyser som er skyldige - dvs ledning eller ECU.

Sidst, men ikke mindst - hvad ved vi om dyser og tryk og læktryk?
OG - det manometer du målte tryk med - er det kalibreret, eller kan der være fejlvisning?

Prøv at tjek stel, tjek ledninger - test igen.
Gode hilsner
Jens Jakob
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: jensjakob efter 11. December 2010 kl: 00:48:52
Hmmm, Wikipedia siger:
Most of driveability issues can be traced back to one of two issues:

1. Bad ECM earth/ground
2. Faulty Engine Coolant Temperature sensor (ECT)

The engine coolant temperature sensor is located in the coolant flange, on the front of the cylinder head (on transverse-engine vehicles).

The bad earth/ground can be traced to an essential ground strap on the front upper transmission bolt. Without this, the ECU tends to earth/ground elsewhere, causing a specific trace to burn out on the circuit board and killing the ECU. This causes the injectors to stay open constantly, flooding the engine.

 
1990 Jetta GL with Digifant engine managementCommon issues that are indicative of a failed ECT (Engine Coolant Temperature sensor ) are:

Vehicle idles poorly
Engine sputters, might stall
Higher than normal fuel consumption
The part number for this sensor is '025 906 041 A' (always check with your Volkswagen dealer for the most updated part number).

When replacing this sensor, it is important to also replace the clip that holds it in position ('032 121 142') and the O-ring ('N 903 168 02').


Once the new sensor has been installed, start the engine and disconnect the blue coolant temperature sensor. Rev the engine through 3,000 rpm three times, each time allowing the throttle to close completely. This clears the Digifant ECM fault memory.

http://en.wikipedia.org/wiki/Digifant_Engine_Management_system
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: jensjakob efter 11. December 2010 kl: 00:52:25
Hmmm, her er billeder af en ECU der stået af pga dårlig jord:
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3291139
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: jensjakob efter 11. December 2010 kl: 00:59:10
Digifant værkstedshåndbog (T3)
http://www.loam.org/vw/Vanagon/VanagonProTraining/DigiFant/
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: verner efter 11. December 2010 kl: 02:59:09
Citat fra: "jensjakob"
Hmmm, her er billeder af en ECU der stået af pga dårlig jord:
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3291139


at glemme/mangle stelforbindelse kan være fatal, har set det mange gange!

@bos1, det skal du have tjekket op på, hellere en stelforb. for meget!
og prøv at åbne boksen, det plejer at være nemt nok at trække printet ud :)
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Bo efter 11. December 2010 kl: 07:06:43
Du er sq en stædig rad JJ...kan godt lide at du ikke giver op, eller vil lade andre give op. Respekt!!
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Holger efter 11. December 2010 kl: 08:10:11
Problemet på Dan´s bil kan kun være mekanisk. Der er intet i det elektriske system der har indflydelse på at benzintrykket går op på 7 bar. Dan nu er du vel sikker på at dit manometer passer?

Mvh. Holger.
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Holger efter 11. December 2010 kl: 09:22:33
Dan, jeg tror du skal se om du kan låne et andet manometer. Jeg har med en simpel opstilling afprøvet den regulator som på din bil gav 7 bar tryk. Hos mig åbner den ved 2,5-3 bar.

Mvh. Holger.
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 11. December 2010 kl: 12:21:12
hold da fest for en opbakning  :D  :D havde det ikke været for jer var jeg gået kold for længe siden

jj: tak for alle de oplysninger der er da lidt at gå i gang med

verner: ja noget kunne tyde på at jeg lige skal tjekke om der er nok
om ikke andet må den have et par mere

holger:ja det lyder lidt som om mit ikke virker ordenligt
har du bare tjekket med trykluft
og jeg vil give dig ret i at det er noget mekanisk der gør at den har det høje tryk
jeg tror det næste må være når jeg har tjekket trykket må være og pille dysebroen af og se om der er sidder noget og stopper
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Holger efter 11. December 2010 kl: 13:26:36
Ja jeg har en trykregulator på og så skruer jeg op for trykket, når den når 2,5-3bar åbner den.

Mvh. Holger.
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: jensjakob efter 11. December 2010 kl: 13:39:08
1. Regulator: Lyder som at den er OK - og at det er manometer der er skævt på den hos Dan.
2. Tjek stelforbindelsen - og tjek din styreboks. Du kan se på printet om det er stået af.
3. Tjek på dine tændrør om det er alle tændrør som drukner eller kun eet af dem.

Og skriv igen hvordan det ser ud.

Gode hilsner
Jens Jakob
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 11. December 2010 kl: 15:19:19
ja det lyder til at regulatoren virker

og den fylder benzin i dem alle sammen så jeg må lige have tjekket styreboksen om ikke andet for at udelukke den
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: jensjakob efter 11. December 2010 kl: 15:28:01
Og stelforbindelsen....
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 11. December 2010 kl: 15:31:16
Citat fra: "jensjakob"
Og stelforbindelsen....


nemlig  :D
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 11. December 2010 kl: 16:12:48
så tror jeg fejlen er fundet
det er ikke min på billederne men min ser lige sådan ud  :cry:

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3291139

så nu skal jeg så have fundet sådan en og have lavet en masse stel
men det bliver nok først efter jul og nytår  :evil:  :evil:  :evil:
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: jensjakob efter 11. December 2010 kl: 16:23:55
Slutter kl  21:
http://cgi.ebay.de/Golf-1-Cabrio-Steuergeraet-2h-oder-Golf-2-GTI-107PS-PF_W0QQitemZ260705351378QQcategoryZ61544QQcmdZViewItemQQ_trksidZp4340.m263QQ_trkparmsZalgo%3DSIC%26its%3DI%26itu%3DUCI%252BIA%252BUA%252BFICS%252BUFI%252BDDSIC%26otn%3D4%26pmod%3D120657934185%26ps%3D63%26clkid%3D5575589001458755793
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Holger efter 11. December 2010 kl: 16:29:54
Det har jo stadig ikke noget med benzintryk at gøre.

Mvh. Holger
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: BlackChart efter 11. December 2010 kl: 16:33:55
Jo...

Læs hvad JJ citerede tidligere:

"The bad earth/ground can be traced to an essential ground strap on the front upper transmission bolt. Without this, the ECU tends to earth/ground elsewhere, causing a specific trace to burn out on the circuit board and killing the ECU. This causes the injectors to stay open constantly, flooding the engine."

Dyserne står åbne med den fejl og øser benzin i stride strømme ned i cylindrene, altså opbygges der ikke tryk og så kan systemet vel ikke finde ud af at pumpen skal slukkes...
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: jensjakob efter 11. December 2010 kl: 16:34:49
Hej Holger

Ud fra din måling på den gamle trykregulator tror jeg at Dans manometer ikke er kalibreret ordentligt. Samtidig - hvis dyserne kører hele tiden pga afbrændt motorstyring, så er mit gæt at der ikke er modtryk nok til at åbne returventilen og smide benzin gennem returen?

Hvilket får mig til at tænke på at Dan nok lige skal tjekke oliestanden og overveje at skifte olie, hvis olien er blandet helt op med masser af benzin fra fyldte cylindre.....

@Morten: Pumpen kører kontinuerligt når motoren er igang,     returventilen åbner og sende overskydenden benzin retur til tanken.
Tror at den kontinuerligt kørende pumpe selv med stoppet motor er pga afbrændt motorstyring.

Gode hilsner
Jens Jakob
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Holger efter 11. December 2010 kl: 18:05:29
Det er ikke fordi jeg vil gøre mig selv til specialist, men jeg mener at uanset hvad det skyldes så skal trykreguleringsventilen åbne hvis trykket er 7 bar. Men vi kommer jo ikke videre før vi ved hvad trykket rent faktisk er.
Ikke fordi jeg skal svare for Dan, men jeg ved at han har tappet olien af fordi det var halvt benzin.

Mvh. Ho9lger.
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: jensjakob efter 11. December 2010 kl: 18:09:40
@Holger: Du har ret i at hvis trykket er 7 bar, så er det dobbelt for højt. Og returventilen skulle åbne og lukke benzin ud gennem returen.

Mit gæt er ud fra dine målinger at Dans manometer ikke er kalibreret. Men det ville være godt at vide hvad det faktiske tryk er i systemet.
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 11. December 2010 kl: 18:10:56
Kan styrboksen være brændt af i forbindelse med montering?

Har du målt på styrboksen Dan?
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Hinze efter 11. December 2010 kl: 18:11:27
Lad os lige summe op på sagerne inden der dømmes brændt box. Holger og Bos1 har set på motoren, vi andre gætter med og håber det bedste, men det går for stærkt og lidt blandet sammen.

Pumpen kan sagtens køre konstant og regulatoren sørger for trykket, den lader til at være i orden eller hva. Klikker dyserne når der tørnes/startes, dyserne har jo konstant plus og får stel når de skal åbne. Prøv at stelle hver dyse og hør om de alle virker. Prøv at tørne (uden tændspole) og hør/mærk om hver dyse bliver aktivret. jeg anbefaler at skrive ned hvad der opleves i de forskellige situationer fordi man hurtig glemmer de forskellige indtryk.

Hvis dit print ser sådan ud, kan der nåske lodes en lus eller to; det behøver ikke at betyde en ny boks. Hav i baghovedet, at den kørte da den blev pillet ud. Husk på Jarls tråd, der førte til lykkelig fejlsøgen og resultat-

Hinze
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: jensjakob efter 11. December 2010 kl: 18:25:32
Gode input og tanker. Jeg har fundet noget om trykregulatoren her:
http://www.type2.com/bartnik/reg.htm

Den ser ud til være rimelig enkel. Vacumslangen sørger for at benzintrykket er mindre i ved decelleration.
Trykket justeres via en fjederbelastet membran.
Hvis trykket stadig er højt med et andet manometer (måles mellem tilgangs-slangen og dysebroen), hvad kan det så være?
A) Forbindelsen fra dysebro til regulator (der kan ligge en klump snalder og holde hullet lukket. Rens inden trykregulator monteret).
B) Slangen fra regulator og retur. Prøv at sætte en anden slange på ned i en flaske. Prøv også at blæs returslangen igennem, så du er sikkert på at den ikke er stoppet eller knækket sammen.
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Holger efter 11. December 2010 kl: 18:58:37
Jeg synes også at det går for hurtigt og bliver for omfattende. Jeg har kun tænkt på benzintryk. At begynde at blænde sig i det elektriske er efter min mening meget omfattende og jeg er også sikker på at det har Dan selv styr på.
Returen er kontrolleret, selv uden slange kommer der intet retur fra regulatoren.

Mvh. Holger.
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: verner efter 11. December 2010 kl: 20:16:16
boksen er brændt fordi der ikke er etableret tilstrækkelig stel, måske fordi at man lige ville test starte inden man monterede færdig!
den skal have den samme mængde stelforbindelser som da den sad i donor-bilen!

@bos1, hvis du ikke selv har mod på at lodde boksen, findes der jo firmaer der gør i sådan noget.
Crapz havde jo god erfaring med Padborg elektro, de var både hurtige og billige :)
eller os er der måske en der kender en ;)
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: jensjakob efter 11. December 2010 kl: 20:20:56
@Holger: Enig, nogle gange kan det gå stærkt. Så er det vigtigt at stoppe op og tage tingene i rækkefølge.

Jeg får en tanke.

Hvis grundne til at regulator ikke åbner, er for fordi al benzinen pøser gennem dyser som hele tiden er åbne, så der aldrig bygges tryk nok til at åbne regulator, så er der en nem måde at teste det på.
1. Tak stik af dyserne, så de ikke åbner.
2. Tag returslange af trykregulator
3. Sæt et stykke slange på fra regulator ned i en beholder
4. Sæt tænding på så benzinpumpen går igang

Det skulle gerne medføre at trykregulatoren åbner og lukker benzin igennem - hvis den virker, og den eneste grund til at den ikke sender noget benzin igennem er at det hele pøses via dysene ned i cylinderne.


Gode hilsner

Jens Jakob
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 11. December 2010 kl: 20:27:00
sikken en masse info bare fordi man har gæster  :D

jeg er slet ikke i tvivl om at boksen er brændt af og det er højst sandsynligt sket efter den blev startet op
den startede nemlig fint og kørte men så var det at den begyndte at skabe sig og det er nok fordi den har brændt printet af pga en mangel på ordenlig stel (min fejl)
at printet er brændt af er jeg slet ikke i tvivl om da det ligner det på billedet og mange af de ting jeg indtil videre har læst passer
når man sætter tænding til begynder den straks at fylde den cylinder der sidder nærmest kabinen med benzin og jeg kan høre/se at der også kommer noget i de andre
men jeg skal lige prøve at se om jeg kan få fat i et andet manometer og så få tjekket det tryk
så jo der er nok 2 fejl
1.den kommer ikke med noget retur benzin
2. ødelagt styreboks så alt kører hele tiden
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 11. December 2010 kl: 20:29:20
Citat fra: "jensjakob"
@Holger: Enig, nogle gange kan det gå stærkt. Så er det vigtigt at stoppe op og tage tingene i rækkefølge.

Jeg får en tanke.

Hvis grundne til at regulator ikke åbner, er for fordi al benzinen pøser gennem dyser som hele tiden er åbne, så der aldrig bygges tryk nok til at åbne regulator, så er der en nem måde at teste det på.
1. Tak stik af dyserne, så de ikke åbner.
2. Tag returslange af trykregulator
3. Sæt et stykke slange på fra regulator ned i en beholder
4. Sæt tænding på så benzinpumpen går igang

Det skulle gerne medføre at trykregulatoren åbner og lukker benzin igennem - hvis den virker, og den eneste grund til at den ikke sender noget benzin igennem er at det hele pøses via dysene ned i cylinderne.


Gode hilsner

Jens Jakob


lyder som en god ide
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 11. December 2010 kl: 20:30:44
Citat fra: "verner"
boksen er brændt fordi der ikke er etableret tilstrækkelig stel, måske fordi at man lige ville test starte inden man monterede færdig!
den skal have den samme mængde stelforbindelser som da den sad i donor-bilen!

@bos1, hvis du ikke selv har mod på at lodde boksen, findes der jo firmaer der gør i sådan noget.
Crapz havde jo god erfaring med Padborg elektro, de var både hurtige og billige :)
eller os er der måske en der kender en ;)


vidste faktisk ikke at det var så vigtigt men så har jeg lært det

ja det skader jo ikke at spørge padborg elektro
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: verner efter 11. December 2010 kl: 21:03:44
stel er mindst lige så vigtig som plus!
du må ikke forveksle stel med jord i din hus installation! ;)
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 11. December 2010 kl: 21:08:21
Citat fra: "verner"
stel er mindst lige så vigtig som plus!
du må ikke forveksle stel med jord i din hus installation! ;)


nej så langt er jeg med  :D
nu er det første gang jeg sådan rigtigt roder med indsprøjtning så jeg var ikke klar over hvor følsom sådan noget var
så jeg har bare lavet en stel et andet sted og troede det var nok men kan nu se at den vigtigste er den der sidder nede ved gearkassen og så må den en da gerne få et par stykker til
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 13. December 2010 kl: 14:05:11
Citat fra: "jensjakob"

Jeg får en tanke.

Hvis grundne til at regulator ikke åbner, er for fordi al benzinen pøser gennem dyser som hele tiden er åbne, så der aldrig bygges tryk nok til at åbne regulator, så er der en nem måde at teste det på.
1. Tak stik af dyserne, så de ikke åbner.
2. Tag returslange af trykregulator
3. Sæt et stykke slange på fra regulator ned i en beholder
4. Sæt tænding på så benzinpumpen går igang

Det skulle gerne medføre at trykregulatoren åbner og lukker benzin igennem - hvis den virker, og den eneste grund til at den ikke sender noget benzin igennem er at det hele pøses via dysene ned i cylinderne.

Gode hilsner
Jens Jakob


dette er nu afprøvet med det resultat at der kommer benzin ud af returen og fylder en halv liters flaske på ca 30 sekunder
sammentidig kom Holger (endnu en gang tak for hjælpen/sparket:D ) forbi med et andet manometer der viste 3 bar i fødeslangen dvs at mit eget er defekt
ud fra dette må jeg jo så konkludere at det er min styreboks der laver alt balladen så nu må jeg se hvornår der kan blive råd til sådan en

og igen tak til alle   :D  :D  :D   uden jeres opbakning ville motoren nok have ligget på en palle i et hjørne
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: jensjakob efter 13. December 2010 kl: 14:16:55
Kick-ass :-) - hvor er der fedt at det hele flasker sig - og at kunne være til en hjælp også på distancen.

Og hatten af for at Holger ramte spot-on med at det første manometer var ukaliberet - god stil.

Gode hilsner

Jens Jakob
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: verner efter 13. December 2010 kl: 14:45:12
Citat fra: "bos1"
Citat fra: "verner"
stel er mindst lige så vigtig som plus!
du må ikke forveksle stel med jord i din hus installation! ;)


nej så langt er jeg med  :D
nu er det første gang jeg sådan rigtigt roder med indsprøjtning så jeg var ikke klar over hvor følsom sådan noget var
så jeg har bare lavet en stel et andet sted og troede det var nok men kan nu se at den vigtigste er den der sidder nede ved gearkassen og så må den en da gerne få et par stykker til


service info:
det samme sker på en autoradio, hvis man tilslutter signalkabler, styreledning og pluskabel til forstærker før stelforbindelse!!
så trækker den stel igennem signalkabler og udgangs printet på autoradioen!!
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 13. December 2010 kl: 14:47:05
Citat fra: "verner"
Citat fra: "bos1"
Citat fra: "verner"
stel er mindst lige så vigtig som plus!
du må ikke forveksle stel med jord i din hus installation! ;)


nej så langt er jeg med  :D
nu er det første gang jeg sådan rigtigt roder med indsprøjtning så jeg var ikke klar over hvor følsom sådan noget var
så jeg har bare lavet en stel et andet sted og troede det var nok men kan nu se at den vigtigste er den der sidder nede ved gearkassen og så må den en da gerne få et par stykker til


service info:
det samme sker på en autoradio, hvis man tilslutter signalkabler, styreledning og pluskabel til forstærker før stelforbindelse!!
så trækker den stel igennem signalkabler og udgangs printet på autoradioen!!


ok jeg kan se jeg har en del at lære inden for det elektriske endnu  :D
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: verner efter 13. December 2010 kl: 15:02:41
man skal lære hele livet har jeg hørt ;)
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Hinze efter 13. December 2010 kl: 15:22:31
Citat fra: "bos1"

ud fra dette må jeg jo så konkludere at det er min styreboks der laver alt balladen så nu må jeg se hvornår der kan blive råd til sådan en


 :oops: Skulle lige til at forslå "megasquirt", men det bliver nok for langhåret.

Hinze
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 13. December 2010 kl: 15:26:51
Citat fra: "Hinze"
Citat fra: "bos1"

ud fra dette må jeg jo så konkludere at det er min styreboks der laver alt balladen så nu må jeg se hvornår der kan blive råd til sådan en


 :oops: Skulle lige til at forslå "megasquirt", men det bliver nok for langhåret.

Hinze


det tror jeg også
nu er jeg lige ved at have nogenlunde styr på det her så deeet :P
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Mads-kaa efter 13. December 2010 kl: 15:31:23
Hvis jeg var dig ville jeg spørge ham på det engelske forum om han har haft succes med at lodde en ny diode i og reppe printet. Hvis han har det, så koster det maks 20kr at fikse styreboksen. Hvis du ikke har mod på at lodde den selv, så smid boks og en ny diode i en kuvert og send den til mig, så skal jeg nok få brændt det sammen igen. Jeg har ikke tid til at lave det før efter 16. januar!!!

/Mads
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 13. December 2010 kl: 15:38:52
Citat fra: "Mads-kaa"
Hvis jeg var dig ville jeg spørge ham på det engelske forum om han har haft succes med at lodde en ny diode i og reppe printet. Hvis han har det, så koster det maks 20kr at fikse styreboksen. Hvis du ikke har mod på at lodde den selv, så smid boks og en ny diode i en kuvert og send den til mig, så skal jeg nok få brændt det sammen igen. Jeg har ikke tid til at lave det før efter 16. januar!!!

/Mads


det er da et tilbud jeg helt sikkert lige vil have i bag hovedet mange tak
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 13. December 2010 kl: 15:58:50
min styreboks har nr 037 902 022 AN men kan jeg så bruge en der hedder 037 902 022 F
eller skal det hedde det samme

fandt også lige den her oversigt over styrebokse
http://www.corrado-club.ca/tech/vwecucodes.htm
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 14. December 2010 kl: 16:08:23
slet ingen der ved om jeg kan bruge en der slutter på f
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Jarl efter 14. December 2010 kl: 16:21:39
Jeg har spurgt min onkel, og han kender simpelthen ingen af dem. Det undrer mig noget, for han plejer ellers altid at være ret god til numre. Er du 100% på at numrene er korrekte? Ellers tager du da bare og lukker kasserne op og tjekker, om de er identiske på printet.
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: jensjakob efter 14. December 2010 kl: 16:26:56
Der kan være forskel på data-tabellerne indeni. selvom prints er ens (forskellige kurver for indsprøjtning osv)
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 14. December 2010 kl: 16:41:20
det var også det jeg tænkte på
så det er vel bedst at få lavet den jeg har eller finde en tilsvarende
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 14. December 2010 kl: 16:44:40
Citat fra: "Jarl"
Jeg har spurgt min onkel, og han kender simpelthen ingen af dem. Det undrer mig noget, for han plejer ellers altid at være ret god til numre. Er du 100% på at numrene er korrekte? Ellers tager du da bare og lukker kasserne op og tjekker, om de er identiske på printet.


den jeg har slutter på AN og den jeg har kig på slutter så vidt jeg kan se på billedet på F
og på den oversigt jeg har linket til findes der en del forskellige bare til PB motoren
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: Jarl efter 14. December 2010 kl: 17:19:56
OK - den hedder 906 til mellemnavn. Jeg kan se, at begge er til Digifant 2, og "F" er lavet frem til 1988 mens "AN" er lavet frem til 92. Der er ikke krydsreference mellem numrene, men det udelukker ikke, at de kan erstatte hinanden. På den anden side, så bekræfter det det heller ikke.
Til gengæld ved jeg, at "AN" umiddelbart kan erstattes af 037906022DC. Jeg ved ikke, om det overhovedet hjælper dig, men nu har du i hvert fald to numre at gå efter i din søgning.
Titel: barnevognens ombygning til R4I(nu med xtra energi)
Indlæg af: bos1 efter 14. December 2010 kl: 20:38:13
Citat fra: "Jarl"
OK - den hedder 906 til mellemnavn. Jeg kan se, at begge er til Digifant 2, og "F" er lavet frem til 1988 mens "AN" er lavet frem til 92. Der er ikke krydsreference mellem numrene, men det udelukker ikke, at de kan erstatte hinanden. På den anden side, så bekræfter det det heller ikke.
Til gengæld ved jeg, at "AN" umiddelbart kan erstattes af 037906022DC. Jeg ved ikke, om det overhovedet hjælper dig, men nu har du i hvert fald to numre at gå efter i din søgning.


tak så tror jeg bare jeg lader den anden være
men om ikke andet har du da fordoblet chancerne for at finde en  :lol: