T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: heinzo efter 29. Juli 2010 kl: 23:59:41
-
Jeg er HELT ny T3 ejer, købte en fin rød 1984 1.6D for 22 timer siden, den er lidt bulet og ridset, men kører super godt , og jeg er mega glad for den.
det jeg vil høre expert panelet om er :
kan jeg på nogen måde øge diameteren på hjulene?
den er standart 14" men jeg ville gerne ha 15 eller 16" på , da det burde ændre gearingen , så den ikke "løber sig ihjel"
jeg kommer ikke til at køre med tungt læs, og starter pt ALTID i 2. gear.
Så mit spørgsmål er : har nogen erfarninger med fælge/hjul fra evt andre mærker som passer på T3 eren? og hvis men vil ha de klassiske krom hjulkapsler på kan det så la sig gøre?
Og hvis nogen ligger inde med hjul+kapsler til salg må de meget gerne skrive..
Mvh Henrik
Golf Van 1.3 ,84
T3 1.6D 84[/size][/b]
-
Hej Henrik
Tillykke med din bil, og velkommen til. Jeg går ud fra at du selvfølgelig er klar over at ændret gearing giver sløvere optræk, og din 1,6D er ikke verdens mest potente motor.
Det du har brug for er større rullediameter, dvs. højere hjul. Det kan du få ved at ændre på profilen på dækket. Lige nu sidder der formentlig 185/14 dæk på bilen. Du kan øge gearingen ved at sætte 195/14 eller 205/14 på din bil. Disse to størrelser kan sagtens være der, og de passer lige på dine standard fælge.
Du kan selvfølgelig også gå op i fælgstørrelse til 15, 16, 17 eller 18 tommer, men du skal finde en omregningstabel med dækstørrelser for at finde ud af hvor mange % større hjuldiameteren er i forhold til dine standard hjul. Du kan sagtens finde 18 tommer fælge med lavere dæk end dine nuværende, og så er du lige vidt.
Hvis du har mod på det du også skifte til en lidt højere geaet gearkasse. Det kunne tyde på at du har en varevognsgearing i din. Men på den korte baneer lidt større dæk nok løsningen.
Held og lykke. Det vil være super, hvis du udfylder din profil med hvor i dk du kommer fra. Der er altid en i nærheden, som kan hjælpe.
Hilsen Mølle
-
19 tommer kan også være der... :wink:
-
Bare husk på, at dit speedometer ikke viser rigtigt hvis du ændrer hjulstørrelse......
-
Her er en lille omregningstabel som jeg lavede til eget brug med udgangspunkt i et standard Syncro dæk/hjul.
Måske kan det give lidt inspiration.
205/80 x 14 = 2144mm = 100,0 %
205/75 x 15 = 2161mm = 100,75 %
225/70 x 15 = 2185mm = 101,9 %
225/75 x 15 = 2256mm = 105,0 %
235/70 x 15 = 103,9 %
235/75 x 15 =2303mm = 107,0 %
225/70 x 16 = 2265mm = 105,6 %
225/75 x 16 = 2333mm = 108,8 %
-
Og det er noget med en forøgelse på over 4-5 % ikke er lovligt.
-
Jeg har svært ved at forestille mig at en ændret gearing på en bil skulle være ulovlig, men det er selvfølgelig ens eget ansvar at overholde fartgrænserne.
-
prøv evt. denne:
http://old.eurowheels.dk/
under dækberegner.
hilsen Mølle
-
Jo, jf. detailforeskrifter for motorkøretøjer må man ikke ændre mere end max. +/- 5%. At mange så gør det - tja - det bliver det jo ikke lovligt af.
-
Okey, så blev jeg lidt klogere.
Det er heldigvis lige præcis det jeg selv øger gearingen med på min syncro, ved at sætte 225/75 x 15 på..... øøøøh plus det højere fjerde gear der også er lagt i :wink: , men hvem skulle opdage det....
-
Ingen - helt klart. Jeg er helt enig i, at det er en fin ide, at tilpasse gearingen, så man får et mere menneskeligt omdr.-tal. Men når vi snakker om "hjulgearing", så kan der være gode grunde til at have en 5%-regel. Gearing via hjulene handler nemlig ikke kun om motorens omdrejningstal - det påvirker også bilens bremseevne. Det er nemlig ulige meget sværere for en lille bremseskive på 256 mm at bremse et pariserhjul end et Mascot-hjul. Momentarmen bliver simpelthen længere, og dermed bliver bremsekraften mindre.
-
Jamen det har du jo ret i. Det havde jeg ikke tænkt på.
-
Lige et NB til diskussionen om dæk. Har også selv eksperimenteret lidt for at få roligere motorgang og bedre brændstoføkonomi.
Man skal altså lige tænke igennem, hvad man gør i forhold til køreegenskaberne. Måske ikke så meget mht. en Syncro, men som
en lokal, anerkendt mekaniker sagde til mig for nogle år siden. 'Der er jo en grund til, at bilfabrikanterne foreskriver en bestemt
dæktype/størrelse til deres biler '.
Bare et indspark til en god og relevant tråd.
-
Jeg er landet på et dæk der hedder 205/80R14 MAXXIS UE168 til 450.00 stk , er der nogen der kan regne ud hvor meget det øger rulle diameteren i forhold til standard og om det giver problemer mht skærmkasse plads...?
der er også et der hedder 215/80-14 , som jo er en tand større, men noget dyere.
Det der sidder på pt er 185/14 profilen står der ikke..
-
Et 205/80X14 er standard på en syncro og har en omkreds på 2144mm. Hvad er standard på en alm. T3?
Så skal jeg regne gearingsprocenten ud for dig.
-
185/80R 14C sku være standard t3.
hva med fælg bredden , vil et 215 kunne passe på standard fælg?
og tak for hjælpen ind til videre, der er meget at lære..:)
Heinzo
golf II 84
T3 84
-
Så har jeg regnet på det. 185/80X14 har en omkreds på 2044mm.
I % er gearingen på 205/80X14 ca. 104,9% i forhold til standard.
F.eks en 6" fælg ville passe fint. 5,5" kan vist også gøre det..
-
Her er lidt om dæk og fælge:http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/skiftaffalg.htm
-
Og hvis man ikke orker regnemaskinen, så er der regneark, der kan det: http://www.reifensuchmaschine.de/reifen_rechner/reifenrechner.htm