T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Claus N. efter 11. November 2006 kl: 02:20:42

Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: Claus N. efter 11. November 2006 kl: 02:20:42
Jeg har haft samme problemer, som jj, mht. tændingslåsen, den eneste forskel er at af og til vil den nu heller ikke forvarme.....??
Kan det stadig skyldes bundstykket i tændingslåsen, eller......???
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: jensjakob efter 11. November 2006 kl: 17:48:26
Hej

Jeg har ikke løst mit problem endnu,valgt at leve med det.

Tror det er starteren som er ved at være færdig, når den så har stået stille et stykke tid, skal den lige "vrides" løs.

Mvh

JJ
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: Claus N. efter 11. November 2006 kl: 21:25:04
Det bliver mere og mere underligt........... Nu var det som om at bilen satte ud midt i det hele også................. Men der kom ikke lys i nogen af kontrol lamperne.......
 :?:
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: Claus N. efter 12. November 2006 kl: 00:50:21
IKke andet end, at det er som om at man slipper speederen........
Men nu skifter jeg bunstykke i tændingslåsen, dieselfilter og får tjekket starteren, så må vi se om det hjælper. :?
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: Claus N. efter 13. November 2006 kl: 14:37:56
Så skulle det være i orden igen, nyt filter, bundstykke og så var der en slange fra tanken der var gået en tur. :idea:
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: Claus N. efter 15. November 2006 kl: 01:55:05
P.s. For lige at afslutte alt dette her, så på vej hjem fra mek. døde bilen FULDSTÆNDIG............. Det viste sig at den kabelsko, der sad på pumpen, sad lidt løs, så den åbnede og lukkede som den ville.... :shock:
Så kan man jo bare prøve det. :idea:
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: Djursland efter 15. November 2006 kl: 10:45:46
Citat fra: "Claus N."
døde bilen FULDSTÆNDIG............. Det viste sig at den kabelsko, der sad på pumpen, sad lidt løs, så den åbnede og lukkede som den ville.... :shock:
Så kan man jo bare prøve det. :idea:


ja det har jeg også prøvet... og man bliver så dejlig glad når man finder ud af at det bare er det der er galt og på med den og så køre man igen  


Mvh Djurs  :lol:
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: Claus N. efter 24. November 2006 kl: 03:04:26
Hmmmmmmmmm.............. Nu gjorde den det igen...... Den forvarmede fint, tændte alle de lamper den skulle, men der skete ikke en fjer da startmotoren skulle snurre......... Så Drejede jeg nøglen igen, og så startede den som om intet var galt....... Nogen ideer??? :?:  :?:  :?:
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: Jarl efter 24. November 2006 kl: 08:49:51
Forstår jeg dig ret, når jeg tror at startmotoren ikke reagerer?

Undersøg:

Batteripolerne
Kabelforbindelser til starteren
bundstykket i tændingslåsen

Klikker den?:

ovenstående + startrelæ
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: Claus N. efter 24. November 2006 kl: 12:45:25
Bundstykket er helt nyt, polerne sidder korrekt, og startsignalet til starteren sidder også som den skal, det eneste jeg mangler at tjekke er så nok startrelæet, men hvor sidder det??? :?:
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: Jarl efter 24. November 2006 kl: 12:55:16
Det er den runde miniøldåse oven på selve startmotoren.

Hvordan med polerne på starteren? Ligner de blå-grøn skimmelost?

Har du faktisk målt på kablerne til starteren, at den får strøm (også under belastning)?
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: Claus N. efter 24. November 2006 kl: 14:43:51
Jeg mener, der må da sidde noget mellem bundstykket og startrelæet?? Eller er der bare direkte forbindelse? Polerne er rene (blanke), så jeg tror ikke at det er det.
Mht. måling under belastning, Så skulle det jo være sådan, at den bare skal have startstrøm på relæet, og så trækker den på det tykke kabel??
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: Jarl efter 24. November 2006 kl: 15:11:18
Der er direkte kabel fra bundstykket til relæet.

Og ja, du har ret - det er kun styrestrøm, der kommer den vej - den rigtige power kommer direkte fra batteriet til starteren. Alæligevel kan man godt opleve, at beskidte batteripoler godt kan sende strøm nok til styrestrømmen, men ikke kan levere til selve starteren.

Er der et "klik", når du drejer nøglen?
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: Claus N. efter 25. November 2006 kl: 00:31:49
Nej, det er som om at alt bare dør, det er lidt underligt, det er som om at styrestrømmen ikke er på deromme.
 :?:
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: Claus N. efter 29. November 2006 kl: 13:49:10
Historien fortsætter....... Da jeg ville skifte tempraturfølere idag, var den gal igen....... Der var keine kontakt til starteren bagefter........... Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre, starteren klikker slet ikke, men da vi havde fået trukket den igang, slukkede jeg den og så startede den fint, som om intet var sket...... Bundstykket er skiftet, kablerne sidder som de skal og relæerne klikker fint. Men hvad er det for et relæ der sidder ved siden af forvarmerrelæet?? :?:
ER der nogen der har lyst eller tid til at kigge på min bil, da jeg måske tror at et par friske øjne kan se problemet??
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: BlackChart efter 29. November 2006 kl: 17:20:14
Hvis du kan få den til Skanderborg i weekenden vil jeg da gerne kigge og pille lidt i den... :)
Men har IKKE tid før vi rammer weekenden...
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: Claus N. efter 30. November 2006 kl: 00:35:09
Takker morten, men ville gerne hvis der var nogen lidt mere nordpå der havde tid, skal nemlig til holstebro i weekenden.
Så hvis nogen har tid og evt vil tjene en skilling, så giv lyd??
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: Claus N. efter 01. December 2006 kl: 00:56:44
Hmm......... Efter lidt målinger og irritation over det hele, må jeg konstatere at det er starteren der ikke kan mere....... :(
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: Claus N. efter 02. December 2006 kl: 21:52:43
Forhåbentlig er dette enden på denne tråd, nu har jeg skiftet starten, og nu ser det ud til at alt virker som det skal igen. (jeg krydser finger). Den nye starter har også en helt anden lyd, ikke så "metallisk",  så mon ikke det var det. :!:
P.s. Der var næsten 7 mm slør i starteren...... :shock:
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: KHSalvesen efter 13. Juli 2007 kl: 19:23:11
Fortsætter lige tråden.

Backmobilen klikkede idag, uden at starte. Da det skulle være gans neue anlasser, må det næsten være kabling eller hva. ?

Fem gange med forvarme og klikken på starteren uden den tørnede motoren.

Så fik bilen lige et vrik mens den var i gear. Så startede den fint.

Weird. :roll:  Godt man er stor nok til selv at kunne skubbe den. :lol:

Kurt
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: BlackChart efter 13. Juli 2007 kl: 19:32:23
Tjek om alugodset på koblingsklokken er irret, i så fald, så rens det så der er god stelforbindelse igen, det var fejlen med min da den lavede samme nummer...
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: KHSalvesen efter 13. Juli 2007 kl: 19:36:49
Afmontere starter, stålbørste, Vaseline ? Der skal vel smøres et eller andet på ? for at den ikke irrer igen med det samme.

Det passer vel meget godt med at den lige vrikkes, og så får forbindelse.

Kurt
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: Bo efter 13. Juli 2007 kl: 20:05:19
Fiser lige ud på lidt tynd is her, men i de gode gamle 80´ere (slutningen af dem :!: ) lavede min escort mk. II tit det nummer. En mekaniker fortalte mig den gang at der var et punkt i gearkassen og hvis den stod lige der, kunne man have svært ved at starte. Åbne døren, foden ud og flytte bilen 3 cm. og så startede den  :? Er der noget om den snak :?:
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: KHSalvesen efter 13. Juli 2007 kl: 20:08:57
Prøv på fordnettet, eller escortnettet.DK  :lol:

Min klikkede kun var ikke i indgreb, de tre cm jeg skubbede, var den i gear.

Det med at den står forkert, er vel kun samtidig med at starteren er sklidt helt ned, både min Granada og min Mazda havde symptomet til sidst.

Kurt
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: Bo efter 13. Juli 2007 kl: 20:15:40
Citat fra: "KHSalvesen"
Prøv på fordnettet, eller escortnettet.DK  :lol:

Min klikkede kun var ikke i indgreb, de tre cm jeg skubbede, var den i gear.

Det med at den står forkert, er vel kun samtidig med at starteren er sklidt helt ned, både min Granada og min Mazda havde symptomet til sidst.

Kurt


Hov hov jeg er gift, ikke noget med escort her :wink:
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: BlackChart efter 13. Juli 2007 kl: 23:54:42
Jeg snaskede øjerne på staarter og på klokken godt ind i kobberfedt, og siden da har jeg ingen problemer haft med at starte, den snarer springer i gang (hvis man lige ser bort fra træffet på Fyn, men det var selvforskyldt ;))
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: jankjerbye efter 14. Juli 2007 kl: 09:42:01
Da Grüneren udviste samme symptomer tog jeg den store tur og tog alle stelforbindelser jeg kunne finde af en for en og rensede med stålbørste i bund til rent metal og fedtede det ind i kobberfedt og pudsede sågar boltene op med stålbørsten. Poler, stelforbindelser, et par enkelte kabler fik nye kabelsko spadestik blev pudset med smergel og så fik elkassen i motorrummet også en tur med kontaktrens og trykluft de steder man ikke kunne komme ned med en lille børste.  Batteriet blev ladet fuldt op og starteren tørnede UDEN problemer efter første forsøg. At vognen så ikke startede før andet var vist mere et spørgsmål om døde gløderør og manglende kompression p.g.a. en begyndene revne i topstykket derinde et sted.

Hvis der er samme problem du har så vil en eftermiddags el-nusse-hygge sikkert gøre underværker.
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: Aran efter 14. August 2007 kl: 20:58:54
Startrelæet aktiveres af den tynde ledning og så ordentlig stelforbindelse. Der skal være ordentlig stelforbindelse mellem karrosseriet og motor & gearkasse - ellers fungerer det ikke.
Det fede + kabel skal levere fuld power fra batteriet / batterierne. Så burde det fungere.
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: poot efter 15. August 2007 kl: 00:08:55
Citat fra: "Claus N."
Historien fortsætter....... Da jeg ville skifte tempraturfølere idag, var den gal igen....... Der var keine kontakt til starteren bagefter........... Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre, starteren klikker slet ikke, men da vi havde fået trukket den igang, slukkede jeg den og så startede den fint, som om intet var sket...... Bundstykket er skiftet, kablerne sidder som de skal og relæerne klikker fint. Men hvad er det for et relæ der sidder ved siden af forvarmerrelæet?? :?: ER der nogen der har lyst eller tid til at kigge på min bil, da jeg måske tror at et par friske øjne kan se problemet??


Er der nogen der kan fortælle hvad dete relæ bruges til.

hilsen poul
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: jesman efter 20. Oktober 2008 kl: 22:15:56
Har nu læst de 3 siden med problemformuleringer og løsninger, og jeg ved ikke helt om der er svar på mit problem.
Status. Drejer nøglen halvt, og den forvarmer og alt ser normalt ud. Drejer så nøglen helt, og der sker ikke noget. Jeg kan se på kabinelyset at der bliver trukket en del strøm, og jeg kan høre en meget svag lyd, der lyder som en lille blæser eller lign. Det gør jeg så x-gange og lige pludselig tager starteren fat, og starter uden problemer. Jeg og en kammerat skiftede for ikke så lang tid siden musikanlæget og har ved den lejlighed rodet med nogle ledninger, og det var umiddelbart derefter at den begyndte på sit uforudsigelige "starter-starter-ikke" spil. Kan det have noget med problemerne at gøre monstro??

Mvh Jes
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: Eva efter 21. Oktober 2008 kl: 03:01:31
Citat fra: "jesman"
Har nu læst de 3 siden med problemformuleringer og løsninger, og jeg ved ikke helt om der er svar på mit problem.
Status. Drejer nøglen halvt, og den forvarmer og alt ser normalt ud. Drejer så nøglen helt, og der sker ikke noget. Jeg kan se på kabinelyset at der bliver trukket en del strøm, og jeg kan høre en meget svag lyd, der lyder som en lille blæser eller lign. Det gør jeg så x-gange og lige pludselig tager starteren fat, og starter uden problemer. Jeg og en kammerat skiftede for ikke så lang tid siden musikanlæget og har ved den lejlighed rodet med nogle ledninger, og det var umiddelbart derefter at den begyndte på sit uforudsigelige "starter-starter-ikke" spil. Kan det have noget med problemerne at gøre monstro??

Mvh Jes


Hvis den svage lyd kommer omme fra motorrummet, er det den ekstra cirkulationspumpe på køleanlægget...den starter hver gang der sættes tænding på bilen og så stopper den igen når  motoren går i gang...det er lavet sådan for at den ikke skal sætte sig fast.....

Der er flere mulige løsninger på dine startproblemer....den mest oplagte er, at det er bundstykket i din tændingslås der er slidt op.....eller at der er  dårlig forbindelse i det stik hvor alle ledningerne går ind i tændingslåsen.


En anden mulighed er at starterrelæet hænger, men så burde du kunne høre en "kliklyd" fra starteren i det øjeblik du drejer nøglen til start.

Det kan også være dårlig forbindelse i strømkablet eller stelforbindelsen til starteren....hvis I nu har været ved at rode med kabler/ledninger, så et af dem til starteren måske er knækket eller ikke har ordentlig forbindelse...jeg prøvede noget lignende engang, hvor det var kablet der var knækket nede hvor det er sat fast på starteren....en gang imellem rørte kabekenderne ved hinanden og så kunne bilen starte, andre gange ikke....
Titel: Lidt ligesom jj...???
Indlæg af: Mølle efter 21. Oktober 2008 kl: 08:14:25
Citat fra: "ctange"
Citat fra: "jesman"
Har nu læst de 3 siden med problemformuleringer og løsninger, og jeg ved ikke helt om der er svar på mit problem.
Status. Drejer nøglen halvt, og den forvarmer og alt ser normalt ud. Drejer så nøglen helt, og der sker ikke noget. Jeg kan se på kabinelyset at der bliver trukket en del strøm, og jeg kan høre en meget svag lyd, der lyder som en lille blæser eller lign. Det gør jeg så x-gange og lige pludselig tager starteren fat, og starter uden problemer.

Jeg tror du skal tage starteren af, og se om tandhjul
kan glide på akslen:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=5924&postdays=0&postorder=asc&start=1
Det er meget simpelt at tage starteren af, kun 2 store
bolte skal skrues løs.



Problemet startede da der blev rodet med nogle andre ledninger??? Jeg ville nok starte med at udelukke fejl, der hvor I rodede med ledninger sidst. -og så ville jeg tjekke om der kommer styrestrøm ned til starteren, når nøglen drejes.

Starterens virkemåde kan lettest tjekkes ved at trække en ledning direkte fra batteriet og ned til styrestrømmen. Hvis starteren kører rundt, når der kommer + til det lille spadestik, så virker den nok som den skal, og problemet skal findes et andet sted.

God jagt (oppe i instrumentbrættet)