T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: BlackChart efter 14. Oktober 2010 kl: 21:46:22

Titel: Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
Indlæg af: BlackChart efter 14. Oktober 2010 kl: 21:46:22
Hvad er vi ude i for at afhjælpe at oliealarmen går når man tager et sving i raskt tempo med varm (100 grader) olie??

Oliestanden er på max.
Titel: Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 14. Oktober 2010 kl: 21:50:31
en utæt føler?
Titel: Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
Indlæg af: TONY efter 14. Oktober 2010 kl: 21:53:53
"Skvulpeplade" i bundkarret ?

Tony
Titel: Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
Indlæg af: Hawaiibussen efter 14. Oktober 2010 kl: 21:57:19
Tjek lige mellemskalen om remmen fedter på den. Ellers er det vel følerne har du ikke olietryksmåler i bilen
Titel: Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
Indlæg af: nels efter 14. Oktober 2010 kl: 22:02:23
100 grader..??
Hvordan reagerer din olietemp måler på, at du slukker lyset, tager ladere ud af cigarettænderen, bremser eller blinker..??
Tror den er sluttet forkert til, ligesom min er, syns 100 grader er vel meget..??
Hvis jeg slukker alt kommer temp aldrig over 93 grader, men med meget tændt kan den godt vise 110 grader..
Titel: Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
Indlæg af: BlackChart efter 14. Oktober 2010 kl: 22:11:30
@Nels: Mine målere viser det samme uanset forbruget i bilen, har i hvert fald ikke bemærket nogen forskel ifbm. belastning...

@Hawaiibussen: Min olietryksmåler er pt. ikke sat til (føleren kan ikke sidde der på en AAZ, jeg har i hvert fald ikke fået plads til den så jeg skal have fundet et relocation kit til den)...

@Tony: Ved faktisk ikke om den plade er deri...

@Krogsgaard: Kan ikke se nogle utætheder...
Titel: Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
Indlæg af: nels efter 14. Oktober 2010 kl: 22:21:43
Ok, sku lige være sikker på, at temp er konstant..
Er 100 grader så normalt nok..??
Har nemlig hørt omkring 90 grader..
Men er ikke mekaniker, så..??
Titel: Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
Indlæg af: BlackChart efter 14. Oktober 2010 kl: 22:28:23
Min JX'er lå omkring de 90 grader, AAZ'en ligger ca. på 100 grader når den er faldet til ro og lidt afhængigt af hvor tungt belastet den er...
Titel: Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
Indlæg af: Jarl efter 14. Oktober 2010 kl: 23:12:53
Hvad mener du med at oliestanden er på max? Hvad er max? Er det max på en tilpasset JX oliepind, der er sat i via bøsningsstykke, eller er det max med den oprindelige AAZ oliepind, der er tilpasset lodretstående motorer? Hvor mange liter olie hælder du i ved et skift uden oliefilter?

Med din elektronik-fetish ;-) har du jo garanteret olietryksmåler på. Hvad viser den?

Generelt har AAZ ofte et temmelig lavt olietryk. Ved du, om du har en oliepumpe med 36 mm tænder i?
Titel: Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
Indlæg af: dokajønne efter 14. Oktober 2010 kl: 23:13:14
når svingehyleriet rammer mig, fylder jeg 1/2 til 1/1 liter olie på, på er der fred igen
Titel: Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
Indlæg af: jankjerbye efter 14. Oktober 2010 kl: 23:27:11
Jeg syntes at 100 grader varm olie lyder lige voldsomt nok til at kunne smøre alle lejer.

Hvis JEG havde en høj, syncro med store hjul og forkammer-topstykke som jeg var afhængig af skulle køre stabilt så ville jeg sku pille turboen af og klare mig med 1,9 sauger power.

SKULLE der sidde en mølle på, så ville jeg få tjekket køler og renset kølesystemet igennem samt skifte kølervæske, nok også tjekke min termostat. Derudover ville jeg montere en intercooler, kigge på om min eksterne oliekøler var effektiv nok, samt sænke ladetrykket og justere dieselmængden ned indtil jeg ramte en driftstemperatur ved vollgas lå mellem 85 og 90 grader. Og så kunne jeg roligt træde pedalen i bund op af Ejer Bavnehøj en dag jeg havde lidt travlt uden at få dårlig samvittighed.

mvh

Jan
Titel: Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 15. Oktober 2010 kl: 00:35:58
Undskyld, men er en olietemp. på 100 grader meget. Man kan vel ikke bare sammenligne olietemp. med vandtemp. Mener
 helt bestemt at olien blev væsentlig varmere når vi kørte sydpå med vores luftkølede motorcykler i 70erne og 80erne. De
 gik da ikke i stykker. I dag, så mange år efter, burde en olietemp på 100 grader ikke skabe angst. Eller hvad?

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
Indlæg af: verner efter 15. Oktober 2010 kl: 01:13:12
vi kørte til skagen i sommers med campingvogn efter passaten, olietemp lå konstant på 110 grader iflg boardcomp. uden campingvogn ligger den normalt på 90 grader ved alm kørsel.
og det skal lige siges at olien lige var skiftet inden :)

så jeg ser ingen problemmer i 100grader varm olie.
Titel: Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
Indlæg af: Hawaiibussen efter 15. Oktober 2010 kl: 08:44:31
hvor kære maskinmand, med syncroen fyldt op med måleurer, siger at moderne olie uden problemer kan ta temperature op til 120-140gr. Kan har ikke ÖK på hans 1,9 mTDI.
Titel: Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
Indlæg af: BlackChart efter 15. Oktober 2010 kl: 09:13:49
Citat fra: "Jarl"
Hvad mener du med at oliestanden er på max? Hvad er max? Er det max på en tilpasset JX oliepind, der er sat i via bøsningsstykke, eller er det max med den oprindelige AAZ oliepind, der er tilpasset lodretstående motorer? Hvor mange liter olie hælder du i ved et skift uden oliefilter?


Uden at fylde i filteret får den en hel dunk (5 liter)

Citat fra: "Jarl"
Med din elektronik-fetish ;-) har du jo garanteret olietryksmåler på. Hvad viser den?


Som tidligere skrevet er det ikke sat til lige pt. da jeg skal have fat i et reloc. kit til føleren...

Citat fra: "Jarl"
Generelt har AAZ ofte et temmelig lavt olietryk. Ved du, om du har en oliepumpe med 36 mm tænder i?


Det ved jeg ikke da jeg ikke har haft bundkaret pillet af...Umiddelbart ved JanK det vist heller ikke...
Titel: Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
Indlæg af: jankjerbye efter 15. Oktober 2010 kl: 09:35:41
Det er noget du lagde mærke til på din tur til Berlin og tilbage igen ikke sandt? Det er ikke bare klassikeren med mange småture.. kondens i olien og så en LAAANG hård tur der koger kondensen ud?

Jeg kan ikke se hvorfor den ellers meget dygtige og vederhæftige mekaniker der har bygget den 1,9 skulle have sprunget over hvor gærdet er lavest og glemt at måle oliepumpen ud eller har sat en med de små tænder i.. (passer den med de små overhovedet og kan man købe den længere??)

Kører du på "moderne" olie Morten eller det billigeste fra det billigeste sted?

Det kan sagtens være at en motorkonstruktion der iøvrigt er kendt for sin robusthed og gode køleegenskaber kan klare at køre med 100 grader varm olie en udflugt til Skagen og hjem igen, men er det ikke din normale driftstemp ved normal kørsel uden oppakning og noget på krogen? Og vi snakker jo IKKE kun om 100 grader varm olie her, vi snakker faktisk om en lav olietrykstilstand med snoninger på motoren..  Hvad dit olietryk REELT er kunne være interessant information..

Det kan sagtens være at noget kan klare at køre "sådan og sådan" men .. jeg prøver lige igen.. skal det være en vogn der skal starte og køre hver dag og som man er afhængig af.. hvorfor så insistere på at køre den på kanten 95% af tiden??

Jeg ville trimme min motor ind så den maks blev omkring 90 i olien ved fuld gas op af Ejer Bavnehøj.. så kan konen, naboen, svigerfaderen eller hvem der nu er syndebukken i familien også sættes bag rattet mens man tager en lur på passagersædet uden nervøse trækninger.
Titel: Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
Indlæg af: BlackChart efter 15. Oktober 2010 kl: 09:45:47
Normal dagligdagskørsel ligger temp. ca. på 95 grader...På ferie turen lå den ret stabilt på 100 grader...

Jeg har en enkelt gang fået fremkaldt sammt symptom på Århus N tilkørslen når du skal imod syd, men det passede med at jeg skulle hjem og skifte olie den dag og så var det problem væk...
Titel: Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
Indlæg af: Jarl efter 15. Oktober 2010 kl: 15:23:00
Enig med JU. 100 grader er intet problem i olietemp. Det har massevis af motorer levet med i mange år - herunder CS i T3 uden ekstern oliekøler. Faktisk er det slet ikke dårligt at få olien derop engang i mellem - så er man sikker på, at den sure kondens forsvinder. Derimod er 140-150 grader ud over det tilladelige, og det er scenariet i en AAZ, hvis man ikke hælder en ekstern oliekøler på.

Trykproblemer i AAZ er ikke ubekendte. På en CS har man kanonhøjt olietryk, for der er smørestederne: krumtap, mellemaksel og knast. På en JX er det krumtap, mellemaksel, knast, sprøjtedyser og turbo - altså er der brug for mere olieforsyning (større pumpe). På en AAZ er der - udover JX-stederne - også en smørekanal til hydroløfterne - altså er afledningen den størst tænkelige. Vil man derfor - på en en AAZ - have et acceptabelt tryk, så er betingelsen en fit oliepumpe af største størrelse.

Hvad angår den dygtige og samvittighedsfulde mekaniker, så kan jeg oplyse, at en anden bruger her på nettet ligeledes havde fået samlet en motor hos ham med angiveligt en ny 36 mm pumpe, der viste sig at være en halvforkølet 33 mm, da den så dagens lys. Jeg er helt enig i, at XX-mekaniker er ekstremt dygtig, men måske er han ikke helt opmærksom på de problematikker, der knytter sig til AAZ i en T3.

Men inden vi dødsdømmer oliepumpen, så er det påfaldende, at den kun reagerer ved kurvekørsel. Når jeg spørger til oliestanden, så skyldes det, at symptomerne kunne fortolkes som om, oliepumpen ikke kan "nå" oliens overfladespejl, når det fortrænges til venstre. Af samme årsag er jeg begyndt at køre med skvulpeplade - det holder olien lidt mere "på plads", når man laver krappe sving.

Nu skal jeg jo ikke bestemme noget her, men jeg har det selv sådan, at min bil er grounded, hvis jeg har den mindste mistillid til olietrykket. Mit råd, som du kan skrotte, hvis du vil: 1) af med bundkarret, tjek oliepumpen - mål, om tænderne er 36 mm, mål om slitagen mellem tænderne overskrider 0,15 mm - helst kun 0,10 mm. 2) Sæt skidtet sammen igen med skvulpeplade. 3) Offer en hundredekroneseddel på to spritnye olietryksfølere. Når de ting er på plads, så ville jeg kunne sove roligt, og hele processen kan gøres på 1½ time. Alternativt er worst case scenariet, at plejlstangssølerne får en tekstur som en nypløjet mark...
Titel: Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
Indlæg af: dokajønne efter 15. Oktober 2010 kl: 16:56:22
Jeg satte selv min JX-pumpe ubeset over i AAZ-hybriden så Claus bør nok ikke bebrejdes for den :roll:  :oops:
, når det er sagt, er han ægte golf-mand og var meget uforstående overfor at jeg insisterede på at køre med ekstern oliekøler. Jeg ved at han senere har sat en AAZ i en T3 til et nært familiemedlem, så han er nok klogere i dag :wink:
I øvrigt kørte vi også med en olietemp mellem 90 og 100grader (hvordan er det nu man laver grader-tegnet?)
Jeg hælder til, at der er for lidt olie på. De gange jeg har lidt af for sløj oliepumpe, har det kunnet ses når man tog gassen efter lang tids motorvejskørsel, eller ved summen i mellemområdet (vel nok 2500-3000rpm)
Titel: Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
Indlæg af: Jarl efter 15. Oktober 2010 kl: 17:05:48
Faktisk var det ikke din motor, jeg sigtede til, DJ, men en anden brugers.
Titel: Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
Indlæg af: dokajønne efter 15. Oktober 2010 kl: 17:08:59
ah, troede jeg var den eneste, men det hjalp allefals at købe en ny
Titel: Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
Indlæg af: buddha_uffe efter 15. Oktober 2010 kl: 19:39:08
Citat fra: "nels"
Ok, sku lige være sikker på, at temp er konstant..
Er 100 grader så normalt nok..??
Har nemlig hørt omkring 90 grader..
Men er ikke mekaniker, så..??


Alt imellem 100-130 grader olietemperatur er ganske normalt og ufarligt. (med mindre du kører på olie der er så tarvelig at den ikke en gang kan bruges til at smøre cykelkæden med)....

Fra 130 grader og opefter snakker vi racer-olier og/eller mere køling....
Titel: Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
Indlæg af: opelhaj efter 15. Oktober 2010 kl: 21:26:39
er det aldis det bedste der har kørt 6000km siden sidste skift???
Titel: Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
Indlæg af: KHSalvesen efter 15. Oktober 2010 kl: 22:52:53
KISS- Fyld en liter mere på og se om problemet er løst.

Kurt
Titel: Oliealarmen går ved skarpe sving i raskt tempo
Indlæg af: tomtom efter 16. Oktober 2010 kl: 20:03:30
Jeg har opblevet det samme. Faktist var der 1 1/2 l for meget olie på. Det tappede jeg af, men efter 20-30 km var der igen 1 liter olie i overskud. Det viste sig at der kom dieselolie ned i motorolien. Årsagen var at  motoren ikke kørte på cylinder 4 og at topstykket var ødelagt ved det ene afstands stukke ved knasten. (Der kommer et indlæg om dette senere).
Jeg var blevet fortalt, at det skyldes at tandremmen sad forkert. Men et tjek viste tandremmen sad som den skulle.
Den dårlige cylinder skyldes formentlig at bolten til krumtappen (en 10.9'er ) er var løs, men helsigvis hel og indsprøjtningstidspunkter flukturede.
Jeg vil derfor tjekke om olien et fed nok. Eventuel skifte den og holde øje med, om der er det normale forbrug som tidligere.
PS: Jeg kom på et tidspunkt 1 1/2 litter 20/50 olie på. Dette gjorde at jeg kunne køre 20 km i stedet for 2 km, før lampe og lys gik igang.

Mvh Tom