T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: dokajønne efter 19. December 2006 kl: 20:05:34
-
Jammer og klage alle mine dage. :cry:
Den blå "reserve-syncro" er nu begyndt at gøre knuder.
Der er en 1,6D motor fra passat med dieselpumpe fra samme
Problemet:
Når maskinen får et vist antal omdrejninger, er det ligesom at en cylinder står af og jeg mister trækkraft, når jeg så går ned i omdrejninger kører den fint igen. Indimellem er der ikke noget problem overhovedet og jeg kan tage alle de omdr. jeg lyster.
Jeg har ikke omdrejningstæller i vognen, men problemet indtræffer ved ca 63 km/t i 3. gear og 95 km/t i fjerde.
Jeg HAR overvejet:
1. Den får for lidt diesel når den skal yde. (kun en enkelt lille luftboble i brændstofslangen og dieselfilteret er kun 2500 km gammel)
2. Der er noget galt med omdrejningsbegrænsningsdelen der sidder inde i pumpen. (har ikke følt mig sikker nok til at skille pumpen ad)
3. Jeg har lige skiftet gløderør kan ét af dem mangle en enkelt omdrejning så at der slipper luft ind/ud (syns selv den er langt ude)
4. Motoren er FÆRDIG og jeg kan sætte endnu et hak i min sorte speederstøvle. (Jeg kører faktisk pænt og stille, men jeg har sgu ikke haft for meget held med motorene de sidste par år)
Er der nogen der erfaring, råd, forslag?
Den kører sgu egentlig ok meeeen 60 km/t op ad bakke på en befærdet landevej, det får man ikke glade medtrafikanter af.
-
Hmm - den er tricky. Da jeg lige læste din beskrivelse sagde min mavefornemmelse "for stramme ventiler" eller "hængende dyse", men det er som sagt kun en spontan indskydelse.
Det her nye dieselfilter - er det tæt og ordentligt monteret? Er der vished for at hele slangesystemet fra tank til pumpe et helt tæt? - Og dyserørene spændte og tætte? Det forudsætter jeg - ellers er yderligere fejlsøgning omsonst.
Optræder fænomenet både ved varm og kold motor? Optræder det også selvom du bare pralgasser i frigear? Ændrer lydbilledet sig i retning af en hård metallisk klingende lyd? Ved du om ventilerne står meget tæt?
Ja, vi må vide lidt mere.
-
Det her nye dieselfilter - er det tæt og ordentligt monteret? Er der vished for at hele slangesystemet fra tank til pumpe et helt tæt? - Og dyserørene spændte og tætte? Det forudsætter jeg - ellers er yderligere fejlsøgning omsonst.
Filter ...TJEK, Tank til pumpe ....TJEK, Dyserør .....TJEK
Optræder fænomenet både ved varm og kold motor?
Tja.. normalt svinger jeg mig ikke op i så hysteriske omdrejninger på kold motor, men jeg har faktisk prøvet og der er ingen forskel
Optræder det også selvom du bare pralgasser i frigear?
Nej der tar den godt ved
Ændrer lydbilledet sig i retning af en hård metallisk klingende lyd?
Tja der er jo mange lyde i sådan en gammel kassevogn, men tjoooe måske, jeg må lige ud og lytte efter
Ved du om ventilerne står meget tæt?
Ingen anelse
Er det alvorligt?
-
Hmm - tja - jeg hælder stadig til mavefornemmelsen - for stramme ventiler.
Prøv lige - uden at jeg helt kan garantere, at det er det - at lette ventildækslet - og mål, hvordan ventilerne står. Hvis du finder en, der ligger helt nede på 0,10 eller derunder, så har du løsnigen. Teorien er, at ventiler - som alt andet - udvider sig i varme. Når motoren snurrer mange (belastede) omdr. så bliver (især udstødnings-) ventilerne meget "lange". Hvis ikke denne længdeudvidelse kan optages af et tilpas spillerum, så støder ventilstammen på knasten, selvom den vender den flade side til, og ventilen kan derfor ikke lukke ordentligt og derfor komprimeres der ikke på cylinderen, men derimod suser halvuforbrændt diesel lige igennem. Fortsætter man uanfægtet, så brænder ventilen i stykker (og taber måske hovedet ned i cylinderen = kapital Motorschaden!), fordi den ikke kan aflevere sin varme til ventilsædet. Derfor gælder: altid hellere for løse ventiler end for stramme. Jeg stiller altid 0.25 og 0.45 for hhv ind og ud.
En klemmende dyse vil som regel ytre sig gennem en markant hård metallisk klingende lyd, der forsvinder når man løsner det pågældende dyserør.
Men måske er det noget helt andet, som kræver, at man har bilen til at lytte på ved siden af.
Et ret sikkert kendetegn på fejljusterede ventiler er at det typisk vier sig ved "pressede" situationer - når den skal accelerere, op ad bakke, med trailer på osv., og at det aftager i afslappede situationer - speederløft, ned ad osv. Det er også kendetegnet ved at det er en snigende fejl - det kommer ikke over natten, men bliver langsomt gradvist værre og værre.
-
Hm..
Det er sgu også galt ved pralgas, og det kom over en nat. Jeg har hul i udstødningen, så det med den metalliske lyd er lidt svær. Jeg syntes dog til tider at motoren lyder som om der sidder en gammeldags ringeklokke og kører løs.
.......Vi satser på dyserne første omgang, jeg får dem lige testet i løbet af weekenden de skal ligge på 135 - 145 bar ? eller hyr?
-
135 - 145 bar
Ja, 130 - 135 på en sugediesel, 155 på TD
-
OK -tak
Jeg melder lige tilbage når problemet er undersøgt.
-
OK -tak
Jeg melder lige tilbage når problemet er undersøgt.
edit:
Hrmf .... tilbageknappen :roll:
-
Nå omsider lidt bil-tid
Dyserne (i bar):
1=110
2=130
3=155
4=130
Justeret nu så alle ligger omkring 130
Ingen forskel på problemet, men så blev det da fikset.
I dag skulle jeg så have ventildækslet af. for at give lidt plads, det viser sig så at slangen til indsugningsmanifolden er delt i to, hvilket jo så medfører at maskinen har suttet luft (og snavs) lige fra moder natur. Kan det have en effekt (udover at der kan være kommet snavs i ventilerne?) Her tænker jeg på om det har været for let for maskinen at trække vejret
-
Og da du nu havde ventildækslet afmonteret, så chekkede du jo lige ventilspillerummet, og hvordan stod de?
Skidt med slangen.
-
Fra bagklappen og frem målt i mm på kold motor:
1: 0,35
2: <0,05
3: 0,40
4: 0,20
5: 0,15
6: 0,50
7: 0,10
8: 0,45
øøhmenø 1,3,5 og 7 er ind ikke?? :roll:
Uanset hvad er noget da ikke heeelt som det bør være.
-
rækkefølgen (uanset fra hvilken ende du ser det)
u, i, u, i, i, u, i, u.
-
Jeg kan huske Jarl beskrev det i en anden tråd, det er noget med, når man drejer og dieselen skvulper, så suges der lidt luft med op, hver gang... Er det ikke sådan det er?
-
@dokajønne
Jeg vil vædde på, at ventil 2 er forklaringen på dit problem.
-
@Jarl
Jep
Jeg bør vel også justere de andre, hvis der er 0,25 ind og 0,45 ud?
(cylinder 2 klarer vist lige skærene)
Kan man bruge hjemmelavede shims eller skal de købes? Kan man få dem i alle butikker?
-
købes - f.eks. i hovwdiaudi
-
hm...
Har lige været på howdiaudi og søgt på både shims(rigtig stavet?) og ventil. Hedder de noget andet, eller følger de med når man køber en anden vare (feks ventilløfter)
-
Prøv med "Justérskive"
-
de kalder dem Justérskive på deres hjemmeside
-
Så enige vi er :wink:
-
Tak til jer begge
Skod.. at man ikke bare kan købe en pose med ass. udvalg. Nu er jeg jo nød til at skille vognen ad, finde ud af hvilke størrelser jeg skal bruge, bestille hos howdi - og så sætte mig (billøs) på røven til leverancen ankommer) :(
Nå, men det er jo vilkårene når man vil være standsmæssigt kørende.