T3nettet og T3Klub Danmark forum

Vores biler. => Din bil... => Emne startet af: Hinze efter 04. Marts 2011 kl: 21:44:37

Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 04. Marts 2011 kl: 21:44:37
Bussen, som vi kalder den her i familien, har nu været i vores varetægt i 2 uger.
Vi fik den fredagen før vinterferien og straks tog vi den i brug, sønnike skulle prøve med en dyne og datteren var også ude i garagen og lure.

Mit T3 liv har været et antal busser, men en carat er altså noget ganske særlig lækkert. Fruen udtrykker stor begejstring for "stuen" (kabinen) og det er lige præcis her forskellen indtræder, nemlig lækkert støjdæmpende og indbydende interiør.
Automatgearet bider godt nok på forbruget, men det giver en rigtig rolig og afstressende kørsel.

Den er med wbx, men der kommer en række4 i inden så længe. Hvorfor det? Bare fordi!
Jeg skal have eberspächer brænderen til at virke og jeg ønsker mig en fjernbetjening til centrallåsen, og så en byge med lidt farve.
Titel: Bussen
Indlæg af: dennis efter 04. Marts 2011 kl: 22:10:12
Den er fin Hinze. Go vind med den. Det er vel nærmest, let omskrevet udfra mine drenges kommentar; "Lissom at være på hotel, bare ude på landevejen" ! ;-)
Titel: Bussen
Indlæg af: BlackChart efter 04. Marts 2011 kl: 22:11:49
Jammen tillykke med den...
Giver du en kasse bajere på Fyn hvis du har solgt den inden Marts er omme?? :D
(Undskyld, kunne altså ikke dy mig :D)
Titel: Bussen
Indlæg af: Bjørn Holbæk efter 04. Marts 2011 kl: 23:13:57
Tillykke med den. Nu skriver du en byge, mener du så en helt anden farve? eller vil du bevare så meget af den flotte org. blå farve som muligt :D
Min har da vidst samme farve :wink:
Titel: Bussen
Indlæg af: TONY efter 04. Marts 2011 kl: 23:15:58
Jeg satser nu på at du denne gang har fået en "keeper"  :wink:
Den er kommet i de rigtige hænder nu.... du skal behandle den som du vil behandle kvinden i dit liv :
gøre hvad du kan for at holde hende smuk, og smid så mange penge i hende at du ikke har råd til at skille dig af med hende igen.

Tony
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 05. Marts 2011 kl: 09:23:42
ja, jeg har vist forstået på IM, det ER en keeper   :mrgreen:

En byge bliver samme farve; jeg ved ikke helt om skærmsættet (plankerne) skal justeres lidt i farven. Jeg har set forskellige versioner og de ser jo alle lækre ud.
Titel: Bussen
Indlæg af: Jarl efter 05. Marts 2011 kl: 09:47:50
Citat fra: "Hinze"
jeg ved ikke helt om skærmsættet (plankerne) skal justeres lidt i farven. Jeg har set forskellige versioner og de ser jo alle lækre ud.


Ja, Hinze det kan jeg med største lethed afklare: Carater skal være originale. Man sætter heller ikke Disco-kugler på øjnene af Sfinxen, ligesom man ikke skalmurer Colosseum. Taj Mahal skal ikke renoveres med fladt tag, vel?
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 05. Marts 2011 kl: 10:14:44
Citat fra: "Jarl"
Citat fra: "Hinze"
jeg ved ikke helt om skærmsættet (plankerne) skal justeres lidt i farven. Jeg har set forskellige versioner og de ser jo alle lækre ud.


Ja, Hinze det kan jeg med største lethed afklare: Carater skal være originale. Man sætter heller ikke Disco-kugler på øjnene af Sfinxen, ligesom man ikke skalmurer Colosseum. Taj Mahal skal ikke renoveres med fladt tag, vel?


 :D , men er de så indfarvet med en sort bumperstribe originalt?
Titel: Bussen
Indlæg af: Jarl efter 05. Marts 2011 kl: 10:19:32
Jeps. Ved lejlighed skal jeg få scannet et fint gammelt prospekt ind til dig.
I øvrigt et fantastisk valg af navn.
Vores bærer også navnet "Bussen", og jeg tror, at det er inspireret af, at det er en bus. Jeg har desværre ikke haft fantasi nok til at finde på et navn til den - måske hører det også mest til i de socialklasser, der kører så anonyme biler, at de ikke straks bliver identificeret som en Carat. - Lidt samme mekanisme som, at navnetrækket mangler på en BMW 750, mens der tit står "Henning fra Centerbodega'en" i bagruden af en Nissan Micra... ;-) Skulle min imidlertid have et navn, så måtte det bliver Rønn Hornbeck afledt af dens sindelag...
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 05. Marts 2011 kl: 10:22:39
Citat fra: "Jarl"
Jeps. Ved lejlighed skal jeg få scannet et fint gammelt prospekt ind til dig.


Her er et bille fra VW carat prospektet? Her er de vel nærmest lidt grålige
Titel: Bussen
Indlæg af: Jarl efter 05. Marts 2011 kl: 10:28:48
Ja, det er præcis sådan, den er. Hvis du sidder med prospektet, så kan du jo bare slå farvekoden op.
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 05. Marts 2011 kl: 10:37:06
Citat fra: "Jarl"
Ja, det er præcis sådan, den er. Hvis du sidder med prospektet, så kan du jo bare slå farvekoden op.


men hov, her et billede fra 1987 prospektet, nu er de blevet sorte. Mine er sorte, bare lidt falmet. Så måske de startede som grå, men blev sorte "faceliftet" over tid.
Titel: Bussen
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 05. Marts 2011 kl: 10:44:41
Den øverste er en discount Carat. Ingen elspejle. Måske en hjemmefusket. Den har vel heller ikke AC 8)

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Bussen
Indlæg af: Jarl efter 05. Marts 2011 kl: 11:41:34
@Admin

Må vi bede om at få en lukket gruppe under navnet Aristocarats?

@Hinze

Den sidste er da godt nok mærkelig? Har aldrig set den kombo før?
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 05. Marts 2011 kl: 15:01:15
har hentet sådan en fætter, ved ikke helt motorkode men det er fra en Golf 95, såå agg, ady. Komplet med ledningsnet, nænsomt pillet ud uden klip, en luftmængdemåler og forrør/kat med sonde.

Det er med Simos styring (Siemens), afløseren for digifant styringen som ses på 2E motoren.
Man kan se ventilen til det aktive kulfilter løst liggende ved ventildækslet.
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 05. Marts 2011 kl: 15:07:14
Citat fra: "Jønne Ukendt"
Den øverste er en discount Carat. Ingen elspejle. Måske en hjemmefusket. Den har vel heller ikke AC 8)

 Mvh Jønne Ukendt


Godt set JønneU; du kan dit kram, det er vel også snart tid til en Carat i læborg; altså en benziner....ikke diesel fims
Titel: Bussen
Indlæg af: Bjørn Holbæk efter 05. Marts 2011 kl: 19:50:46
Det ser også ud til at være nogle modeller fra 85 el. før. Jeg tænker på skydedøren, kunne det ikke godt se ud til at være den gamle model skydedør med stor indpresning til håndtaget, el. er det også lavet sådan på nogle senere modeller????
Det lyder fornuftigt med den org. cool blå farve, den er sku feeed 8)
Titel: Bussen
Indlæg af: Rabundus efter 05. Marts 2011 kl: 20:57:15
Det er den samme bil  med fusk fra foto shop.

1. Nummerplade  H-SE-5496
2.baggrunden- F.eks planten foran forruden
3.den holder exact på centimeter, det samme sted se på fliserne.
4. Sæderne inden i bussen er fuldkommen identisk skygge mæssigt
5. prikken til højre for benzindækslet

Men fælge er anderledes - bagerste ruder er med ventilation  er anderledes - gid det var så nemt at bygge om i virkeligheden  :wink:
Titel: Bussen
Indlæg af: BlackChart efter 05. Marts 2011 kl: 21:40:43
Og så lige nummer 6: Spejlbilledet af spejlet i trekantsruden, det er af spejlet på første billede :D
Titel: Bussen
Indlæg af: Rabundus efter 05. Marts 2011 kl: 21:43:58
det er lige som at lege find 5 fejl og vind 3 bælgvanter til næste uge.  :lol:
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 13. Marts 2011 kl: 22:14:57
Hmmm, nu fik jeg så registreringsattesten fra Skat. 70kW, ja jeg ved godt der ligger en MV'er, men

For nu at blive på den rigtige side af tremmerne, bliver det så en ADZ med mono-motronic og mikset med automatgear.
ADZ'en lå i TS, men blev hentet i dag; hold da op hvor er en doka dog er praktisk.
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 19. Marts 2011 kl: 23:18:09
Jeg har forsøgt at starte ADZ'en på pallen, men uden held  :cry:  Den giver ingen gnist. Efter at have kikket lidt på de tyske sider, leder det tanken hen på startspærre funktionen. Det lader ikke til at 12V på "startspærre"-benet i boksen rykker noget. Hmm, så er den vel bare til skrotpladsen, eller er der nogle ideer.
Titel: Bussen
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 20. Marts 2011 kl: 06:49:02
Nogle ideer???? Send den op til mig. :-D
Jeg kan få fjernet startspærren for dig.
Titel: Bussen
Indlæg af: BlackChart efter 20. Marts 2011 kl: 08:34:31
Citat fra: "Hinze"
Jeg har forsøgt at starte ADZ'en på pallen, men uden held  :cry:  Den giver ingen gnist. Efter at have kikket lidt på de tyske sider, leder det tanken hen på startspærre funktionen. Det lader ikke til at 12V på "startspærre"-benet i boksen rykker noget. Hmm, så er den vel bare til skrotpladsen, eller er der nogle ideer.


Ja da!
Sælg motor med ledningsnet og styreboks billigt til mig ;)
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 20. Marts 2011 kl: 10:56:30
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Nogle ideer???? Send den op til mig. :-D
Jeg kan få fjernet startspærren for dig.


Citat fra: "BlackChart"
Citat fra: "Hinze"
Jeg har forsøgt at starte ADZ'en på pallen, men uden held  :cry:  Den giver ingen gnist. Efter at have kikket lidt på de tyske sider, leder det tanken hen på startspærre funktionen. Det lader ikke til at 12V på "startspærre"-benet i boksen rykker noget. Hmm, så er den vel bare til skrotpladsen, eller er der nogle ideer.


Ja da!
Sælg motor med ledningsnet og styreboks billigt til mig ;)


Lækkert med et forum der altid er parat til at dele viden.

Hvis I kan hjælpe med en løsning så jeg kan få den startet vil jeg blive rigtig glad.
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 20. Marts 2011 kl: 16:06:09
så starter den i 1½ sekund ad gangen, så det er jo lækkert. Så er der kun startspærren tilbage og nulre med. Mon en ABS boks ville kunne gå på?
Titel: Bussen
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 20. Marts 2011 kl: 16:13:16
Jeg tror godt du kan bruge en ABS boks, men hvis der er startspærre i også, hjælper det jo ikke.
Titel: Bussen
Indlæg af: POLLE955 efter 20. Marts 2011 kl: 16:43:35
Nu spørger jeg nok dumt , men fik du ikke hele ledningsnettet med , altså med nøgle og den ring der sidder ved ratlåsen til at afkode nøgle med , så skal du bare tape chipen fra nøglen fast til transpoderringen , så starter den hvergang . Hvis du ikke har den kan man vel finde en tilsvarende motor uden startspærre og prøve boxen derfra , hvis stikket passer .
hilsen poul
Titel: Bussen
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 20. Marts 2011 kl: 16:56:05
Skal du have en adresse Hinze :-D
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 20. Marts 2011 kl: 19:44:36
Citat fra: "POLLE955"
Nu spørger jeg nok dumt , men fik du ikke hele ledningsnettet med , altså med nøgle og den ring der sidder ved ratlåsen til at afkode nøgle med , så skal du bare tape chipen fra nøglen fast til transpoderringen , så starter den hvergang . Hvis du ikke har den kan man vel finde en tilsvarende motor uden startspærre og prøve boxen derfra , hvis stikket passer .
hilsen poul


Det var mange spørgsmål  :wink:  Nej, jeg har hverken nøgle og eller andet der bare ligner en kode :cry:
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 20. Marts 2011 kl: 19:45:54
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Skal du have en adresse Hinze :-D


mjaa, ville nu helst finde en diy løsning, men den skal jo også ud og køre snart  :?
Titel: Bussen
Indlæg af: Fynboen efter 23. Marts 2011 kl: 21:19:27
HEJ Hinze.
 Står med samme problem med mit 1,8 projekt. Min har startspærre, og selv om jeg har nøgle og koblel alt udstyr som ABS, airbag fra donerbilen, så kører motoren kun lige 2 sekunder og går så i stå. Har set på en hjemmeside, at alle Golf 3 køre med det de kalder 1 generations startspærre.   http//dk.openobd.org/vw/golf_1h.htm

MVH.
Fynboen
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 24. Marts 2011 kl: 15:46:55
Citat fra: "Fynboen"
HEJ Hinze.
 Står med samme problem med mit 1,8 projekt. Min har startspærre, og selv om jeg har nøgle og koblel alt udstyr som ABS, airbag fra donerbilen, så kører motoren kun lige 2 sekunder og går så i stå. Har set på en hjemmeside, at alle Golf 3 køre med det de kalder 1 generations startspærre.   http://dk.openobd.org/vw/golf_1h.htm

MVH.
Fynboen


ja, det er immo1 de køre med. Jeg har bestilt en emulator, så må vi om det virker. Jeg kom til at bestille et par stykker, tænkte måske andre også kunne bruge sådan en fætter.
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 24. Marts 2011 kl: 15:51:59
Dette lå i postkassen i dag, mon ikke det kan "tvinges" til at styre centrallåsen.
Titel: Bussen
Indlæg af: kollebubber efter 24. Marts 2011 kl: 16:33:29
Citat fra: "Hinze"
Dette lå i postkassen i dag, mon ikke det kan "tvinges" til at styre centrallåsen.
Årh hvad Mega fedt...
Er der mon nogle der kan lave gamle låse? Jeg kan kun låse min Bagklap. hvad gør man med de gamle låse.  Det der du gør ved Bussen er KONGE hvis du kan få det til at virke
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 24. Marts 2011 kl: 17:38:35
Citat fra: "kollebubber"
Citat fra: "Hinze"
Dette lå i postkassen i dag, mon ikke det kan "tvinges" til at styre centrallåsen.
Årh hvad Mega fedt...
Er der mon nogle der kan lave gamle låse? Jeg kan kun låse min Bagklap. hvad gør man med de gamle låse.  Det der du gør ved Bussen er KONGE hvis du kan få det til at virke


Hvis ikke din centrallås virker kan der købes originale brugte på ebay, ellers kan du eftermontere et sæt, se evt her (http://www.t3-infos.de/t3-infos_a.html#zv)

Jeg skal lige have tænkt over styringen, se evt mere her (http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_71.PDF)
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 02. April 2011 kl: 16:49:16
Citat fra: "Hinze"
Citat fra: "Fynboen"
HEJ Hinze.
 Står med samme problem med mit 1,8 projekt. Min har startspærre, og selv om jeg har nøgle og koblel alt udstyr som ABS, airbag fra donerbilen, så kører motoren kun lige 2 sekunder og går så i stå. Har set på en hjemmeside, at alle Golf 3 køre med det de kalder 1 generations startspærre.   http://dk.openobd.org/vw/golf_1h.htm

MVH.
Fynboen


ja, det er immo1 de køre med. Jeg har bestilt en emulator, så må vi om det virker. Jeg kom til at bestille et par stykker, tænkte måske andre også kunne bruge sådan en fætter.


Så landede vidunderprintet i postkassen, og den virker, plus og minus og en enkelt ledning til motorens styreboks og den startede og kørte fint, lækkert  :D
Titel: Bussen
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 02. April 2011 kl: 17:13:35
Fedt Hinze.

Hvad er det du har købt?
Titel: Bussen
Indlæg af: POLLE955 efter 02. April 2011 kl: 21:47:28
Fantastisk , så er der frit valg på alle hylder , golf og passat motor med startspærre det er ingen problem , bare man har en ven der hedder Hinze  :lol:
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 05. April 2011 kl: 13:26:33
Så blev det dagen hvor wbx og autogear blevet hevet ud, til fordel for en ADZ række og en 4 trins manuel gearkasse. Årsagen er såmænd ikke religion, men blot en konstatering af et benzinforbrug og et kørselsbehov, der skal løses billigst muligt.
Titel: Bussen
Indlæg af: Mølle efter 05. April 2011 kl: 13:56:02
Super Hinze. Vi ses.
Titel: Bussen
Indlæg af: brian efter 05. April 2011 kl: 14:20:22
Citat fra: "Hinze"
Så blev det dagen hvor wbx og autogear blevet hevet ud, til fordel for en ADZ række og en 4 trins manuel gearkasse. Årsagen er såmænd ikke religion, men blot en konstatering af et benzinforbrug og et kørselsbehov, der skal løses billigst muligt.


Er der lavet diesel T3'ere med automatgear?

Og det ser jo ud til at en del af gearkassen er af jern.
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 05. April 2011 kl: 14:27:12
Citat fra: "brian"
Citat fra: "Hinze"
Så blev det dagen hvor wbx og autogear blevet hevet ud, til fordel for en ADZ række og en 4 trins manuel gearkasse. Årsagen er såmænd ikke religion, men blot en konstatering af et benzinforbrug og et kørselsbehov, der skal løses billigst muligt.


Er der lavet diesel T3'ere med automatgear?

Og det ser jo ud til at en del af gearkassen er af jern.


jaa, Berliner Taxi og til det norske postvæsen, men i noget begrænset mængde. Jeg har et sæt med adaptorplade, hvis du lyster?

Hinze
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 05. April 2011 kl: 14:28:32
ADZ skubbes ind i tørvejret
Titel: Bussen
Indlæg af: Hawaiibussen efter 05. April 2011 kl: 14:30:29
hurtig process.........
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 05. April 2011 kl: 14:35:31
Citat fra: "Hawaiibussen"
hurtig process.........


indtil videre, ja  :wink:
Titel: Bussen
Indlæg af: jensjakob efter 05. April 2011 kl: 14:37:07
Årrrrrrrrrrr - motor og gearkasse ind og ud i een enhed - jeg vil have en motorkran, egen flisebelagt indkørsel og et værksted!!!
Titel: Bussen
Indlæg af: brian efter 05. April 2011 kl: 18:39:53
Citat fra: "Hinze"
Citat fra: "brian"

Er der lavet diesel T3'ere med automatgear?

Og det ser jo ud til at en del af gearkassen er af jern.


jaa, Berliner Taxi og til det norske postvæsen, men i noget begrænset mængde. Jeg har et sæt med adaptorplade, hvis du lyster?

Hinze


Jo, det lyder interessant, men min T3 kan vist ikke bære det.

Men automatgear til en diesel T3 er nok ikke så uøkonomisk som til benzin.

Selv om gearkassen nok er af samme type som der sidder i en golf2,
så er der vel ikke rigtig noget der kan byttes rundt?
Titel: Bussen
Indlæg af: Jarl efter 05. April 2011 kl: 23:11:19
Ja Hinze - Carater fortjener R4 ;-) Skal du have kat på? Jeg er bange for at du får en lidt larmende udstødning med den JXpotte.
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 06. April 2011 kl: 07:52:58
Citat fra: "Jarl"
Ja Hinze - Carater fortjener R4 ;-) Skal du have kat på? Jeg er bange for at du får en lidt larmende udstødning med den JXpotte.


mjaa, kat'en kan jeg nok ikke undgå når vognen er født april/1990. Enig i at larmen skal reduceres. JX'en blev sat på da motoren skulle i TS. Nu er jeg jo blevet meget klogere  :D
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 06. April 2011 kl: 12:26:22
lidt videre  :P .

Beslag til servo beholderen er svejst på lige hvor motorbøjlen sidder monteret, så den måtte af. Hvor sidder beholderen på en diesel?
Titel: Bussen
Indlæg af: TONY efter 06. April 2011 kl: 15:47:05
Beslaget til servobeholderen på en diesel, sidder lige ved siden af brændstoffilteret.
I motorbrønden er det i højre hjørne længst væk, når du står bag bilen.

Tony
Titel: Bussen
Indlæg af: buddha_uffe efter 06. April 2011 kl: 19:42:25
Det går da hastigt fremad... Tommelfingeren op.... :-)
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 06. April 2011 kl: 19:48:08
Citat fra: "TONY"
Beslaget til servobeholderen på en diesel, sidder lige ved siden af brændstoffilteret.
I motorbrønden er det i højre hjørne længst væk, når du står bag bilen.

Tony


ok, tak




Citat fra: "buddha_uffe"
Det går da hastigt fremad... Tommelfingeren op.... :-)


tak. mjaa, den skal jo snart fragte familien til Påskefrokost (kørende)  :wink:
Titel: Bussen
Indlæg af: Bjørn Holbæk efter 06. April 2011 kl: 19:53:32
Der sker sku noget på Grevekanten må jeg sige, det ser godt ud. og bliver spændende at se den i aktion :D)
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 06. April 2011 kl: 20:21:26
Citat fra: "Bjørn Holbæk"
Der sker sku noget på Grevekanten må jeg sige, det ser godt ud. og bliver spændende at se den i aktion :D)

jaaa, kan du kende den  :D
Titel: Bussen
Indlæg af: Bjørn Holbæk efter 06. April 2011 kl: 20:46:45
jep, og jeg satser da også på at få en tur i luxsus dyret, når den bliver køreklar :D
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 06. April 2011 kl: 21:30:00
så er der bestilt komplet KY-udstødning, en 1,7kW starter og 24 torx bolte til drivakslerne. (på ebay)
Titel: Bussen
Indlæg af: Fynboen efter 07. April 2011 kl: 18:26:36
Hvad bruger du af benzinpumpe? Har brugt mange timer på at finde en med 1,2 bars tryk, og som sidder uden for tanken, og jeg tror det er lykkedes at finde en, og den sidder på  VW Polo 1,3 kat AAV(1987.07  -  1994.09), og Polo 1.0 KAT. AAK, ACMog AAU (1989.08 - 1994.09). Har ikke fundet en brugt endnu, og en ny koster ca. 2400 ved FTZ.

Hilsen Fynboen.
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 07. April 2011 kl: 19:42:13
Citat fra: "Fynboen"
Hvad bruger du af benzinpumpe? Har brugt mange timer på at finde en med 1,2 bars tryk, og som sidder uden for tanken, og jeg tror det er lykkedes at finde en, og den sidder på  VW Polo 1,3 kat AAV(1987.07  -  1994.09), og Polo 1.0 KAT. AAK, ACMog AAU (1989.08 - 1994.09). Har ikke fundet en brugt endnu, og en ny koster ca. 2400 ved FTZ.

Hilsen Fynboen.


jeg bruger såmænd bare den fra wbx, den levere godt nok 3 bar, men trykregulatoren smider vel resten tilbage i tanken.
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 09. April 2011 kl: 21:08:46
di da dej, det bliver en let dag i dag, bare lige sætte en koblingspedal i og en gearstang.

 :shock:  wrong, der sidder ikke samme pedalkonsol i automatgear modellerne.  :?  sååå, ud med det hele, lod dog hovedcylinder med beholder sidde. Da de samlede automatgear modellerne har de dog været flinke at tage beholderen fra hylden før de "borede" hul til "koblingsvæsken", så det kunne jeg så gøre og slippe for at udlufte bremserne. Heldigvis kunne jeg nappe pedalkonsol fra TwinSlideren, så det er lækkert.
Dagen endte ellers godt.
Titel: Bussen
Indlæg af: Aran efter 10. April 2011 kl: 10:42:29
Jamen så er du jo kørende lige om fem minutter ?  :lol:  Lækkerier. Har du skrottet Twin Slideren ?
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 10. April 2011 kl: 16:35:36
Citat fra: "Aran"
Jamen så er du jo kørende lige om fem minutter ?  :lol:  Lækkerier. Har du skrottet Twin Slideren ?


jaaa, jeg mangler lige sidste....TS'en er solgt, men er havnet i nærheden  :wink:
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 10. April 2011 kl: 16:40:48
nå, i går blev lidt "svær" så i dag er det let, bare sætte de sidste kølerslanger på.......Wrong igen, de langsgående rør er kortere.......
Så er det jo heldigt at jeg engang fik "klunset" et sæt nye   :D
Hvor er det smukt med nye rør.
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 19. April 2011 kl: 19:17:06
Jeg nærmer mig lykkelig en ende på ombygningen; jeg har benyttet relæ boksen fra DJ, og er ved at udrede ledningsnettet og fjerne multi samlestikket der normalt sidder på blokken, en ledning ad gangen. Styreboksen sætter jeg i højre side. Udluftning af kobling var noget af en speget oplevelse, men ser ud til at virke; så jeg mangler også at montere drivaksler.
Titel: Bussen
Indlæg af: lagoni efter 19. April 2011 kl: 19:35:51
Citat fra: "Hinze"
Jeg nærmer mig lykkelig...


Forståeligt!  :D
Titel: Bussen
Indlæg af: Vera efter 19. April 2011 kl: 20:46:59
Hatten af for at rydde op i bolognesen...
Titel: Bussen
Indlæg af: Jarl efter 20. April 2011 kl: 08:39:46
Fed process, Hinze. Og du vil ikke fortryde timerne, når du mærker resultatat.
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 20. April 2011 kl: 18:29:32
jomfruturen er overstået her til formiddag. Motoren køre fint men, gearkassen lyder som en gammel drejebænk der skulle have være smidt for længst  :evil: Nå, op på hesten igen, låne en bil af en flinker fyr, afsted til Påskefrokost, købe/reservere en anden gearkasse på vejen, tak for det. Så snart skal der skiftes gearkasse, men det er jo nemt, når det hele lige er samlet.
Titel: Bussen
Indlæg af: POLLE955 efter 20. April 2011 kl: 21:03:10
Jeg har en gearkasse der er utæt bagi , den må du få , har kørt 178000 km .
hilsen poul
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 21. April 2011 kl: 08:22:57
Citat fra: "POLLE955"
Jeg har en gearkasse der er utæt bagi , den må du få , har kørt 178000 km .
hilsen poul


Den kunne jeg da sikkert godt bruge  :D
Titel: Bussen
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 21. April 2011 kl: 08:37:42
Fuck der rod i den bunke kabler Hinze. My god!
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 21. April 2011 kl: 09:31:22
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Fuck der rod i den bunke kabler Hinze. My god!


Billedet er fra prøveopsætningen før jomfru-turen, så spaghettien er nu lagt pænt i motorrummet, jeg tager et "efterbillede"  8)
Titel: Bussen
Indlæg af: buddha_uffe efter 21. April 2011 kl: 11:00:02
FED kasket.....! :-D
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 10. Maj 2011 kl: 14:20:26
"Sørgmer" om jeg ikke er kørende,   :D  nu med 3H gearkasse og ADZ. Nu kom Fyn11 lidt tættere på.
Titel: Bussen
Indlæg af: jensjakob efter 10. Maj 2011 kl: 14:24:04
TILLYKKE!!!!

Nørj må det være en kraftfuld fryd.
Titel: Bussen
Indlæg af: Fynboen efter 10. Maj 2011 kl: 15:57:04
Det  må være dejligt, efter så stor en ombygning. Hvad er så næste projekt?

Hilsen Fynboen
Titel: Bussen
Indlæg af: Jarl efter 10. Maj 2011 kl: 16:47:37
Fedt, Hinze! Tillykke! Lad os få nogle malende lange beskrivelser af køreoplevelsen, økonomien, familiestemningen - det hele. Og så nogle videoer, billeder, facebookopdateringer, naboreaktioner - alt ;-)
Titel: Bussen
Indlæg af: Jarl efter 10. Maj 2011 kl: 21:45:44
Der ventes utålmodigt... ;-)
Titel: Bussen
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 10. Maj 2011 kl: 21:57:16
Jeg venter også med længsel på det "efterbillede"

Jeg har lige lagt "rodet" (ikke at forveksle med "Skriget") som baggrund på computeren.
Titel: Bussen
Indlæg af: Rabundus efter 10. Maj 2011 kl: 22:10:57
hvordan er kassen lyde eller hva :?:
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 11. Maj 2011 kl: 09:19:44
:|   godt at se interessen er spændstig  :D

Helt fra hjertet: jeg oplevede en "nedsmeltning" af stel-ledningen til tændspolen og rev alt den fine tape af igen. Jeg ved ikke helt hvad der gik galt, men nu fik den en ekstra stor fed stel fra motorblok til karosse. Jeg synes KY potten larmer for meget til en lækker carat; når jeg køre med "klampen" i bund render den 122 km/t, lidt nedtrykkende, men jeg har ikke fået tjekket om gasspjæld rent faktisk er helt åbent ved nedtrampet speeder pedal. Nå ja, så er de også olietrykslampen blinker, dog ikke i tomgang og ingen Buzz alarm. Koblingen tager fat lidt langt nede, MEN, den køre da og jeg er rigtig glad. Så der er stadigvæk lidt eftertanker og justeringer, men det må komme løbende.
3H gearkassen passer fint, der er måske lidt knurren i diffen eller også er det vinterhjulene, men den skifter fint og det er egentligt rart og roligt med manuel gear.

Hinze
Titel: Bussen
Indlæg af: Jarl efter 11. Maj 2011 kl: 15:43:25
Dejligt at høre, at du er stærkt på vej mod målet.

122 er for lidt. Der skal være mindst 20-25 mere, så spæjldet er et godt bud. Vedr. olietrykslampen, så kan du evt. finde inspiration i min tråd "i håb om tilgivelse" - der har jeg beskrevet min vej uden om sensorproblemet. Ja, KY-potten snerrer lidt rigeligt - dog meget mindre end JX. Jeg har tænkt, at når katten kommer på, så er det nok løst. Heldigvis er problemet mest for dem, der står udenfor.
Titel: Bussen
Indlæg af: jensjakob efter 11. Maj 2011 kl: 16:02:24
Hvilken gearkasse og dæk kører du med Jarl?

I medvind kan jeg nogen dage nå derop hvor du peger på. Men ikke med den mindste modvind, eller det mindste op af bakke, så mister Frk G pusten
Titel: Bussen
Indlæg af: Jarl efter 11. Maj 2011 kl: 16:14:51
Alm hjul - 185R14 (Toyo H09) og gearkassen er en benzinsøster til 3H (eneste forskel er klokken, og jeg kan ikke huske koden, men udvekslingen er den samme).

Jeg kan heller ikke køre så stærkt op ad bakke eller i modvind, men når vi snakker topfart, så er det vel under nogenlunde neutrale forudsætninger - rimelig jævn vej/ubetydelig vind. Og den skal have lov at arbejde sig derop - det tager kilometer.
Titel: Bussen
Indlæg af: jensjakob efter 11. Maj 2011 kl: 16:18:16
4 gear trækker ud omkring 125 km/t. 5 gear har svært ved at trække den højere - med mindre det er vindstille eller let medvind.

3 gear trækker ud omkring 105 km/t.

Så der er masser af styrke - men der mangler noget i toppen synes jeg.
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 11. Maj 2011 kl: 16:30:23
Citat fra: "jensjakob"
4 gear trækker ud omkring 125 km/t.


Tak for kaffe, hvor mange snoninger er det så med?
Titel: Bussen
Indlæg af: jensjakob efter 11. Maj 2011 kl: 16:31:16
Det er før den går i begrænseren - men tæt på ;-)

3 gear går i begrænseren ved ca 105 - så der lægger jeg 4 gear ind.
Titel: Bussen
Indlæg af: Jarl efter 11. Maj 2011 kl: 16:33:48
Er det et flowproblem, tænker jeg? 90 hk i en T3 med manuel transmission bør give ca. 140. Uden kat tror jeg, at ABS har en knivspids mere i det høje register.
Titel: Bussen
Indlæg af: Fynboen efter 11. Maj 2011 kl: 20:47:47
Der må stå en "mur" ved de 120 km/t. Det er også der min topper i 5. gear. Min totalgearing er så 12% højere end en 3H, det har jeg formodet er mit problem lige nu. Prøvede den anden dag med std. hjul, og det kunne tydeligt mærkes på trækkraften.(5% mindre rulleomgang)

Hilsen Fynboen
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 11. Maj 2011 kl: 22:21:11
Citat fra: "jensjakob"
Det er før den går i begrænseren - men tæt på ;-)

3 gear går i begrænseren ved ca 105 - så der lægger jeg 4 gear ind.


der går den vel lidt over 6000 o/min
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 11. Maj 2011 kl: 22:22:54
Citat fra: "Jarl"
Er det et flowproblem, tænker jeg? 90 hk i en T3 med manuel transmission bør give ca. 140. Uden kat tror jeg, at ABS har en knivspids mere i det høje register.


ja, min regnestok siger også de 140. jeg har ikke kat og køre med et stort "brianfilter", så jeg tænker der er flow nok, men måske man skulle prøve at køre uden, bare en tur.
Titel: Bussen
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 11. Maj 2011 kl: 22:40:57
Kører i alle med motorens originale udstødningsmanifold, eller er der noget JX/KY ind over?
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 11. Maj 2011 kl: 23:23:35
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Kører i alle med motorens originale udstødningsmanifold, eller er der noget JX/KY ind over?


jeg har original ADZ med blændet lamdasonde hul, da sonden ramte motorophæng. jeg har svejst en møbasse lidt nede på forrøret.
Titel: Bussen
Indlæg af: jensjakob efter 11. Maj 2011 kl: 23:24:13
KY forrør - med en noget mindre diameter end ABS forrør.

Her tænker jeg så (lidt primitivt): "Den større kompression i en diesel gør at udstødningsgas nok sådan cirka er samme mængde".

Men mon der ikke er afgang nok? Interessant tanke. Bortset fra at jeg kører med ca samme setup som Jarl i udstødning, så der burde ikke være forskelle der.

Jeg kører også med K&N filter, så der burde være luft nok ind.


Det kan være benzin den ikke får nok af, forkert indstillet tænding, manglende kompression - eller måske en joker - jeg får ikke kold luft ind udefra?
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 12. Maj 2011 kl: 07:11:18
Citat fra: "jensjakob"
Her tænker jeg så (lidt primitivt): "Den større kompression i en diesel gør at udstødningsgas nok sådan cirka er samme mængde".


Mon ikke det mere en den "pumpe" (læs turbo), der er skyld i den højere luftmængde. uha det er jo termodynamik, det kan man vist regne på (hvis man da kan huske noget af det)

Hinze
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 15. Maj 2011 kl: 07:43:47
:shock: der er jo altid en årsag.....

Jeg var lige forbi Fynboens "maler weekend" her på Sjælland, "prøv lige at se hvor meget spjældet bevæger sig når jeg giver den klampen", ½-gas lød svaret. Ja så tror da fan.... den ikke rigtig gider så meget. Sååå, der må være gået lidt galt ved speederkabeltrækket.
Titel: Bussen
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 15. Maj 2011 kl: 07:56:01
Hvordan har Fynboen og i andre løst problemet?

For der er vel vandring nok i pedalen, ikke :-D
Titel: Bussen
Indlæg af: BlackChart efter 15. Maj 2011 kl: 10:01:28
Jeg har læst om (på udenbyske fora) at nogle laver tricket med at tage en dremel med en lille skæreskive på hvor de så skærer den flap af på selve speederen som fungerer som stop mod gulvet...
Titel: Bussen
Indlæg af: jensjakob efter 15. Maj 2011 kl: 10:34:55
122 km/t ved ½-gas - så glæder jeg mig til at høre hvordan den går ved bundgas
Titel: Bussen
Indlæg af: Jarl efter 15. Maj 2011 kl: 10:48:41
Jo, jo - der er rigeligt vandring i pedalen - i virkeligheden synes jeg, at både gearing og vandring i pedalen passer fint til at styre Monomotronic'en. Der er flere måder at løse det på. Jeg har splejset det oprindelige kabel fra en diesel T3 med speederkablet fra G3. Det Rent praktisk er det sket ved at tage en rørstykke på ca 15 cm. Rørstykket er halveret på langs, så man har et stykke, der i form svarer til en indianerkano - en udhulet træstamme. Så svejses spændskiver med passende Ø i enderne. Ved montering bremses kabelstrømperne af spændskivernem (sæt nogle nipler på, så det passer perfekt), og selve wiren splejses så inde i røret vha. nogle - 2-3 afskrællede kronemuffer. Til sidst kan der trækkes en passende kølerslange hen over, der sikres med strips - så har man en temmelig tæt og sikker samling.

Se side 18 i tråden "i håb om tilgivelse" for fotos.
Titel: Bussen
Indlæg af: Fynboen efter 15. Maj 2011 kl: 15:31:59
Speederkablerne har jeg i prinsippet forbundet på samme måde som Jarl, ingen ændring i udvekslingen på speederen.

Tak for besøget Hinze, det var hyggeligt at du lagde din vej forbi, så fik jeg et indtryk af hvordan en R4I lyder med en KY potte på. Har du fået styr på dit speederkabel ?  

Hilsen Fynboen
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 16. Maj 2011 kl: 22:39:50
Så havde jeg lige 5 minutter til at få kikket på speederkablet; ja, det så da lidt slatten ud foran ved pedalen. Løsne og spænde det op så det passer, det er rigtigt Jarl, det passer lige på en prik. Ude og køre en tur; HOLY COW, der er bestilt tid til Le Mans, for satan det hjalp. Den motor passer fantastisk til en T3, 140 som en sveske og stadigvæk pedal tilbage, mums. Jeg har fundet en nogenlunde hastighed hvor gearkassen larmer mindst; 130  :P  lækkert. Følelsen er ubeskrivelig.
Titel: Bussen
Indlæg af: jensjakob efter 16. Maj 2011 kl: 23:01:54
140????????????????????? Min abs må være syg :-(
Titel: Bussen
Indlæg af: Jarl efter 16. Maj 2011 kl: 23:02:18
Skønt at høre, Hinze! Ja, den maskine er fantastisk til bilen. Og så synes jeg endda, at man også skal huske at yde den retfærdighed i den anden ende af registeret: den kan nemlig også trække i det dybe omdrejningsområde - bevares - det er ikke en pimpet AAZ, men den har way mere end JX i bunden. Og AAZ'erne, de kan alligevel ikke snurre over 4000 rpm, så dem ser vi forsvinde i bakspejlet ved halv gas. - I fjerde... ;-)
Titel: Bussen
Indlæg af: jensjakob efter 18. Maj 2011 kl: 21:47:49
Jeg skal lige spørge, 140, det var i 4 gear med pedal i bund?

Og det var i 5 geat at der var mere tilbage?

Samt, hvilke dæk kører du på?

(Jarl havde ret....%
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 19. Maj 2011 kl: 15:44:37
140- 5. gear, pedal 3/4, 185/80-14
Titel: Bussen
Indlæg af: jensjakob efter 19. Maj 2011 kl: 18:16:59
Og 4 gear med pedalen i bund?

Samt - hvor går den i begrænseren i 3 gear?
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 19. Maj 2011 kl: 20:08:31
Citat fra: "jensjakob"
Og 4 gear med pedalen i bund?

Samt - hvor går den i begrænseren i 3 gear?


JJ, jeg er årgang 66, så det ved jeg ikke  :roll:
Titel: Bussen
Indlæg af: BlackChart efter 19. Maj 2011 kl: 20:10:24
Er vi igen ude i JJ 18 år?? :D
Titel: Bussen
Indlæg af: jensjakob efter 19. Maj 2011 kl: 21:12:20
Jamen, begrænseren er et vigtigt test-instrument på en 1.8'er! Uden den ved man jo ikke om mooren yder det den skal?
Titel: Bussen
Indlæg af: Mølle efter 19. Maj 2011 kl: 21:25:14
Citat fra: "BlackChart"
Er vi igen ude i JJ 18 år?? :D


JJ.. 18 år, omvendt kasket, subwoofer, plysterninger, blå nummerpladelygter, guldkæde...
Titel: Bussen
Indlæg af: BlackChart efter 19. Maj 2011 kl: 21:28:34
Heh, nemlig Mølle - spot om ;)
Titel: Bussen
Indlæg af: jensjakob efter 19. Maj 2011 kl: 21:31:29
Ingen kasket. Høj pande. Ingen subwoofer. Ingen plysterninger. Ingen blå nummerpladelygter. Ingen guldkæde.

Hmmmm, men bruger stadig begrænseren til at tjekke motorens helbred - så længe den rammer begrænseren ved ca 105 i tredje gear, så er motoren i OK trim....

;-)
Titel: Bussen
Indlæg af: BlackChart efter 19. Maj 2011 kl: 21:34:01
Så ved jeg sq hvad du skal have i fødselsdagsgave! Et sæt trucker-nosser og et par blå dioder ;)
Titel: Bussen
Indlæg af: jbjerrum efter 19. Maj 2011 kl: 21:38:57
Citat fra: "jensjakob"
Ingen kasket. Høj pande. Ingen subwoofer. Ingen plysterninger. Ingen blå nummerpladelygter. Ingen guldkæde.

Hmmmm, men bruger stadig begrænseren til at tjekke motorens helbred - så længe den rammer begrænseren ved ca 105 i tredje gear, så er motoren i OK trim....

;-)


Orv, mand... 105km/t... Bare det var mig... ;-)
Titel: Bussen
Indlæg af: a.jespersen efter 19. Maj 2011 kl: 22:01:35
hej alle . og til jj streg brian , min kører også 105 i3 gear.den viser ca. 2 km forkert ved 90 kmt.men har haft spedo til at vise 155 i 5 gear med 3h , og orig. dæk.og på lige vej :P  :P  det er da den fedeste motor til en t3 mvh a.jespersen
Titel: Bussen
Indlæg af: POLLE955 efter 19. Maj 2011 kl: 22:07:24
Ja en fed motor , men ikke den fedeste , DJ styrer stadig 160 inden for omdr. tæller lovlige område .
hilsen poul
Titel: Bussen
Indlæg af: a.jespersen efter 19. Maj 2011 kl: 22:41:42
det er rigtigt poul.mvh.a.jespersen ps. men den abs er så skide stabil :P
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 20. Maj 2011 kl: 06:53:32
Citat fra: "POLLE955"
Ja en fed motor , men ikke den fedeste , DJ styrer stadig 160 inden for omdr. tæller lovlige område .
hilsen poul


jeg fornemmer nye kategorier til Fyn12  :P
Titel: Bussen
Indlæg af: jensjakob efter 20. Maj 2011 kl: 23:02:29
Rullefelt :-)
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 12. Juni 2011 kl: 16:48:57
Efter min tur i grusgraven på Fyn11, begyndte vogntøjet at støje helt enormt fra "bag". Nu er der kommet et nye baghjulslejer i venstre side, og igen tyst, lige bortset fra mit brian luftfilter. Men stadig 140 som en sveske og masser af pedal tilbage  8)  sådan en sølle 90hk række4 er sgu lækker i en T3, ik Jarl?
Titel: Bussen
Indlæg af: Jarl efter 12. Juni 2011 kl: 20:06:48
Kunne ikke være mere enig Hinze - og stadig pænt over 11 km/l :-)
Titel: Bussen
Indlæg af: jensjakob efter 12. Juni 2011 kl: 23:23:13
8.5 kml. Hvad gør jeg galt? Må se at måle kompression.
Titel: Bussen
Indlæg af: BlackChart efter 13. Juni 2011 kl: 10:11:41
@JJ: Det for fordi du er så glad for begrænseren! Skift gear 2000RPM før ;)
Titel: Bussen
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 13. Juni 2011 kl: 12:05:13
@JJ: Bare gi den gas og nyd det. Schumacher kører heller ikke 10km/l.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Bussen
Indlæg af: Caltex efter 23. Juli 2011 kl: 08:44:27
hvad er en h 5 gearkasse ??
Titel: Bussen
Indlæg af: Hinze efter 23. Juli 2011 kl: 16:38:44
Citat fra: "Caltex"
hvad er en h 5 gearkasse ??


det ved jeg ikke. Det er en 3H.

1. gear: 4,11
2. gear: 2,33
3. gear: 1,476
4. gear: 1,023
5. gear: 0,816
Bakgear: 3,67
Diff: 4,83