T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: brian efter 17. Juli 2011 kl: 18:38:02
-
Jeg er ved at sætte motoren op til gearkassen som stadig sidder i bilen.
Det er som sædvanlig et hyr at få dem sammen.
Jeg holdt så pause fra kl. 10 til ca. kl 16, og kan nu konstatere
at der er løbet gearkasseolie ud under klokken.
Før var klokken tør inden i.
Er det bare lidt olie der midlertidig er løbet forbi simmeringen, mens akslen er trukket lidt til en side?
Kan jeg have knust en simmering?
Eller kan jeg have fremkaldt større øddelæggelser omkring højgearakslen?
Jeg synes nu ikke jeg var voldsom.
Nogen der har en mening om hvordan jeg kommer videre?
Prøve at få det samlet som det er, eller ned med motor igen og dernæst gearkassen ned også?
-
Hvis olien kommer ud fra højgearsakslen er der al mulig grund til, at antage, at det ikke kun er et forbigående fænomen. Den skulle ikke lække olie - og slet ikke i koblingen. I bedste fald vil den hugge, men hvis koblingen konstant sejler i olie skal den hurtigt skiftes. Så skal det adskilles igen, så du kan lige så godt bide i det sure æble nu.
-
Hvis olien kommer ud fra højgearsakslen er der al mulig grund til, at antage, at det ikke kun er et forbigående fænomen. Den skulle ikke lække olie - og slet ikke i koblingen. I bedste fald vil den hugge, men hvis koblingen konstant sejler i olie skal den hurtigt skiftes. Så skal det adskilles igen, så du kan lige så godt bide i det sure æble nu.
Godt.
Jeg skiller det ad.
Men ærgerligt at det skulle ske.
Før jeg forsøgte at samle var klokken helt tør inden i,
så lækagen er fremkaldt ved de forsøg på at samle.
Det er ellers lykkedes adskillige gange før uden at dette er sket.
Så jeg kan konkludere at højgearsakslen alligevel er ret følsom.
Så har man ikke for gode forhold at bakse rundt med de tunge dele,
er det bedst at tage gearkasse+motor ned og op som én enhed.
Når først de er nede og ligger på jorden, så kan gearkassen vel
tages af og på, da den er meget lettere end motoren.
Rigtig ærgerlig.
En show-stopper.
Jeg havde ellers forventet at jeg skulle ud og køre i vognen idag.
Er der noget bud på hvad der kan være sket?
-
Evt et vrid ved afmonteringen. Af egen erfaring ved jeg at al af og påtagning SKAL foregå LIGE bag/forud. Ellers går det MEGET nemt galt !!!
-
Evt et vrid ved afmonteringen. Af egen erfaring ved jeg at al af og påtagning SKAL foregå LIGE bag/forud. Ellers går det MEGET nemt galt !!!
Jo, det er noget rigtig skidt.
Jeg mister lidt følingen og kontrol,
når jeg skal bakse rundt med noget så tungt.
Bare det er noget der lader sig reparerer.
-
Hvis olien kommer ud fra højgearsakslen er der al mulig grund til, at antage, at det ikke kun er et forbigående fænomen. Den skulle ikke lække olie - og slet ikke i koblingen. I bedste fald vil den hugge, men hvis koblingen konstant sejler i olie skal den hurtigt skiftes. Så skal det adskilles igen, så du kan lige så godt bide i det sure æble nu.
Men hvis der siver lidt olie ud ved højgearsakslen, så løber det vel bare ned af indersiden af klokken, og ud i bunden.
Det skulle da aldrig kunne komme over til koblingen, som jo sidder på den anden side?
-
Olien skal nok finde vej over til koblingen for siden at lave noget "balade" der.
-
Der er vist ingen vej uden om at skifte pakning/ring !
Mvh. KH.
-
MEN ...... Det er nu heller ikke slemt at skifte den ring/pakning