T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: jbjerrum efter 03. Februar 2012 kl: 16:27:19
-
Halløjtaler.
Igår, da jeg skiftede gearkasse på Røde Mor, havde jeg den store sorg at flække bundkarret på motoren. Montering af gearkassen forløb smertefrit og den blev boltet fast til blokken og til sidst med den bolt, der tager fat i bundkaret. Tilspænding med håndværktøj, vel vidende, at bundkaret er skørt gods, spændte jeg op og med en lille "klonk" flækkede bundkarret fra dette gevindstykke og over til olieaftapningshullet...
Måske har nogen oplevet noget tilsvarende - ihvertfald synes jeg, at jeg vil give min erfaring videre - og samtidigt overveje, om jeg skal sende bilen direkte i pressen... Jeg var noget træt af den, da det skete....
-
Du er ikke alene, jeg har en gang gjort nøjagtig det samme...
-
Du er ikke alene, jeg har en gang gjort nøjagtig det samme...
Nu har jeg det MEGET bedre..... ;-)
Tak...
-
Du ringer bare, jeg skal nok hente Røde mor og køre hende til huggeren - det skal du slet ikke tænke på - det gør jeg gerne for dig.
-
P.s Har du et ekstra bundkar eller vil du låne et fra lageret?
-
Tak JJ... Jeg mener at have et bundkar på hånden - ellers vender jeg tilbage...
-
hvad blev der af pressen.....skal jeg køre den derud...
-
Var jeg eb smule mere velhavende (og der er rigeligt plads til forbedring) havde jeg købt Jarls DOKA og hædret ham ved at køre videre med den motor. Resten af bilen kan vel afsættes... ;-)
-
jeg føler med dig jeppe (xyzyxyzxyxyzyzx) osse øv. dyb sorg håber du kommer over det
-
Fat mod Jeppe. Vi har alle været der. Det viser sig, at der er en næsten fast udvikling i omgangen med T3. Først kører man diesel i mange år. I denne fase skal man igennem flere forskellige læreprocesser - man skal time dieselpumpen med trukket koldstarter, man skal prøve at spænde de små bolte på bundkarret, før man trækker det hen mod gearkassen, man skal lege med dyseåbningstryk og lære lidt om konsekvenserne for plejllejerne og endeligt skal man gøre langtidserfaringer med slitageforholdene i den fjerde cylinder. Derefter benzinårene - Tony og jeg er nået dertil, og det er dejlige år. I denne periode skal man lære lidt om, hvor mange overflødige gimmicks man monterede på sin bil, mens den var på diesel, og så skal man også lære, hvor hurtigt bagklappen ruster, når den ikke bliver løbende rustbeskyttet af en gavmild JX'er. Efter denne periode kommer de bekvemme år. De forløber typisk i et komfortabelt køretøj med fransksproget motor og køreegenskaber, der næsten kan kaldes tidssvarende. En dag - min dreng - så vil du også nå ud over puberteten.
Jeg dukker hovedet og løber nu... ;-)
-
Sweet, Jarl... Jeg er stadigt ikke færdig med hårdt prøvede kammerdieseler. Jeg gjorde iøvrigt mine pubertetserfaringer i frankofile køretøjer qua min fars virksomhed i brieostens vemodige hjemland... 404, 504 og ja, min egen første fabriksnye bil var en 205 GT... Og jeg forstår godt, at du er glad for at ha' HDI-moment idag... Men af alle mennesker ville jeg dog tro, at netop du - i en slags aktuel overskudsstemning - kunne overtales til at kigge i reolen efter DEN motor, som skal leve videre i en sand entusiasts ædle køretøj... ;-)
-
Så er der afhentet et smukt helt bundkar på fjernlageret " midt i X Faktor" nu venter vi bare på at uheldige Jeppe afhenter det - han skal nok have en kop kaffe at styrke sig på
til hjemturen. Dejligt med T3 - der dukker hele tiden en ny lille opgave op - så keder man sig ikke i alderdommen. :shock:
-
Det er muligt, at jeg ser X-faktor - men du er nu min "Stjerne for en aften"....
Ses om straks... ;-)
-
Been there - done that (og Hasse hjalp godt til) :wink: Der sidder nogle små "styr" og omkranser boltene og i mit tilfælde viste det sig at der sad ét i hver dels bolthul, og det er altså ét for meget. Så da vi ikke lige kunne få det samlet de sidste par millimeter tog vi fat og så.... knæk! ØV!!
Held og lykke med det næste bundkar - øvelse gør mester, se bare på Jarl. Han har øvet sig så meget at det blev trivielt og nu kører han istedet rundt med eksplosiver, bare for at få lidt spænding i sit liv :twisted: :wink:
-
OK Bo - der er tilsyneladende flere, der har gjort øvelsen og jeg kan mærke her til morgen, at det bare er at komme videre.... ;-)
Hvis nogen er kaffesluskne og klar med støttende bemærkninger (og en hjælpende hånd) arbejder jeg på bilen i Slangerup og giver nærmere adresse via SMS...
Det kunne være hyggeligt... ;-)
-
Vi flækkede bundkaret to gange på jordomrejsen med Mary.
Første gang opdagede vi det ikke.... Det var langt ude i bjergene i Argentina. Olieindikatoren var også stået af, så snart efter stod motoren også af. Vi slog lejr for natten imellem buskene og Frederikke (som dengang var 8 år) stod pludselig ansigt til ansigt med en fuldvoksen Puma....
Næste gang var på Vancouver Island. Jeg opdagede at en bolt sad løst og så skulle den lige spændes fast. Og,,,,,,, klonk, så var revnen der.
Begge gange løste vi det ved at afmontere bundkaret og svejse det igen og det har hver gang holdt fint.
-
Er alumaterialet i de nævnte bundkar mere sensibel ude i kulden? der er enorme udsving på mellem ./. 20 og plus 100 grader (opvarmet motor / olie)??? og så med en skrue ind i det???
-
Jeg læste et sted, at alt andet materiale end stål "akkumulerer" altså opsamler og "husker" påvirkninger fuldt ud hvor stål har en tærskelværdi der skal overskrides før der "huskes" noget. Det jeg læste om var godt nok om metaltræthed, men materialet (ligegyldigt hvilket ) er ihvertfald mere følsomt i kulden anyway. Hvis der er en ingeniør elller en anden der ved mere om metallurgi må de kunne give en bedre forklaring.
-
http://de.wikipedia.org/wiki/Spannungsrisskorrosion
hva mon et bundkar blive udsat for? salt? vand? olie?
Für das Auftreten von Spannungsrisskorrosion müssen drei Bedingungen erfüllt sein:
- der Werkstoff muss empfindlich gegen Spannungsrisskorrosion sein,
- Zugspannungen müssen vorliegen,
- ein spezifisches Angriffsmittel muss vorhanden sein
kemisk er et bundkar udsat for mange ting og en bolt der skrues fast kan sagtens betragtes som dræbende med sin kinetiske energi i processen ...
-
Synes nok der var en tråd om at flække bundkar - "i bagklogskabens ulideligt klare lys".
Jarl, du skriver noget om "spænde de små bolte før man trækker bundkar mod gearkasse" - hvad er den rigtige process?
-
Jarl har beskrevet det her:
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-13777.html
-
Tusind tak for linket.
Jeg prøver at se om jeg er så svinsk heldig at det at løsne de nederste gearkasse/bundkar bolte lidt, kan få bundkar til at "falde på plads" og det tætner.
Ellers må jeg igang med at flå gearkassen af igen - nu kender jeg da snart vejen ;-)
Og skal jeg så skifte bundkar eller bundkarspakning - så er det godt at vide det med at spænde i rette rækkefølge.
Tusind tak
-
Hvilken flydende pakning anbefales til bundkarspakning - hvis jeg skal ud og købe ind?
Samt - nogen som kan huske målene på M6 boltene, hvis jeg har brug for at udskifte nogen af dem?
Og - hvad er tricket til at skifte bundkar uden at afmontere gearkasse?
-
Mener de er M6x20 eller M6x15, er ikke lige helt sikker og gider ikke vække Onkel for så lidt ;)
Mht. flydende pakning, så mener jeg at THansen har en enkelt slags og det er den jeg har brugt et ganske tyndt lag af, på begge sider af pakningen..
Tricket er beskrevet i din Monomotronic blues ;) Sæt igang, vi ses på Fyn i aften :P
-
Jeg bruger M6x20 til bundkar, og til gummi/stål bundkarspakning, og tag ENDELIG dem med unbraco, de kan løsnes uden at tage svinghjulet af..... der sidder tre bolte bag svinghjulet, de kan ikke nåes med top......
-
Men de kan nåes med lange umbracho nøgler :)
-
Jeg købte 15 M23 og 15 M25 unbraco. I 12.9 ;-)
3 bolte bag svinghjul - dvs starte med dem, for kan jeg ikke løsne dem, så hedder det af med gearkasse, kobling og svinghjul for at komme til?
Hvordan med at rense af deroppe og komme ny flydende pakning på - er der plads til det?
Gummi/stål pakning, mener den jeg har liggende etellerandet sted er en gummipakning fra HoVWdiAudi - standard JX model - er den ok?
-
Den kan da bruges, men du kan få en med stålplade i som hindre at olien skvulper rundt og rammer bagsiden af stemplerne...
-
Med en ny gummipakning er det nok med at rense godt af og montere den nye pakning uden flydende pakning. ;-)
-
Jeg mener at huske at det er denne jeg har liggende:
http://www.hovwdiaudi.dk/_ul/xProductCatalogue/productDetails.aspx?id=1119401100&Group=17327
-
Der er 20 bolte hele vejen rundt. De besværlige tre nås med hhv. en eller to lange forlængere på et 1/4 tommes topnøglesæt og den sidste med en afkortet vinkelnøgle. Bliver de runde (gør rent med skruetrækker og trykluft), så bank en passende torx/tolvkant ind i dem. JX/AAZ/1Y/ABS-pakning er fint - alt fungerer, men jeg foretrækker den med skvulpeplade til bratte højresving. En tynd film af siliconebaseret flydende pakning (særligt ved for- og endeflange) forhindrer en svedende pakning.
-
Hvad passer i oliereturhullet til at blænde det af?
Jeg kan tage studsen til olieretur, skrue ud, sætte en bolt i og tætne med CO2'en. Men måske der er en smukkere velkendt måde?
-
Hmmm, jeg kunne ikke se bundkarret være flækket noget sted. Måske jeg bare har trukket pakningen utæt?
-
Hvad passer i oliereturhullet til at blænde det af?
Mekomomen har en prop til 20 kr, der passer, varenummer stå i et indlæg her:
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-13202.html
Men dit bundkar er forhåbentlig ikke flækket, hvis du ikke kan se det.
-
Tusind tak Brian!
-
Hmmmm, 2 bolte i passagersiden af gearkassen havde jeg ikke spændt til.
Gad vide om ikke bare at gearkassen så har "hængt" i bundkarret hh startmotoren, og vredet bundkarspakningen.
Finder lige ud af på prøvetur om jeg lever med det, eller om jeg idag skifter bundpakningen.e
-
Hvem er den knold som har rundet den unbrako som er saa svaer at komme til? Proever m hammer og mejsel, ellers doer den m luftmejsel :(
-
FULDT STOP Jakob...... pas lige på med luftmejsel i en hærdet unbrako bolt, og specielt hvis den sidder i flødeskum (Aluminium) for ellers kommer det til at ligne de jyske mesterskaber i pløjning. Jeg går ud fra at du vil give den bolt et hak i kanten og forsøge at dreje den rundt mod uret med luft mejslen, og ikke skære den over vel ?
Leif
-
Tak for varsel. Jeg Fik den m rörtang.