T3nettet og T3Klub Danmark forum
Vores biler. => Dine Projekter... => Emne startet af: BlackChart efter 18. April 2007 kl: 17:22:06
-
Så har jeg fået sat en oliekøler i Højben samt været på første tur med OK monteret...
Bykørsel: 105-110 grader
Motorvej (90-100 km/t): 90-100 grader
Jeg har ikke skiftet til 80 graders termostat på kølevandssystemet endnu, ej heller fået en anden kontakt til blæseren...
Billeder af montering af køle-elementet følger snarest...
Hvad siger i andre egentligt til temperaturene, er de normale for en oliekølet JX'er??
-
Vel hjemvendt fra øen kan jeg berette om flg.:
Motorvej, Horsens-Kbh.-Skanderborg:
Olietryk: Stabilt 3 bar
Olietemperatur: Svingende mellem 90 og 95 grader
Desværre er min bagklap blevet rustbeskyttet, olie er sevet ud fra min trykmåler, løbet ned af bundkarret og ud under bundpladen for derefter at blive forstøvet op på bagklappen :?
Dog ikke noget alvorligt, det er fixet imorgen når jeg kommer hjem fra min første arbejdsdag i en Scania 164 V8 ;)
-
hej
temperaturen er som den skal være vil jeg sige... men dit blodtryk er lidt lavt, plejer det ikke at ligge oppe på 4,5 kg ca. for at motoren er okay...
Mvh Djurs :lol:
-
olie er sevet ud fra min trykmåler
Wer nicht hören will, muss fühlen... :wink:
-
olie er sevet ud fra min trykmåler
Wer nicht hören will, muss fühlen... :wink:
:lol: men jeg kan se det ikke er MEDfühlung Jarl :lol:
-
hvad skal olietrykket ligge på, hvis det skal være optimalt?
3 eller 4,5 bar?
M.v.h.
Dan
-
2 bar ved 80 grader og 2000 omdr., så det målte tryk er helt fint.
-
er der slet ingen der ligger inde med en trin for trin billedserie af mont. af OK????
-
montering er da nemt, skru adapteren på før filteret, strips slangerne op under vognen og svejs et stykke vinkel jern på i front til montering af selve køleren.
og du er kørende......
-
PT. har jeg bare stripset min køler op, så må jeg se om det holder. Men monteringen kan faktisk ikke gå galt, slangerne kan kun vende en vej, så du skal bare finde en slangeføringsvej du kan lide!!!
/Mads
-
Langt om længe (skulle lige have taget mig sammen og have lavet nederste sæt holdere) er der nu billeder af hvad jeg har gjort for at fiksere min køler samt sørge for at den ikke klaprer...
-
Og forresten...
Når nu Jan engang kommer herned så regner jeg med at han er fotomand og tager en skovlfuld billeder der kan bruges som fotodokumentation for hvordan og hvorledes det skal monteres helt fra køleren i front til filter og flanche i bag...
Ikke at det er svært overhovedet, det kan faktisk ikke gøres forkert da slangerne, som Mads siger, kun kan vende en vej...
Det samme gælder for flanchen, der er kun gummipakning på den ene side, den skal vende ind mod varmeveksleren og "forlængerstykket" der følger med flanchen kan også kun vendes på en måde :)
-
Så fik Ingegerd ÖK på og blev i den anledening skruet op i pumpen ca. 1/6 til 1/7 omdrejning mit gefühl. Tomgang justeret en del ned.
På vejen hjem blev der stoppet et par gange og tjekket oliestand, tæthed og temperatur på slangerne, alt så godt ud.
Da jeg så nåede nord for Århus og motoren var godt gennemvarm fik den en halv times "burn-in" test med fuld skrue, op til 4500 omdrejninger og svimlende hastigheder for en sauger-vandreklit.
Jeg har ikke eftermonteret olietemp ur på (endnu) men vandtemperaturen holdt sig i bunden af dioden hele turen uden udflugter derover. Efter burn-in test ind på rasteplads og labben på slangerne. Av av.. et styks varm slange.. og ahh.. et styks kølig 8) Dejlig kølig olie omkring badevandstemperatur (jeg gætter på 25-30 grader) til min hårdt pressede sauger. DET er fandme sagerne.
Så det blev en happy ending for mig på trods af den lage ventetid. 19 rækkers køleren og de stålarmerede 5 meter lange slanger og den gedigne flanche med termostat virker alle som virkeligt kram og de performer fremragende, altsammen til den nette sum af 1800 kr inklusiv alt!
Det kan godt være han var en sløv knaldhat ham Grassmann men når enden er god, er alting godt, i min bog anyway.
Nu vil jeg fejre succesen med at par spejlæg og noget flæsk med en kølig mørk øl ved siden af og så smider jeg nogle billeder op i morgen når jeg lige får tid!
-
Rart at høre at turen gik fint.
Det er bare synd at du ikke har temp måler på olien, kunne være rart at høre hvad din lå på :)
-
op til 4500 omdrejninger og svimlende hastigheder for en sauger-vandreklit.
Jeg går ud fra at speedometeret virkede. ?
Hvis det er Turboen der ødelægger topstykket, så er det vel ikke nødvendigt med ØK, nå jo, det er Ølkøler. OK OK er vel ikke nødvendig på en Sauger hvis man ikke skruer på den. ?
Kurt
-
Nej Kurt, jeg har faktisk ikke fået speedokabel i endnu, men med andre hjul skal det alligevel kalibreres med en GPS, (Hørte du det Morten?) Min oversigt over omdrejninger og hastigheder med den nuværende gearkasse og 15" hjul fortalte mig at jeg har kørt mellem 104 og 119 km/t. Og det bliver straks mere interessant (og økonomisk) at få smidt den 3H 5 gears på jeg har liggende.. den skal "bare lige" tætnes ved styrbords trækaksel.
Ok.. så her er et par billeder af ÖK monteringen:
http://martinelund.dk/jan/okmontering/index.html
Nåja og til dem der har den nyeste quicktime installeret er her et klip taget med mobilen lagt foran instrumentet mens jeg træder på klampen i 4. gear fra 3000 til 4000 omdr:
http://martinelund.dk/jan/accel.mov
Saugeren performer nu bestemt acceptabelt og som man også kan se på filmen (taget efter den ovennævnte motorvejstur) ligger vandtemperaturen nu altid under dioden. (Hvad det så end kan oversættes til i olietemp)
Næste trin er nye dyser og 3H gearkasse og noget smånusseri som olie og brændstof temperatur måler (praktisk til rapsdrift og IM i bag rattet) :P
-
Hvad mener du med det??
Hvis du hentyder til mine 15" der ligger i mit værksted, så tror jeg at speedometret bliver mere retvisende af at de bliver monteret...Det viser jo trodsalt ~10% for meget som det er nu :)
-
Nej nej.. jeg beder på på min egen klodsede måde om hjælp til at kalibrere mit speedo med hjælp fra din GPS-dims =)
-
Uha - kalibrering af et speedometer? Den tror jeg ikke er nem! Men som Morten skriver, så er der en stor fejlvisning at tage af. Jeg har selv 205/82/R14 på forhjulene, hvad der svarer til en opgearing på 6-7%, og det betyder blot, at mit speedometer nu kun viser 3-5% for meget, så mon ikke også du bare kommer tættere på virkeligheden med de store hjul?
-
Hvis du har monteret dit speedokabel når vi skal til Fyn, så skal jeg gerne tage en tur sammen med dig for at se hvordan den viser...
Men jeg tvivler på at der skal pilles ved dit speedo ;)
-
Vi kan jo gøre det på vej derned hvis du tager walkie med :D
-
... og som man også kan se på filmen (taget efter den ovennævnte motorvejstur) ligger vandtemperaturen nu altid under dioden. (Hvad det så end kan oversættes til i olietemp)
Det kunne jeg også godt tænke mig at vide, flere timers fuldgas på en sommerdag m. 115 i timen (på gps'en) får den ikke over dioden - måske den er i stykker?
Med 3H gearkasse kan man faktisk godt køre over 130 på gps, men kun på flad vej eller ned af bakke.
Stakkels bil. Jeg skal måske ha' mig et olietermometer - så kan det være jeg kan nære mig.
PS.
Jan, mht kalibrering kan du kan bare bruge et stopur og to motorvejsbroer - find afstanden på de gule sider, Google Earth eller lign - eller find de gule T-mærker politiet bruger - der er 1000m i mellem
-
Generelt så kan os uden hårtørrer jo glæde os over at der ikke bliver pisket skoldhed olie ned i vores bundkar under høj-belastning hvor motoren har brug for kølig smøring, så med min ringe erfaring vil jeg sige at du ikke er i lige så stor risiko som folk med turboladning, men det er da rart at have en stor oliebuffer med kølig smørmiddel så man kan tillade sig at lade den snurre nogle omdrejninger en gang imellem under en overhaling eller på vej op af bakke i modvind med 1,5 tons telefonpæle på laddet (bare et eksempel :wink: ) uden at have dårlig samvittighed.
Det kan godt være det er vidunderligt at have en OJ motor og ikke skulle bekymre sig om andet end alm. vedligeholdelse, men der flytter en slags poltergeist med ind i bilen!! Når nålen kommer over 4000 omdrejninger toner en grålig udvisket Jarl frem i bakspejlet med en formanende pegefinger og et bekymret, skuffet udtryk i ansigtet :shock: :shock:
:D :D :D
.. Nå.. jeg vil på landevejen i min trimmede sauger! Ha en god dag derude i t3land!
-
toner en grålig udvisket Jarl frem i bakspejlet
Dejligt at høre - så har man da ikke levet helt forgæves... :wink: Men bare vent til vi ses live, så skal vi vist lige hen i et diskret hjørne og have en snak om din kørestil... :lol:
-
PT. har jeg bare stripset min køler op, så må jeg se om det holder. Men monteringen kan faktisk ikke gå galt, slangerne kan kun vende en vej, så du skal bare finde en slangeføringsvej du kan lide!!!
/Mads
Jeg fik gjort det igår, dog har jeg ikke sat flanchen på da jeg ikke kunne finde noget ordentlig olie på GDS som ikke kostede en bonde går.
Dog havde jeg problemer med at det fittet til så der er plads til reservehjulet - er jeg den eneste som har de problemer? :?
Så idag står den på montering af flanchen og på hældning af 7liter olie! :roll:
-
Hvis du vender 90 graders buk rigtigt og trækker den ene slange den ene vej og den anden slange den anden vej rundt om hjulet og stripper dem fast så er der fint plads til hjulet.
-
Hejsa.
Jeg prøver igen. Det ser ud til at mit indlæg forsvandt.
Jeg har læst hvad de forskellige har skrevet om oliekøler til T3.
Hvordan sikrer I jer at al olie kommer ud af systemet ved olieskift med den lange afstand fra front til motor og læser jeg rigtigt at der skal bruges ca. 2,5 l olie mere pr Olieskift med sådan en fætter monteret.
Var der ikke mulighed for en placering foran motoren omkring baghjulene med en luftkanal der "skovler"luften gennem køleren ?
-
Hvis du vender 90 graders buk rigtigt og trækker den ene slange den ene vej og den anden slange den anden vej rundt om hjulet og stripper dem fast så er der fint plads til hjulet.
det tænkte jeg også på men jeg synes det var meget snævert og så skulle slangerne vrides meget igen for at komme ned under køleren.
Men Jan din HP dur ikke sp jeg kan ikke se din montering ØV
-
Var der ikke mulighed for en placering foran motoren omkring baghjulene med en luftkanal der "skovler"luften gennem køleren ?
En anden fordel ved den sidder foran er at blæseren trækker luft gennem den, hvis man f.eks. holder i kø :idea:
-
Hejsa.
Jeg prøver igen. Det ser ud til at mit indlæg forsvandt.
Jeg har læst hvad de forskellige har skrevet om oliekøler til T3.
Hvordan sikrer I jer at al olie kommer ud af systemet ved olieskift med den lange afstand fra front til motor og læser jeg rigtigt at der skal bruges ca. 2,5 l olie mere pr Olieskift med sådan en fætter monteret.
Det gør man ikke - eller i hvert fald kun de første 4 måneder ind til man ikke længere synes det er sjovt at adskille den halve bil for at skifte olie... Den olie, der ligger i slangerne bliver, hvor den er. Det er imidlertid heller ikke noget problem, for, når man skifter olie 3 gange på 10.000 km, så eksisterer der ikke noget, der hedder gammel olie.
Var der ikke mulighed for en placering foran motoren omkring baghjulene med en luftkanal der "skovler"luften gennem køleren ?
-
Hej Jarl
Det er jo en sand guldgrube man er havnet i her. Tak for mange lærerige indlæg. Jeg suger til mig. Jeg har læst i et af dine indlæg at du går ind for hyppige olieskift og kan af dit svar ang. oliekøler se at det foregår hyppigere end hos mig.
Jeg har støttet mig til gamle vw mekanikere der har fortalt mig at med de nye typer olier kunne man godt strække olieskiftene når man var ude over garantien. Hvis jeg nu hvisker........"10000 km" tror du så at der er nogen der hører det. måske skal du lukke siden kortvarigt og slette indlægget så ikke andre ubefæstede sjæle falder i fordærv også , men det har aldrig givet problemer. Det er ganske alm. OK Diesel Max. Nu kører jeg også MEGET pænt. Jeg er jo blevet bedstefar, men hvad anbefaler du og hvorfor?
-
Jamen der er en religiøs diskussion det her.
Og der er to religioner, der missionerer:
1) Dem, der køber olie, til en literpris, som jeg betaler for Single Malt, og derfor får en prima olie med formidable egenskaber. Klart kan den olie udholde mere end det billige sprøjt og derved yde beskyttelse til motorens komponenter i længere tid end den olie, der fandtes, da bilen var ny i 80'erne.
2) Dem - som jeg hører til, der køber noget halvbilligt sprøjt (17 kr/l i Tyskland), som alligevel opfylder normerne, og aldrig kommer derud, hvor dens "billighed" viser sig ved dårligere langtidsegenskaber, fordi den er skiftet længe før.
Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, hvad der er rigtigst og bedst, men for mig har den sidstnævnte strategi vist sig god. Måske hænger det også sammen med, at jeg har en anelse svært ved at forholde mig til de overstrømmende lovprisninger, som de dyre superletløbssyntetiskdirekteadgangtilhimmelskvelsignelsesolier forbindes med. De ER bedre, men hvor meget? Retfærdiggør det prisen og kan de leve op til de fatamorganiske 30.000 km skifteintervaller, som loves i nye dieselbiler? Jeg ved det ikke, og jeg finder heller aldrig ud af det, for sådan bliver det aldrig i min bil.
-
Så vidt jeg husker , så har de nye biler der kan køre 30000 til 60000 km pr olie skift, en eller anden føle ordning der kan måle oliens viskositet. og give lyd fra sig, hvis der skal skiftes olie ekstraordinært :). Vores firmabil peagout boxer, kan køre 30000 pr skift. Den kan fortælle alt. og får skiftet olie, godt 2 gange årligt.
Men desv kan den ikke varme kabinen op :cry:
Men kan man ikke bare holde sig til VW's anbefalinger med 7500 km mellem skiftene. så kan det da ikke gå helt galt.
Den golf jeg købte havde vist ikke fået skiftet længe. efter jeg skiftede, skulle den pludselig køre 3 gange så langt, før motoren var varm. Så der har olien ikke haft så stor smøre effekt.
hilsen poul
-
jeg kører 5k per skift, synes det er lidt nemmere at huske med et mere "rent tal". min anden vogn kører 10k per skift, det er jo rart hvis talene kan divideres i hinanden :-D
(jeg er miljøskadet..........ved det godt)
-
jeg kører 5k per skift, synes det er lidt nemmere at huske med et mere "rent tal". min anden vogn kører 10k per skift, det er jo rart hvis talene kan divideres i hinanden :-D
(jeg er miljøskadet..........ved det godt)
Og så går det jo også op, når du har to T3'er og en Mercer (2*5k=1*10k)
/Mads
-
netop :-D
-
Fik mig en lille overraskelse idag :)
Da jeg var igang med den store omgang på Højben skiftede jeg jo thermostat og blæserkontakt til det her "Wasser-kit" agtige noget :)
Har bare ikke fået det testet ordentligt, men på en rundtur i østjylland idag faldt vand temperaturen langsomt da jeg kom ud af Horsens og stabiliserede sig ca. 1 nåls bredde over det hvide felt i bunden (max. halvvejs oppe ved dioden) og olietemperaturen stod "frosset" fast ved 90 grader...
Hvis det virkeligt er den temperatur den vil ligge for dagen ved normal belastning (hvis man kan kalde 4000 RPM i 4. over ca. 20 - 30 km det), så har jeg ingen betænkeligheder ved at køre til tyskland :)