T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: chewie efter 15. Marts 2012 kl: 18:33:28

Titel: TDI vs. mTDI
Indlæg af: chewie efter 15. Marts 2012 kl: 18:33:28
Hej alle.

Prøver at sætte mig lidt ind i dieselverdenen, og kunne derfor tænke mig lidt info omkring TDI/mTDI motorer.

Har set på 1Z/AHU og AFN, men hvilket forbrug kan man forvente ved blandet kørsel i Syncro?
Fidusen ved mTDI er vel, at man slipper for meget af det elektriske arbejde, men er det også korrekt at kræfterne er til rådighed ved højere RPMs end ved TDI? Og er der forskel i forbrug på TDI/mTDI?

Hvis en venlig sjæl kan forklare lidt om fordele/ulemper ved disse ombygninger, er jeg taknemmelig.


Mattias
Titel: TDI vs. mTDI
Indlæg af: mdonau efter 15. Marts 2012 kl: 20:28:25
fordel TDI:
-alt virker
-garanteret motorkarakteristik

ulempe: lidt mere arbejde med elsystemet

fordel mTDI:
-masser af ting mal kan(skal) pille ved (især pumpen)

ulemper:
-manglende effekt
-manglende villighed for at tage omdrejninger
-udokumeterede ting på motoren
-motorskader
-osv.

min har nu kørt ca 80tkm i en Audi 80 de sidste 70tkm uden problemer.. men vejen der hen var så lang,
at jeg i den tid nok kunne have lavet 3-4 rigtige TDI ombygninger

har pillet ved det i flere år og er hver gang forbavset hvor god en gammel original TDI i Goflf 3 med 480tkm kan køre.
min næste motor bliver en renoveret rigtig TDI

mvh, michael

PS: økonomi er næsten den samme, hvis pumpen er afstemt til motoren (18-20km/l i min Audi)
Titel: TDI vs. mTDI
Indlæg af: Holger efter 15. Marts 2012 kl: 21:42:38
Jeg har en 1Z (1,9 TDI 90 HK) i min Bluestar. Bilen er ikke indregistreret, så jeg har kun kørt med den på prøveplader. Den er bygget om med JX manifold og turbo, og uden IC. Min erfaring er at den har sit HK peak ved et højere omdr.tal end normal TDI. Det tror jeg så er med til at skåne gearkassen.

Arbejdet med at bygge elsystemet så den passer i T3 er overkommeligt.
Titel: TDI vs. mTDI
Indlæg af: chewie efter 15. Marts 2012 kl: 22:16:25
Mange tak for svar. Så tror jeg, hvis det bliver aktuelt, at jeg allerede nu kan udelukke mTDI.

Citat fra: "Holger"
Jeg har en 1Z (1,9 TDI 90 HK) i min Bluestar. Bilen er ikke indregistreret, så jeg har kun kørt med den på prøveplader. Den er bygget om med JX manifold og turbo, og uden IC. Min erfaring er at den har sit HK peak ved et højere omdr.tal end normal TDI. Det tror jeg så er med til at skåne gearkassen.

Arbejdet med at bygge elsystemet så den passer i T3 er overkommeligt.

Hvilke forventninger har du omkring brændstoføkonomi i en sådan?

Holder det med 90 HK i en syncro?

P.S. Tror I man kunne lave samme nummer med en AFN? Altså bruge manifold og turbo fra en JX?
Har en AFN (200k km) på hånden med komplet ledningsnet til 7000,-...
Titel: TDI vs. mTDI
Indlæg af: Holger efter 16. Marts 2012 kl: 18:42:04
Hvilke forventninger har du omkring brændstoføkonomi i en sådan?

Jeg TROR økonomien er den samme som for JX, simpelthen fordi man ikke kan lade være hvis man har 90 HK. HVIS du kan lade være, tror jeg da på at den er mere økonomisk.

Holder det med 90 HK i en syncro?

"Holder med"?


P.S. Tror I man kunne lave samme nummer med en AFN? Altså bruge manifold og turbo fra en JX?
Har en AFN (200k km) på hånden med komplet ledningsnet til 7000,-...

Ja, motoren er jo stort den samme. Største forskel mellem 1Z og AFN er turboen (som på AFN er variabel) og så dyser og EUC. ( tror jeg nok, her må andre hjælpe)
Titel: TDI vs. mTDI
Indlæg af: chewie efter 16. Marts 2012 kl: 21:09:26
Jeg mener om det er nok med 90HK? Har som sagt overvejet AFN, men er bange for at den bliver for stærk til gearkassen. Så er det måske meget passende med 1Z/AHU..

Læste i øvrigt på vwbus.no at JX turbo kan give problemer med elektronikken... Er det noget, nogen kan be- eller afkræfte?

Citat vwbus.no:
Hva slags turbo har du? 1Z motoren regulerer ladetrykket fra motorstyreenheten, og jeg er ikke så sikker på at det er mulig å regulere JX-turboen med magnetventilen til 1Z. Det er mulig du kan få dieselinnsprøytinga til å virke med JX-turbo uten elektronisk regulering, men jeg er redd det vil generere feilkoder som gjør at motoren går i nødprogram.
Titel: TDI vs. mTDI
Indlæg af: Holger efter 16. Marts 2012 kl: 21:23:44
Jeg tror 1Z 90 HK er nok og ja, AFN vil nok ødelægge din gearkasse.

Hvis du bruger JX turbo regulerer den jo trykket vha. wastegate. Magnetventilen skal monteres så ECU`n "tror" den er der.
Titel: TDI vs. mTDI
Indlæg af: chewie efter 16. Marts 2012 kl: 21:41:03
Årh hvad, hvor har jeg lyst til TDI nu...

Nogen her, der kan påtage sig noget af arbejdet - mod betaling selvfølgelig. Specielt elektronikken skal jeg nok holde mig langt fra.

Er ved at sælge en Syncro, som skal være med til at betale gildet.
Titel: TDI vs. mTDI
Indlæg af: verner efter 16. Marts 2012 kl: 21:57:10
mener faktisk at du kan købe et færdigt ombygningssæt til TDI i tyskland, men det er bare sindsygt dyrt, mener det er ca 1300 øvpenge!!
Titel: TDI vs. mTDI
Indlæg af: Holger efter 17. Marts 2012 kl: 07:14:55
Nu ved jeg ikke hvordan reglerne i Norge men i DK er man nok nødt til at have EGR med hvis, den skal synes.

Som Jarl skriver et andet sted er du nødt til selv at være "formand" på dit eget projekt. Jeg tror ikke du får nogen til at lave en ombygning hvor du kan køre hjem og det hele virker fra første dag. I særdeleshed hvis du bor i Norge og nogen her fra DK skal lave ombygningen.

Har du styr på koblings elkontakt, bremsekontakt, VSS? Ellers er det et godt sted at starte. De ting kan laves på din bil inden du begynder på ombygningen.
Titel: TDI vs. mTDI
Indlæg af: dieseldavid efter 17. Marts 2012 kl: 09:53:36
Jag har AFN och har kört med den i 12 år. Jag har ingen kontakt för broms och koppling, det går lika bra utan
Titel: TDI vs. mTDI
Indlæg af: chewie efter 16. Januar 2013 kl: 12:09:16
Jeg tager lige denne gamle tråd op igen.

Prøver stadig at lægge TDI/mTDI puslespillet...

Dette er med henblik på Syncro
Ved en TDI ombygning har jeg forstået det sådan at man bliver nødt til at pille ved gearkassen - uanset om man bruger 1Z/AHU eller AFN. 1Z/AHU får et alt for højt omdrejningstal (bortset fra Holgers metode) - og AFN er for stærk til gearkassen. Med andre ord skal man ved TDI ombygning påregne udgifter til gearkassen også.
Samtidig har TDI'er det problem at de ikke bliver lige så varme som f.eks. JX og AAZ, og at man derfor (ihvertfald under mine forhold) skal have diesel-/gasvamer.

Hvordan er det så med mTDI'erne? Henter den sine kræfter i samme omdrejningsområde som en TDI?
Man får vel ikke helt samme brændstofforbrug som på TDI  - vil den da blive varmere, og kunne varme kabinen op uden tillægsvarmer?

Vil der være forskel på, om du bygger en AFN eller en 1Z/AHU om til mTDI? Både teknisk, og i forhold til hvor meget effekt man får ud af motoren..


Mattias
Titel: TDI vs. mTDI
Indlæg af: Holger efter 17. Januar 2013 kl: 20:03:27
Du skriver " Holgers metode". Det eneste jeg gør anderledes i forhold til de fleste andre er at jeg bruger en "gammeldags" JX turbo. Det gør EFTER MIN MENING at den får sit max. drejningsmoment senere (ved et højere omdr.tal) i forhold til 1Z- og i særdeleshed den variable AFN turbo. Det betyder igen at gearkassen bliver skånet.
Ang. varmeudvikling ved jeg ikke, her må andre byde ind.
Titel: TDI vs. mTDI
Indlæg af: chewie efter 17. Januar 2013 kl: 21:30:03
Hej Holger.

Tak for dit svar.
Har du brugt den motor i en syncro, og med std. gearkasse? Undgår du med dette at den "mister pusten" når man kommer op i 80-90 km/t?

Mattias