T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => R4i Fora => Emne startet af: Casper Slow efter 14. Maj 2012 kl: 08:46:40

Titel: Km/l tråd
Indlæg af: Casper Slow efter 14. Maj 2012 kl: 08:46:40
Jeg vil starte den her tråd så vi kan sammen hjælpe hinanden til få en bedre benzin økonomi..

Hvad vi køre med at luftfilter setup og udstødning og hvad type motor.

OBS.
For at lave en overskuelig tråd kunne være smart hvis oprette indlæg om sit setup og km/l, så om et stykke tid når man har noget man vil tilføjet laver en opdatering.

Altså f.eks.
Opdatering 11-11-2011
Idag har jeg monteret KN filter.

På den måden holder vi data i den samme indlæg og debatten for sig selv i andre indlæg.




Mit setup.

AAM.
Forkortet JX luftfilter kasse med traktor filter og med suge slange helt oppe i D stoplen.
Hjemme bygget udstødning af dele fra blandt andet renoult 19 og vectra a 2.0.

Jeg har kørt siden 6/5 til 13/5 490km og har brugt 54 liter benzin.

Hvilket giver 9,07km/l i gennemsnit.

Dette er delt sådan op

65km søndag
2x28km mandag til torsdag
144km fredag
Søndag 28km

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal sige til dette.
Jeg skal nok til at kigge lidt på det.

Opdatering 16/5-2012

Har haft min VAG tester på i dag og slettet en masse fejl, så må jeg se om et stykke tid om den laver nye fejl.

Har lige lavet en ny test. ECU kom ud med fejlen:

00281 - Vehicle Speed Sensor (G68)

Possible Causes

    Wiring/Connectors faulty
    Vehicle Speed Sensor (G68) faulty

Possible Solutions

    Check Wiring/Connectors
    Check Vehicle Speed Sensor (G68)
        See Measuring Value Blocks (MVB)

Dette er hastigheds sensor som måler bilens fart.
Den er jo ikke monteret i en T3 så detter er lidt skidt da motoren går i nød progam og derved ikke har fuld trækkraft og dårlig brændstof blandning.
Titel: Km/l tråd
Indlæg af: jensjakob efter 14. Maj 2012 kl: 09:31:58
Med setup helt i hegnet: Ca 8,2 km/l ret konstant uanset hvordan jeg kørte.
Med fintunet setup: 11.15 km/l ved pæn pæn pæn kørsel. Og 9.2 ved Fynstræf tur/retur med klampen i BUND det meste af vejen (og stiv modvind den ene vej)
Titel: Km/l tråd
Indlæg af: verner efter 14. Maj 2012 kl: 11:51:40
nu har jeg kørt golf3 og vento med 1,8i 90hk i mange år, erfaringen siger at alm. frisk kørsel giver 12-13,5 km/l

tænk så på at en golf3/vento har en lavere CW-værdi og vejer i underkanten af 1100kg

med de fakta i baghovedet, vil jeg være tilfreds med 10km/l (+/-1l) i en T3, der har en CW-værdi = en åben kummefryser..
Titel: Km/l tråd
Indlæg af: jbjerrum efter 14. Maj 2012 kl: 17:24:12
Citat fra: "verner"
nu har jeg kørt golf3 og vento med 1,8i 90hk i mange år, erfaringen siger at alm. frisk kørsel giver 12-13,5 km/l

tænk så på at en golf3/vento har en lavere CW-værdi og vejer i underkanten af 1100kg

med de fakta i baghovedet, vil jeg være tilfreds med 10km/l (+/-1l) i en T3, der har en CW-værdi = en åben kummefryser..


Den bliver måske lidt bedre, hvis man lukker pop-up taget, Verner... ;-)
Titel: Km/l tråd
Indlæg af: BlackChart efter 16. Maj 2012 kl: 16:36:24
9.5 km/l med tungt læsset syncro camper (med meget højt tag ;)) + trailer (Fyn12)
Motor: 1.8i ADZ
Udst.: Uoriginal MV potte og hjemme"smedet" forrør
Luftfilter: Det billige sportsfilter fra TSvansen som pt bare ligger og roder i hulrummet bag v. baglygte

Er ved at have løbet tank 2 igennem, kørt med mere frisk fart (lange 110 km/t stræk på motorvejen) og bestemt ikke med økonomikørsel for øje, og synes faktisk at distancen og "målerpositionen" stemmer nogenlunde overens med min 9.5 km/l måling...
Titel: Km/l tråd
Indlæg af: Casper Slow efter 16. Maj 2012 kl: 16:40:45
Det lyder til at være ok.. Jeg har en tung højre fod.. konens er tunger, jeg er spændt på hvad tank 2 siger når den er løbet igennem, for jeg har lavet lidt ændringer.
Titel: Km/l tråd
Indlæg af: BlackChart efter 16. Maj 2012 kl: 16:48:56
9.5 er også helt ok med mig, havde håbet at jeg kunne komme op på AAZ'en og så måske trække 0.5 - 1 km/l fra, men AAZ gik også 9.5 så jeg klager ikke :D
Titel: Km/l tråd
Indlæg af: jankjerbye efter 16. Maj 2012 kl: 19:14:03
Måler folk på GPS eller på triptæller?
Titel: Km/l tråd
Indlæg af: Casper Slow efter 16. Maj 2012 kl: 19:18:52
jeg måler på triptæller
Titel: Km/l tråd
Indlæg af: BlackChart efter 16. Maj 2012 kl: 19:50:27
Triptæller...
Titel: Km/l tråd
Indlæg af: dokajønne efter 16. Maj 2012 kl: 20:34:36
Min bus 2wd med std. 185 14 dæk har en fejlvisning på triptælleren på under 1%. Hvis I kører rundt på kæmperuller får i jo en forkert visning, har i taget højde for evt fejlvisning?
Titel: Km/l tråd
Indlæg af: Casper Slow efter 16. Maj 2012 kl: 20:45:42
jeg køre med standart hjul, men når mine 17" kommer på skal der nok en anden udregning til.
Titel: Km/l tråd
Indlæg af: BlackChart efter 16. Maj 2012 kl: 20:56:48
Kører også med std. 185'ere efter min ADZ montering og den passer også rimeligt godt...
Titel: Km/l tråd
Indlæg af: dokajønne efter 16. Maj 2012 kl: 21:05:13
@BC Hvis du kører med 185'ere er det jo under syncroens standardmontering på 205 14, det bør beregningsmæssigt give dig en bedre økonomi end den i realiteten er. Måske kan det forklare din gode brændstofsøkonomi i forhold til mantacc?
Titel: Km/l tråd
Indlæg af: BlackChart efter 16. Maj 2012 kl: 21:09:35
205?? Øh??
Mener da bestemt da jeg købte den var den på 185 også...
Og mener da også at min anden syncro står på 185...
Titel: Km/l tråd
Indlæg af: dokajønne efter 16. Maj 2012 kl: 21:12:15
Har lige været på dækberegneren: et 185-80-14 er 4,7% mindre end et 205-80-14 det er alligevel under ½km/l. Det skulle ikke have såååååå meget at sige
Titel: Km/l tråd
Indlæg af: dokajønne efter 16. Maj 2012 kl: 21:13:31
De syncroer jeg har købt har alle haft 205'ere på, måske et tilfælde??
Titel: Km/l tråd
Indlæg af: BlackChart efter 16. Maj 2012 kl: 21:16:16
9 km/l er også acceptabelt for mig :) Det er stadig indenfor margin i mit "regnestykke"...