T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: Kjeld efter 10. Juli 2014 kl: 20:56:44

Titel: Lavt olietryk
Indlæg af: Kjeld efter 10. Juli 2014 kl: 20:56:44
Hej,

to gange (to dage) har jeg været ude for, at olielampen lyser. Det lidt mærkelige er, at den lyser når jeg bremser, så jeg tænker måske det er noget om hvordan olien bevæger sig forbi føleren. Har tjekke oliestand, og den ser fin ud. Midt mellem de to punkter på pinden. Har semi-syntetisk 10w40 på. WBXer 1.9.

Er der nogle gode forslag til steder der skal fejlsøges, eller har set lignende?

- For tynd olie?
- For lidt olie?
- Dårlige kontakter/forbindelser?
- Dårlig oliemåler?
- Andet?

Vh Kjeld
Titel: Olielampe blinker selvom der er olie på
Indlæg af: jakob_mj efter 10. Juli 2014 kl: 22:29:37
jeg tror ikke lampen lyser ved for lav oliestand, men kun for lavt olietryk, så se at få det målt og konstateret at det er som det skal være.
I min erfaring er lysende olielamper i tide og utide noget man ofte oplever på ældre vw'ere, som regel er problemet dårlig olietryksmåler eller elektriske fejl og ikke for lavt olietryk. Men se at få det målt, det er trods alt det systemet er designet til at advare imod! :-)
Titel: Olielampe blinker selvom der er olie på
Indlæg af: Kjeld efter 11. Juli 2014 kl: 08:15:32
Olietryk... Det skal da tjekkes. Den burde jeg selv have fanget - ok ikke kun oliestand.
Er der nogen der kan hjælpe omkring Kbh - privat eller firma?
Titel: Olielampe blinker selvom der er olie på
Indlæg af: Nikolaj74 efter 11. Juli 2014 kl: 08:55:07
Hvordan tjekker man det?
har lidt set samme problem, nogle gange blinker den, andre dage ikke...  :blink:
Titel: Olielampe blinker selvom der er olie på
Indlæg af: ottokrog efter 11. Juli 2014 kl: 11:46:31
Man skal have en olietryksmåler, der kan købes i biltema, og et manometer. Måleren sættes mellem oliefilteret og blokken. Oliefilteret ligger over olieniveauet, så man mister kun det olie der ligger i oliefilteret, fordi det ligger på skrå. Jeg har ikke sådant et apparat, og tænker heller ikke at jeg får det, da jeg ikke tror at det bliver et problem for mig.
Titel: Olielampe blinker selvom der er olie på
Indlæg af: Chaluppen efter 11. Juli 2014 kl: 12:50:47
Jeg har læst et sted at for tynd olie, eller forkert oliefilter kan give det symptom.
Vedr. tynd olie anbefales det et sted at man bruger 20w-50 på en gammel WBX. Jeg kører dog selv med 15w-40 og har ikke de problemer.
Det kan vidst også lade sig gøre at olien bliver forurenet med benzin og dermed bliver tynd, men jeg ved ikke om det er rigtigt.
Oliefilter : Mahler eller Mann skulle efter sigende være det bedste, hvis man vil undgå symptomer.

Jeg ville tjekke olie og olifilter først ;-)
Titel: Olielampe blinker selvom der er olie på
Indlæg af: ottokrog efter 11. Juli 2014 kl: 12:57:04
Mine ventiler klaprer når olien bliver for gammel. Jeg kører 10-40, tror du Chaluppen, at det ville blive løst hvis jeg kører 15-40, og er der andre der har input?

Når jeg har kørt en 3-4000 km, begynder de at klapre meget. Det er lidt dyrt i olie, men det skader aldrig med et hyppigt olieskift.

Inden jeg kører afsted til sydfrankrig om en uge (Jubiiiii) stiller jeg lige ventilerne, og får se om det hjælper. Jeg har aldrig stillet ventiler på den maskine, siden jeg satte den i for to år siden, så det er på tide.
Titel: Olielampe blinker selvom der er olie på
Indlæg af: Erik efter 11. Juli 2014 kl: 13:42:14
Jeg tror mest på en el-fejl.. enten følerne, ledningerne eller fejl i instrument-panelet.. Alle tre dele er sandsynlige efter min opfattelse. Det er yderst sjældent at olietrykket falder på grund af fejl i motoren.. dog kan trykket falde så meget pga. slid, at olielampen begynder at lyse ved varm motor og lav tomgang. men ikke ved omdrejninger over tomgang.

Der er flere her på forum, som ved meget mere om olie, men min umiddelbare holdning er at de tykke olier (20/50 for eksempel) er til ældre motorkonstruktioner. og en wbx er efter min opfattelse ikke i den kategori.. jeg ville holde fast i den anbefalede tykkelse.. især fyldning af de hydrauliske ventil-løftere ved opstart (kold motor), kræver efter min opfattlse at olien ikke er for tyk...
vh Erik
Titel: Olielampe blinker selvom der er olie på
Indlæg af: Chaluppen efter 11. Juli 2014 kl: 15:18:06
Otto:
Tja, bum bum :http://tech.bentleypublishers.com/thread.jspa?threadID=10603

Eller Marvel Mystery Oil er der nogle der bruger med held :-o

Jeg fandt det jeg havde læst vedr. Olie lampen…
http://www.vanagain.com/buzzer2.htm
Titel: Olielampe blinker selvom der er olie på
Indlæg af: Leimac efter 11. Juli 2014 kl: 19:32:26
fornemmer lidt at det her med olielampen er et stort emne, og tænker derfor lige at jeg vil liste mig ind  ;)
For min jx´er kan finde på at lyse helt svagt ved høje omdrejninger, men ikke når den står i tomgang. :huh:
Titel: Olielampe blinker selvom der er olie på
Indlæg af: Aran efter 11. Juli 2014 kl: 19:47:19
Som Erik allerede er inde på, er det ofte elektriske fejl der giver blinkende lamper / dioder i vw. Der sidder to følere: En er lidt gemt inde mellem stødstangsrørene, den anden sidder ved oliepumpen. Det kan også være noget så simpelt som en ledning der ligger og berører stel et sted. Det burde være overkommeligt at tjekke uden den udvidede ledvogtereksamen.
En anden synder er det store multistik ved instrumenterne. Hvis det ikke sidder 100 procent korrekt kan det give de særeste oplevelser.
Med hensyn til olie er der mange teser, og nogle sværger til de dyreste, andre til de billigste olier. Selv bruger jeg Biltemas semisyntetiske som er en 10w-40 olie hvis jeg husker ret. Det har altid fungeret problemfrit i mine biler, og ved køb af en 10 liter dunk er prisen ca. 33 kr. for en liter.
Jeg er enig i, at det ikke er på oliefilteret man skal spare. Der var vistnok nogen der lærte det på den hårde måde: Enten var de utætte i samlingen, eller bilen havde svært ved at holde olietryk. Så dyrt er et ordentligt filter heller ikke, og da hellere ofre det end en smadret motor ?
Titel: Olielampe blinker selvom der er olie på
Indlæg af: Chaluppen efter 11. Juli 2014 kl: 20:11:31
Ja, hvis jeg har forstået det rigtigt sider der én føler på biler til og 1985 og 2 følere på yngre modeller. Den ene af disse sladre til computeren om olietrykket ved højeomdrejninger. Det kan nemt være noget med den - Leimac
Titel: Olielampe blinker selvom der er olie på
Indlæg af: Kjeld efter 24. August 2014 kl: 22:03:04
Hej,

Nu har jeg kigget lidt mere på det, men ikke kommet den til en løsning :(

- olitryksmåler skiftet
- olie skiftet til en 15~40 mineralsk

Jeg havde egentlig troet at det ville gøre det..

Olien so
m jeg skiftede (ca 4 mdr gammel) havde en luft af benzin. Skal brugt olie lugte sådan, eller har jeg problemer med indsprøjtninge (Digijet), eller andet?

Olie filtreret er fra THansen, så det bør jeg nok også skifte, måske et fra vw shoppen. Tja, jeg skal nok generelt bare undgå produkter fra TH..

Elektronik i instrument bræt må også tjekkes, selvom jeg tvivler på det er det. Problemet opstår kun når den er varm og i går tomgang..

Jeg kan også læse mig til, at det kan være slid selve motoren, eller utætheder hvilket jeg absolut ikke håber på :(

Er der nogle det har et par forslag til hvordan jeg skal gribe det an / rækkefølgen på arbejdet / evt hvor jeg kan få noget hjælp i Kbh området?

Vh Kjeld
Titel: Olielampe blinker selvom der er olie på
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 24. August 2014 kl: 22:17:24
Du er nødt til at få målt olietrykket når motoren er varm. Viser det sig at olietrykket er ok er fejlen
 i dit ledningsnet. Viser målingen at olietrykket virkelig er for lavt skal fejlen findes enten ved lejer
 eller i oliepumpen.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Olielampe blinker selvom der er olie på
Indlæg af: Kjeld efter 24. August 2014 kl: 22:36:10
Jeg skulle netop til at skrive det samme.. Jeg har ikke fået målt trykket. Hvor kan jeg få det gjort henne, evt.en der kan låne mig en målet eller henvise til hvor jeg kan købe en.
Titel: Olielampe blinker selvom der er olie på
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 24. August 2014 kl: 22:49:18
Ethvert autoværksted bør kunne måle. Måske skal du fortælle hvor på motoren de skal måle, altså
 hvor indikatoren sidder.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Olielampe blinker selvom der er olie på
Indlæg af: tomtom efter 26. August 2014 kl: 00:02:33
Hvis det kun er når du bremser at lampen lyser, vil jeg tro at der er et EL problem.
Opstår problemet kun når du kører med høj fart eller også når du holder stille og  i frigear gasser op og bremser.
Der sidder flere stelforbindelser på en JX'er, Bla. en bag luftfilteret der driler. Hvor de sidder på en wbx'er, ved jeg ikke lige.
Der må også være en stelforbindelse til olie pumpen.
Titel: Olielampe blinker selvom der er olie på
Indlæg af: pep84df efter 26. August 2014 kl: 12:44:37
Hej tomtom!

Hvorfor i alverden skulle der være en stelforbindelse til oliepumpen på en WBX er, det kræver en forklaring?

Mvh PETER
Titel: Olielampe blinker selvom der er olie på
Indlæg af: Aran efter 26. August 2014 kl: 21:04:00
Der er ikke en decideret stelforbindelse til oliepumpen, men derimod til motor og gearkasse som helhed.
Det kraftigste sidder ved gearkasseophænget inde under bilen. Det er udsat for vand og salt m.m. så ofte vil et ekstra stelkabel eller to være anbefalelsesværdigt, men igen: Starter og generator skal nok fortælle hvis der ikke er fornøden kontakt.
Oliepumpen er mekanisk og stelforbindelse har ingen betydning for dens virke.

Noget kunne pege i retning af en træt oliepumpe eller slidte lejer når det forekommer i tomgang og varm motor, hvor olien er tynd.
Men hvis jeg ikke tager meget fejl er Hinze leveringsdygtig i samtlige lejer etc. hvis nu det værst tænkelige scenarium skulle vise sig.

Du kan med lidt held finde de rent mekaniske olietryksmålere på veteransider, eller vælge de elektriske fra f.eks. Biltema m.fl.
De mekaniske er lige til: Røret skrues i evt. via en adapter og aflæsning sker direkte.  Nogle monteres med et t-stykke så olietrykslampen er med, men hvis du "bare" vil lave en måling i motorrummet, er dette overflødigt.
De elektriske er relativt lette at montere ved førerpladsen, føleren skrues i samme sted(er) som følerne normalt sidder, igen ofte via et t-stykke og olietrykslampen bevares. Der skal så trækkes ledning og forbindes til instrumentet, men det vil fremgå af vejledningen hvordan.
Titel: Manglende olietryk
Indlæg af: Kjeld efter 03. September 2014 kl: 08:43:22
Så er jeg kommet lidt videre, men er straks endt i en ny blindgyde - det er ren PacMan når jeg skal arbejde med en gammel bil..
Kloge ord og råd søges. Gerne info omkring en der evt. har mulighed for at ligge hånd på min motor..

- Oliefilter skiftet til Mann filter
- Oliesensor (0,25 bar) skiftet
- Olie skiftet til 20/50
- VDO olietryk manometer installeret

Mit olietryk er i bund - det ser ikke ud til at det er en falsk / elektronisk alarm.

- Ved start kold motor er trykket 3,5 bar men falder langsomt efter et par minutter.
- Efter 15 min kørsel (kender ikke olietemperatur)
     0,25 bar i tomgang
     0,5 bar ved 2000 rpm
     0,8 bar ved 3000 rpm

Aldrig over 1 bar (ud over ved start)

Jeg kan læse mig til forskellige mulige årsager: 1) Olietrykspumpe, 2) Lejer 3) Fjeder (??? oil pressure relief spring)  4) tilstoppet  olie system

Jeg hører/mærker ingen uregelmæssigheder ved motoren.

Har I nogle gode bud på hvordan jeg kan komme videre?

vh Kjeld
Titel: Olielampe blinker selvom der er olie på
Indlæg af: ottokrog efter 03. September 2014 kl: 09:11:58
Næste punkt må være at skifte pumpen.
Titel: Olielampe blinker selvom der er olie på
Indlæg af: Kjeld efter 03. September 2014 kl: 13:41:30
Skidt og slam i systemet ser også ud til at kunne være en mulighed...

Fyren her har og oplever problemet på nøjagtig samme måde..

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=37&t=115620
Titel: Manglende olietryk
Indlæg af: Kjeld efter 11. September 2014 kl: 10:52:22
Onsdag stod på godt selskab med Otto på GDS. Tak for Otto for en hyggelig aften med øl, pizza, olie og masser af bandeord.. :)
Vi fik skiftet oliepumpen (som sad afsindig godt fast - nu ejer af en meget bøjet aftrækker..), men desværre har det ikke givet nogle ændringer til  olietrykket, som stadig er i bund.

Konklussion; jeg kan ikke gøre mere, og motoren køres nu til den står af.. Jeg krydser fingre for at det tager lang tid, og at jeg ikke skal lide for meget af lyden af metal mod metal..

:(

vh Kjeld
Titel: Lavt olietryk
Indlæg af: Aran efter 11. September 2014 kl: 19:37:34
Der ER stadig noget du kan gøre: Bardahl havde i min læretid en tilsætning til slidte lejer, en dåse på størrelse med en sodavandsdåse.
Noget tyktflydende og fedtet stads, som vi opvarmede på værkstedsfyret lige inden påfyldning.
Det gav vitterligt et forbedret smøretryk, og mig bekendt var der ingen seriøse havarier som følge heraf. Jeg kan selvfølgelig ikke huske hvad det hed specifikt, men mon ikke lidt søgning i deres produkter kunne give et praj ?

Det blev naturligvis tilsat olien i motoren.
Titel: Lavt olietryk
Indlæg af: Aakerman efter 11. September 2014 kl: 20:34:50
Var det denne du tænkte på Aran ?

http://www.bardahl.dk/Produkter.aspx?a=b&ProID=171

Venlig hilsen
Bent
Titel: Lavt olietryk
Indlæg af: Aran efter 12. September 2014 kl: 18:53:47
Det kunne det sagtens være. Dengang i hine tider fyldte man en hel dåse på ved samtidigt olieskift. Det kunne være noget af en opgave når der var pissekoldt på værkstedet, derfor fandt vi hurtigt ud af, at give termostaten et lille drej og placere bøtten i luftstrømmen. Fik man det på fingrene kunne man mærke den fedtede hinde i lang tid efter, selv efter mange gange håndvask, så tom reklamegas var det ikke.
Bardahl hører ikke til de billigste produkter, men måske kunne det forlænge livet på en træt motor ? Det er nok et forsøg værd.
Titel: Lavt olietryk
Indlæg af: Aakerman efter 12. September 2014 kl: 19:15:02
Ja Aran, det er jeg enig i.

Jeg lærte det produkt at kende da jeg for en lille snes år siden købte en totalt udhamret Honda CB 400 four fra jeg tror 1975-76 stykker for "en prut og en begmand".
Olielampen ville ikke holde op med at lyse pga for lavt olietryk. Jeg gav den noget tyk olie, det hjalp, i al fald indtil den havde fået en masse "gas" og var blevet godt varm. Så smed jeg en dåse af ovennævnte produkt på, det virkede. Her for nogle år siden forærede jeg så Honda'en væk til en flink mand. Forhistorien var at jeg havde givet den alt for meget gas ind i et sving, havde overvurderet mine evner, hvilket medførte, at motorcyklen  røg ind i et hus, og jeg landede i en tjørnebusk :sick:
Manden jeg forærede den til, lavede den i stand på et par eftermiddage, og mig bekendt kører den endnu :cheer:

Venlig hilsen
Bent
Titel: Lavt olietryk
Indlæg af: Hinze efter 12. September 2014 kl: 19:18:00
mener i oprigtigt at slidte lejer kan sænke olietrykket så markant? Jeg har ikke i min vildeste fantasi den tro, men måske jeg ikke går nok op i klokketårnet ;)
Titel: Lavt olietryk
Indlæg af: ottokrog efter 13. September 2014 kl: 08:07:09
Jeg havde det som dig, Hinze, indtil jeg fik forklaret fænomenet i detaljer.

Olien bliver trykket ind i lejerne igennem små drænrør. Når der bliver for meget slup imellem aksel og leje, kommer olien lettere igennem, og derved bliver der mindre tryk. Ganske logisk faktisk. Det har ikke nødvendigvis noget med oliepumpen at gøre. Men med en tykkere olie bliver trykket højere, fordi olien har svært ved at passere igennem.

Det med klokketårnet må du lige uddybe. Jeg er jyde og forstår det ihvertfald ikke. Måske er det noget man gør i Greve?
Titel: Lavt olietryk
Indlæg af: Hinze efter 13. September 2014 kl: 08:19:52
Citat fra: "ottokrog" post=114876
Jeg havde det som dig, Hinze, indtil jeg fik forklaret fænomenet i detaljer.

Olien bliver trykket ind i lejerne igennem små drænrør. Når der bliver for meget slup imellem aksel og leje, kommer olien lettere igennem, og derved bliver der mindre tryk. Ganske logisk faktisk. Det har ikke nødvendigvis noget med oliepumpen at gøre. Men med en tykkere olie bliver trykket højere, fordi olien har svært ved at passere igennem.

Det med klokketårnet må du lige uddybe. Jeg er jyde og forstår det ihvertfald ikke. Måske er det noget man gør i Greve?


Jeg er med på hvordan olien løber rundt, men at det skulle give så markant reduktion, hmm. (klokketårnet var en dårlig hentydning til at jeg ikke frekventere kirken så ofte, altså hvor tro er i højsædet)
Titel: Lavt olietryk
Indlæg af: TONY efter 13. September 2014 kl: 17:21:51
Hinze altså... nu må du tage dig sammen og komme noget oftere i tårnet.
Du ved da at troen kan flytte bjerge, så kan den vel også hæve olietrykket i en bette motor.  ;)

I teorien kunne det virke... eller i det mindste fjerne oliealarmen.  :huh:
Trykket stiger jo ved vandhanen når man klemmer vandslangen sammen....men der kommer ikke meget ud af enden på den.
I praksis ville det være bedre at hælde noget letløbsolie på motoren og fjerne olietryksfølerne hvis alarmen går....
....forudsat at oliepumpen er i orden.

Jeg har dog oplevet fald i olietrykket på grund af et leje, det var helt  smadret og resterne lå i bundkarret.......

Tony
Titel: Lavt olietryk
Indlæg af: Hinze efter 13. September 2014 kl: 18:56:30
Mjaa. Til jul måske.

Men nu taler vi jo om en motor der lyder lækker og kører fint. Hvis der mangler en leje søle, klart kan olietrykket falde drastisk, men da ikke ved et par my.
Titel: Lavt olietryk
Indlæg af: senior01 efter 14. September 2014 kl: 12:43:24
Det var måske en ide at prøve dette fra RVS....

http://www.rvs-tec.dk/00008/00014/

Jeg har brugt det flere gange, og det virker faktisk !!   :cheer:
Titel: Lavt olietryk
Indlæg af: Kjeld efter 16. September 2014 kl: 15:00:30
Det kan være det er 30 år gammel sovs i motoren, som giver dårligt gennemløb af olien..??

Hvad er holdningen / erfaringen til motorrens, f.eks. LIQUI MOLY Engine flush, i en gammel slidt - og nok meget beskidt motor? Et forsøg værd, skidt, eller den sikre død?


vh Kjeld
Titel: Lavt olietryk
Indlæg af: 4X4 efter 16. Januar 2015 kl: 06:39:44
Hvordan gik det med olietrykket?
Titel: Lavt olietryk
Indlæg af: Kjeld efter 16. Januar 2015 kl: 08:26:25
Motoren er blevet skiftet, så olietryk, kompression, træk, stabilitet m.m er i top nu :)
Titel: Sv: Lavt olietryk
Indlæg af: verner efter 08. Januar 2016 kl: 20:27:39
Fik du skildt den gamle motor ad for at se om lejerne var slidt og årsag til manglende olietryk?