T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Thomas efter 02. Marts 2015 kl: 10:47:29

Titel: Motorolie og kølervæske
Indlæg af: Thomas efter 02. Marts 2015 kl: 10:47:29
Hvad bruger i af olie og kølervæske til jeres 1,6 td jx ?
Titel: Motorolie og kølervæske
Indlæg af: FrankBinau efter 02. Marts 2015 kl: 10:55:00
15/40 olie og kølervæske forsætter man med den farve den har nu enten blå eller den røde Mvh Frank :-)
Titel: Motorolie og kølervæske
Indlæg af: verner efter 02. Marts 2015 kl: 12:22:31
det kommer lidt an på hvordan du kører

15/40 og 10/40 er mineralsk/semisyntetisk olie, hvor 5/40 er en fuldsyntetisk olie
en ting er viskositeten, der ville jeg ikke vælge en tykkere olie end 10/40

men noget andet er, om det er en mineralsk eller syntetisk olie, da den mineralske kokser til i den varme turbo ved lavere en temperatur end den syntetiske.
og da en 1,6TD JX, tit er en presset maskine ville jeg nok overveje at bruge en 5/40 fuldsyntetisk fra en anerkendt producent.

men jeg har selv kørt uden problemer med en 10/40, med olie- og filterskift for hver 5000km, men syntes os selv jeg behandler motoren pænt og lader turboen køle af i tomgang i 2min. inden jeg stopper motoren.

nu skal man så ikke tro at ved at vælge en bedre olie at man kan/skal behandle sin motor dårligt!!

mht. til kølervæske så skal du bare gøre som Frank siger og fortsætte med samme farve som du har nu.
nogle kølervæsker tåler ikke at blive blandet da, de derved koagulere dvs. bliver til en grødet masse.
som udgangspunkt må du ikke blande blå, grøn og rød kølervæske med hinanden.
der findes dog idag kølevæsker der kan blandes med alt, men få det lige på skrift først, da det er rigtig trælst at rense et 16 liter kølesystem  :sick:
Titel: Motorolie og kølervæske
Indlæg af: FrankBinau efter 02. Marts 2015 kl: 13:54:41
Fordi jeg siger 15/40 olie er at det er en diesel-hakker du kører med :-) Og de skal have den olie mener jeg, bruger også den olie til mine diesel-traktoer. Og er også blevet det anbefalet. Men vi kan jo prøve at hører her hvad folk bruger til deres 1,6 Td ??


OBS: En 1,6TD Motor er jo en motor der er for lille til den bil den kører rundt med, så derfor mener jeg at den bliver hurtig er slidt i motor Og derfor skal passet med en god tyk olie samt en oliekøler.
Titel: Motorolie og kølervæske
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 02. Marts 2015 kl: 14:21:05
Jeg bruger 10/40 kombineret med ekstra oliekøler.

Mvh Jønne Ukendt
Titel: Motorolie og kølervæske
Indlæg af: jbjerrum efter 02. Marts 2015 kl: 14:48:53
10W40, olie- og filterskift hver 5.000km = ca 6 øre/km i passende vedligehold... ;-)
Titel: Motorolie og kølervæske
Indlæg af: kh efter 02. Marts 2015 kl: 15:20:09
Med JX-motoren kørte vi et par somre med 15/40 og 10/40 vinter.
Med den nuværende motor (JR) køres der med 10/40 hele året, har dog overvejet 5/40 i vinterhalvåret.
Vi kører ca. 7500 km. mellem olieskift.
Kølervæske, blå. I de 5 år vi har haft bilen har den kørt med det blå væske

Filtre : Mann eller Bosch. Mahle kan også gå an.

Mvh. Kurt.
Titel: Motorolie og kølervæske
Indlæg af: Mary efter 02. Marts 2015 kl: 18:13:40
Lidt udenfor tråden, og alligevel lidt relevant.

Jeg havde engang en Citroen Xantia
Den ville jeg kæle for og give en god olie, så den fik enten 5W40 eller 10W40 (husker det ikke nøjagtigt).
Det begyndte den så at drikke motorolie og jeg skulle efterfylde forholdsvis meget, ca. 0,5L for hver 1.000km.
Det blev jeg hurtigt træt af og skiftede så til 15W40, og så stoppede den med at drikke motorolie.

Det var en godt brugt motor med ca. 400.000km på bagen.

Læren / moralen / pointen er at hvis det er en god brugt motor, så er det ikke så godt med en alt for letløbende olie.
Titel: Motorolie og kølervæske
Indlæg af: Mort_K efter 02. Marts 2015 kl: 23:27:40
Fandt det her på Autodata, Der står rent faktisk at 15w40 er anbefalet til dem i moderat klima.

[attachment=19091]JXsmremidler.png[/attachment]

Men når jeg kigger på data på JR motorer i Golf 2'ere ser Auto data sådan her ud.

[attachment=19092]JRsmremidler.png[/attachment]

Og når man tænker på det pres en JX'er er under med den store bil den skal flytte, ville jeg nok køre med enten 5w30 eller 10w40 olie. Og så nok med 5000 km interval, eftersom de små diesel motorer jo helst skal have noget omsorg.

En af mine lærer på teknisk skole som var på VW i 80'erne og 90'erne fortalt mig engang at man helst skulle vælge en olie der var anbefalet til netop VW's "Højtydende turbo Diesel motorer" med hensyn til diverse adivtiver osv. osv.
Titel: Motorolie og kølervæske
Indlæg af: verner efter 03. Marts 2015 kl: 00:11:54
skønt at få gang i denne olie-debat igen, den har været oppe og vende mange gange  :silly:

men husk nu at viskositet INTET har med kvalitet at gøre!
der skal man i stedet kigge på hvilken acea-norm olien har

men en JX'er jo konstrueret engang i 80'erne og stort set alle motorolier på markedet opfylder de krav som den kræver, men derfor kan man jo godt være god ved sin motor og give den en bedre olie.  :kiss:

btw. så skal alm blå kølervæske skiftes hvert 2. år (men det er der ikke ret mange der får gjort)  :unsure:  :ohmy:
Titel: Motorolie og kølervæske
Indlæg af: Kjeld efter 03. Marts 2015 kl: 08:15:27
Hvad med en lækker tyk 20/50 Castrol mineralsk olie til de varme sommermåneder?
Titel: Motorolie og kølervæske
Indlæg af: Hawaiibussen efter 03. Marts 2015 kl: 09:03:35
Min DG WBX´er brød sig ikke om 15/40 miniralsk olie. Den tikkede som bare pokker, efter kun 2 dages stilstand. Nu har jeg Semisyn 10/40 på og den har ikke tikket siden og jeg kører meget sjællendt i den vinteren over.

Mine JX´er har jeg altid hældt 10/40 og selvfølgelig VW 505 00 norm.
Titel: Motorolie og kølervæske
Indlæg af: verner efter 03. Marts 2015 kl: 13:26:12
Citat fra: "Kjeld" post=118347
Hvad med en lækker tyk 20/50 Castrol mineralsk olie til de varme sommermåneder?


det er vist den olie der også hedder "Classic"
den anbefaler alle gamle mekanikere til gamle slidte motorer der bruger olie og har problemer med at holde olietryk...

det er ikke det samme som at det er det bedste for din motor  :dry:

jeg har i snart 15 år kørt med vw's række 4 benziner (1,8 monopoint og karburator) i flere forskellige biler, den motor er ikke glad for en 10/40 om vinteren, da de hydrauliske ventilløftere kræver en tyndere olie for at arbejde optimalt ved kold motor, i de motorer har jeg god erfaring med en 5/40 olie.

så har man en T3 man kun bruger om sommeren kan man godt bruge en lidt tykkere olie..
Titel: Motorolie og kølervæske
Indlæg af: a.jespersen efter 03. Marts 2015 kl: 20:34:19
verner har ret. ;)
Titel: Motorolie og kølervæske
Indlæg af: Thomas efter 03. Marts 2015 kl: 21:35:18
Selvom i ikke svare det samme er jeg blevet klogere på olie. Tak for svarene.
Titel: Motorolie og kølervæske
Indlæg af: andersml efter 06. Maj 2015 kl: 22:14:28
Hej faldt lige over denne tråd, og kan se de fleste hælder til at bruge 5w/40 eller 10w/40. Var inde og tjekke hvad castrol foreskrev og fandt frem til at det skulle være 10w/60. Hvad er forskellen på denne olie også de to andre? Og er der en grund til at de henviser til 10w/60?
Titel: Motorolie og kølervæske
Indlæg af: andersml efter 06. Maj 2015 kl: 22:33:17
http://oilselector.castrol.com/c/dk/dan/recommendation/589562f05045b778b717f371603087b8/Volkswagen-(VW)/Transporter-(1986-)/Transporter-Caravelle-1-6-Turbo-D-(1986-1990)