T3nettet og T3Klub Danmark forum

Off topic => Generelt => Emne startet af: Hinze efter 15. December 2016 kl: 17:26:19

Titel: Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger
Indlæg af: Hinze efter 15. December 2016 kl: 17:26:19
Hallo,
Der kommer en ny vejledning om syn af køretøjer her den 1. januar 2017. Den indeholder et kapitel med ombygninger af køretøjer. Det var tidligere et "lokal" hæfte, men er nu indarbejdet og lempet en del. Der er beskrivelser og anvisninger der skulle gøre det en del lettere for os middelmådige tosser at få vores ideer godkendt.

Den kommer til at ligge her: http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretojer/Regler-om-koretojer/Vejledning-om-syn-af-koretojer.aspx (http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretojer/Regler-om-koretojer/Vejledning-om-syn-af-koretojer.aspx)
 
Titel: Sv: Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger
Indlæg af: Rabundus efter 15. December 2016 kl: 20:42:09
Det lyder spændende
Rabundus
Titel: Sv: Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger
Indlæg af: porteren efter 16. December 2016 kl: 08:32:34
[
Hej Kenneth.
Kunne du ikke lige nævne i hvilket kapitel?
Titel: Sv: Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger
Indlæg af: Erik efter 16. December 2016 kl: 19:33:12
[
Hej Kenneth.
Kunne du ikke lige nævne i hvilket kapitel?

rolig Kim.. Den ligger der ikke endnu...  ;)
Titel: Sv: Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger
Indlæg af: Hinze efter 16. December 2016 kl: 20:02:01
[
Hej Kenneth.
Kunne du ikke lige nævne i hvilket kapitel?

NÅR den kommer, mener jeg det er i kapitel 12. Vi skal lige skyde lidt nytårskrudt af inden den er der  :)
Titel: Sv: Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger
Indlæg af: Fynboen efter 17. December 2016 kl: 09:57:04
Eller i 14.

Hilsen Fynboen
Titel: Sv: Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger
Indlæg af: porteren efter 17. December 2016 kl: 10:27:38
[
Hej Kenneth.
Kunne du ikke lige nævne i hvilket kapitel?

NÅR den kommer, mener jeg det er i kapitel 12. Vi skal lige skyde lidt nytårskrudt af inden den er der  :)

Jamen så vil jeg da afvente det med spænding. Alle lempelser vil blive modtaget med glæde her i " lille bilfjendtlige Danmark" , som bilmagasinet "Bilnyt" kaldte vores land allerede i 70' erne. :-)
Titel: Sv: Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger
Indlæg af: Hinze efter 06. Januar 2017 kl: 17:32:27
så er den her http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretojer/Regler-om-koretojer/Vejledning-om-syn-af-koretojer.aspx (http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretojer/Regler-om-koretojer/Vejledning-om-syn-af-koretojer.aspx)


afsnit 18.05  8)
Titel: Sv: Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger
Indlæg af: ottokrog efter 06. Januar 2017 kl: 18:35:08
Hej Hinze

Hvad siger den på dansk?

Titel: Sv: Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger
Indlæg af: Hinze efter 06. Januar 2017 kl: 19:51:33
Hej Hinze

Hvad siger den på dansk?

Nu er det blevet muligt at ændre vores biler noget lettere end det hidtil har været. F.eks er der en fin tabel med størrelse på bremser og tilhørende motorydelse. F.eks 100kW effekt med skiver foran på mindst 290 mm.

f.eks
"Særlige beslag (adapter) følger med for at montere caliprene eller brem- seskiverne: Hvis delene kommer fra en bremsefabrikant, der også fremstiller originale bremsedele til biler, eller en bremsefabrikant som har fremstillet mindst 200 calipersæt, skal der ikke foretages yderligere."

det giver vel stumperne fra https://www.epytec.de/ (https://www.epytec.de/) en god mulighed for at kunne få godkendt i vores biler.


Konklusion: Det er min min bedste overbevisning blevet muligt at ændre vores biler til "hvad vi vil".
Titel: Sv: Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger
Indlæg af: gunnar6690 efter 06. Januar 2017 kl: 20:13:53
Hvordan kommer det her så til at passe med Subaru og andre ikke VW motorer?
Side 748 nederst 

Citat

Motorskifte
Hvis der foretages motorskifte, og bilen kommer til at svare til en eksisterende
anden variant (motor, hjul og bremser), kan kontrollen foretages af en synsvirksomhe,
hvis der foreligger dokumentation fra bilfabrikanten. Hvis dokumentation
for sammenhæng skal stykkes sammen af andre oplysninger, skal disse
og sammenhængen kontrolleres og bekræftes af en prøvningsinstans.
Hvis bilen ved motorskiftet ikke kommer til at svare til en anden variant, sidestilles
motorskiftet med almindelig effektforøgelse, hvor en prøvningsinstans skal lave
rapport. Hvis den nye motor (og evt. gearkasse) medfører en forøgelse af køreklar
vægt på mere end 5%, skal bilen dog uanset effektforøgelse bestå køreegenskabstesten
som anført under punkt A3. Effektforøgelse 41-100%.

Citat slut

Titel: Sv: Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger
Indlæg af: Hinze efter 07. Januar 2017 kl: 08:12:19
Hvordan kommer det her så til at passe med Subaru og andre ikke VW motorer?
Side 748 nederst 

Citat

Motorskifte
Hvis der foretages motorskifte, og bilen kommer til at svare til en eksisterende
anden variant (motor, hjul og bremser), kan kontrollen foretages af en synsvirksomhe,
hvis der foreligger dokumentation fra bilfabrikanten. Hvis dokumentation
for sammenhæng skal stykkes sammen af andre oplysninger, skal disse
og sammenhængen kontrolleres og bekræftes af en prøvningsinstans.
Hvis bilen ved motorskiftet ikke kommer til at svare til en anden variant, sidestilles
motorskiftet med almindelig effektforøgelse, hvor en prøvningsinstans skal lave
rapport. Hvis den nye motor (og evt. gearkasse) medfører en forøgelse af køreklar
vægt på mere end 5%, skal bilen dog uanset effektforøgelse bestå køreegenskabstesten
som anført under punkt A3. Effektforøgelse 41-100%.

Citat slut


det passer vel fint, ser du begrænsninger?

Når der nævnes en prøvningsinstans er det vel blot en uvildig, der kvalificere, at det du siger du har bygget er rigtigt i forhold til papir/dokumentation. Synshallen har ikke tid til at rode med papirer, men skal "blot" sikre at bilen fremstår som dokumentationen.
Og ja, det koster sikkert lidt penge at få prøvningsinstansen til at kvalificere, men sådan er livet. I gamle dage var det jo stort set kun teknologisk institut eller Force, der blev accepteret.

Forklaring af Prøvningsinstans: http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretojer/Proevnings-og-kontrolinstanser.aspx (http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretojer/Proevnings-og-kontrolinstanser.aspx)

prøv at se på f.eks http://autoconsult.dk/ (http://autoconsult.dk/)
Titel: Sv: Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger
Indlæg af: gunnar6690 efter 07. Januar 2017 kl: 10:35:08
Nej, det var ikke begrænsninger i reglerne jeg så men mangel på kendskab til brugbare prøvningsinstanser. Du gav et godt eksempel, men er der mon også nogen i Jylland ?
Titel: Sv: Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger
Indlæg af: Tica efter 08. Januar 2017 kl: 11:12:01
Hvordan kommer det her så til at passe med Subaru og andre ikke VW motorer?
Side 748 nederst 

Citat

Motorskifte
Hvis der foretages motorskifte, og bilen kommer til at svare til en eksisterende
anden variant (motor, hjul og bremser), kan kontrollen foretages af en synsvirksomhe,
hvis der foreligger dokumentation fra bilfabrikanten. Hvis dokumentation
for sammenhæng skal stykkes sammen af andre oplysninger, skal disse
og sammenhængen kontrolleres og bekræftes af en prøvningsinstans.
Hvis bilen ved motorskiftet ikke kommer til at svare til en anden variant, sidestilles
motorskiftet med almindelig effektforøgelse, hvor en prøvningsinstans skal lave
rapport. Hvis den nye motor (og evt. gearkasse) medfører en forøgelse af køreklar
vægt på mere end 5%, skal bilen dog uanset effektforøgelse bestå køreegenskabstesten
som anført under punkt A3. Effektforøgelse 41-100%.

Citat slut


det passer vel fint, ser du begrænsninger?

Når der nævnes en prøvningsinstans er det vel blot en uvildig, der kvalificere, at det du siger du har bygget er rigtigt i forhold til papir/dokumentation. Synshallen har ikke tid til at rode med papirer, men skal "blot" sikre at bilen fremstår som dokumentationen.
Og ja, det koster sikkert lidt penge at få prøvningsinstansen til at kvalificere, men sådan er livet. I gamle dage var det jo stort set kun teknologisk institut eller Force, der blev accepteret.

Forklaring af Prøvningsinstans: http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretojer/Proevnings-og-kontrolinstanser.aspx (http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretojer/Proevnings-og-kontrolinstanser.aspx)

prøv at se på f.eks http://autoconsult.dk/ (http://autoconsult.dk/)

Som jeg læser det så kan vi ikke mere "bare" smide en R4 maskine i da den ikke findes oprindeligt også selv om det er en VW motor, jeg har forsøgt at hente hele dokumentet via www.fstyr.dk men det virker ikke lige pt på min maskine, for læse det hele.
Titel: Sv: Ny lov den 1. januar 2017 om ombygninger
Indlæg af: Fynboen efter 10. Januar 2017 kl: 14:30:22
Det er ikke lige frem lempelser til vores ombygninger der kom ud af det. Er rigtig glad ved at jeg fik min AAC motor synet før nytår. Man kan ikke en gang sætte et KN filter på uden der er papir på det. Spændende at se hvordan det bliver tolket i synshallerne.

Hilsen Fynboen