Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - porteren

Sider: [1] 2 3 ... 100
1
hej
er der nogen her der kan forklare hvad båthorn og bremselys har med hinanden og gøre. mit problem er at båthorn begynder at dytte uden påvirkning og bremselys virker som om det er forsinket i forhold til at jeg bremser. problemet er løst. har skiftet bremselyskontakt ud med en ny. bremselys virker og båthorn dytter kun når det bliver påvirket.????men jeg kan ikke se fornuften i hvad de har med hinanden og gøre. har set i diagrammet at de kører ens på strøm.????Har I noget svar:) ::)

Godt at du fik bremselyset til at virke, men der er åbenbart stadigvæk noget galt. Et båthorn skal båtte, ikke dytte, så måske har du byttet om på plus og minus..... :) :P :D :D



Sorry, jeg kunne ikke dy mig..... 8)

2
Motordele / Sv: gearkasse med højere gearing til syncro
« Dato: 15. September 2018 kl: 15:39:37 »
Jeg har en tabel over de gearkasser og diffs, som passer sammen, men den er for stor til at vedhæfte her, så hvis du har interesse for det kan jeg maile den til dig.

Hej Kim

Du kan sende den til formand@t3klubben.dk så finder vi en måde at lægge den op på siden :-)

Mvh
Formanden

Det er pænt af dig formand, men jeg har sendt den direkte til Mads.
Hvis du gerne selv vil have den, sender jeg den gerne til dig også. :-)

3
Motordele / Sv: gearkasse med højere gearing til syncro
« Dato: 14. September 2018 kl: 20:22:02 »
Hej Mads

Det er meget vigtigt at gearkasse og front differentiale i en syncro har numre der passer sammen, ellers ryger diffet, drivlinien eller gearkassen.

Jeg har en tabel over de gearkasser og diffs, som passer sammen, men den er for stor til at vedhæfte her, så hvis du har interesse for det kan jeg maile den til dig.

Den nemmeste og billigste måde at øge gearingen på er at sætte større dæk på, hvis der er plads.

4
Mekanisk / Sv: Fælge og hjulbolte
« Dato: 13. September 2018 kl: 13:11:24 »
Kan ikke svare om det er generelt, men jeg har ikke set andet end koniske, altså kegleformede til uoriginale aluer. De kugleformede til stålfælgene må ikke bruges til disse fælge.

Mvh Jønne Ukendt

Helt så enkelt er det desværre ikke.
F.eks. Ronal project two alu fælge skal have M 14 x 1,5 med kuglebund r 12/ 24 ligesom Mefro stålfælgene, så det er nok individuelt fra mærke til mærke.
Du må have fingrene ned i hullet og mærke eller se om fladen er ret eller krum. Man kan teste om fladen på ens bolt eller møtrik passer, ved at smøre mærkeblåt eller lignende på og se hvordan den træder i fladen i fælgen.

5
Syncro Fora / 5 Stk Nokian Rotiva AT R 16 allterrain sælges. 3200 kr.
« Dato: 13. September 2018 kl: 09:36:38 »
5 stk. Nokian Rotiiva AT 245/70 R16 allterrain dæk. Velegnede som helårsdæk. Vintergodkendt med MS og snesymbol.
Dækkene er produceret i feb. 2016 og har kørt ca. 2000 km.

Pris : 3200 kr.

Billeder kan ses her: https://www.dba.dk/annonce/1046979486/kvittering/?ft=syi

6
Elektrisk / Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
« Dato: 11. Juli 2018 kl: 14:12:58 »
Jeg har et kraftigt maritimt cigar hunstik monteret bag ved "Elefanten", som vi kalder vores CFX 50. (Stor, tung og grå  :D )

Så jeg bruger den medleverede ledning hen til stikdåsen, men da der er ca. 3 meters ledning fra sikringsdåsen til stikdåsen, bruger jeg 6 mm2 ledning der.

7
Elektrisk / Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
« Dato: 09. Juli 2018 kl: 22:21:16 »
Hej Jonas.
Jeg har en Waeco Dometic CFX 50 hvor der stod det samme i brugsanvisningen.

Jeg har næsten det samme setup som dig, bare med en Victron 15 amp lader i stedet.

Det skulle ikke give nogen problemer og jeg kunne heller ikke forstå hvorfor de skev som de gjorde, men måske mener de en primitiv og mindre stabil lader end vores automatladere.



9
Alt andet / Mercedes Sprinter 316 CDI 4x4 sælges.
« Dato: 16. Maj 2018 kl: 16:37:18 »
Ulven er nu sat til salg. Træls men nødvendigt.  :)

https://www.dba.dk/mercedes-sprinter-316-cdi-4/id-1044475020/

10
Alt andet / Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Dato: 02. Maj 2018 kl: 11:29:31 »
Af en campingvogn at være, er Efternøleren nem at bakke med. Den er ikke væsentligt bredere end bilen, så man kan se hvor siderne er. Den har en god længde, og afstand mellem aksel og krog, så den knækker behersket og er nem at rette op.

Men Efternøleren er bygget til, at kunne komme dér, hvor andre ikke ville turde slæbe deres normale campingvogne op, eller igennem. Det kan meget let komme til at indbefatte bakning i blødt eller kraftigt bulet terræn.
Alle der har bakket med en trailer med påløbsbremser ved, at for megen modstand aktiverer bremsen, og så er den onde cirkel i gang.

Derfor har jeg konstrueret et lille beslag, der nemt kan sætte påløbsbremsen ud af kraft. Så har jeg mulighed for at bakke mig ud af eventuelle problemer, uanset terrænet.
Det kraftigt orange skaft, gør forhåbentligt, at jeg ikke glemmer at fjerne blokeringen, når jeg igen skal ud på vejen.

Jeg har helt bevidst tiltet vinklen lidt på den bolt, som skal blokere, da den så bliver selvlåsende og ikke skubbes opad

P5021191.JPG
*P5021191.JPG
(117.18 kB . 640x360 - vist 269 gange)


P5021194.JPG
*P5021194.JPG
(119.4 kB . 640x360 - vist 271 gange)


P5021195.JPG
*P5021195.JPG
(125.71 kB . 640x360 - vist 267 gange)


11
Alt andet / Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Dato: 23. April 2018 kl: 18:48:31 »
Så er har Efternøleren været på jomfrutur efter ombygning.
Turen blev en én overnatningstur til "Indelukket" i Silkeborg, desværre trukket af en kedelig 2WD.
Alligevel fik vi et begejstret thumbs up, da vi passerede et sted, hvor der stod adskillige offroad biler.

Trods det, at alt ikke har fået deres faste pladser på hylder og i skabe, fungerede den fint og den var også let, at komme rundt i trafikken med.

Strømsystemet fungerede også tilfredsstillende. Der var rigeligt med strøm. Vi var ikke under 12,7V på noget tidspunkt, selvom vi også brugte Webastoen lidt om natten. Det lader til at "Elefanten", som vi har døbt vores store grå Waeco køleboks, er mindst lige så strømøkonomisk, som de Isotherm køleskabe jeg plejer at montere.
 
Det skal dog lige nævnes, at solen skinnede begge dage, så der var masser af ladning.

Nu mangler der bare nyt betræk på ryghynderne, nye gardiner til erstatning for de originale laksefarvede, montering af cykelstativ bagpå og så 1000 små fikse detaljer, som kommer til hen ad vejen :)

IMG_1633.JPG
*IMG_1633.JPG
(110.79 kB . 671x377 - vist 344 gange)



12
Træf / Sv: Fyn 18 TILMELDING
« Dato: 23. April 2018 kl: 08:09:47 »
Så har jeg også tilmeldt mig .....og betalt. :D

13
Alt andet / Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Dato: 10. April 2018 kl: 19:31:02 »
Efternøleren har fået et superfladt 100Wp solcellepanel monteret, så nu skulle den gerne være selvforsynende med strøm, ihvertfald i forår- og sommermånederne.
Ulven klarer sig fint med 100Wp på taget, men den har et dobbelt så stort batteri og så får den jo også ladning fra generatoren, når vi kører.
Når jeg får den T4 syncro eller T5 allrad, som skal være den fremtidige trækbil, vil jeg kunne lade på Efternølerens batteri under kørsel, og hvis det ikke er nok er der, som det ses, rigeligt plads til et 100Wp panel mere på taget.

Solcellepanelet er limet på med Sikaflex 291, og den opmærksomme læser, vil kunne se ledningen, der kan følge med hævetaget op og ned, ca. midt på teltdelen.
Selv med det blege sollys i dag, viste voltmeteret hurtigt 14,4V.


P4101187.JPG
*P4101187.JPG
(119.77 kB . 640x360 - vist 427 gange)


P4101189.JPG
*P4101189.JPG
(124.34 kB . 640x360 - vist 428 gange)


14
Alt andet / Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Dato: 30. Marts 2018 kl: 14:26:23 »
Der er nu kommet permanent lader i.

Jeg har hidtil holdt mit 120Ah Exide gel batteri opladet med en 7A CTEK lader, der fulgte med Eribaen.

Men når den arbejdede, var der et relæ i den, som konstant sagde tik tik, og det ville gøre mig vanvittig, hvis jeg skulle dele soveværelse med den, så jeg havde besluttet at sætte en mere avanceret lader i. 
Jeg havde desuden været en anelse skuffet over, at batteriet ikke holdt hvilestrømmen, så godt som de Exide batterier, jeg havde i Arnold og i Ulven.

Da jeg havde fastmonteret min trofaste gamle Tystor WP lader, troede jeg først at der var sket noget med den. Den ladede med de 14,4V som den skulle, men da laderen gik over på grønt lys, som indikerer et fuldt opladet batteri, forblev voltmeteret på 14,4V i stedet for at gå ned på 13,8V vedligelholdsladning.

For ikke at risikere at ødelægge batteriet, koblede jeg ladningen fra midt på aftenen, og da jeg kiggede til det næste formiddag, havde det stadigvæk en hvilestrøm på imponerende 13,3V efter en nat med minusgrader.

Jeg besluttede mig til at lave et lille eksperiment, så jeg ladede batteriet helt op og frakoblede laderen. Derefter tændte jeg for Webasto fyret, som jo er en af de større strømforbrugere. Efter at fyret havde kørt i næsten 3 timer, viste voltmeteret stadigvæk 12,8V under belastning. Jeg slukkede for fyret og ventede en time. Derefter gik jeg ud og checkede hvilestrømmen. Den sagde 13,0V, og det gjorde den stadigvæk et døgn efter. Et virkeligt imponerende batteri.

Min konklusion er selvfølgelig, at CTEK'en ikke har kunnet lade batteriet optimalt op, og at det godt kan betale sig at investere i ordentligt kram


P3301185.JPG
*P3301185.JPG
(117.45 kB . 640x360 - vist 580 gange)



15
Alt andet / Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Dato: 22. Marts 2018 kl: 23:06:15 »
Har du gjort noget for at lydisolere fyret?

Som nævnt tidligere i tråden, har jeg lagt et "gulv" med et lag af 3 mm gummi, over fyret i kistebænken, som jo også er under madrassen.
Det gav lidt dæmpning, men ikke meget, da det meste af lyden, fra fyret kommer ud sammen med den varme luft. Derfor er det, der giver den bedste dæmpning, at montere en luft lyddæmper på indsugningssiden af luftgennemgangen.

Men som sagt, synes jeg egentlig ikke at lyden fra fyret udgør et problem.

Sider: [1] 2 3 ... 100