Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - brian

Sider: 1 ... 82 83 [84] 85 86 ... 88
1246
Diesel Fora / Generatorbeslag
« Dato: 24. April 2010 kl: 15:58:31 »
Her er billeder:

På et af den holder jeg beslaget som det burde sidde,
men der er noget fra det servobeslag i vejen.

først et billede af der gamle generatorbeslag,
derefter 2 billeder af det nye, med noget i vejen.

1247
Diesel Fora / Generatorbeslag
« Dato: 24. April 2010 kl: 15:49:31 »
Citat fra: "Mølle"
Mit umiddelbare gæt er at der er noget andet galt... Servobeslagene og for den sags skyld også servopumpe sider ikke i vejen for generatoren, som sidder præcist samme sted på en bil med og uden servo. Hvis motoren stammer fra noget helt andet, fx en golf kan det være derfor, da der så kan forekomme små variationer... men stadig.. giver det ikke løsningen på hvorfor der ikke er plads til generator????


Motoren er fra en T3. Der er plads til generatoren, men den arm hvor
generatoren skal strammes med kommer i en anden position pga.
en klump støbegods.

den klump sidder fast med et rør hvori der er har gået en bolt
lige som øverste fæste.

Nogen løsningsforslag?

Jeg går ud og skyder billeder af situationen,

1248
Diesel Fora / Generatorbeslag
« Dato: 24. April 2010 kl: 14:49:21 »
Jeg har skiftet motor.

Den nye motor havde siddet i en T3 med servopumpe formoder jeg,
og da der ikke er servo i min T3 skruede jeg den af.

Det viser sig så, nu da jeg skal til at sætte generatoren på,
at der ud over servopumpen også sidder en klump støbegods
neden under pumpen.

Den klump sidder i vejen for at jeg kan monterer generatoren
fra min gamle T3 motor.

Jeg kan desværre ikke rigtig se hvordan jeg får det klump støbegods væk.
problemet er, at der sidder en stykke rør igennem, så det ikke kan skrues af.

Hvad er en løsning?

1249
Diverse / Hvori løfter man motoren oppefra?
« Dato: 23. April 2010 kl: 12:26:34 »
Ved motor skift, hvis man ønsker at løfte motoren oppefra,
går det an at løfte i de øjer der er øverst på motoren?
egentlig topstykket, et øje i godset i den ene side,
og et påboltet stykke fladjern i tandrem-siden,
i fladjernet er der et stort og et lille hul.

eller hvordan?

1250
Diesel Fora / Tandremmen står stille!
« Dato: 18. April 2010 kl: 20:40:31 »
Citat fra: "Jarl"
Hvis det sker uden lift og andet værkstedslir, så kan du gøre sådan:

Gearkassen får lige en bagagestrop med skralde rundt om koblingshuset. Så kan du styre den.
Gearvælgerarmen tages af, for motor/gearenheden skal vippes lidt bagud.
Alt lir - kabler, slanger, ledninger tages af motoren. (start med at tage batteri - ). Startmotoren og udstødningen pilles af.
Nu etableres noget løftehalløj til motoren - værkstedsdonkraft, palleløfter, talje monteret på en tværbjælke over motoren - jeg ved ikke, hvad du har. Der sættes løft på, så motorbøjlerne aflastes. De - bøjlerne - pilles af begge to. Motoren frigøres fra gearkassen - dvs. de 717 bolte mellem motor og koblingsklokke.
Fjern oliepind.
Der sænkes lidt, så motoren begynder at tilte bagud, og den kan forskydes tilstrækkeligt til at gå fri af koblingsklokken. Nu er den fri - du kan bare sænke den ned. Hvis ikke det allerede er gjort, så skal karrosseriet nu hæves, så motoren kan komme ud under det.


Så er motoren ude. Det gik men det var ikke sjovt.
Det der bekymrede mig mest var at at motor-gearkasse
knækkede i en vinkel da jeg løsnede skruerne.
Jeg var selvfølgelig nervøs for om akslen med strålerne
var blevet beskadiget, eller koblingsskiven.
Det tror jeg ikke, men jeg ved det ikke.

I kampens hede glemte jeg at afmonterer starteren,
og den fik desværre nogle grimme ridser, da den krans af
tandhjul hang fast.

Skal akslen smøres inden den "nye" motor skuppes på?

1251
Diesel Fora / Tandremmen står stille!
« Dato: 15. April 2010 kl: 20:49:13 »
Der går en gummislange af tilsyneladende god kvalitet
mellen filterkonsol og turbo på den indkøbte motor,
Er det ok?

Jeg synes den går betænkelig tæt på udstødningsmanifold.

1252
Diesel Fora / Tandremmen står stille!
« Dato: 14. April 2010 kl: 18:55:47 »
Citat fra: "Jarl"
Hvis det sker uden lift og andet værkstedslir, så kan du gøre sådan:

Mange tak for beskrivelsen, det lyder til at være en overkommelig opgave.

Kan du sige noget om i hvilken T3, motoren har siddet?
ud fra billederne af motor og motorophæng.
De langsgående rør til motorophæng er meget forskellig fra
dem der sidder på den T3 kassevogn jeg har.

Slangen ud fra bagsiden af topstykket er mindre end en meter,
på min kassevogn går den helt op foran.

1253
Diesel Fora / Tandremmen står stille!
« Dato: 14. April 2010 kl: 18:45:45 »
Citat fra: "POLLE955"
Hej Brian ! er det ikke en oxi-kat der er på nogle tyske dieselbiler , er det en lille kort en der sidder før lydpotten .
hilsen poul


Jo, muligvis, hvad er der at sige om den:

1254
Diesel Fora / Tandremmen står stille!
« Dato: 14. April 2010 kl: 13:54:42 »
Motor-gearkasse er fastgjort 3 steder:
bagerst på gearkassen og på siden af selve motoren på langsgående bøjler.

Hvis gearkassen bliver siddende, må den enten skulle understøttes nedefra,
eller hænges op i undervognen?

Hvis den understøttes nedefra, er det jo problematisk at hæve og sænke
vognen, da gearkassen jo bliver liggende.

Motoren kan enten tages af sammen med de langsgående bøjler,
eller bare tages ned af dem.

Hvis bøjlerne bliver sidende, så bliver der vel problemer med mulighed
for at rykke motoren frem og tilbage i forhold til gearkassen.

Generelt er det vel svært at få dem tunge motor til at ramme den
ligeledes tunge og fastgjorte gearkasse med millimeters nøjagtighed?

Kort sagt, hvordan klares det her problem lettest?

1255
Diesel Fora / Tandremmen står stille!
« Dato: 13. April 2010 kl: 22:59:04 »
Citat fra: "Jarl"
Det er vist et religiøst spørgsmål. Jeg foretrækker altid at tage motoren solo - så slipper man for at bakse med trækakslet, koblingscylinder og div. småsnaller. Samtidig ved jeg, at andre har det diametralt modsatte synspunkt.

To pottelignende ting? Og sidder den ene på forrøret, og er tydeligt mindre end den "rigtige" potte? Det kunne evt. være en katalysator.

EDIT: Slået med få minutter af Poul  :oops:


Jo, at lade gearkassen sidde lyder umiddelbart som det letteste.
Det kan dog bekymre mig om det er til at få akslen fra gearkassen
til at ramme ind i koblingspladen?
Mener at have hørt at der skal bruges noget til at centrere,
men jeg kan ikke se logikken i det, for koblingspladen
var vel centreret at de blev afmonteret.

Der sidder en lille potte på forrøret, og den bagerste er af den type
så, vist var på de aller seneste årgange, lidt tykkere.

Betyder det som Poul siger at motoren sandsynligvis er fra en importeret fra tyskland?

1256
Diesel Fora / Tandremmen står stille!
« Dato: 13. April 2010 kl: 22:33:20 »
Citat fra: "Jarl"
Nu forholder vi os lige realistisk til skadesscenariet:

1) Motoren skal ud - det er langt det nemmeste.
2) Toppen skal af og formentlig skiftes.
3) Når motoren er ude, så flår du krumtappen ud - så vil jeg gerne forære dig en ny med intakt sternflade
4) Når krumtappen alligevel er ude, så får den lige nye stempelringe (hvis sliddet tillader denne nemme løsning) og plejllejer samt nye pakninger alle vegne.

Og så svar på de ovennævnte spg:

At SMC ikke kender VW's værktøj overrasker ikke. Fræseren fåes alle vegne i Tyskland - eksempelvis ebay.de og Dieselkontor.
Stemplerne skal ikke nødvendigvis ud, når man skifter krumtap, men man skal selvf. måle overstanden, så man kan vælge toppakning.
Sandpapirsslibning? Spørgsmålet er, hvor mange måneder du skal bruge på at lave synlige ridser i et stykke benhårdt akselstål.
Nej, man må ikke tage modhold gennem gearkassen. Bolten skal strammes 90 nm + 90 grader - det er temmelig meget for de to tænder i gearkassen, der ulykkeligvis står i indgreb. - Men det er jo ligegyldigt - du tager jo alligevel bundkarret af - right?

God fornøjelse.


Tak, den her liste overvældede mig :-)

Jeg har købt en anden T3 motor, som jeg vil forsøge at sætte i.
Den defekte har jeg dog drømme om at få repareret.

Hvad er lettest:
at tage motor-gearkasse ud
bytte motor rundt
sætte motor-gearkasse i igen.

eller:

Bare skifte motoren, og lade gearkassen sidde?


Den "nye" motor har iøvrigt 2 lydpotter, det har jeg aldrig før set på en T3,
hvad betyder dette?

1257
Diesel Fora / Tandremmen står stille!
« Dato: 31. Marts 2010 kl: 16:17:14 »
Jeg var ved en VW idag, de havde desværre ikke kendskab til det fræseværktøj til enden på krumtapakslen.
Men der findes jo mere end en VW i danmark.

Hvis man sætter en anden krumtapaksel i motoren skal stemplerne vel tages
ud?
Og man er nødsaget til at måle på hvor langt de de går op over blokken mod topstykket?

Hvor længe mon en god sandpapirsslibning af krumtappen kan holde?

Går det at spænde takthjulet med modhold gennem gearkasse til bremsede hjul?

Egentlig skulle man jo tro det, da gearkassen jo kan holde til at man bremser bilen med motoren gennem gearkassen.

1258
Diesel Fora / Tandremmen står stille!
« Dato: 29. Marts 2010 kl: 10:54:38 »
Citat fra: "Jarl"
Ja - det er jo på én gang både klassisk og sørgeligt.
[/quote]
Jo, sørgeligt og pokkers ubelejligt.

Citat fra: "Jarl"

Sternfladen kan helt sikkert fræses, så den bliver plan igen. I den forbindelse vil jeg meget anbefale at låne den rigtige fræser. Tit kan man låne sådan en mod en sending basser til i kaffestuen. Sandpapir, fantasifulde opstillinger etc.? Been there, done that - never worked. Man gør sig ingen forestillinger om, hvor hårdt et stykke - i forvejen højkvalitets - akselstål, der har fået tæsk af et exende takthjul, er blevet.

Det med at låne værktøjet tror jeg ikke jeg kan finde ud af,
så ert er ganske rigtig fantasifulde opstillinger med sandpapir der var i tankerne.

Den fræser må vel kunne købes et sted, men nok ikke billigt.

Citat fra: "Jarl"

Hovwdiaudis takthjul udmærker sig efter min erfaring ved at være skæve, så alle remhjul etc. kommer til at exe med stærkt forøget belastning på den stakkels bolt til følge.

Den rigtige løsning i dette tilfælde, tror jeg, er at fræse sternfladen, sætte rørsplitter i, samle ved hjælp af 12.9 bolt og blå Lock-tite.

Ærgeligt med Howdiaudis takthjul, det er sikkert det samme som sælges af Krogslund.

Rørsplit-løsningen kræver at motoren sænkes ned så man kan komme til med boremaskine.

Citat fra: "Jarl"

Men allerførst anbefaler jeg, at du letter toppen af, så vi kan se, hvor mange tæv stemplerne har fået, og hvor mange ventiler, der er blevet smukt S-formede...

Jo, men lysten til dette er minimal, og jeg er sikker på at ingen ventiler er bøjede, men der er jo nok ingen vej uden om lige at bekræfte det.

Alt i alt kræver det lidt tid for mig at indse at der er et stort besværligt problem.

1259
Diesel Fora / Tandremsdæksler, hvor køber man dem?
« Dato: 29. Marts 2010 kl: 08:25:10 »
Min ser ikke for godt ud:

1260
Diesel Fora / Tandremmen står stille!
« Dato: 29. Marts 2010 kl: 08:21:01 »
Så er der et par billeder af problemet:
(Wilson: hvis det bliver aktuel, så har jeg jo svært ved at afhente motoren)

Sider: 1 ... 82 83 [84] 85 86 ... 88