Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.
Beskeder - brian
Sider: 1 ... 83 84 [85] 86 87 88
1261
« Dato: 27. Marts 2010 kl: 09:38:52 »
Sternfladefræseren er hånddrevet. der skrues et gevindstykke ind i enden af krumtappen - der, hvor bolten normalt sidder. dette gevindstykke overgår til et cylindrisk stykke længere ude, og ind over dette sættes fræseren, og der drejes med hånden. Enkelt og effektivt - og med motoren i bilen.
Det lyder som den rigtige løsning, men jeg tvivler på at VW vil låne mig det stykke værktøj. et stykke sandpapir med hul i, så bolten kan gå i gennem, og så en cylinder der passer nøjagtig rundt om bolten, og så stor tålmodighed var måske en alternativ til fræseren. At du ikke kan se "næsen" til udfræsningen på takthjulet vidner om, at det har været galt længe. Der skal sidde en næse, der præcist passer i udfræsningen.
Altså takthjulet har været trukket rundt ved næsen i længere tid mendens bolten har været løs, og til sidst er næsen knækket af takthjulet. Udfræsningen i krumtapakslen er er ikke perfekt længere, og derfor er den rørsplit-løsning måske den rigtige. Er der billeder af hvordan der er udført? (mine tyskkundskaber er ikke tilstrækkelige til at lave en fornuftig søgning på FMSO.DE. Hvis jeg var dig, så ville jeg nu lave en totalvurdering af motoren. Er den bevaringsværdig? Har den sin bedste tid bag sig? Hvordan har det været med olie-/vandforbrug?
Motoren sidder i en T3 som ifølge tælleren har gået 280.000 km, men det siger jo ikke noget om motoren. Den starter straks i al slags vejr, og den bruger ikke olie og vand i nævneværdig grad, så for mig er den bevaringsværdig.
Ondets rod skal jo fjernes - altså, der skal laves en troværdig løsning ved takthjulet. Det implicerer sternfladefræser (lån den hos VW), et nyt (ikke hovwdiaudi) takthjul, evt. fixering med 2 rørsplitter, masser af blå Lock-tite og en 12.9 bolt trukket i korrekt moment.
Hvad er der galt med Hovwdi’s takthjul? Bolten til takthjulet kaldes på krogslunds hjemmeside en strækbolt, men en 12.9 bolt strækker sig vel ikke. http://krogslund.dk/reservedele/billeder/source/0842-55.jpgHvordan skal den tilspændes? Ærgeligt at billederne er forsvundet fra din hjemmeside, for her var svaret vist.
1262
« Dato: 26. Marts 2010 kl: 16:46:57 »
Ondets rod skal jo fjernes - altså, der skal laves en troværdig løsning ved takthjulet. Det implicerer sternfladefræser (lån den hos VW), et nyt (ikke hovwdiaudi) takthjul, evt. fixering med 2 rørsplitter, masser af blå Lock-tite og en 12.9 bolt trukket i korrekt moment.
2 rørsplitter, her mener du at der skal bores huller ind gennem takthjulet, og lidt videre ind i krumtapakslen så der kan bankes rørsplitter ind inden bolten spændes på?
1263
« Dato: 26. Marts 2010 kl: 15:30:43 »
Så er tandhjulet på krumtappen tagen af. Det sad helt løst. Krumtapsyndromet er måske den største enkelte svaghed ved vores motorer. Årsagerne ligger i flere ting:
1) Først og fremmest, at visse årgange har en ulyksalig svag 8.8 bolt
Tandhjulet sad med en 10.8 6-hantet bolt. Jeg forstår at der også findes 12.9 bolte som er 12-kantede. 2) At der sættes for meget lir på - remskiver til servo, klima etc. - i den forbindelse også multiribrem, der forlænger momentarmen
Min transporter sidder der kun kilerem til generator på, så årsagen er nok nr. 3: 3) At amatørmotoristandsættere ikke sørger for at sternfladen på krumtappen er plan og ren.
Det er ikke til at sige, hvor stor skade der er på krumtappen Et eksempel (jeg har hugget billederne fra FMSO.DE) kan ses i vedhæftede. Det kan fræseren til at plane enden også.
Jeg mener bestemt ikke at enden på krumtappen ser så slemt ud som på billedet, men den er heller ikke perfekt. Særlig ved udfræsningen er der ujævnheder, som også er op tandhjulet. I praksis er det sikkert nemmere og billigere at skifte krumtappen (eller motoren) og så lave en varig løsning med en 12.9 bolt, masser af lock-tite og evt. omfræsning til TDI-profil.
Den fræser på billedet ser ud til at skulle sættes på noget maskineri, eller mon den skal sidde som en skive under bolten så operationen kan ske med knastakslen liggende i motoren.? Den udfræsning, hvad skal den gøre godt for? jeg kunne ikke se en tilsvarende udfræsning i tandhjulet der passede. Jeg prøvede at dreje på knastakslen, og den mærker helt normal. Er der en lille chance for at ventilerne ikke er ødelagte?
1264
« Dato: 25. Marts 2010 kl: 18:41:14 »
Det lyder som en klassisk "takthjulet på krumtappen er flået løst, fordi centerboilten er løsnet/knækket" Mange tak for svar selv om det er et lidt trist perspektiv. Hvordan kan det hjul dog løsne sig? Hvis det viser sig at det er hjlet der er løs på akslen, og det er det jo nok, når tandremmen står stille når motoren drejer, er enden af krumtapakslen så ødelagt? Hvis det er korrekt, så betyder det kapital motorschaden. Diagnosen støttes af, at du inden da har konstateret dårlig motorgang - et symptom på fluktuerende indsprøjtningstidspunkt afledt af løst takthjul.
Jeg tager nederste tandremsdæksel af imorgen for at inspicere, men beskrivelsen passer meget godt. Jeg synes også der var en mislyd far motoren på vej hjem, og det kan måske være stempler der rør ved ventilerne. Skadesscenariet er typisk: mindst 2 bøjede ventiler og deraf føljende defekte ventilstyr samt ventilaftryk på stempelkronerne - kan være underordnet, men kan også have trykket stempelringsudsparingen.
Dine næste skridt er - hvis du vil bevare den eksisterende motor, at bekræfte/afkræfte diagnosen ved at tjekke centerbolten/takthjulet og i bekræftende fald afmontere topstykket for at se skadernes omfang.
Medfølelse herfra - og held og lykke! Jeg føler mig pt. ikke særlig heldig :-|
1265
« Dato: 25. Marts 2010 kl: 15:46:55 »
Jeg har i de år jeg har kørt 1.6 diesel aldrig brugt koldstarts håndtaget til noget.
Nu har jeg så ordnet blæsemotor under instrumentbord, og derved er der blevet ændret på det håndtags indstilling.
Nu går den så helt elendig, og det lyder nærmest som om der ikke er an-tænding i alle cylindere, og så ryger den.
Hvad kan diagnosen være? Så er jeg nærmere en diagnose. Jeg havde været på en 5 kilometers køretur ud. Da jeg skulle hjem startede bilen også, men den gik helt elendig. Jeg troede det havde med koldstarthåndtaget at gøre, så var ikke urolig, og kørte hjem. Idag ville den så godt starte, men gik øjeblikkelig i stå igen, og ville ikke starte mere. Den havde nu en lyd når starteren trak motoren rundt, som om der ikke var kompression. på nogen cylindere. Jeg konstaterede også at dieselpumpen ikke sugede diesel. Det viste sig så, at tandremmen stod stille, selv om starteren trak motoren rundt! Kan det være tandhjulet på krumtappen der har løsnet sig? Hvordan kommer jeg videre herfra? Er katastrofen total mht. motoren?
1266
« Dato: 24. Marts 2010 kl: 19:06:35 »
Sæt nye bøsninger i, affedt området ved excenterskiverne, indstil styretøjsvinklerne og spænd med foreskrevet moment, så er der ro de næste 20 år. "affedt området ved excenterskiverne" Hvorfor?
1267
« Dato: 23. Marts 2010 kl: 20:03:42 »
Jeg har i de år jeg har kørt 1.6 diesel aldrig brugt koldstarts håndtaget til noget.
Nu har jeg så ordnet blæsermotor under instrumentbord, og derved er der blevet ændret på det håndtags indstilling.
Nu går den så helt elendig, og det lyder nærmest som om der ikke er an-tænding i alle cylindere, og så ryger den.
Hvad kan diagnosen være?
1268
« Dato: 08. Marts 2010 kl: 19:21:49 »
De der ensretningsflapper skal spille 100%. Når motoren går igang, er det meningen at overtrykket i forrummet presser flapperne i, så blæsermotoren bruger al sin energi på at presse luft videre IND i bilen, og ikke baglæns ud igennem fronten. Ok, så må jeg lave noget andet hængselværk, eller tage en anden plastkasse. Det vil egentlig være fint med en principskitse over flow, klapper og ventiler i den luftkasse. At der er 2 sider i den behøves ikke illustreret. Findes en sådan, eller må man selv lave den?
1269
« Dato: 08. Marts 2010 kl: 16:25:41 »
Bedste bud er noget med et jævnt flow.
Får du Heinz eller Fritz i tale, så fortæl det endelig, det er et mysterie.
Det har du nok ret i. Jeg har ikke tænkt mig at spørge hverken Fritz eller Heinz. :-) Der sidder nogle klapper som hænger ned og vel virker som ensrettere. Den ene var faldet ned pga. slid i hængslet, det er vel noget der er set før?
1270
« Dato: 08. Marts 2010 kl: 16:01:49 »
Hvorfor er der den her metalplade under varmeveksleren?
1271
« Dato: 06. Marts 2010 kl: 08:00:30 »
Hej Jarl skrev: "Defekt pilotleje / defekt dobbeltkeglerulleleje / defekt sidefortanding på 4. gears tandhjulet / defekt syncronhoved og skiftemuffe"
Ved godt, at der ikke er noget der er svært, hvis man kan det ! OK! Hvor har du den viden fra? :-D
1272
« Dato: 05. Marts 2010 kl: 17:42:47 »
Så har jeg blæseren ude.
Den ser fin ud.
Hvad er den typiske fejl ved den blæser?
Grunden til at jeg har taget den ud er, at den stoppede og sprang sikringerne.
Den gjorde det momentan, og uden varsel af nogen art.
Så satte jeg ny sikring i, og så startede den igen og kørte et stykke tid, men stoppede så på samme måde.
1273
« Dato: 04. Marts 2010 kl: 16:28:45 »
Jeg endte med at bruge en lang mejsel og en mukkert til at splitte plastophænget, fordi jeg ikke kunne komme til at få skruen ud medens kassen stadig sad der Ærgeligt at måtte adskille destruktivt. For mig gik det heller ikke som man kunne drømme om. Begge de store stjerneskruer knækkede da jeg ville skrue dem ud. Om de kunne være reddet hvis jeg havde været klar over hvor at de var rustet så godt fast er ikke til at vide. Jeg må finde en løsning for at få kassen gjort fast igen. Evt bore dem ud. Der sad godt nok et par skruer udefra også, så muligvis er de tilstrækkelig til at holde kassen, da den sidder godt fast foran også. Så jeg har den sorte plastkasse med blæseren løs. Den hænger kun i slangerne til varmeelementet, og ledningerne til blæserne. Spørgsmålet er så, er det nødvendig at tage de vandslanger af for at kunne komme til blæseren? eller kan det lade sig gøre at skifte den med slangerne stadig på?
1274
« Dato: 04. Marts 2010 kl: 09:25:57 »
Den store plastkasse med blæseren inde is ser ud til at være fastgjort med en større stjerneskrue i den ene side, og så en mindre skrue udefra!
Det er vel ikke den originale fastholdelse?
Der er i plastkassen "øre" med huller til 2 store skruer i begge sider, men kun det øverste er benyttet.
1275
« Dato: 06. Februar 2010 kl: 16:41:45 »
den er som jeg husker det bare clipset fast, der sidder en clips i hver side, igen ikke vold Jeg har ikke set så meget på det endnu. Sådan en gammel Blaupunkt radio, den skal man vel have noget vørktøj for at tage ud? Eller man kan nok bare stikke noget afisoleret anstallationsledning ind i de 4 små huller og så hive ud? Jeg tager det stille og roligt, en ting ud om dagen :-)
Sider: 1 ... 83 84 [85] 86 87 88
|