Forfatter Emne: Meget høj og karakteristisk bankelyd i en AAZ  (Læst 4778 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Stetter

  • Gæst
Meget høj og karakteristisk bankelyd i en AAZ
« Dato: 17. August 2007 kl: 16:57:57 »
Hej Alle

Jeg har en ven som har en bil af mærket VW med en 1,9 TD AAZ, dog ikke en T3...  :oops:

Men jeg vælger at søge hjælp herinde da jeg ved i har pille rodet raget i disse motorer en del!  8)

Sagen er denne:

Den har en meget høj og karakteristisk bankelyd i tomgang, og det er desværre ikke en normal diesellyd.  :(
Følgende er lavet/tjekket: Helt ny komplet top med ny kamaksel, ventiler og hvad dertil hører. Pumpe og dyser tjekket. Tjekket for slør i plejllejer.
Så disse ovenstående ting kan udelukkes..

Den lyder som en RIGTIG slidt T4 diesel der banker, som om den er på den sidste rejse  :?

Har i en god idé til hvad der kan være galt med denne motor?

MVH Mads Stetter
1,6 TD som drivkraft

Stetter

  • Gæst
Meget høj og karakteristisk bankelyd i en AAZ
« Svar #1 Dato: 17. August 2007 kl: 17:51:07 »
Ja, de er blevet tjekket i prøvestand. Og de overholdte alle værdier og gav fin forstøvning

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Meget høj og karakteristisk bankelyd i en AAZ
« Svar #2 Dato: 17. August 2007 kl: 18:06:29 »
Kan du beskrive lyden nærmere? Hård metallisk? Dunkende? I takt med omdrejningstallet? Forsvinder den, når den får gas? Tilstede både ved varm og kold motor?

1. skridt er at gå i biltema og købe et motorstetoskop. Så er det bare igang med at lytte. jeg kan give nogle hints om steder, det kunne være værd at lytte:

Dyserne (jeg har læst, at de er testede, men alligevel...)
Ventilerne (er der en hydroløfter, som er utæt? Så vil olietrykket muligvis være højt nok til at klare spillerummet ved mange omdr., men ikke i tomgang)
Plejllejerne (Lyt på nederste del af blokken - er der kraftige bankelyde, som tiltager ved belastning (lad en hjælper sidde og "slippe" koblingen lidt mens bilen er i gear for derved at presse motoren lidt - er der mistanke om at det kunne være her fejlen er, standses motoren omgående!))
Er der en "for tynd" toppakning i, så stemplerne kan slå mod toppen? Blev stempeloverstanden målt på ALLE stemplerne, da man valgte toppakning?
Er (en af) cylinderboringerne alt for store eller defekt (ridser) så stemplet kan kippe voldsomt?
Er dieselpumpen blevet pakket om? Og er der i den forbindelse lavet fejl i samlingen af den?
Og det er ikke bare den skarpe lyd af helt nye dyser (lys rytmisk metallisk lyd)?

Jeg forudsætter at I har prøvet at starte bilen uden alle sekundærkomponenter (vandpumpe, generator), så de kan udelukkes på forhånd.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Djursland

  • Gæst
Meget høj og karakteristisk bankelyd i en AAZ
« Svar #3 Dato: 17. August 2007 kl: 20:30:38 »
Helt enig med jarl

det kunne også være en forkert timing af tandremmen for en tand forkert og ventilerne lige når at røre stemplet(enne) når det kommer op kan også lyde meget grimt og der skal også stoppes omgående

men kik på nogle af de råd og vend gerne tilbage med fejlen for det lære vi også af

Mvh Djurs   :lol:

Stetter

  • Gæst
Meget høj og karakteristisk bankelyd i en AAZ
« Svar #4 Dato: 18. August 2007 kl: 01:12:45 »
Hej Jarl

Lyden må nok beskrives som hård metallisk, og den er i takt med omdrejningstallet, men som om den forsvinder/drukner i anden lyd nå den kommer op over 2000 omdr.

Lyden er mest tilstede ved varm motor, men kan godt anes ved kold.

Dyserne er testede. Men ville en dyse kunne give følgende larm? Alt i topstykket kan udelukkes, da der er monteret et helt NYT og KOMPLET topstykke på den (Der blev først købt komplet hjem da det viste sig at den gamle top var revnet fra ventiler ud til forkammer. Merprisen på et komplet med kamaksel und alles var ikke stor, så det blev et nyt) Vi troede faktisk først at den bankende lyd kom fra de revnede forkamre i det gamle topstykke.

Toppakningen er original og er med 3 huller, så det skulle være okay. Dieselpumpen er ikke blevet pakken om og ser fin ud, og giver også fint tryk!

Vandpumpe er helt ny og original, og den har været startet uden generator...

Jeg hælder nok mere og mere til at det kun kan være problemet med den for store cylinder og at det kan kippe deri! (Ovalitet??) Er det noget som du har oplevet før?

MVH Mads

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Meget høj og karakteristisk bankelyd i en AAZ
« Svar #5 Dato: 18. August 2007 kl: 08:36:29 »
Citat fra: "Stetter"
Hej Jarl

Lyden må nok beskrives som hård metallisk, og den er i takt med omdrejningstallet, men som om den forsvinder/drukner i anden lyd nå den kommer op over 2000 omdr.

Lyden er mest tilstede ved varm motor, men kan godt anes ved kold.

Dyserne er testede. Men ville en dyse kunne give følgende larm?

Ja, de kan virkelig larme, hvis det skulle være, men når de er testede, så må vi vel gå ud fra at de er OK.

Alt i topstykket kan udelukkes, da der er monteret et helt NYT og KOMPLET topstykke på den (Der blev først købt komplet hjem da det viste sig at den gamle top var revnet fra ventiler ud til forkammer. Merprisen på et komplet med kamaksel und alles var ikke stor, så det blev et nyt) Vi troede faktisk først at den bankende lyd kom fra de revnede forkamre i det gamle topstykke.

Toppakningen er original og er med 3 huller, så det skulle være okay. Dieselpumpen er ikke blevet pakken om og ser fin ud, og giver også fint tryk!

Vandpumpe er helt ny og original, og den har været startet uden generator...

Jeg hælder nok mere og mere til at det kun kan være problemet med den for store cylinder og at det kan kippe deri! (Ovalitet??) Er det noget som du har oplevet før?

Ja, det har jeg - og endda præcis med en AAZ. Den endte med at knuse et stempel. Er der nogen grundt til at tro, at det kan være problemet? Ved du noget om, hvor langt blokken har kørt? Er der blevet honet "ufagmæssigt" i en cylinder? Var der slidkant at se, da toppen var afmonteret?
Når du siger, at plejllejer er tjekkede, er det så ved at tage dem af og faktisk kigge på dem, eller er det bare en fornemmelsessag?
Hvis mistanken samler sig om blokken, så tror jeg ikke, at jeg ville køre en meter længere med motoren, før den er undersøgt ordentligt.



MVH Mads
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Meget høj og karakteristisk bankelyd i en AAZ
« Svar #6 Dato: 18. August 2007 kl: 08:38:02 »
PS: Og vender toppakningen rigtigt? - Hvis den vender forkert, får topstykket ikke olietryk, og hydroløfterne er ude af spillet
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Stetter

  • Gæst
Meget høj og karakteristisk bankelyd i en AAZ
« Svar #7 Dato: 18. August 2007 kl: 09:15:35 »
Hej igen...

Plejllejer har været ude og tjekket visuelt, og krumtappen målt. Der vides desværre ikke hvor langt motoren har kørt, så den kan egentlig have gået pænt langt.

Jeg har lige snakket med ham igen (Han er uddannet mekaniker, så det med toppakningen er udelukket  :P ) og han har også haft stemplerne oppe, og en af cylindrene var ridset en smule, så den har han honet og smidt en ny prop i. Men ikke målt på noget (Ovalitet)...

Er sådan en honer på en skruemaskine "ufagmæssigt"?

Efter disse ting banker motoren stadig som før, måske lidt mindre, men stadig alt for meget!  :?

MVH Mads Stetter
Med 1,6 TD Hybrid

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Meget høj og karakteristisk bankelyd i en AAZ
« Svar #8 Dato: 18. August 2007 kl: 10:21:43 »
Det lyder som om, han har meget godt styr på tingene, så jegf ved ikke, hvor meget jeg kan bidrage med - andet end at fortælle den AAZ-historie, jeg oplevede engang for længe siden:

Jeg havde fået en AAZ-blok, som egentlig så meget fin ud. Men i én cylinder var der lidt ridser, som jeg ikke var så vild med. Stemplet i den cylinder var også lidt ridset på siden. Jeg havde på det tidspunkt ikke noget cylindermålegrej, men jeg havde en trebenet honer fra Biltema. Derfor proppede jeg den i cylinderen og fik de værste ridser væk. Jeg købte et spritnyt stempel - Nüral (fin kvalitet) som kom i cylinderen og samtidig fik alle de andre nye ringe. Motoren fik et spirtnyt topstykke og alt var i skønneste orden (troede jeg) Jeg havde godt nok målt stempelringsgabet i alle cylindrene. Den med ridser havde et gab på 0,55 - lidt meget, men egentligt ikke kritisk. De andre tre lå pænt på 0,25. Da jeg fik gang i motoren kørte den fint, men der var en hård tikkende lyd, som jeg tydeligt kunne høre inde i bilen i tomgang. Når den fik lidt snoninger, kunne jeg ikke høre den. Jeg skiftede dyser, plejllejer, hydroløftere osv. Men intet hjalp. Resten af historien endte sådan her ved ca. 110 km/h på motorvejen:









Siden har jeg set sammen fænomen to gange på andre AAZ'ere - heldigvis ikke mine egne...
Det jeg har lært af den historie er, at AAZ er meget følsom overfor forkert stempel/cylinder-spillerum. Den har tunge stempler og stor slaglængde - derfor bilver stemplerne "kastet" fra side til side i cylinderen, hvis der er plads til det. Samme fænomen ser man aldrig på de små - 1,6 og 1,7. - De kører fint med et stempelringsgab op til 0,80-0,90 stykker og når de er slidt begynder de bare at lave underkompression og spise olie.

Jeg kan naturligvis ikke sige med sikkerhed, at det er det samme problem i din kammerats, men det lugter godt nok af noget i den retning. Jeg tror - hvor træls det end er - at det var en rigtig god ide at rykke toppen af igen og måle cylinderen ordentligt op. På min hjemmeside kan I se, hvordan man kan gøre det. www.jarlpaulsen.dk

Samtidig skal du også forberede ham kærligt og følsomt på, at det meget nemt kan ende med at I konkluderer, at blokken skal bores op. En std. AAZ er 79,51 mm i boringen. Den må højest afvige 0,10 derfra, og spørger du mig, så vil jeg mene, at det er kritisk allerede, når den afviger 0,04-0,05. Hvis I ikke har cylindermåleudstyr, så brug en helt ny stempelring i std. størrelse. Pres den lige (evt ved hjælp af et stempel) ned i cylinderen. Først måles gabet, når den er lige ved stempelringenes øverste vendepunkt, så måles på midten og til sidst måles i bunden. På den måde kan I afgøre, om den er omvendt kegleformet. Desværre kan man ikke rigtig afgøre om den er oval på den måde, men det følges tit ad. Ofte bliver cylindre hurtigt ovale, hvis flok har tendens til at køre rigeligt friskt med kold motor. - Jeg ved godt, at man en gang imellem kan læse om friske folk, som ikke gider høre mere vrøvl om koldstart og forsigtighed og det må de jo sådan set selv om, men når jeg skiller en motor ad, så kan jeg simpelthen måle både på cylindre og stempler, om den har fået tæsk eller ej, og når jeg borer en blok op, så kan jeg høre på tvangshoneren, at der er "smalle" og "brede" steder i cylinderen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Stetter

  • Gæst
Meget høj og karakteristisk bankelyd i en AAZ
« Svar #9 Dato: 18. August 2007 kl: 11:20:16 »
Tusind tak for svar og de fine og skræmmende billeder. Jeg vil videregive tråden til ham..

Jeg selv hælder også til din mistanke. Bare surt arbejde hvis lortet skal bores op...

Jeg vil vende tilbage med nyt info så snart der sker nyt i sagen!

Og til sidst... dette forum er helt i toppen. Sidder alt for tit med hovedrysten inde på golf2.dk. Der er ikke meget at komme efter!

MVH Mads
1,6 TD hjemmerenoveret med kyndig hjælp...

Stetter

  • Gæst
Meget høj og karakteristisk bankelyd i en AAZ
« Svar #10 Dato: 27. September 2007 kl: 19:36:39 »
Min kammerat har valgt at lade bilen køre med bankelyden. Og vi kører dagligt 130km i den på motorvej når vi skal i skole og hjem igen. Så det må bære eller briste!  :P

Skal dog siges at lyden er blevet nogen anderledes efter at han fik timet pumpen 100%... Meen, det er stadig en noget høj hjertebanken den har i forhold til min supertrimmede 1,6 TD!

Tusind tak for hjælpen herinde, og jeg skal nok vende tilbage med billeder hvis den begynder at skabe sig tosset (7-9-13)

Det er nok godt at motoren ikke skal slæbe en T3 med høj westfalia hat! Heh

MVH Mads

cswenderby

  • Gæst
Meget høj og karakteristisk bankelyd i en AAZ
« Svar #11 Dato: 28. September 2007 kl: 15:17:07 »
det er fordi det mig som har trimmet din golf Mads
Mvh Casper som også holder til herinde