Forfatter Emne: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?  (Læst 8290 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
« Svar #15 Dato: 30. August 2007 kl: 12:53:30 »
Er der trækaksler på foran? Er der kardanaksel på?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Bo

  • Gæst
195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
« Svar #16 Dato: 30. August 2007 kl: 14:08:09 »
Citat fra: "Jarl"
Er der trækaksler på foran? Er der kardanaksel på?


He he... nå ja, her går vi jo så alle ud fra at en syncro er en syncro, men glemmer helt at høre om der måske er pillet ved den :oops:  :oops:

Fejlsøgning starter selvfølgelig med det mest åbentlyse :?
[size=9](Blev nok bare lidt ivrig over at der endelig var noget jeg kunne svare på) :?  :oops: [/size]

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
« Svar #17 Dato: 30. August 2007 kl: 14:31:47 »
Orv.. kan man stadig får dedersens Syncroer med fungrende fortøj?  :lol:  :lol:  :x  :x  :P  :twisted:  :roll:  :!:

Sorry.. for meget kaffe.. tilbage til min AAS (med tæt dæksel ved ophænget!! Juhu)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
« Svar #18 Dato: 30. August 2007 kl: 14:51:47 »
Citat fra: "jankjerbye"
Orv.. kan man stadig får dedersens Syncroer med fungrende fortøj?  :lol:  :lol:  :x  :x  :P  :twisted:  :roll:  :!:

Sorry.. for meget kaffe.. tilbage til min AAS (med tæt dæksel ved ophænget!! Juhu)



Er den AAS ikke kommet på endnu.........
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
« Svar #19 Dato: 30. August 2007 kl: 14:59:22 »
Citat fra: "Hawaiibussen"
Citat fra: "jankjerbye"
Orv.. kan man stadig får dedersens Syncroer med fungrende fortøj?  :lol:  :lol:  :x  :x  :P  :twisted:  :roll:  :!:

Sorry.. for meget kaffe.. tilbage til min AAS (med tæt dæksel ved ophænget!! Juhu)



Er den AAS ikke kommet på endnu.........


Nej, ham Jan køre ikke samme dag som han skifter dæk  :!:  :lol:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
« Svar #20 Dato: 30. August 2007 kl: 16:50:10 »
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "Hawaiibussen"
Citat fra: "jankjerbye"
Orv.. kan man stadig får dedersens Syncroer med fungrende fortøj?  :lol:  :lol:  :x  :x  :P  :twisted:  :roll:  :!:

Sorry.. for meget kaffe.. tilbage til min AAS (med tæt dæksel ved ophænget!! Juhu)



Er den AAS ikke kommet på endnu.........


Nej, ham Jan køre ikke samme dag som han skifter dæk  :!:  :lol:


Sidst tog han helt tilKøbenhavn for at få skiftet gearkasse - om vi besøg af ham herover igen ved jeg ikke - men det er ihvertfald hyggeligt!  :D
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Carsten

  • Gæst
195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
« Svar #21 Dato: 30. August 2007 kl: 20:01:28 »
tak for alle de gode råd! jeg har bestilt 5 stk 215 - håber sku at hyle/skære/skure lyden forsvinder med dette.

sidder den der visco i forbindelse med gearkassen i omrtådet hvor bagtrækakslerne er monteret?

Bo

  • Gæst
195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
« Svar #22 Dato: 30. August 2007 kl: 20:14:40 »
Citat fra: "Hawaiibussen"
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "Hawaiibussen"
Citat fra: "jankjerbye"
Orv.. kan man stadig får dedersens Syncroer med fungrende fortøj?  :lol:  :lol:  :x  :x  :P  :twisted:  :roll:  :!:

Sorry.. for meget kaffe.. tilbage til min AAS (med tæt dæksel ved ophænget!! Juhu)



Er den AAS ikke kommet på endnu.........


Nej, ham Jan køre ikke samme dag som han skifter dæk  :!:  :lol:


Sidst tog han helt tilKøbenhavn for at få skiftet gearkasse - om vi besøg af ham herover igen ved jeg ikke - men det er ihvertfald hyggeligt!  :D


Hvor mange gange skal den gerakasse egentlig skiftes  :twisted:  - eller er det bare som en slags mærkelig tidsfordriv :lol:  :lol:

PARKHAVE

  • Gæst
195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
« Svar #23 Dato: 31. August 2007 kl: 18:19:15 »
hov hov, kan i nu lære carsten lidt om finurlighederne istedet for kaffeklubben. :lol:  :lol:
Jeg ville gerne svare carsten, men jeg har kun haft en kørende syncro i 2 X 10 min.

Bo

  • Gæst
195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
« Svar #24 Dato: 31. August 2007 kl: 18:23:41 »
Citat fra: "PARKHAVE"
hov hov, kan i nu lære carsten lidt om finurlighederne istedet for kaffeklubben. :lol:  :lol:
Jeg ville gerne svare carsten, men jeg har kun haft en kørende syncro i 2 X 10 min.


Sådan kan det gå, når man har forskellig størrelse for og bag :lol:  :lol:

Mølle

  • Gæst
195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
« Svar #25 Dato: 01. September 2007 kl: 00:05:13 »
Hej Carsten

viscoen sidder baagerst i fortøjet, lige der, hvor kardanen går ind. Den er på størrelse med en malerbøtte med 1 l maling i. Den består af nogle koblingsplader, som når de er slået til, driver fortøjet med rundt. Pladerne presses mod hinanden, når forskellige hjulomdrejninger på for- og bagaksel får pladerne til at gnide imod hinanden med varmeudvikling til følge. Da pladerne ligger i en speciel olie, som er helt vild med at udvide sig og ændre tykkelse når den opvarmes, bliver de nu presset yderligere sammen af det "overtryk" der opstår, når olien udvider sig, og forhjulene tvinges til at trække med. Med denne viden giver det mening at dåsen hedder en visco, eller retteligt en viscosekobling.

der skal ikke så stor forskel i hastigheden imellem akslerne til, før viscoen låser. Hvis du forestiller dig, at du laver en kraftig u-vending, vil du, hvis viscoen fungerer, kunne mærke, at bilen begynder at hoppe lidt, som følge af forskellig radius på forhjulenes og baghjulenes bane med forskellig omdrejningshastighed til følge.

Med denne viden bliver det nu lysende klart, at bilen ikke kan tåle, at køre med forskellig diameter på hjulene, hvorfor de for at forlænge viscoens levetid, skal byttes rundt regelmæssigt. En punktering med efterfølgende udskiftning til reservehjulet, som er nyt, og en glad tur hjem på motorvejen med fuld skrue skulle også kunne sætte viscoen ud af spillet for alvor.

Viscoen har det bedst med at være ubelastet grundet ens omdrejningstal, eller være koblet tæt på 100 % til grundet varm visco-olie. Den dør af at slå til og fra hele tiden, grundet små, men vedvarende omdrejningsforskelle mellem for og bag.

go fornøjelse med din syncro. Syncrofolkene har det sjovere.

PS: er der spær på, og evt. 3 tilkoblingsknapper (den 3. er decupler)

Bo

  • Gæst
195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
« Svar #26 Dato: 01. September 2007 kl: 07:48:40 »
God forklaring  :!:  :)

Mølle

  • Gæst
195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
« Svar #27 Dato: 02. September 2007 kl: 21:16:17 »
glemte jeg at nævne vigtigheden af 100 % ens dæktryk i samtlige dæk.

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=3470&highlight=

Carsten

  • Gæst
195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
« Svar #28 Dato: 02. September 2007 kl: 21:39:16 »
Hej Mølle,

Tak for en super forklaring!!!

Syncroen "hopper" som du kalder det ved U-turns - så den må vel virke?!

Kan en visco være stået ½ af  :oops:  - tænker på den "skurende" lyd

Der er spær på for og bag - har aldrig brugt det - og tror måske kun at de virker bagpå - i hvertfald er det kun lys i denne (knap) når jeg hiver i knapperne.

Jeg hiver den op på hejsen og ser efter malerbøtten - hvis den skal skiftes - er det så svært? Kan det feks sammenlignes med at skifte drivaksler, generator mm som er mit niveau

Carsten

Mølle

  • Gæst
195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
« Svar #29 Dato: 02. September 2007 kl: 22:56:35 »
mnjaarh... rolig nu. Hvis den trækker på forhjulene, så er det ok. Det burde ikke være viscoen, som siger lyde. men sørg for at få lige store hjul hele vejen rundt, og se om ikke det løser problemet.

Viscoen er en DYR reservedel og skal ikke skiftes unødigt. Skal den skiftes foregår det jo inde i fortøjet. Ikke en uhyre kompliceret opgave, men sværere end "generator og starter".

så slå lige koldt vand i blodet, og tjek de udvendige dele som trækaksler og kardan først.