Forfatter Emne: Kølesystem igen igen  (Læst 71667 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Dato: 08. September 2007 kl: 10:04:22 »
Gæt hvem der blev bugseret hjem af Falck. Det er ved at blive en dårlig vane. Temperaturmåleren stod fint i midten som den plejer. Pludselig faldt den mod venstre og vippede lige over det hvide felt. Jeg standsede og tjekkede motorrum men kunne ikke konstatere noget unormalt. Fortsatte 3 km til Thansen hvor jeg skulle ha nogle pærer, og nu var motoren meget varm. Jeg handlede en ny vandpumpe og ringede til Falck.

Og hvis nogen siger "topstykke", så hedder det:
"T3 byttes med lille personvogn".
Indrømmet, jeg har i tankerne komponeret op til flere salgs-bytte-annoncer de sidste par dage...

Men, hvo intet vover, så nu håber jeg at det er vandpumpen! Og derfor er jeg gået igang med at prøve at tømme systemet. Nej, først læste jeg en halv dag på forum, og så startede jeg med at save rustne spændbånd over og fik afmonteret de to tykke slanger oppe ved fronten.

Det kom der sgutte meget vædske ud af...   hmm...  Til gengæld var det der kom ud, af en blå-sort farve...

Afmonterede så generator og beslag, og så kom der lidt mere vædske ud da vandpumpen blev løs. Men der er stadig meget i systemet, så ka i ikke én gang til for prins Knud forklare, hvor f..... jeg skal skille for at få det sidste ud?

Jeg ska osse lige ha lånt naboens haveslange så den sammen med min egen kan nå ned til P-pladsen.

Jeg har fundet en kilerem som er 10 X 600 men dén der hedder 9,5 X 643 kan jeg sgutte finde nogen steder...



Poot har advokeret for at jeg skifter til 1-rem-systemet, og det ville jeg da sådan set også gerne, men såvidt jeg forstår så involverer det et tandremsskift, og dér stopper mit vovemod.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

PARKHAVE

  • Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #1 Dato: 08. September 2007 kl: 10:19:09 »
Første spørgsmål er jo? Hvor faen er dit vand blevet af?
Ingen pletter/søer under bilen?
Du skriver jo at der ikke kommer ret meget ud

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #2 Dato: 08. September 2007 kl: 10:20:45 »
Af med midterste og højre køleslange på vandpumpen, så skal vandet nok komme ud :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #3 Dato: 08. September 2007 kl: 10:32:36 »
Citat fra: "PARKHAVE"
Første spørgsmål er jo? Hvor faen er dit vand blevet af?
Ingen pletter/søer under bilen?
Du skriver jo at der ikke kommer ret meget ud


Okay, det ku jeg ha beskrevet bedre. Nej, tilsyneladende ingen utætheder. Næeh, vandet er såmænd stadig i slangerne. Det ka jeg mærke og høre når jeg klemmer dem sammen.

Citat fra: "Blackchart"
Af med midterste og højre køleslange på vandpumpen, så skal vandet nok komme ud


Jo, men når jeg så skal skylle systemet, skal de vel sættes på igen? Ja, jeg ved godt at jeg spørger meget her...
 :lol:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #4 Dato: 08. September 2007 kl: 11:10:14 »
Siden der ikke er noget vand oppe ved din køler må der jo være en utæthed et eller andet sted.
Måske den "bare" har fået suget luft med om til køleren siden der ikke er noget vand der...

Når du har tømt alt vandet af systemet sætter du da bare slangerne på pumpen igen, inden du skyller igennem, så er der da ingen problemer i det :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #5 Dato: 08. September 2007 kl: 11:12:56 »
Jeg mente ikke at der ikke var noget vand ved køleren overhovedet. Der var da et par liter tror jeg. Jeg gik bare ud fra at jeg kunne tappe det hele af der, men blev klogere.
 :wink:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #6 Dato: 08. September 2007 kl: 11:52:06 »
Har du hevet begge de store slanger af eller kun den ene??

Hvis du kun har taget den ene har du sikkert taget den der sidder på thermostaten og da vandet er koldt et den lukket :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #7 Dato: 08. September 2007 kl: 11:55:53 »






Jeg kan ikke gennemskue om det er olie eller fedt eller grus...
eller...?
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #8 Dato: 08. September 2007 kl: 12:01:35 »
????????????????????????????????????????
Har du været ved at lave kaffe på den ?
????????????????????????????????????????

Man burde kunne fornemme om det er olie.
måske kølemidlet har nebrudt olien, eller det er noget kølercement, en tidligere ejer har puttet i.

Hvis det ikke lugter af olie, ikke klistrer som olie, så er det vel ikke olie.

Pas - Fisk- Duck.
Kurt - 25115788

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #9 Dato: 08. September 2007 kl: 12:04:04 »
Umiddelbart ligner det da bare noget skidt fra kølesystemet...

Det er noget mere grumset end jeg ville forvente at olie ville være :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #10 Dato: 08. September 2007 kl: 12:06:54 »
Jeg har sniffet så meget kølevædskedampe at min lugtesans er bedøvet. Men jeg tænkte på at da jeg skilte de forreste slanger, og det var der det så sortest ud, så rendte vandet jo ned over karroseridele og har slæbt en masse slam og rust med.  Det var klart klarere da jeg tappede direkte fra slangerne ved pumpen. Bundfaldet i ekspansionsbeholderen lignede fedt i farve og konsistens (sidste foto)...

Måske klynger jeg mig til halmstrå, men hvis motoren er seriøst i udu bliver jeg nødt til at klippe pladerne. Jeg har ikke råd til en større rep.

Jeg trænger til en kop stærk kaffe.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Kølesystem igen igen
« Svar #11 Dato: 08. September 2007 kl: 12:17:23 »
Først vil jeg sige.. Op med modet.. jeg kender de pludselige humørskift, men når man er ude på den anden side og vognen kører igen bliver man så glad for at man ikke bukkede under for sine umiddelbare følelser.

Intet tandremsskift for at skifte til 1 rems system. Bare en ny rem og en anden remskive. Simpelt og rimeligt hurtigt. Optimalt når du alligevel skifter vandpumpe.

Beskrivelse: http://t3nettet.dk/viewtopic.php?t=2523&highlight=1+rems
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #12 Dato: 08. September 2007 kl: 12:24:45 »
Citat fra: "jankjerbye"
Intet tandremsskift for at skifte til 1 rems system. Bare en ny rem og en anden remskive.


Dét lyder sgu godt! Har du et link til skive og rem?
 :D
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #13 Dato: 08. September 2007 kl: 12:32:48 »
Der er mange ting at tage fat i her. Jeg hugger det lige op i nogle bidder:

1) Til generel orientering: Der er INGEN elastik at give af, hvis temperaturen stiger unaturligt. Man kan IKKE lige liste hjem eller til Thansen. 1 km uden vand (eller olie) = nedsmeltet top og stempler med rivninger -> enormt fremtidigt olieforbrug og kritiske revner i toppen. Sortseerjarl! Yes, men jeg har set temmelig mange motorer indvendigt, og må konstatere et konsekvent skadesbillede ved overophedning.
Forhåbentligt har det været noget vand tilbage i dit system, så der fortsat har været den livsnødvendige cirkulation.

2) VED du, at temperaturen var høj, eller tror du det? Hvis viseren flytter sig pludseligt og over få sekunder, så tyder det på elektrisk fejl i ledning eller sensor. Følte du selv på motoren, da du standsede, så du fik et realistisk indtryk at temperaturen? Var der kæmpehøjt tryk i kølesystemet, da du lige slukkede den?

3) Slammet i eks.-beholderen ligner ikke olie, snarere er det helt almindeligt kølesystemslommeuld.

4) Råd: Af med de to store slanger, der går fremtil køleren. Vandslange ind i én af dem. Spul! Spul længe til det vand, der returnerer er klart. Spul også ind i slangerne til motoren - vælg dem, du kan komme til - det er helt ufarligt. Og spul så eks.-beholderen. Saml hele svineriet igen. Lige nu handler det om dødstegn. Start op påfyld VAND - kun vand. Luft ud som beskrevet i abc'en - det er slet ikke så besværligt som det lyder. Kør en tur. Op og ned ad bakke. Henstil bilen til afkøling. Når den er kold sikres det, at der er fyldt med vand i hovedekspansionstanken og at den lille bagved har det, den skal have. Kravl lige en tur på ryggen hele vejen under bilen med blikket fokuseret på kølerslanger og samlinger hele vejen. Er der fugtige steder? Start op igen. Åbn hovedekspansionsbeholderen. (Den skal være kold!) Bobler det? Bliv ved med at kigge. Bobler det heller ikke, når den får lidt gas?

Se, nu har jeg slet ikke brugt the T-word, men hvis du svarer bekræftende på det sidste spg., så er jeg nok nødt til at gøre det. Bobler det ikke, så smil fra øre til øre - så mangler du nemlig bare at få rigtig kølervæske i igen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Kølesystem igen igen
« Svar #14 Dato: 08. September 2007 kl: 13:02:53 »
Der er link til både skive og rem i tråden: http://t3nettet.dk/viewtopic.php?t=2523&highlight=1+rems

Ja det kan da godt være den er lidt lang at læse igennem, men den er rimeligt grundig og kronologisk og jeg har begået et par af begynderfejlene og beskrevet dem under skiftet.. så det skulle være til.

Pløj tråden igennem.. og så kan du jo evt. hvis du syntes der er for meget sludder sakse det ud du syntes er fakta og relevant og lave en synops inklusiv dine egne kommentarer til slut i tråden, så er den til gavn for andre i din situation.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012