Forfatter Emne: Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring  (Læst 20786 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #30 Dato: 27. September 2007 kl: 16:15:44 »
Her er en lille gætteleg:

På nedenstående billeder er der to relæer. Spørgsmålet lyder:
Hvilket af dem vil aldrig finde plads under mit instrumentbord?

Det ene følger med Biltemas "lysforstærkningssæt". Det er produceret i Bangladesh og kan trække 30 A. Kablerne tilsluttes vha. 6.3 mm spadestik, der ikke kan trække en dag over 30 A og helst ikke kontinuerligt.

Det andet er købt hos autoelektro. Det er et Cargo-relæ produceret på den spanske filial Nagares. Relæet kan trække 100 A kontinuerligt og 180 A kortvaring. Kablerne, der bærer hovedstrømmen monteres med ringsko, som spændes med en 6 mm møtrik - en tilslutning, der i følge bogen bærer over 100 A.

Og så til billederne:





Nå spøg til side: Biltemas kan simpelthen ikke løse opgaven - i hvert fald ikke for mig. Simpel matematik: Fjernlyset æder i alt 310 W (100+100+55+55W) Dette svarer til 310/12= 26 A. I Biltemas set-up trækkes alt fjernlys over ét relæ på 30 A. Dimensioneringen af dette relæ er i mine øjne utilstrækkelig, så når man begiver sig ud i den ret besværlige (hvis det skal laves seriøst) proces at få relæstyrede forlygter, så synes jeg ikke, at man skal spare en halvtreser og en time og så ende med noget kram, der er dimensioneret i underkanten. På den anden side, så erkender jeg klart, at jeg selv er ude i noget overkill, men der er sgu så praktisk at kunne yde starthjælp fra en forlygtefatning...  :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #31 Dato: 27. September 2007 kl: 16:32:35 »
Spændende læsning.. og med det sidste link fra Stetter er der meget få undskyldninger for ikke at få det gjort, er der virkelig det hele med til 159 kr?

Gid de dog ville nosse sig sammen til at ha postordre!


/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #32 Dato: 27. September 2007 kl: 16:50:25 »
Hep hey

sådan et relæ har jeg monteret i trambussen + et kørelys relæ
Det virker fint til mit behov  :lol:

Magter ikke at indsætte billede - evnerne er ikke til det!!!
Men relæ monteret uden bag gitter ved siden af v forlygte.

enkelt lygte setup med H4 60/55 bruger maks 120w/12=10 A

Det er ikke nødvendigt med pirat pærer 100/80w når pærerne får det strøm de er lavet til 12-14V i stedet for 9-10V...
Der er masser af lys
Husk pærer er en forbrugsvare og bør skiftes hvert andet år!

Eneste problem med Biltema setup'et er at der bare er et relæ til nærlys og et til fjernlys dvs dør relæ'et ryger lyset  :?
Og de relæer der er fra biltema er ikke standard hylde varer...
Derfor har jeg bibeholdt det org ledningsnet... Better safe than sorry

En anden mulighed er at lave det hele med dobbelt relæer - et dobbelt relæ i hver side, så er der aldrig problemer med kapaciteten
Sådan et setup lavede jeg på den gamle corrado der også havde 2x2 fjernlygter.

Alt andet lige - relæstyret lys er en verden til forskel og der er ingen undskyldning :wink:

 [size=18]:?: Skal vi ikke have undersøgt om vi kan få en rabat aftale i stand med dem, sådan som der bliver advertiseret i dette forum med deres ellers udmærkede produkter [/size]
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #33 Dato: 27. September 2007 kl: 19:05:48 »
Nødvendigt eller ej, det primære må være, at dimensionere ud fra hvad man har, og hvis Jarl vælger, at køre med 80 / 100 watt pærer og luser sine projektører på, må jeg erkende, at jeg beundrer valget af relæer.
Har man bare en gang prøvet, at køre med fuldt blus det ene øjeblik, og i buldrende mørke det næste, har man ikke det store behov for, at opleve det igen.
Ved det af erfaring.
Som min "gamle" mester altid sagde: Lav tingene ordentligt første gang, så behøver du ikke, at skulle lave det om igen.
Var der noget om snakken ?

Stetter

  • Gæst
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #34 Dato: 27. September 2007 kl: 19:30:15 »
Helt sikkert. Det skal dimentioneres ordentligt! Jeg har lige selv været i biltema for at købe sættet, og det ser fint ud. Det skulle gerne kunne dække mit behov på golfen, der kører med std. setup.

Så nu glæder jeg mig til at montere skidtet i weekenden, og se pærerne med min. 12V over sig! (De pærer jeg har i nu har holdt 4 år, og det er nok ikke uden grund)

Og forresten... Hatten af for de fine ræle'er Jarl!

MVH Mads

Djursland

  • Gæst
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #35 Dato: 27. September 2007 kl: 23:49:27 »
Citat fra: "wilson"
Hep hey

Eneste problem med Biltema setup'et er at der bare er et relæ til nærlys og et til fjernlys dvs dør relæ'et ryger lyset  :?


Alt andet lige - relæstyret lys er en verden til forskel og der er ingen undskyldning :wink:  


[/size]
:lol:


ja og det er derfor jeg laver 2 relære i hver side så har man altid lys på hvis det ene relæ går i stykker
Better safe than sorry


og ja det har du ret i der er en verden til forskel

Mvh Djurs
 :lol:

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #36 Dato: 10. Januar 2011 kl: 22:17:45 »
Se det her er guf!!

Er der nogen der vil lave en workshop med mig og dytten??

Jeg har indtil flere bajere til efterfesten....

Jeg har allerede svejseøjn ved tanken om ny ledningsføring.
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #37 Dato: 10. Januar 2011 kl: 22:56:53 »
Citat fra: "Djursland"
Citat fra: "wilson"
Hep hey

Eneste problem med Biltema setup'et er at der bare er et relæ til nærlys og et til fjernlys dvs dør relæ'et ryger lyset  :?


Alt andet lige - relæstyret lys er en verden til forskel og der er ingen undskyldning :wink:  


[/size]
:lol:


ja og det er derfor jeg laver 2 relære i hver side så har man altid lys på hvis det ene relæ går i stykker
Better safe than sorry


og ja det har du ret i der er en verden til forskel

Mvh Djurs
 :lol:


Jeg har 4 relæer - 2 til fjern og 2 til nærlyset. I den ekstra sikringsbox har jeg "krydset" ledningerne på vej til reæerne - dvs hvis der ryger en sikring vil der være nærlys i den ene side og fjernlys i den anden side - og så bliver man jo via "lysshowet" straks gjort opmærksom på, at der er gået en sikring... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #38 Dato: 11. Januar 2011 kl: 15:55:44 »
Ja, det er jo en tudsegammel tråd, der har fået nyt liv her, men jeg kan da oplyse, at mine 2 100A Cargo relæer stadig leverer strøm til forlygterne, så asfalten småkoger, hvis jeg lyser for længe på samme plet. Og det koster ikke flere pærere end før. Denne operation er sammen med implanteringen af ABS-motor og montering af spritny køler inkl fornyelse af kølerslanger på top 3 over gode projekter, den gamle bus har gennemgået.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #39 Dato: 11. Januar 2011 kl: 19:06:58 »
Citat fra: "Jarl"
Ja, det er jo en tudsegammel tråd, der har fået nyt liv her, men jeg kan da oplyse, at mine 2 100A Cargo relæer stadig leverer strøm til forlygterne, så asfalten småkoger, hvis jeg lyser for længe på samme plet. Og det koster ikke flere pærere end før. Denne operation er sammen med implanteringen af ABS-motor og montering af spritny køler inkl fornyelse af kølerslanger på top 3 over gode projekter, den gamle bus har gennemgået.

2x100A relæer!! er det ik lidt overkill?
du trækker vel ikke 2x1200Watt på dine forlygter?
men gætter på at det 100w pærer der er placeret ;)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #40 Dato: 11. Januar 2011 kl: 23:28:14 »
Det er ét 100A til nærlyset og ét 100A til fjernlyset. Og nej, nej Verner 100/80W er jo ikke E-mærkede, som du selv skriver, så selvfølgelig kører jeg ikke med dem på offentlig vej - det ville jo være direkte ulovligt, dybt umoralsk, kvindeundertrykkende, racistisk og samfundsskadeligt at bruge sådan nogle.... Jeg er sikker på, at butikkerne kun har dem af hensyn til skovtraktorer og folkeracere... ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #41 Dato: 12. Januar 2011 kl: 01:21:22 »
Så fik "Volkejeep`n" lysshow med hjælp fra min gode mand Bo fra Au2world. Så nu er der bare lys over land. En operation jeg kan anbefale alle t3`ere fik sig.
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #42 Dato: 05. September 2011 kl: 10:35:00 »
Dette er stadig en god tråd - den burde stryge i ABC'en
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #43 Dato: 05. September 2011 kl: 11:23:15 »
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #44 Dato: 05. September 2011 kl: 19:40:21 »
fin pris, men tjeck lige om den er incl PVC-afgift! momsen kommer vel også oven i!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D