Forfatter Emne: Olie ud af LDA-dåsen  (Læst 1628 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pawel

  • Gæst
Olie ud af LDA-dåsen
« Dato: 04. Oktober 2007 kl: 20:44:44 »
ud af den lille studs som peger ned ad på undersiden af lda-dåsen kommer der motorolie ud... :shock:  hvad KAN være årsagen til det?
 Er det topstykket som skal renoveres?  :cry:
Det er vel ikke nok bare at udskifte LDA-dåsen..
På forhånd tak

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Olie ud af LDA-dåsen
« Svar #1 Dato: 04. Oktober 2007 kl: 20:53:33 »
Umiddelbart lyder det som meget slidt motor, stor underkompression som sender olie ud i indsugningen.... MEN, virker din LDA-dåse  :?:
Der sidder en tæt membram i dåsen, så det kan være at det kun er den som er defekt.
Der kommer jo "altid" lidt olie med op i indsugningen, og hvis det kan finde vej gennem LDA-dåsen, så er den utæt.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

pawel

  • Gæst
Olie ud af LDA-dåsen
« Svar #2 Dato: 04. Oktober 2007 kl: 21:04:55 »
om den virker.. om membranen er tæt..
tjekker jeg det ved at holde en finger på den studs til slangen ned til manifolden og ser om den holder vakuum? er det sådan man kontroller lda-dåsen? eller skal der holdes et øje på den mens den er i drift og får noget gas op ad en bakke og se om den bevæger armen på dieselpumpen? :?:

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Olie ud af LDA-dåsen
« Svar #3 Dato: 04. Oktober 2007 kl: 21:09:01 »
Slukket motor !
Du trækker armen på LDA-dåsen så langt ud du kan, og sætter en finger for studsen som vender nedad.
Så slipper du armen, og den skal helst ikke ryge tilbage, gør den det, er den færdig.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Olie ud af LDA-dåsen
« Svar #4 Dato: 04. Oktober 2007 kl: 21:26:37 »
OBS...Prøv lige at holde fingeren for den studs hvor slangen som kommer fra indsugningsmanifolden sidder på, i stedet for  :oops:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

pawel

  • Gæst
Olie ud af LDA-dåsen
« Svar #5 Dato: 04. Oktober 2007 kl: 21:45:38 »
jeps, jeg prøver i morgen for den står 50km væk herfra..
vil osse gerne tjekke om den har en voldsom underkompression. kunne se i andre indlæg at man tager den store studs af på topdækslet ved driftstemperatur og slukket motor og så kan man se en olietåge.. men hvordan ser en olietåge ud?? hvordan skal det normalt forholde sig ud af det hul i dækslet..?

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Olie ud af LDA-dåsen
« Svar #6 Dato: 04. Oktober 2007 kl: 21:58:19 »
Motoren skal være igang og driftsvarm. Tag studsen af topdækslet og hold en hånd hen over hullet, så kan du mærke om den puster kraftigt og se om der kommer "tåge" op af hullet.

Du skal IKKE stoppe en finger i hullet, for så kommer der olie ud "et eller andet sted på motoren" i bedste fald kommer det op ved oliepinden, og i værste fald bliver der presset en pakdåse ud  :shock:  (egen erfaring  :oops:  )

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

pawel

  • Gæst
Olie ud af LDA-dåsen
« Svar #7 Dato: 04. Oktober 2007 kl: 22:11:19 »
ok, godt at vide man ikke bare skal presse hullet helt tæt.. der er vel en grund til at den studs findes på dækslet jo.. :idea:  tak for beskrivelsen.
og ps.: søger du stadig de der sidebeklædninger? mener at de er i grå på den reserve-caravelle jeg har købt hvori den omtalte lda-dåse findes.
hvis du er interesseret så kan jeg prøve at tage et par billeder.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Olie ud af LDA-dåsen
« Svar #8 Dato: 04. Oktober 2007 kl: 22:31:59 »
Jeps...jeg mangler dem stadig.

Helt præcis er det kun plastbetrækket fra de store sidebeklædninger bagi, jeg mangler. Selve pladen behøver jeg ikke, for det er til at beklæde de bagerste sidebeklædninger i min Doka med.

Send gerne billeder  :D

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

pawel

  • Gæst
Olie ud af LDA-dåsen
« Svar #9 Dato: 07. Oktober 2007 kl: 17:03:10 »
ja, den lda-dåse var defekt. når man holdt på studsen hvor luftslangen er monteret fiste luften bare ud igen. jeg fik sat en anden dåse på som er tæt og ved halv gas begynder den at røre på sig nu.
jeg fik den driftsvarm og pillede den studs af i topdækslet. olietåge var der ikke at se. når den gik i tomgang kom der luft op, og når den fik gas var der overhovedet intet luft at mærke ud af hullet. er det gode tegn??
jeg synes stadig det er mystisk med de store mængder olie ud igennem lda-dåsen. kan membranen være blevet ødelagt pga det olie eller tror i olien kom derop fordi membranen var blevet utæt? jeg kan se at luftrøret fra turbo til indsugningsmanifolden er meget snasket ind i olie..
og de billeder, er der nogle som kan pm en vejledning i hvordan man gør? jeg er ikke en haj til det it-show men vil mægtigt gerne lægge par billeder ud her..