Forfatter Emne: Udluftning af kølesystem igen igen  (Læst 5579 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Udluftning af kølesystem igen igen
« Dato: 04. November 2007 kl: 16:54:01 »
Hej,

så har jeg skiftet slanger og ekspansionbeholder mm. Kølesystemet har jeg luftet ud efter Jarls foreskrifter:


Klippet fra Lagonis tråd:
Derfor tager vi den lige igen - udluftningsproceduren:
Du starter bilen. Åbner for ekspansionsbeholderen foran batteriet. Med venstre hånd giver du gas på dieselpumpen. Find et omdr.tal på 2500 - 3000 rpm. Nu falder vandstanden i beholderen - right?. Du har en dunk med kølervæske/vand klar i højre hånd. Ikke slippe gassen! Du fylder beholderen op - helt op! Til randen! Du holder stadigvæk gas på med venstre hånd. Nu skruer du låget på ekspansionstanken med højre hånd. Skru det tæt til. Bliv ved med at holde gassen på. Tag et stykke pap og sæt i klemme ved regulatorarmen, så den holder gassen af sig selv. Gå nu frem til køleren og luk udluftningsbolten et par omgange op. Nu skal det piple op med bobler/vand. Bliver der ikke ved med at være overtryk, så der kommer noget ud af skruehullet indtil det er klart væske uden bobler? Så gentager du bare hle processen forfra indtil det duer.


Og det er gået fint... men slangerne bag i er IKKE hårde som de vel burde... Er det et kæmpe problem? Har læst lidt mere herinde, søgt og søgt, og kan se at flere hæver fronten når der luftes ud! Vil det måske kunne få noget væske op i slangerne?!?

Mvh Elmo
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Udluftning af kølesystem igen igen
« Svar #1 Dato: 04. November 2007 kl: 17:04:32 »
Slangerne skal da heller ikke blive hårde, der er jo ikke synderligt meget tryk på...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Udluftning af kølesystem igen igen
« Svar #2 Dato: 04. November 2007 kl: 17:07:03 »
Citat fra: "BlackChart"
Slangerne skal da heller ikke blive hårde, der er jo ikke synderligt meget tryk på...


Det havde jeg læst mig til et sted herinde, og havde da også hørt en nævne det... nå skidt med det - hvis ikke, så spiller det jo igen  :D
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Kkrogsgaard

  • Gæst
Udluftning af kølesystem igen igen
« Svar #3 Dato: 04. November 2007 kl: 20:11:00 »
Når motoren er varm bliver de hårde. Men ikke så hårde som sten...

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Udluftning af kølesystem igen igen
« Svar #4 Dato: 04. November 2007 kl: 20:19:09 »
Hvis du sårn "pumper" med hånden på slangerne så kan du høre om der er luft derinde... så skvulper det med sådan en lyd hvor man kan høre der er luft... Prøv at massere slangerne og kig i expansionsbeholderen foran batteriet om der kommer luftbobler ud...

Hvis den i øvrigt ikke bliver varmere end før.. så tror jeg du kan være en glad mand med frisk kølervæske... det er aldrig skidt at få skiftet det... det er der sku ikke så mange der gider gøre .. "det er jo bare en gammel transporter"

Evt. kan et lasertermometer gi dig "målbar tryghed" selvom det måske er lidt nørdet ...  8)  Jeg har sku haft meget glæde af mit.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

T3Anders

  • Gæst
Udluftning af kølesystem igen igen
« Svar #5 Dato: 04. November 2007 kl: 20:58:59 »
Lasertermometer? Mener du infrarød? Hvor køber man sådan noget billigt, er det en byggemarkedsting, eller?

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Udluftning af kølesystem igen igen
« Svar #6 Dato: 04. November 2007 kl: 21:03:09 »
Ja ok.. den måler med IR ..  Den har bare sånen rød prik man kan slå til og sigte med.. smart i et mørkt motorrum når man vil måle noget på afstand.

Jeg købte dether: http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=91748 og det har som sagt både laserpegeprik og "max-temperatur" funktion... Der virker som det skal selvom det er billig modellen.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Udluftning af kølesystem igen igen
« Svar #7 Dato: 04. November 2007 kl: 21:20:49 »
Ja og hvornår er den blevet kalibreret.  :lol:  :lol:  :lol:

Målinger med sådanne er meget brugt i forbindelse med eltavler, temperatur afslører nemt dårlige forbindelser. Ofte benyttes dog termografi udstyr der dækker et større område.

Måske jeg også skal købe en. Når børnene så melder, åhhh jeg er syg og har feber. BAM, rød prik lige panden. BUSTED og afsted i skole.  :P
Kurt - 25115788