Forfatter Emne: Diesel kontra benzin  (Læst 1265 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Diesel kontra benzin
« Dato: 19. Februar 2006 kl: 10:36:51 »
1) Nej, det er noget ævl. HK eller KW er et objektivt mål. Det ville svare til at sige at en fynsk kilometer er længere end en sjællandsk. Derimod betyder det noget ved hvilket omdr.-tal motoren afleverer sin maks. effekt.

2) Det afhænger af en række forskellige forhold. Volumen, middeltryk over stemplet og motorens karakteristik. Ofte har en dieselmotor sit maksimale moment ved et lavere omdr.-tal end en benzin, og opleves derfor som en motor med større sejtræksevne. Derfor er lastbiler, lokomotiver og skibe altid dieseldrevne. Hvis du vil have et godt indtryk af hvordan en motor er at køre med, skal du kigge på en momentkurve og en effektkurve.

3) Det er et religiøst spørgsmål. Hvis du bruger søgefunktionen kan du på dette forum finde synspunkter, der trækker i begge retninger. Begge motortyper er helt afhængige af god vedligeholdelse og fornuftig kørsel.

Jeg mener, at det største argument for dieselmotoren er dens driftøkonomi. Den er tydeligt mere økonomisk end wbx'eren. Til gengæld er vægtafgigten jo betydeligt højere. Jeg er også klart skabt med diesel i blodet, og kommer sikkert aldrig til at køre på benzin igen, men jeg erkender, at det er en følelsessag, som ikke rigtigt kan diskuteres på et sagligt grundlag.
JX'eren er i grundtrækkende den samme motoren, som Golf 2 har kørt med. I en Golf er den næsten udødelig, men i en Bus/Transporter er det en lille motor til en stor bil med en luftmodstandskoffiecient som en skibscontainer. Det betyder, at den ofte skal levere max. ydelse, og det er barske driftbetingelser. Man snakker om, at den har været udsat for "digital speederderbetjening" - altså alt eller intet. Derfor risikerer man nemt at rende ind i en totalt udslidt motor, når man køber brugt. JX'eren har på den måde fået et urimeligt dårligt renomé. Faktisk er det en sund konstruktion, der er gennemprøvet og robust. Men pga. dens driftbetingelser kræver den omsorg. Hyppige olieskift, behersket kørsel, forsigtighed i opvarmningsfasen og så evt. en ekstra oliekøler og en ladeluftkøler, så klarer den sig fint.

Var det ikke imponerende neutralt svaret drenge :D
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Djursland

  • Gæst
Diesel kontra benzin
« Svar #1 Dato: 19. Februar 2006 kl: 12:07:29 »
hej jarl...

det må man sige at det er utroligt godt svaret..  :wink:

især det med det fynske og sjælanske km grinte jeg lidt af for det er helt rigtig..

Mvh Flemming  :lol:

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Diesel kontra benzin
« Svar #2 Dato: 19. Februar 2006 kl: 12:42:56 »
Jo, jeg er også imponeret  :lol:

Du glemmer kun at fortælle fordelene ved wbx'ern  :roll:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."