Forfatter Emne: Olieskift (Hell yeah!)  (Læst 8067 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Herr_Jensen

  • Gæst
Olieskift (Hell yeah!)
« Dato: 08. December 2007 kl: 15:24:37 »
Jeg har lavet en wiki for at samle alle de tricks jeg fik fra jer alle:
http://wiki.t3nettet.dk/index.php/Benzin%2C_2%2C1_MV

Hey

 Jeg skal til at skifte olie paa bussen her imorgen (for f0rste gang). Det burde jo vaere d0d nemt og hyggeligt men da jeg laeste paa det i Haynes saa siger de at man skal have et nyt 'Sump drain plug' som vel groft oversat er en aftapningsprop (ikke?). Skal man virkelig have saadan en ny faetter i? Aev for det har jeg ikke. Har kun k0bt olie (5L.) og et nyt olie filter.

Sp0rgsmaal:
Kan jeg godt skifte olie og genbruge min gamle aftapningsprop?

Sp0rgsmaal optional:
Er der nogen i KBH omraade som har en ny aftapningsprop jeg kan k0be og hente imorgen?

Mange tak og go weekend : )

 - Jensen

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #1 Dato: 08. December 2007 kl: 15:29:33 »
De gange jeg har skiftet olie, har jeg bare sat en ny kobberpakning i. Jeg har også tænkt at det var lidt fjollet for den gamle fejlede sådan set ikke noget, men det er selvfølgelig først for alvor fjollet når olien løber ud af en utæt pakning....
 :wink:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #2 Dato: 08. December 2007 kl: 15:31:25 »
Ny kobber skive på og genbrug bundproppen...

Jeg har en gang forsøgt mig med at genbruge kobberskiven, det resulterede i at olien langsomt dryppede ud af motoren, efter den gang har jeg altid skiftet kobberskiven...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #3 Dato: 08. December 2007 kl: 15:41:58 »
Og kan du ikke finde en ny kobberskive (14 mm indv./18 mm udv/1,5 mm tyk), så går det fint med den gamle. Og spænd lige olieproppen med moment, hvis du er lidt usikker på, hvor meget den skal have. Det er surt at trække det bløde gevind over.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #4 Dato: 08. December 2007 kl: 15:57:38 »
er der ikke noget med at man kan "regenerere" kobberskiven i en snæver vending, ved at udgløde den fuldstændigt i en oxyacetylen flamme ?
Mvh. Casper

Herr_Jensen

  • Gæst
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #5 Dato: 08. December 2007 kl: 17:13:57 »
1000 tak for jeres svar : ).

 Jeg tror jeg vil pr0ve uden at udskifte nogle dele (for jeg har ikke lige en kobberskive). Man kan vel godt slippe afsted med det hvis man bruger lidt sund fornuft og kritisk vurdere om skiven ser brugt/slidt ud.

@Jarl
 Mange tak for du gjorde opmaerksom paa at det er et bl0dt gevind. Hvor meget skal saadan en strammes? Kiggede i Bentley/Haynes men de er tavse som graven...

 : )

 - Jensen

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #6 Dato: 08. December 2007 kl: 18:33:01 »
Citat fra: "Herr_Jensen"
Mange tak for du gjorde opmaerksom paa at det er et bl0dt gevind. Hvor meget skal saadan en strammes? Kiggede i Bentley/Haynes men de er tavse som graven...

 : )

 - Jensen


Come on benzindrenge. Jeg er jo bare en skide dieselmekaniker og manden skal jo have et svar.

HELT UFORPLIGTENDE, så ville jeg på fornemmelsen og uden at have data på boxere give den 15-20 nm.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

  • Gæst
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #7 Dato: 08. December 2007 kl: 19:01:57 »
20-25nm, så er der ikke noget der lider skade!

Og hvis det skal være rigtig godt og du har mulighed for det, så kan du bruge Caspers trick med udglødning, så bliver skiven blød igen! Varm skiven op til den er rødglødende og dump den i koldt vand, så skulle den være blød som smør (næsten)!
Jeg har skiftet olie masser af gange uden af gøre noget ved skiven, sørg for at der ikke sidder skidt på nogen af delene, og så giv dem en dråbe olie, så tror jeg det bliver godt.

/Mads

doka

  • Gæst
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #8 Dato: 09. December 2007 kl: 00:19:49 »
Som de herrer begge to siger : Det af Vw opgivende tilspændingsmoment er : 20 nm

Tillykke i har begge vundet en spritny kobberskive ( kan afhentes i Skanderborg )   :D  :D

Mads-kaa

  • Gæst
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #9 Dato: 09. December 2007 kl: 00:22:38 »
Citat fra: "doka"
Som de herrer begge to siger : Det af Vw opgivende tilspændingsmoment er : 20 nm

Tillykke i har begge vundet en spritny kobberskive ( kan afhentes i Skanderborg )   :D  :D


hmmm...den er jo ikke engang portoen værd :lol:

/Mads

T3Anders

  • Gæst
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #10 Dato: 09. December 2007 kl: 09:52:06 »
Citér
og næste gang i kommer i biltema, kan de købes i en fin plastikpose, 10 stk for ingen penge.


Hvad str.? (jeg skal også snart igang..... :roll:

20Nm, hvad svarer det til; 20kg for enden af en 10cm vægtarm? Gider ikke lige lede efter fysikformlerne, hvis nogen lige kan det på rygraden.....

doka

  • Gæst
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #11 Dato: 09. December 2007 kl: 10:41:32 »
Som Jarl skriver er størrelsen - 14 mm indv./18 mm udv/1,5 mm tyk.

20 nm svarer til ca 2 kg - udover brug af en momentnøgle kan jeg ikke en gylden formel.
Hvis du spænder den uden momentnøgle skal du huske at 20 nm er meget lidt

T3Anders

  • Gæst
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #12 Dato: 09. December 2007 kl: 10:49:18 »
Takker! :)

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #13 Dato: 09. December 2007 kl: 12:34:13 »
Moment = Kraft x Arm

Moment = tilspænding i Nm
Kraft = den kraft der trækkes med. Er det tyngdekræftens træk i en vægt, er 1kg lig med 9,82 N(Newton)

Så 20 Nm (Newton gange meter), er "i store tal" lig med det vrid der er på en bolt når der sættes en top på, og hænges et 2kg lod på for enden af en 1 meter forlænger.

Når man normalt tager hårdt fat(nødvendigt på Mølles rustne bolte ;-)), og lider af alugods-paranoia, så er et par gode momentnøgler en rigtig god investering.
Mvh. Casper

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #14 Dato: 09. December 2007 kl: 12:42:49 »
Det er desværre ikke lykkedes mig at finde en momentnøgle under en halv meter. Ku' ellers være rart med en mindre nøgle til ting der skal spændes med 10 eller 20nm.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319