Forfatter Emne: 100.000 med JX - erfaringsberetning  (Læst 20351 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline vw-grisen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 68
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #60 Dato: 20. Januar 2009 kl: 21:21:34 »
Hej Jarl!

Jeg hælder nu også til forklaringen med temperaturen, den må jo unægtelig være anderledes på 4eren.

Kan fortælle om boxermotorer i småfly fra min tidligere karriere
at de også havde en tendens til at slide en bestemt cylinder op, og faktisk
lave en masse koksaflejringer både ved ringe og ventiler.

Hilsner

Jan
- 25c  Yes!! den startede fan...!!
1981 2,0 CU LBX Camper"Snigeln"
1989 1,6TD Caravelle Coach"Grisen"
1989 1,6TD Caravelle syncro "Isbjørnen"
1974 VW Type1 1200 Jeans (Billedet)
1990 1,6 TD Caravelle syncro 2 x spær "Finsk Brandbil"

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #61 Dato: 20. Januar 2009 kl: 21:41:31 »
Jeg går og tænker på om der ikke også kan spille det ind, at det er i den side motoren er fastgjort til kopling og gear.

Har der været slid på hovedlejer,slidt pakning,dårlig kopling med uballance.    

Kan dimensionerne på krumtappen være så små, at der opstår ustabilitet - vrid, ved høj belastning,(fx trailerkørsel.)


Nu har jeg gudskelov ikke så meget forstand på motorer
:lol:

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #62 Dato: 20. Januar 2009 kl: 21:51:10 »
Citat fra: "poot"
Jeg går og tænker på om der ikke også kan spille det ind, at det er i den side motoren er fastgjort til kopling og gear.

Alle teorier er i spil

Har der været slid på hovedlejer,slidt pakning,dårlig kopling med uballance.  

Nope. Alle lejer - hoved- plejl- og pilotlejer er i superstand. Koblingen er slidt, men glider ikke og fungerer OK.  


Kan dimensionerne på krumtappen være så små, at der opstår ustabilitet - vrid, ved høj belastning,(fx trailerkørsel.)

Hmm - jeg har haft rigtig rigtig krumtappe i hænderne, og jeg synes faktisk, at den, jeg kører med er i top-ti. Søler und alles er i toptilstand. Intet er efterbearbejdet - alt i originale mål og den har nymål på sølerne. Trailerkørsel slider - ingen tvivl om det, men alle mine andre motorer har også fået lov at arbejde for føden - når de er varme forståes - og jeg har slidt adskillige JX'ere op, men jeg har aldrig set så markant forskel på de enkelte cylindres tilstand.


Nu har jeg gudskelov ikke så meget forstand på motorer
:lol:

Mon ikke du undermelder dine kort lidt... :wink:

Hilsen Poul
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #63 Dato: 20. Januar 2009 kl: 22:05:07 »
tak :wink:

Det jeg mener er, den effekt som sker med en lang pind som man vrider, den begynder jo at krølle og afvige i sin form, lige før den knækker.

men self hvis dimensionerne på wv's krumtappe er forholdsvis ens for alle deres motore, er der self ikke noget at hente der.


Du har engang skrevet noget om en KY knastaksel. hvad er forskellen på sådan en, og en JX
 
Mange hilsner Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #64 Dato: 20. Januar 2009 kl: 22:32:46 »
KY-knasten har nogle åbningstider, der er mere gunstige for et højere moment i det lave omdrejningsregister. I det højere omdrejningsregister - over 2500 - kan jeg ikke mærke nogen forskel.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #65 Dato: 21. Januar 2009 kl: 02:00:39 »
hej jarl, tænkte faktisk også at det burde være muligt at hone den mens den lå i :wink: man er vel lidt praktiks doven anlagt  :wink:

jeg synes jeg kan huske at du har haft toppen af, for at skifte toppakning pga en dyse... hvor du lavede en kontrol måling af alle 4 cyl som var uden spor af slid!
hvad har du ændret på sidden som måske kan have givet udslaget?

eller har du bare givet den lidt fler prygl end du plejer for at have en undskyldning over for IM, til at hoved-renovere motoren :wink:

det kunne jeg faktisk godt ha dig mistænkt for :wink:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #66 Dato: 21. Januar 2009 kl: 09:15:24 »
Du har helt ret i din undren Verner. Jeg synes også, at det er tankevækkende, at det sker på 30 tkm. Men det styrker min tilkoksningsteori og desuden er min erfaring også, at når slitagen først er igang, så går det hurtigt - særligt, når stemplet begynder at kunne rokke.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #67 Dato: 21. Januar 2009 kl: 11:40:09 »
Æv da også Jarl. Nu gik det lige så godt.

Der er dog noget jeg undrer mig over. Du skriver at du kører med "kold" motor og det kan give koksrester, men videre skriver du at det bageste varmeapparat muligvis giver cyl. 4 en højere temperatur. Som jeg hører det vil det vel netop modvirke koksrester i den cylinder eller er der noget jeg har opfattet forkert ?
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #68 Dato: 21. Januar 2009 kl: 12:00:47 »
Du sætter fingeren på det springende punkt. Er slitagen en konsekvens af for høj eller for lav temp. So far foreligger derkun teoretiseren og ingen faktiske data. Det efterlader mig i den utilfredsstillende situation, at jeg må gætte på baggrund af iagttagede symptomer.

Iagttagelser, der støtter teorien om for kold drift:

Store koksaflejriger, kold termostat, defensiv timing, tendens til "udsættere" i tomgang ved forsigtig kørsel, stor varmeafgivelse til varmeapparater og brændstofopvarmning.

Iagttagelser, der støtter teorien om for varm drift:

Fjerde cylinder sidder fjernest fra vandpumpen, al udstødningsgas ledes via manifolden hen til 4'eren, der derved dels får tilført en masse varme og samtidig skal afgive sin egen udstødningsgas mod et overtryk, turboen er placeret netop ud for cylinder 4, hvilket muligvis tilfører en massiv varmevandring fra den skoldende klump hen til topstykket og cylinderen.

Måske er det i virkeligheden en kombination af en meget lang opvarmningsfase og en for høj temp under topydelse.

Jeg er åben for alle bud på forklaringer, og samtidig vil jeg søge at skaffe mig eksakte data ved temperaturmåling.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #69 Dato: 21. Januar 2009 kl: 15:12:39 »
http://www.bus-boys.com/bbvdo.htm#temphead

Så skal der bare 4 af dem her op på instrumentbrættet og en lommeregner / tabel så du kan regne om i °Celcius  :roll:
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Bluestar

  • Gæst
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #70 Dato: 21. Januar 2009 kl: 15:51:25 »
sådan en har jeg på lager, hvis der er nogen, der vil eksperimentere med det : )

Jarl, put nu en ordentlig motor i den bil... aaz med oliekøler,80 graders thermo. og ic... ahahahahhaaaaø.. øhhh... ja

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #71 Dato: 21. Januar 2009 kl: 16:06:13 »
Citat fra: "Bluestar"
sådan en har jeg på lager, hvis der er nogen, der vil eksperimentere med det : )

Jarl, put nu en ordentlig motor i den bil... aaz med oliekøler,80 graders thermo. og ic... ahahahahhaaaaø.. øhhh... ja


Har du en AAZ jeg kan købe og lægge i uden at min kone opdager det... :wink:

Nej - seriøst, så er jeg smaskforelsket. Selvfølgelig først og fremmest i min kone men[size=8], hvis jeg aldrig bliver citeret for det, så er en 1,7 TD mindst lige så godt som missionærsex. [/size]Der er JX'erens omdrejningsvillighed og samtidig kan man næææææsten ordne bakker i 5 gear vha speederen som i en AAZ.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Bluestar

  • Gæst
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #72 Dato: 21. Januar 2009 kl: 18:10:43 »
Ej, jeg er glad for min aaz og den bliver indtil videre, hvor den er... min

 kan accerelerer op af bakkerne i 5... haha!

 sikke en bil, man kunne have med en ordentlig gearkasse!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #73 Dato: 21. Januar 2009 kl: 22:36:35 »
Citat fra: "Bluestar"
Ej, jeg er glad for min aaz og den bliver indtil videre, hvor den er... min

 kan accerelerer op af bakkerne i 5... haha!

 sikke en bil, man kunne have med en ordentlig gearkasse!


det kan en vento 1,8i (abs-motor også) men trækker os kun rundt på en egenvægt på ca.1100kg.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #74 Dato: 22. Januar 2009 kl: 07:07:37 »
NU VED JEG DET! Jeg ved præcis, hvornår skaden er sket.
Mere forklaring følger, når jeg lige har lidt tid, men den korte formel ser sådan ud:

Tungt pakket ferieCarat + utilstrækkelig kølekapacitet på grund at totalt tilslammet køler + nedsat omdrejningstal på vandpumpen + en hed sommerdag + forceret opstigning (1.-2. gear/store gearingshjul) gennem hårnålesvingene fra Rjukan til Gaustablik i Telemarken = glødende turbo i 25 min. (jeg så det selv, og ved hvilken cylinder er det nu den sidder...) og død cylinder.

Det er der, det er sket, og det forklarer, at den for 30 tkm siden havde de fineste slidtal, mens den nu er død. Dert forklarer også, hvorfor netop den ene cylinder har sliddet modsat de andre. Og da slitagen så har fundet sted, så er vejen banet for massive belægninger. Når så vinteren kommer med lavere temperaturer, så bryder all hell lose og en spiralbevægelse opstår -> mere kipspil ->større slid -> flere belægninger osv.

Damn! Jeg kan nu huske, at jeg undervejs derop (ja, jeg gjorde det selv...) tænkte: "Det her - det er fandme over the limit."
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!