T3 Fora.. > Diesel Fora

Sportsfiltre

(1/1)

Jarl:
Hmmmm - sportsluftfilter, der giver 5-8 hk på en trykladet motor??? Vi er formentlig enige om, at luftmængden, der kommer ind i motoren er bestemt af ladetrykket fra turboen. Max. ladetryk bestemmes af wastegaten, der standard er justeret til at begrænse ladetrykket til 0,65 bars overtryk. Dette ladetryk er det samme hvad enten man kører med eller uden luftfilter. Og nu kommer så det mavesure spørgsmål:
Hvordan satan skulle et "sportsluftfilter" øge effekten, når wastegaten begrænser ladetrykket? Den eneste effekt det luftfilter har, er at gøre producentens pung tykkere.

Jeg vedstår, at et stoppet luftfilter giver problemer, det er en helt anden problematik. Vil du have effekt, så skru på din dieselpumpe og wastegate - men start med at montere oliekøler og ladeluftkøler.

Undskyld den lidt skarpe tone - sådan er jeg normalt ikke, men jeg ser rødt, når "smarte" firmaer prøver at bilde folk ind, at vejen til himmerrige ligger åben bare man køber deres "sportsluftfilter", dieseladditiv, tændingsforstærker, motorolieadditiv, benzin-ioniseringsmagnet.....

Mads-kaa:
Der er utroligt mange indlæg omkring montering af oliekølere, både hvordan man gør, men også hvad det kan koste!

Søg og du skal finde!

Det kunne jo være at Jarl og Djursland tilsidst blev trætte af at svare på de samme spørgsmål altid :lol:

/Mads

Djursland:
hej hej med jer...

ha ha ha ha ha ha ha nu er det vel begrænset hvor meget SPORT der er i en 1,6 TD med 69 HK  heller ikke med 77 hvis man bruger et SPORTS luft filter... :lol:  :lol:  :lol:  

men jeg er HELT enig med Jarl.. at alle de smarte sælger skal men nok lige tag med et kg salt og høre lidt på sin fornuft..

men jarl man kan da sige en ting om det de sælger og især et k&n filter til 1423 kr  :twisted:

det er sgu godt solgt..  :lol:

Mvh Flemming  :lol:

Jarl:

--- Citér --- området hvor wastegaten ikke er aktiv må motorgangen da drage fordel af et friere flow
--- Afslutning på citat ---


Her tænker du altså på delbelastningssituationerne - med andre ord der, hvor luftflow'et ikke er ret stort... :wink:

Jarl:

--- Citér --- området hvor wastegaten ikke er aktiv må motorgangen da drage fordel af et friere flow
--- Afslutning på citat ---


Her tænker du altså på delbelastningssituationerne - med andre ord der, hvor luftflow'et ikke er ret stort... :wink:

Navigering

[0] Emneindeks

Skift til fuld version