Forfatter Emne: Rust Arbejde  (Læst 6805 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Rust Arbejde
« Dato: 19. Marts 2006 kl: 17:47:10 »
Så fik jeg vaske dyret og set lidt på rust tilstanden, der er en del (ca 30) pletter med overflade rust, ikke noget alvorligt og uden at det er til at se noget på bagsiden af pladen. Der er lidt rust i pladesamlingerne, alt i alt ca. 1-1,5 meter rust fordelt ud over bilen.
Jeg har taget et billede det værste sted mht. pladdesamlinger og et billede af de almindelige pletter.





Det ser ud til at rusten er blevet "skjult" af en tidligere ejer, da der er malet over med en lidt anden farve, det er lidt svært at se på billedet.

Målet er at få lavet al rusten og få den omlakkeret til sidst. For ikke at dø 4 gange under processen, havde jeg tænkt at tage det lidt hen af vejen over en periode på 1 års tid.

Problemet er at jeg ved tæt på intet om rust arbejde, rust i plade samlingerne har jeg ingen anelse om hvordan man laver. Pletterne med overfladerust har jeg tænkt at lave således:
1) fjern rusten, ender sikkert i en lille "krater"
2) fyld "krateret op til overflade højde
3) give det en slags "anti rust primer"
4) slibe det, give det en gang maling/lak primer
5) slibe det, sprøjtelakere det
6) sprøjte en gang klar lak på

Er jeg helt "way off" her ?
og mht. step 2 fylder man pladen og med metal ?, syenes jeg engang hørte at "man" fyldte bly eller tin i, men det kan godt være jeg husker forkert.

Vognen ender nok med at se lidt spættet ud undervejs, men det skal jo også være overkommeligt at kaste sig ud i. Det vigtigste er dog at det bliver gjort "ordentligt", så jeg ikke ender med at få den lakkeret over det hele, og rusten så bare bobler frem gennem lakken, kort tid efter.

Og så lige en sidste ting, rusten på billede 2 i samlingen,  hvordan er det sammenligningsmæssigt ? er det let rust/middel rust/meget rust ? i forhold til hvad i ellers har set.
Mvh. Casper

Kkrogsgaard

  • Gæst
Rust Arbejde
« Svar #1 Dato: 21. Marts 2006 kl: 11:03:38 »
Jeg har været igang med vinkelsliber og stålbørsteskive, men jeg tvivler på at man kan komme i bund af fugen med den børste. måske en sandblæser komme ordentligt i bund.

Bagefter, tror jeg at man grunder, komme fyller/sealer i, grunder og maler, ca....  :lol:

Offline 67pickup

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 15
    • Vis profil
Rust Arbejde
« Svar #2 Dato: 21. Marts 2006 kl: 11:16:10 »
jeg har med stort held fået sandblæst samlinger på gemmel t4 og derefter fået samlingerne sprøjtemetalliseret, ny fuge ilagt og derefter malet. Efter 2 år er der intet rust.

Men det kræver at du fjerner fugematerialet først.

Lars

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Rust Arbejde
« Svar #3 Dato: 21. Marts 2006 kl: 11:30:51 »
sprøjtemetaliseret, hvad er det  for en svend ?
Mvh. Casper

Offline 67pickup

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 15
    • Vis profil
Rust Arbejde
« Svar #4 Dato: 21. Marts 2006 kl: 11:53:08 »
Fugen der sidder i alle samlinger skal væk inden sandblæsning.

Sprøjtemetallisering er en proces hvor man har en tråd af Zink som bliver påsprøjtet det nysandblæste område ved hjælp af et gas og ilt anlæg, og virker ligeså godt som galvanisering hvis det er lavet korret. Det kan dog godt give maleren lidt problemer da ikke alle grundere jkan hæfte derpå.

Lars

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Rust Arbejde
« Svar #5 Dato: 21. Marts 2006 kl: 11:58:16 »
Jeg har lavet en del samlinger efterhånden og har prøvet alt fra stålbørster, sandblæsning osv.

Min erfaring er at hvis man er rigtig omhyggelig holder det 2 år.

Fremgangsmetoden har været:

- stålbørste på vinkelsliber og skraberedskab til at fjerne den gamle sealer
- sandblæsning ( kan IKKE fjerne sealer, så den skal alt sammen væk inden!)
- grundmaling (gerne 2-komponent)
- maling (MEGET vigitgt det er 2-komponent autolak eller epoxylak !)
- sealer Det er mega svært at seale, men kan man lave en sealing der danne en vulst ud ad (se evt. på en T4), er risikoen for den revner mindre (revner i sealigen = rust i løbet af 0,5)
- Maling i bilens farve

Jeg overvejer at svejse min samlinger, for jeg er træt af at skulle lave det med 2 års mellemrum...  :roll:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Rust Arbejde
« Svar #6 Dato: 21. Marts 2006 kl: 12:04:10 »
Det er ikke fordi jeg er tungnem, men mange af de indlæg der er over min forrige post er skrevet mens jeg sad med en finger på tastaturet og den anden hånd på ostemaden...

... men metalisering er sku da nok en meget god idé  :roll:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Rust Arbejde
« Svar #7 Dato: 21. Marts 2006 kl: 12:37:33 »
2-komponent/epoxy grundere og autolak, hvor køber man sådan noget ?

Sandblæsning er det noget man kan kaste sig ud i uden at lave sig selv om til sahara ? Jeg har sprøjtemalet før og kunne forstille mig at sandblæsning er lidt det samme, sikkert med en lidt anden kop på sprøjtepistolen eller noget i den stil. Sandblæser "i" selv, eller er det noget man får lavet ude i byen ?
Mvh. Casper

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Rust Arbejde
« Svar #8 Dato: 21. Marts 2006 kl: 13:10:29 »
Jeg bruger denne her:

http://www.biltema.dk/products/productimage.asp?iItemId=80612

Mundstykket holdes helt op til stedet du vil sandblæse og samler selv sandet op igen, smart ik  :wink: Det har intet med sprøjtelakering at gøre, man tager felter på 2 cm i diameter ad gangen.

Men skal du alligevel ha det metalliseret, kan de lige så godt også gøre det.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Rust Arbejde
« Svar #9 Dato: 21. Marts 2006 kl: 17:52:20 »
Mine tanker om emnet er på den her måde:

Rusten opstår når, der kan trænge luft og kondens gennem fugen (gammel stiv fuge med revner). Samtidig kommer rust indefra. Dvs., at jeg prøver at lukke fugen med en god fugemasse og samtidig sprøjter jeg rustbeskyttelse ind i samlingen indefra - altså fra kabinen.

Reparetionerne laver jeg sådan: (meget som Rasmus)

1) Hobbykniv til at fjerne gammel fuge. Helt i bund.
2) Vand/sandblæser på højtryksrenser.
3) Tørre - tørre - tørre (Ind i værkstedet til min nye kalorifere  :D )
4) Ny fuge (f.eks. Sikaflex 221)
5) Tørre 24 timer
6) Ny grunder - god kvalitet (Krogslund Autodele har en rigtig god acryl-grunder til rimelige penge)
7) God autolak.
8) Afmontering af inderbeklædning
9) Sprøjte en god penetrerende rustbeskyttelse ind i samlingerne indefra.

Det er et lortearbejde, men jeg synes, at det holder godt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Rust Arbejde
« Svar #10 Dato: 21. Marts 2006 kl: 20:55:59 »
Citat fra: "Jarl"

9) Sprøjte en god penetrerende rustbeskyttelse ind i samlingerne indefra.

Det er et lortearbejde, men jeg synes, at det holder godt.


Jeps det har jeg også gjort ! (brugte pava's tynde penetrerende olie)

Det jeg synes der afgører holbarheden af hele operationen er, hvor go man er til at seale..

Jeg malede min for 2 år siden og der hvor sealingen stadig er intakt, er der igen problemer, men steder hvor der er revner i sealingen er der begyndene rust  :evil:

Citat fra: "Jarl"

1) Hobbykniv til at fjerne gammel fuge. Helt i bund.
2) Vand/sandblæser på højtryksrenser.
3) Tørre - tørre - tørre (Ind i værkstedet til min nye kalorifere  )
4) Ny fuge (f.eks. Sikaflex 221)
5) Tørre 24 timer
6) Ny grunder - god kvalitet (Krogslund Autodele har en rigtig god acryl-grunder til rimelige penge)
7) God autolak.
 Afmontering af inderbeklædning
9) Sprøjte en god penetrerende rustbeskyttelse ind i samlingerne indefra.


- hov du glemte noget  :lol:

3½) Male inden du fuger !

Jeg tror det er vigtigt at overfladen bliver grundet og malet inden man fuger.
Ellers vil det starte med at ruste, så snart fugen flækker (men ok, det gør det jo tit alligevel  :roll: )
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Rust Arbejde
« Svar #11 Dato: 25. Marts 2006 kl: 17:30:03 »
Hej,

Hvad er nemmeste/bedste måde at fjerne rusten på?

Vinkelslibe med stålbørste/slibeskive, eller springe og købe kompressor osv til sandblæsnig?

Kompressor, Harald Nyborg har nogle små nogne til 500 kr - er det nok luft til mindre arberjder (sansblæsning, senere maling hh. tectyl show)?

SELEKTA KOMPRESSOR 2,0HK


Motor: 230 volt.
2 HK.
Tank: 24 ltr.
Max. tryk 8 bar.
Slagvolume: 225 ltr/min.
Effektiv luft: 180 ltr/min.
Forsynet med automatik, reduktionsventil og 2 udtag.
Vægt: 24 kg.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5321&n=10

/JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Rene\'

  • Gæst
Rust Arbejde
« Svar #12 Dato: 25. Marts 2006 kl: 17:37:41 »
nix jeg vil mene du ska op på en der minimum ka gi 250 l pr.min ellers får du ikk ret meget ud af en sandblæser og  du vil skal vente temmelig tit hvis du ska male ret meget

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Rust Arbejde
« Svar #13 Dato: 25. Marts 2006 kl: 20:26:55 »
OK, så hedder det en dyrere kompressor.

Hvad med vinkelsliber, skal jeg købe en 115 eller 230 mm sliber?

/JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Djursland

  • Gæst
Rust Arbejde
« Svar #14 Dato: 25. Marts 2006 kl: 20:50:57 »
hej jens..

en 115 er den der passer bedst når man laver bil..

men ha lidt forskellige skiver

skære skive     helst tynd dvs 2 mm max ( man bruger dem til rustfri )

slibe skive

skrub skive

Mvh Flemming   :lol: