Forfatter Emne: intercooler  (Læst 1935 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
intercooler
« Dato: 29. Marts 2008 kl: 18:26:29 »
Husk endeligt billeder af din montering...
Hvor stammer IC'en fra??

Nu er der jo ikke vildt meget tryk i T3 systemet (med mindre du vold skruer turboen), men normal bruger man jo "trykslange" hvor man lige får det og til hvilken pris ved jeg ikke lige...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
intercooler
« Svar #1 Dato: 29. Marts 2008 kl: 20:07:11 »
det er bedst at bruge noget 1 1/2 - 2" rør eller hva man nu kan få fat i, du vil forstå det hvis du har prøvet at holde om en turboslange når den puster sig op  :shock:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
intercooler
« Svar #2 Dato: 29. Marts 2008 kl: 20:32:02 »
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
intercooler
« Svar #3 Dato: 29. Marts 2008 kl: 20:53:24 »
Ja, siliconeslanger er state of the art, når det angår LLK. Men når du kigger på priserne for sådan nogle bøjninger, så vil du også se, at du hurtigt kan koste mere end resten af bilen.

Derfor er der grund til at tænke alternativt, og det er der allerede gjort. Hvad kendetegner alm. kølerslange? Jo, at det er en slange, der er beregnet til at huse et overtryk på ca. 1 bar (kan vi bruge det? Ja, vi kan), at det er beregnet til temperaturer på 90-110 grader (kan vi bruge det? Ja, vi kan) og at det er beregnet til at sidde i et oliesnasket motorrum (kan vi bruge det? Ja, vi kan).

Sådan tænkte hunden selv for 6-7 år siden, da han satte LLK på sin sika, og derfor svejsede han nogle fine rør af nogle lige stykker og nogle bøjninger (50 mm), som han købte for en slik hos Sanistål, og overgangene blev lavet af helt almindelig kølerslange. Det fungede perfekt i 4 år, indtil han solgle bilen, og da han tog kittet af for at sætte det på sin Carat (hvilket han af dovenskab aldrig fik gjort), der var slangerne stadig friske som nye. Som den sidste overgang mellem 50 mm rørene og til manifolden, hvis studs er 45 mm, kan man med fordel bruge det oprindelige slangestykke - det har nemlig præcis den reduktion.

Forøvrigt kører vores Astra også med LLK lavet med samme slangesystem, og det holder fint.

Held og lykke med projektet - og husk nu, at med mindre du finder en rigtig godt vindomsust sted, så vokser træerne ikke ind i himlen selvom man får en LLK på. Én ting er nemlig at sætte en madkassestor køler på, men hvis ikke den er udsat for strid kold blæst, så nytter det jo nada. Har du overvejet nogle gode steder?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
intercooler
« Svar #4 Dato: 29. Marts 2008 kl: 21:06:33 »
Vi har gået og luret lidt på hullet bag batteriet. På en kassevogn er der jo fremadrettede gæller og under kørsel må der da stå en strid blæst oppe fra gællerne---forbi batteriet----ud under motoren.

Spærrer batteriet for meget?

er der så meget vind nedefra at selv de fremadrettede gæller ikke kan blæse luften denne vej?

Hvordan finder vi ud af det? Videokamera? Vindmåler? en kop varm kaffe?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Kkrogsgaard

  • Gæst
intercooler
« Svar #5 Dato: 29. Marts 2008 kl: 23:02:31 »
Jeg er også med på en lytter her, jeg har tænkt på at svejse gællerne fra en kastenwagen i, ovenover turbokøleren og så påmontere en 12v blæser på llk´en, men der er godtnok trang plads i Dstolpen i forvejen.

Alt hvad der indebærer montering med åbning nedaf mod hjul, undervogn osv er vist noget skidt, da min har en tendens til at bliver mudret lidt til overalt.

En anden løsning kunne være i skillevæggen foran Dstolpen under bagerste siderude og så trække rør ned gennem motorrumsloftet, ikke dækpladen.

Under alle omstændigheder vil en god blæser gøre gavn.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
intercooler
« Svar #6 Dato: 30. Marts 2008 kl: 10:09:47 »
Ak ja.. .alle de genvordigheder hårtørrer folket må bøvle med  :twisted:

Det er min opfattelse at på en bus/kasse er det bedste sted til venstre i stolpen med en termostatstyret blæser.. kig lidt på Jaegers monteringer... de har kørt MANGE km i Afrika.. tror det er noget der virker..

http://www.syncro-bernd-jaeger.de/ENGLISH/Ladeluftkuhler-TD/ladeluftkuhler-td.html
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
intercooler
« Svar #7 Dato: 30. Marts 2008 kl: 11:34:54 »
Jeg hælder også til en montering alá Jaegers, skal bare have fundet en LLK der passer derned ;)

Bliver dog alligevel spændende at følge din model, hanspeter :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan