Forfatter Emne: Gearkasselæk  (Læst 10375 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasselæk
« Dato: 30. Marts 2008 kl: 13:53:40 »
Så til min store skræk at der var vådt under Højben forleden...

Idag fik jeg så tid til at trille ud af garagen og kigge nærmere på problemet...

Værre blev min skræk da jeg så at det var gearkassen der lækkede olie, det kommer (umiddelbart) fra højre trækaksel (se billede)

Er det, det som flere herinde har oplevet, noget med et eller andet i flanchen der skulle skiftes??

Noget der kan laves imens gearkassen sidder på bilen, eller skal jeg til bøvlet med at hive den af??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasselæk
« Svar #1 Dato: 30. Marts 2008 kl: 14:12:28 »
Tjaeh, det ligner jo lidt det her scenarie, omend min gearkasse vist er lidt mere beskidt :D

http://t3nettet.dk/viewtopic.php?t=2663

Hvordan med det special værktøj der nævnes...
Er det nødvendigt eller kan man klare sig uden??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Gearkasselæk
« Svar #2 Dato: 30. Marts 2008 kl: 14:50:16 »
Ja, det er en klassiker.

Der er to fejlkilder i spil her:

1) Selve trækakselflangen omgives at en shimmerring (fås hos Hovwdiaudi). Det er barneleg at skifte den.

2) Lejeskålen, som holder diff'et er skruet ind i gearkassen. for at tætne dette gevind ligger der en monsterstor O-ring mellem gearkasse og lejeskål. S elve Oringen går aldrig til, men når det berygtede alugods i gearkassen forsvinder, så er der ikke noget at holde tæt op imod. Kuren er at markere lejeskålens position og så skrue den nogle omgange ud. Så aftørrer du det udvendige gevind med acetone og så giver du gevindet siliconebaseret flydende pakning. Så skruer du lejeskålen på plads igen, og vupti, så er gevindet tæt.

Du skal lave (eller ruinere dig ved at købe) er stykke værktøj til at dreje lejeskålen. Det er ikke svært, men kig på en gammel gearkasse, så giver det sig selv. Måske har Poot illustreret noget, da han byttede diff.?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Gearkasselæk
« Svar #3 Dato: 30. Marts 2008 kl: 14:51:41 »
Nå, men det havde jeg jo skrevet før... sådan er det at blive gammel... :?

Wer lesen kann ist klar im Vorteil...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasselæk
« Svar #4 Dato: 30. Marts 2008 kl: 14:57:33 »
Jeg er lidt usikker på hvad der skal skiftes hvor :D

Har du nogle varenumre fra Hovwdiaudi??

Jeg har konsulteret Onkel lidt, og kan umiddelbart kun lige "falde" over 091301189 som Hovwdi har...

Men der snakkes også om en prop i midten af flanchen som skal skiftes, den kan Onkel bare ikke lige umiddelbart vise mig ej heller give et varenummer på...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Gearkasselæk
« Svar #5 Dato: 30. Marts 2008 kl: 15:14:03 »
Snak lidt med din onkel igen.

Lejeskålen hedder 091 301 183 og O-ringen uden om den hedder 002 301 185 A. Indeni lejeskålen sidder shimmerringen, som hedder 091 301 189. Den er for øvrigt også her:  http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=218723

Så er der ganske rigtigt en prop inden i trækakselflangen - onkels navn for den er 002 517 289 A og den sælges her:
http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=216167

Se, det kostede dig lige en fadøl :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasselæk
« Svar #6 Dato: 30. Marts 2008 kl: 15:29:11 »
Okay, så blev jeg lige totalt forvirret :D

Lejeskålen...Det var den der skulle special værktøj til, right?! Den skulle ikke skiftes, oder??

Den der O-ring, er det den du nævner som skulle sidde omkring flanchen i den lette løsning (hvorfor skulle jeg være så heldig, indtil nu har jeg ikke kunne løse mine problemer med de lette løsninger :D)??
Og den O-ring skulle hovwdi også have?! Enten er jeg stæreblind, gør et eller andet forkert ellers er jeg træt :D Kan sq ikke finde den hos Hovwdi...Søger jeg på nummeret kommer der nul og niks op hos dem...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Gearkasselæk
« Svar #7 Dato: 30. Marts 2008 kl: 15:45:33 »
Citat fra: "BlackChart"
Okay, så blev jeg lige totalt forvirret :D

Lejeskålen...Det var den der skulle special værktøj til, right?! Den skulle ikke skiftes, oder??

Lejeskålen er en stor motherf..., som har en indvendig fortanding, som du skal gribe i for at løsne den. Med andre ord skal du fremstille et stykke værktøj, a la et stykke fladjern, og det kan du så dreje f.eks. vha en svensknøgle. har du ikke en gammel gearkasse, du kan kigge på - så giver det sig selv.
Nej lejeskålen skal ikke skiftes - bare skrues lidt ud, så du kan få noget flydende pakning ind i gevindet.


Den der O-ring, er det den du nævner som skulle sidde omkring flanchen i den lette løsning (hvorfor skulle jeg være så heldig, indtil nu har jeg ikke kunne løse mine problemer med de lette løsninger :D)??
Og den O-ring skulle hovwdi også have?!

Nej, Hovwdiaudi har ikke O-ringen. Til gengæld har Sanistål O-ringe af nitril-gummi i alle størrelser, hvis man skulle få brug for sådan en. MEN du skal ikke bruge en O-ring. Den flydende pakning afløser O-ringen. Og det er såmænd også lige meget, om du har en O-ring eller ej, fordi der - hvis din gearkasse ligner alle andre 25 år gamle T3-gearkasser - ikke er noget alugods, den kan tætne op imod.

Enten er jeg stæreblind

Det kommer også med alderen...men i dette tilfælde har du ret - de har den ikke.

, gør et eller andet forkert ellers er jeg træt :D Kan sq ikke finde den hos Hovwdi...Søger jeg på nummeret kommer der nul og niks op hos dem...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasselæk
« Svar #8 Dato: 30. Marts 2008 kl: 15:49:45 »
Hvad så med denne her??

Citat fra: "Jarl"
1) Selve trækakselflangen omgives at en shimmerring (fås hos Hovwdiaudi). Det er barneleg at skifte den.


Tror jeg er ved at have gjort mig en lille indkøbsliste hos Hovwdi, kan ligeså godt få det hele hjem i en omgang istedet for at bestille det af flere gange undervejs :Man kan vel kalde det dyrt lærte erfaringer :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasselæk
« Svar #9 Dato: 30. Marts 2008 kl: 16:01:10 »
Arh, nu tror jeg sq 10-øren faldt :D
Den shimmering du omtaler i pkt. 1, det er den der hedder 091 301 189, right?!
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Gearkasselæk
« Svar #10 Dato: 30. Marts 2008 kl: 17:07:47 »
Det er en rimelig almindelig sygdom på vores gearkasser...

Det kunne være fedt Morten.. Når du har tætnet kassen..

At følge op med en letforståelig liste her i tråden..med alle informationerne trukket ud og skrevet op... som en slags konklusion...

Dele der skal bruges.. varenumre hos howdi og vwnumre. (evt. vejl. pris) Evt. din fremgangsmåde..

Og gerne nogle billeder..

Så kan tråden komme i ABC eller Wiki eller hvad man nu foretrækker og så kan man henvise til den...

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Gearkasselæk
« Svar #11 Dato: 30. Marts 2008 kl: 17:15:06 »
Citat fra: "BlackChart"
Arh, nu tror jeg sq 10-øren faldt :D
Den shimmering du omtaler i pkt. 1, det er den der hedder 091 301 189, right?!


Right!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasselæk
« Svar #12 Dato: 30. Marts 2008 kl: 17:16:19 »
Nårh ja, man skal jo lige vågne helt først :D

Nå, men indkøbsliste til reperation af gearkassen, skift af olie pumpe samt skift af tandrem er ved at være lavet :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasselæk
« Svar #13 Dato: 30. Marts 2008 kl: 17:24:14 »
Hvor meget olie skal tappes af gearkassen for denne operation?? Alle 4 liter??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Gearkasselæk
« Svar #14 Dato: 30. Marts 2008 kl: 19:56:21 »
Ja, du laver jo ikke sådan en operation uden at skifte den gamle snaskede olie, der har ligget derinde i 25 år og efterhånden hovedsageligt består af kondensvand og metalspåner, vel?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!