Jeg har lige fået et spg. ang mellemaksellejer, og det får jeg rimelig tit, så her er et generelt svar desangående.
En VW 827'er blok (bl.a. vores diesel) er en gammel konstruktion og endda baseret på en benzinmotor. Engang i 1973-74 stod den robuste Golf/Passat 1500 benzinmotor stamfader til vores. Ja i bund og grund er historien endnu længere, for VW stjal blokken fra Audi, som de netop havde overtaget.
Vores motor har tre langsgående aksler. Krumtappen, knastakslen og så altså mellemakslen. I moderne biler er mellemakslen forsvundet og dens funktion er afløst af andre drevtyper. I visse motorer har man stadig en aksel, der minder om vores mellemaksel, men så er der tale om den modsatroterende balanceaksel (Saab 9000 f.eks.), der har til hensigt at dæmpe vibrationer.
Vores mellemaksel løser to opgaver. Den driver vacuumpumpen, så vi kan få bremsekraftforstærker på, og den driver oliepumpen. Lad os kigge lidt på sagerne:
Mellemakselhjulet sidder på enden og drives med af bagsiden af tandremmen. Husk det - det får vi brug for at snakke mere om.
Inde bagved sidder mellemakslen:
Lad os lige se nærmere på den:
I den ene ende sidder hjulet og lejesølet - der sidder forøvrigt også lukkeflangen, der styrer mellemakslen aksialt (og der må den gerne have et par mm spil) og tætner for olie vha. en O-ring og en shimmerring:
I den anden ende sidder det andet lejesøle samt tandkransen, der driver pumperne. Bemærk, at der også sidder en knast - det er jo selvf. til benzinpumpen! - Man skal ikke glemme sit ophav!
Hullet akslen sidder i er her:
Bemærk, at der er et smørehul - det vender vi tilbage til.
Den anden ende sidder i sit leje her:
Der er også et smørehul.
Som det ses er det ingen lejer i denne motroblok - dem skifter jeg nemlig altid, fordi de som regel er udsat for voldtægt.
Et mellemakselleje er er glideleje, som alle de andre væsentlige motorlejer, og sådan nogle er kendetegnet ved at være gjort af forskellige metallag. Ind mod akslen er der en blød hvidmetallegering, der kan smøre i nødstilfælde. Ind mod blokken er der en hårdere legering, der kan kan give lejet en god kraftoverføring. Det er ikke noget problem, at der er en blød legering ind mog akslen - der skal nemlig altid være oliefilm, så der ikke opstår metalisk kontakt.
Men hvis man overstrammer tandremmen, så går det galt. Lejet kan ikke få plads til smørefilmen, det bliver varmt og krakelerer. Kig her:
Så er det, at folk vræler over at de ikke kan holde olietryk på motoren, og så må der jo et andet i. Man kan ikke købe mellemaksellejer hos VW - de vil hellere sælge en ny blok. Men heldigvis kan andre - såsom Kolbenschmidt levere varen:
Til at sætte det ind skal man jo bruge en blød lang drivdorn. I min verden ser den sådan ud:
En tilpasset kloakmuffe på en 1" rør. Husk at dreje lejet, så oliehullet er åbent, og husk at sætte det bagerste (ved vacuumpumpen) i først...
Og så det mest trælse af det hele: Man kan ikke skifte lejerne med motoren på plads. Med hiv og sving kan man vippe motoren så meget bagover at man kan gøre det uden at tage den helt ud, men it's no fun.
Og skal vi så lige slutte med en fejlstøvsuger:
1) Stram tandremmen tilpas. Den skal kunne drejes 90 grader med to kraftige fingre. Lad endelig være med at stramme den så for meget. Er den alt for stram, kan man høre det - den brummer, når motoren snurrer.
2) Vær sikker på at reduktionsventilen i din oliepumpe virker. Gør den ikke det, så opstår der følgende scenarie: Oliepumpen opbygger tryk - mere end den kan komme af med - derfor laver den voldsom modstand. Mellemakslens hjul begynder at glide på bagsiden af tandremmen - husk - der er jo ingen tænder - kun friktion, olietrykket falder, tandremmen ædes - alt er lort. Når man alligevel er i bundkarsregionerne så tag oliepumpen af, skil den ad (men lad tandhjulene sidde) og kig på sugesnablen. Der sidder reduktionsventilen i form af et fjederbelastet stempel på størrelse med en laber larve fra Haribo. Tryk hårdt på det med en skruetrækker eller andet og forvis dig om, at det kan bevæge sig.