Forfatter Emne: Rasle lyd i motor  (Læst 18925 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mølle

  • Gæst
Rasle lyd i motor
« Svar #30 Dato: 30. April 2008 kl: 20:35:19 »
Ellers ved jeg hvem der har en grumme fin DJ blok liggende til en billig penge... (og det er ik mig) -men jeg kender motoren og kan sige god for den. (altså med de forbehold der må være på gamle motorer.

Herr_Jensen

  • Gæst
Rasle lyd i motor
« Svar #31 Dato: 30. April 2008 kl: 20:41:20 »
Hey HEY [size=24]HEEEY![/size]

Jeg satser sgu paa jeg ikke skal til at have ny motor!

Hmph!

Tak for alle jeres ideer om hvad jeg skal skifte til.

Og hold nu kaeft Diesel folk - Jeg tror sgu jeg k0ber Bo's gamle Diesel harker for 2 guld 0l og et par solbriller (overpris - jeg ved det) og konvertere den til Beno bare for ikke at blive en af jer!

[Jeg maa vel hellere for god ordens skyld skrive at ovenstaaende altsaa er med glimt i 0jet og for sjov]

Nu har vi faaet alle vores braendsels jokes ud af systemet ikke? Jeg ville saa n0dig at denne traad blev spammet.

Tak

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Rasle lyd i motor
« Svar #32 Dato: 30. April 2008 kl: 20:45:23 »
Erindrer et eller andet om ventildæksler - noget med at passe lidt på når man fjerner bøjlen der holder dem - så man ikke jokker sin skruetrækker igennem et rustent ventildæksel.

Hvem har på siden kan komme med gode råd om hvordan man bedst gør det?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Mølle

  • Gæst
Rasle lyd i motor
« Svar #33 Dato: 30. April 2008 kl: 20:54:58 »
Citat fra: "jensjakob"
Erindrer et eller andet om ventildæksler - noget med at passe lidt på når man fjerner bøjlen der holder dem - så man ikke jokker sin skruetrækker igennem et rustent ventildæksel.

Hvem har på siden kan komme med gode råd om hvordan man bedst gør det?


Det tror jeg nu ikke at Sune skal være så nervøs for på sin. Den har jo ikke kørt så meget i salt. Ellers kan man være heldig at få skaftet fra en hammer ned og gi bøjlen et gok.   eller to = gok gok.  :lol:

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Rasle lyd i motor
« Svar #34 Dato: 30. April 2008 kl: 21:11:48 »
Kia ? Kunne man så ikke lige så godt bruge et løbehjul ? Næh, endnu kører jeg da vw  :D  :D  :D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Rasle lyd i motor
« Svar #35 Dato: 30. April 2008 kl: 21:20:01 »
Herr Jensen kan du ikke beskrive opkomsten af symptomet lidt nærmere.

Er det kommet pludseligt?

Har den haft tilbøjelighed til tændingsbanken?

Er der stadig masser af olietryk, eller er den blevet lidt langsommere til at slukke olielampen?

Kan du lokalisere lyden entydigt til én side?

Hvis du tør, så prøv at belaste motoren lidt med håndbremsen trukket mens du i 2. gear firer lidt på koblingen. Forandrer lyden sig ved belastning?

Tag ledningen af fra tændspolen til strømfordeleren så den ikke kan starte. Tørn rundt på starteren. Lyder alle kompressioner ensartet eller er der en rytme træg, træg, træg, hurtig, træg, træg, træg, hurtig.... ?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Herr_Jensen

  • Gæst
Rasle lyd i motor
« Svar #36 Dato: 30. April 2008 kl: 21:41:23 »
Hey Jarl.

Jeg konstaterede den l0d lidt 'sjov' for nogle dage siden. Det var meget sagte og jeg taenkte at jeg bare var lidt for overf0lsom over for fremmede lyde (hvilket jeg er). Den har dog st0dt taget til over de sidste dage og er nu temmelig udtalt.

F0rst var jeg sikker paa det bare var et rust hul i min temmelig medtaget udst0dning. Dette er vist desvaerre ikke tilfaeldet.

Den starter med et enkelt n0gle drej i ca 1/2 sekund (som den plejer) og springer velvilligt i gang. Herefter er tomgang 100% stabil (som den plejer) - men jeg kan h0re denne klaprende mislyd. Da jeg k0rte i den lystrede den som den plejer og taber aldrig pusten eller hakker i det. Naar jeg accelerere er det glidende og konstant. Den k0rer 100% som den plejer: hurtigt, glat, glidende og smidigt - der er bare denne klapren (hurtigt, glat, glidende er selvf0lgelig svulstige ord at bruge om en T3 - men du forstaar hvad jeg mener : ) ).

Lyden kommer helt klart fra 0verste venstre hj0rne af motor rummet (hvis man kigger i k0rsels retningen og lige ned paa motoren). Lyden er lige mellem termostat huset og benzin indspr0jtnings dysserne. Der er slet ingen tvivl synes jeg. Jeg kan dog ikke bed0mme dybden...

Olielampen er helt normal at iagttage. Der er vitterlig ingen maerkbar eller visuel forskel paa nu og f0r 'lyden' kom.

Hvis det var plejlstaengerne saa ville det komme fra midten og den ville miste olie tryk og generelt skabe sig lidt ikke?

Igen er min taknemmelighed stor for dette forum - I skal alle vitterlig have stor tak for energien i laegger i mit problem : ).

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Rasle lyd i motor
« Svar #37 Dato: 30. April 2008 kl: 21:52:31 »
Hej Sune

Hvis det er plejstangslejerne påvirker det ikke dit olietryk - før der er hul i motorblokken.

Om lyden ville komme mere fra center af motorblok ved jeg ikke - lyder meget plausibelt.

Jeg har nogle gange oplevet efter at min bil har stået i et par dage, at jeg har haft meget klapren fra topstykket - det har været de hydrauliske løftere som er løbet tørre - og efter en køretur har der været tryk på dem igen.

EEn ting du skal tjekke imorgen når du piller ventildækslet af - (tændingen er naturligvis slået fra) - drej motoren indtil begge ventiler på den forreste venstre cylinder er lukkede - og tjek så ventilløfterne for spillerum.

Det kan være at du har en hydraulisk ventilløfter som er stået af og det bare er ekstrem ventilklapren.
Det kan være du "bare" har tabt en juster-skrue til et af vippetøjerne.

Held+lykke

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Rasle lyd i motor
« Svar #38 Dato: 30. April 2008 kl: 21:53:56 »
jeg tror så ikke det er et defekt plejlstangsleje for det lyder da mere metalisk og lyde plejer så også at blive tydeligere når man gasser op
altså sådan at i tomgang kan man næsten ikke høre det men under belastning lyder det som om at det hele er på vej ud gennem blokken
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Rasle lyd i motor
« Svar #39 Dato: 30. April 2008 kl: 22:20:06 »
Citat fra: "Herr_Jensen"
Hey Jarl.

Jeg konstaterede den l0d lidt 'sjov' for nogle dage siden. Det var meget sagte og jeg taenkte at jeg bare var lidt for overf0lsom over for fremmede lyde (hvilket jeg er). Den har dog st0dt taget til over de sidste dage og er nu temmelig udtalt.

Bad news. (Vi ved alle, hvad vi frygter.)
F0rst var jeg sikker paa det bare var et rust hul i min temmelig medtaget udst0dning. Dette er vist desvaerre ikke tilfaeldet.

Den starter med et enkelt n0gle drej i ca 1/2 sekund (som den plejer) og springer velvilligt i gang. Herefter er tomgang 100% stabil (som den plejer) - men jeg kan h0re denne klaprende mislyd. Da jeg k0rte i den lystrede den som den plejer og taber aldrig pusten eller hakker i det. Naar jeg accelerere er det glidende og konstant. Den k0rer 100% som den plejer: hurtigt, glat, glidende og smidigt - der er bare denne klapren (hurtigt, glat, glidende er selvf0lgelig svulstige ord at bruge om en T3 - men du forstaar hvad jeg mener : ) ).

Lyden kommer helt klart fra 0verste venstre hj0rne af motor rummet (hvis man kigger i k0rsels retningen og lige ned paa motoren). Lyden er lige mellem termostat huset og benzin indspr0jtnings dysserne. Der er slet ingen tvivl synes jeg. Jeg kan dog ikke bed0mme dybden...

Olielampen er helt normal at iagttage. Der er vitterlig ingen maerkbar eller visuel forskel paa nu og f0r 'lyden' kom.

Good news! - ved et defekt plejlleje burde trykket falde noget med mindre oliepumpen er meget potent.

Hvis det var plejlstaengerne saa ville det komme fra midten og den ville miste olie tryk og generelt skabe sig lidt ikke?

Tjo - men hvis den har mistet så meget lejegods at den kan kaste stemplet op og ramme toppen på undersiden i udstødningstakten, så ville det også være hørbart netop fra topstykkeområdet. Men som sagt - jo den burde miste olietryk. Den ville ikke nødvendigvis skabe sig. Kompressionen ville være marginalt mindre på den pågældende cyl. men ikke så meget, at den ville tabe pusten. Plejllejedefekt kendetegnes af en hård metallisk rytmisk tikkende lyd, der tiltager ved belastning og aftager ved påløb. Ofte er lyden også mere udtalt ved varm motor (tynd olie med mindre bæreevne) end ved kold motor (varm olie med stor bæreevne).

Af hensyn til dine muligheder for at rekonstruere eller udelukke scenarier:

Plejllejer holder evigt. Kun defekter i andre komponenter har plejllejeskader som afledt effekt. Og altid skyldes plejllejedefekter manglende eller umuliggjort smøring.

For tidlig tænding resulterende i præmatur Pmax - før OT - tvinger stemplet til at skulle passere op gennem et kollossalt forbrændingstryk. Energien til dette kommer fra plejllejet, der grundet det enorme tryk mellem lejet og krumtapsølen fortrænger smørefilmen og vi har et korttidsholdbart metal-mod-metal-scenarie.

Et lignende scenarie kommer fra tændingsbanken. Tændingsbanken opstår når brændstofblandingen selvantænder før gnisten i tændrøret. Det kan ske ved anvendelse af for lav oktan benz. med manglende bankefasthed. Især optræder det ved svært sejtræk ved lavere omdr. Tændingsbanken kan også skyldes for mager blanding. Kort indskud: Har du nogen sinde leget med et acetylen-brænder? Hvis den justeres til for fed blanding (for meget acetylen og eller for lidt ilt) så brænder den gult og pludrende og soder hele værkstedet til på 10 sekunder. Omvendt hvis den justeres rigeligt magert (for lidt ilt) så knalder den, bliver meget blå og rasende varm. Omsat til en benz.-motor, så opvarmer en for mager blanding stempeltop, tændrør osv. så maget, at der sker ukontrollerbar selvantændelse, og igen er belastningen på plejllejet som ovenfor beskrevet.

Endelig er regulær oliemangel på smørestedet (evt. grundet død eller halvdød oliepumpe eller manglende olie) selvf. en lejedræber.

Med mindre der er pillet ukvalificeret i din motorjustering, så er der ingen grund til at tro, at du er i risikozonen.

Når jeg referer til den lille djævel på skulderen, som hvisker noget om plejllejer, så er det udelukkende for at forebygge eventuelle følgeskader af det skrækscenarie. Derfor: Lad os få udelukket den tåbelige mistanke ved at lave oliefilter-syltetøjs-testen i morgen. Et skide oliefilter til en snollet halvtresser er billigt for at vide at lejerne i en meget ny og fin motor er intakte. Når det så viser sig, at der ikke er nogle spåner i, så kan man i ro og mag gå videre med den mere udramatiske fejlsøgning.

   


Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Rasle lyd i motor
« Svar #40 Dato: 30. April 2008 kl: 22:30:16 »
tror du har et tændrørs gevind der er gået... altså i toppen så lyder den ikk særlig godt når kompressionen fiser forbi, prøv li og se om de 2 inderste er spændt, eler ska den li ha en gevindbøsning så kan den mange år igen :D
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Herr_Jensen

  • Gæst
Rasle lyd i motor
« Svar #41 Dato: 30. April 2008 kl: 22:32:50 »
Altsaa Jarl: Den er jo fantastisk den 'Syltet0js Test' hvis den med temmelig stor sansynlighed kan mane plejlstangs gespenstet i jorden. DET burde komme i ABC'en for det er sgudda noget som vi newbies kan bruge til noget!

Jeg er vild med man kan udelukke/understrege evt. chance for total motorskade med saa simpel en test saa jeg kan slet ikke vente med at pr0ve. Har dog pimpet en del Fernet Branca (med isterninger) nu saa det er sikkert bedst for mig selv hvis jeg venter til imorgen : )

Takker

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Rasle lyd i motor
« Svar #42 Dato: 30. April 2008 kl: 22:43:02 »
Sidder der magnet på bundproppen af sådan en bil. ?

kurt
Kurt - 25115788

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Rasle lyd i motor
« Svar #43 Dato: 30. April 2008 kl: 22:47:47 »
Det er tisseligemeget, for lejemetal er ikke-magnetisk blødmetal - ihvert fald ind til man har slidt helt ind i selve bæreskallen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Rasle lyd i motor
« Svar #44 Dato: 30. April 2008 kl: 23:46:29 »
Har du kigget ind til vippetøjet ?
Hvis en af ventil løfterne har tabt pusten lyder det meget i retning af et bankende leje. Den grimme lyd plejer dog at aftage noget ved høje omdrejninger, hvilket ikke er anbefalelsesværdigt FØR du har fastslået, at der forhåbentligt ikke er væmmelige spåner i dit oliefilter. Hvis ikke stødstangen / stængerne sidder korrekt, vil det også give anledning til støj, og skal rettes omgående, inden det for alvor laver ravage. Det virker bare underligt, at den går så rent, hvis det er her fejlen ligger.