Forfatter Emne: Ujævn motorgang  (Læst 5059 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Ujævn motorgang
« Dato: 07. Maj 2008 kl: 10:59:11 »
Hejsa,

Har et lille problem med min KY'er,
der er ved at drive mig til vanvid, måske nogen har et bud:

Data

- Ventiler stillet til 0.25 / 0.45
- Pumpetiming 0.90 ifht knasten (ift OT på svinghjulet er den lidt anderledes)
- Bruger ikke nævneværdig olie eller vand
- Har nye dyser
- Kører 12.4 / l
- Springer igang med det samme, både  i kulde og varme
- Nyt luftfilter
- Kompression målt for ca 20.000 km siden, ok.
- Plejer at ligge på 100kmt på motorvej (GPS)

Problem

Ved lave omdrejninger, når jeg sætter i gang hopper/ryster bilen lidt. Både når jeg kører frem eller bakker. Jeg har også før kunne starte i 2. gear men det kan jeg ikke rigtigt længere. Hvis jeg gasser lidt op og forsigtigt kobler til går det bedre. Jeg er ret sikker på det IKKE er koblingen. Når motoren er helt varm går det bedre.

Ved høre omdrejninger er det som om jeg kan fornemme en svag rysten. Som om et hjul er ude af balance (men der er helt nye dæk på alurullerne og de er lige blevet afbalanceret)

Spørgsmål

1) Ventiler
Jeg tænker om mine ventiler er brændt lidt? Udstødningsventilen på Cyl 4 kører med shim på 3.15 og de andre på ca 3.6 - 3.8 Noget kunne tyde på den bliver slidt mere end de andre?

2) Trækaksler
Kan slidte trækaksler have noget at gøre med det? Min venstre trækaksel har lidt slør op og ned. Den højre intet slør.

3) Pumpetiming
Jeg har justeret efter knasten til 0.90, men OT iflg knasten (med skinne) og OT på svinghjulet er ca. 0.15 forskelligt (omregnet til pumpetiming). Aner ikke hvorfor. Min tandrem ser ikke slidt ud - den er 2.5år gammel, har fin spænding og har kørt ca 45.000

4) Dieselfilter
Tænker på om et stoppet filter kan få motoren til at hoppe lidt ved lave omdr?

Nå, håber på et bud, da jeg skal til Als i weekenden med 4 passagerer og bilen fyldt med surfudstyr. Gider ikke rigtig rende ind i problemer...


Mvh Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Ujævn motorgang
« Svar #1 Dato: 07. Maj 2008 kl: 11:11:25 »
Måske er indstillingen af systemet perfekt, så:

tjek Dieselfilter - er den monteret den rigtige vej - er der skidt i den eller vand? Den mangler måske Diesel i tomgang?

Trækker Dieselledningen luft - er der små bobler i den? Også her er der for lidt Diesel ...

Luftindsugningen er ren?

---

alternativ tror jeg på en desolat detalje hhv. forkert justering af esp, men det er grå teori  

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Crapz

  • Gæst
Ujævn motorgang
« Svar #2 Dato: 07. Maj 2008 kl: 11:46:09 »
jeg har lige haft lidt af det samme i tomgang :d

det var et hul i et dyserør  :(

er der nogen våde pletter på din motor ? og rundt om dine dyser?

se på din motor imens den køre :P

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Ujævn motorgang
« Svar #3 Dato: 07. Maj 2008 kl: 12:12:54 »
Hejsa,

Jeg tror ikke det er rørene - der er intet diesel spild, men man ved aldrig. Det kan måske også være en dyse der hænger lidt selvom de er nye? Mindes ikke at have problemet med de gamle dyser. Tror jeg skifter dieselfilteret bare for en sikkerheds skyld...

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Mølle

  • Gæst
Ujævn motorgang
« Svar #4 Dato: 07. Maj 2008 kl: 12:18:41 »
Selv om det ikke er det mest indlysene, så kan det måske være motorophængene, som er ved at give fortabt. bare et gæt????

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Ujævn motorgang
« Svar #5 Dato: 07. Maj 2008 kl: 12:22:42 »
Det er sgu ikke noget dårligt bud - vil helt sikkert kigge efter inden jeg kører.

Mvh Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Ujævn motorgang
« Svar #6 Dato: 07. Maj 2008 kl: 12:34:12 »
Citat fra: "Jesper"
Hejsa,

Jeg tror ikke det er rørene - der er intet diesel spild, men man ved aldrig. Det kan måske også være en dyse der hænger lidt selvom de er nye? Mindes ikke at have problemet med de gamle dyser. Tror jeg skifter dieselfilteret bare for en sikkerheds skyld...

Jesper


Så ville du ikke være i tvivl! En masse hvid røg ved koldstart!

Hvor langt har du kørt siden de nye dyser!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Ujævn motorgang
« Svar #7 Dato: 07. Maj 2008 kl: 13:04:53 »
Den ryger lidt hvis den er kold og der lugter lidt, men det går hurtigt over. Jeg har kørt ca 3000 km med dem vil jeg tro...
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Ujævn motorgang
« Svar #8 Dato: 07. Maj 2008 kl: 13:25:21 »
Hmm jeg tror sku jeg vil gætte på trækaksler... Det er rimeligt hurtigt og nemt at husmandsrenovere dem .. og så er man da ovre det de næste mange tusinde km.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Ujævn motorgang
« Svar #9 Dato: 07. Maj 2008 kl: 14:40:28 »
Citat fra: "Jesper"
Den ryger lidt hvis den er kold og der lugter lidt, men det går hurtigt over. Jeg har kørt ca 3000 km med dem vil jeg tro...


Py ha! det er der ikke tegn på at der er en som hænger!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ujævn motorgang
« Svar #10 Dato: 07. Maj 2008 kl: 15:44:06 »
Sikkerhed i datainput = sikkerhed i diagnoseoutput.

Vi skal have klarhed over om det er et motorfænomen eller noget transmission. Er det motoren, der går urent? Er det transmissionen, der er problematisk? Er det begge dele? Optræder det ved kold og/eller varm motor?

Og vedr. pumpetiming:

Det er helt sort tale for mig, at man justerer pumpe i forhold til knasten. Skal vi ikke være enige om, at det er krumtappen, der styrer stemplerne, og AL OT regnes i forhold til stemplerne. Knasten er i den sammenhæng bare en biting.

Usikkerhedsmarginen ved at stille i forhold til knastens OT er enorm. Vær opmæsksom på at krumtappen i en firetakter roterer dobbelt så hurtigt som knast og pumpe. Dermed kan timingen stilles langt mere præcist ved at rette sig efter krumtappen. Vær ligeledes opmærksom på, at knasthjulet jo kan justeres trinløst i forhold til akslen, så hvis knasthjulet sidder 10 grader forkert (hvilket ikkke er usædvanligt) så svareer det til 20 grader på krumtappen - altså kan man hurtigt få timet sin pumpe helt hen i skoven.

Vedr. ventilerne, så er det helt normalt, at der er store spring mellem justerskiverne. Det er imidlertid ikke et argument for at din udstødningsventil ikke kan være brændt. Det er tilgengæld en fin kompressionstest - hvis ventilen var brændt, så kunne den jo ikke holde på kompressionstrykket. Må vi høre dine kompressionstestværdier - så kan vi få et indtryk af, om der kan ligge fejl der.

På mavefornemmelse, så er mit første bud timing og/eller utæthed/forstoppelse i dieselsystemet.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Ujævn motorgang
« Svar #11 Dato: 07. Maj 2008 kl: 16:38:23 »
Citat fra: "Jarl"
Sikkerhed i datainput = sikkerhed i diagnoseoutput.

Vi skal have klarhed over om det er et motorfænomen eller noget transmission. Er det motoren, der går urent? Er det transmissionen, der er problematisk? Er det begge dele? Optræder det ved kold og/eller varm motor?



Jeg er ret sikker på det er begge dele, men jeg tror der er overvægt på uren motorgang. Dog er det ikke hørbart (med mine ører) men kun mærkbart.

Citat fra: "Jarl"


Og vedr. pumpetiming:

Det er helt sort tale for mig, at man justerer pumpe i forhold til knasten. Skal vi ikke være enige om, at det er krumtappen, der styrer stemplerne, og AL OT regnes i forhold til stemplerne. Knasten er i den sammenhæng bare en biting.

Usikkerhedsmarginen ved at stille i forhold til knastens OT er enorm. Vær opmæsksom på at krumtappen i en firetakter roterer dobbelt så hurtigt som knast og pumpe. Dermed kan timingen stilles langt mere præcist ved at rette sig efter krumtappen. Vær ligeledes opmærksom på, at knasthjulet jo kan justeres trinløst i forhold til akslen, så hvis knasthjulet sidder 10 grader forkert (hvilket ikkke er usædvanligt) så svareer det til 20 grader på krumtappen - altså kan man hurtigt få timet sin pumpe helt hen i skoven.



OK, så må jeg have fyret ud igen og time efter krumtappen. Pumpen står i så fald forkert og sprøjter ind for tidligt.

Citat fra: "Jarl"


Vedr. ventilerne, så er det helt normalt, at der er store spring mellem justerskiverne. Det er imidlertid ikke et argument for at din udstødningsventil ikke kan være brændt. Det er tilgengæld en fin kompressionstest - hvis ventilen var brændt, så kunne den jo ikke holde på kompressionstrykket. Må vi høre dine kompressionstestværdier - så kan vi få et indtryk af, om der kan ligge fejl der.



Jeg får lavet en ny test - den gamle test har mange km bag sig.

Citat fra: "Jarl"

På mavefornemmelse, så er mit første bud timing og/eller utæthed/forstoppelse i dieselsystemet.


Som sagt, prøver at time pumpen igen i aften samt skifte brændstoffilter. Virker det ikke får jeg en kompressionstest lavet hos Bosh - de var flinke til at lave det sidst for ganske få penge.

Tak for vejledning til alle - nu har jeg lidt at gå efter.

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Ujævn motorgang
« Svar #12 Dato: 07. Maj 2008 kl: 17:03:30 »
Citat fra: "Jesper"
Citat fra: "Jarl"
Sikkerhed i datainput = sikkerhed i diagnoseoutput.

Vi skal have klarhed over om det er et motorfænomen eller noget transmission. Er det motoren, der går urent? Er det transmissionen, der er problematisk? Er det begge dele? Optræder det ved kold og/eller varm motor?



Jeg er ret sikker på det er begge dele, men jeg tror der er overvægt på uren motorgang. Dog er det ikke hørbart (med mine ører) men kun mærkbart.

Citat fra: "Jarl"


Og vedr. pumpetiming:

Det er helt sort tale for mig, at man justerer pumpe i forhold til knasten. Skal vi ikke være enige om, at det er krumtappen, der styrer stemplerne, og AL OT regnes i forhold til stemplerne. Knasten er i den sammenhæng bare en biting.

Usikkerhedsmarginen ved at stille i forhold til knastens OT er enorm. Vær opmæsksom på at krumtappen i en firetakter roterer dobbelt så hurtigt som knast og pumpe. Dermed kan timingen stilles langt mere præcist ved at rette sig efter krumtappen. Vær ligeledes opmærksom på, at knasthjulet jo kan justeres trinløst i forhold til akslen, så hvis knasthjulet sidder 10 grader forkert (hvilket ikkke er usædvanligt) så svareer det til 20 grader på krumtappen - altså kan man hurtigt få timet sin pumpe helt hen i skoven.



OK, så må jeg have fyret ud igen og time efter krumtappen. Pumpen står i så fald forkert og sprøjter ind for tidligt.

Citat fra: "Jarl"


Vedr. ventilerne, så er det helt normalt, at der er store spring mellem justerskiverne. Det er imidlertid ikke et argument for at din udstødningsventil ikke kan være brændt. Det er tilgengæld en fin kompressionstest - hvis ventilen var brændt, så kunne den jo ikke holde på kompressionstrykket. Må vi høre dine kompressionstestværdier - så kan vi få et indtryk af, om der kan ligge fejl der.



Jeg får lavet en ny test - den gamle test har mange km bag sig.

Citat fra: "Jarl"

På mavefornemmelse, så er mit første bud timing og/eller utæthed/forstoppelse i dieselsystemet.


Som sagt, prøver at time pumpen igen i aften samt skifte brændstoffilter. Virker det ikke får jeg en kompressionstest lavet hos Bosh - de var flinke til at lave det sidst for ganske få penge.

Tak for vejledning til alle - nu har jeg lidt at gå efter.

Jesper


sig til hvis jeg skal komme forbi og lytte med  :D
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Ujævn motorgang
« Svar #13 Dato: 07. Maj 2008 kl: 17:03:55 »
stil også lige knasten så OT på krumbassen også er OT på knasten
Mvh. Casper

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Ujævn motorgang
« Svar #14 Dato: 07. Maj 2008 kl: 17:14:05 »
Citat fra: "Hawaiibussen"

sig til hvis jeg skal komme forbi og lytte med  :D


Hej Morten,

Det ville være helt perfekt! Jeg kan evt komme forbi di så du kan prøve en tur inden jeg skruer...

Citat fra: "Casper"

stil også lige knasten så OT på krumbassen også er OT på knasten:D


Hmm, det ville unægteligt være super at få dem syncroniseret, men jeg tror jeg venter til tandremmem alligevel skal skiftes om ca 15.000km og så fokuserer på at få pumpen timet igen. Medmindre altså det er helt galt. Når jeg kigger ned på krumtappen (når retskinnen sidder svarende til OT på knasten er der ca 1,5 cm til OT mærket.

Mvh Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)