0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Hejsa,Jeg tror ikke det er rørene - der er intet diesel spild, men man ved aldrig. Det kan måske også være en dyse der hænger lidt selvom de er nye? Mindes ikke at have problemet med de gamle dyser. Tror jeg skifter dieselfilteret bare for en sikkerheds skyld...Jesper
Den ryger lidt hvis den er kold og der lugter lidt, men det går hurtigt over. Jeg har kørt ca 3000 km med dem vil jeg tro...
Sikkerhed i datainput = sikkerhed i diagnoseoutput.Vi skal have klarhed over om det er et motorfænomen eller noget transmission. Er det motoren, der går urent? Er det transmissionen, der er problematisk? Er det begge dele? Optræder det ved kold og/eller varm motor?
Og vedr. pumpetiming:Det er helt sort tale for mig, at man justerer pumpe i forhold til knasten. Skal vi ikke være enige om, at det er krumtappen, der styrer stemplerne, og AL OT regnes i forhold til stemplerne. Knasten er i den sammenhæng bare en biting.Usikkerhedsmarginen ved at stille i forhold til knastens OT er enorm. Vær opmæsksom på at krumtappen i en firetakter roterer dobbelt så hurtigt som knast og pumpe. Dermed kan timingen stilles langt mere præcist ved at rette sig efter krumtappen. Vær ligeledes opmærksom på, at knasthjulet jo kan justeres trinløst i forhold til akslen, så hvis knasthjulet sidder 10 grader forkert (hvilket ikkke er usædvanligt) så svareer det til 20 grader på krumtappen - altså kan man hurtigt få timet sin pumpe helt hen i skoven.
Vedr. ventilerne, så er det helt normalt, at der er store spring mellem justerskiverne. Det er imidlertid ikke et argument for at din udstødningsventil ikke kan være brændt. Det er tilgengæld en fin kompressionstest - hvis ventilen var brændt, så kunne den jo ikke holde på kompressionstrykket. Må vi høre dine kompressionstestværdier - så kan vi få et indtryk af, om der kan ligge fejl der.
På mavefornemmelse, så er mit første bud timing og/eller utæthed/forstoppelse i dieselsystemet.
Citat fra: "Jarl"Sikkerhed i datainput = sikkerhed i diagnoseoutput.Vi skal have klarhed over om det er et motorfænomen eller noget transmission. Er det motoren, der går urent? Er det transmissionen, der er problematisk? Er det begge dele? Optræder det ved kold og/eller varm motor?Jeg er ret sikker på det er begge dele, men jeg tror der er overvægt på uren motorgang. Dog er det ikke hørbart (med mine ører) men kun mærkbart.Citat fra: "Jarl"Og vedr. pumpetiming:Det er helt sort tale for mig, at man justerer pumpe i forhold til knasten. Skal vi ikke være enige om, at det er krumtappen, der styrer stemplerne, og AL OT regnes i forhold til stemplerne. Knasten er i den sammenhæng bare en biting.Usikkerhedsmarginen ved at stille i forhold til knastens OT er enorm. Vær opmæsksom på at krumtappen i en firetakter roterer dobbelt så hurtigt som knast og pumpe. Dermed kan timingen stilles langt mere præcist ved at rette sig efter krumtappen. Vær ligeledes opmærksom på, at knasthjulet jo kan justeres trinløst i forhold til akslen, så hvis knasthjulet sidder 10 grader forkert (hvilket ikkke er usædvanligt) så svareer det til 20 grader på krumtappen - altså kan man hurtigt få timet sin pumpe helt hen i skoven.OK, så må jeg have fyret ud igen og time efter krumtappen. Pumpen står i så fald forkert og sprøjter ind for tidligt. Citat fra: "Jarl"Vedr. ventilerne, så er det helt normalt, at der er store spring mellem justerskiverne. Det er imidlertid ikke et argument for at din udstødningsventil ikke kan være brændt. Det er tilgengæld en fin kompressionstest - hvis ventilen var brændt, så kunne den jo ikke holde på kompressionstrykket. Må vi høre dine kompressionstestværdier - så kan vi få et indtryk af, om der kan ligge fejl der.Jeg får lavet en ny test - den gamle test har mange km bag sig.Citat fra: "Jarl"På mavefornemmelse, så er mit første bud timing og/eller utæthed/forstoppelse i dieselsystemet.Som sagt, prøver at time pumpen igen i aften samt skifte brændstoffilter. Virker det ikke får jeg en kompressionstest lavet hos Bosh - de var flinke til at lave det sidst for ganske få penge.Tak for vejledning til alle - nu har jeg lidt at gå efter.Jesper
sig til hvis jeg skal komme forbi og lytte med
stil også lige knasten så OT på krumbassen også er OT på knasten:D