Forfatter Emne: Ujævn motorgang  (Læst 5096 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Ujævn motorgang
« Svar #15 Dato: 07. Maj 2008 kl: 17:18:35 »
det er relativt nemt at fixe, så jeg ville gøre det når man alligevel er inde og rode ved remmen.

Du løsner bare bolten i remhjulet ca. 2 omdrejninger, giverhjulet et dask med en dorn gennem hullet bagfra, så det løber frit på akslen.
Så stiller du knasten på OT, drejer krumbassen over på OT og spænder bolten igen med 45 nm.
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ujævn motorgang
« Svar #16 Dato: 07. Maj 2008 kl: 17:23:09 »
Citat fra: "Jesper"



Hmm, det ville unægteligt være super at få dem syncroniseret, men jeg tror jeg venter til tandremmem alligevel skal skiftes om ca 15.000km og så fokuserer på at få pumpen timet igen. Medmindre altså det er helt galt. Når jeg kigger ned på krumtappen (når retskinnen sidder svarende til OT på knasten er der ca 1,5 cm til OT mærket.

Mvh Jesper


Det ville jeg godt nok reagere på omgående. Det betyder, at 1) din timing af pumpen er fuldstændig ud i det blå, og 2) at dine ventiler er faretruende tæt på at blive klasket af stemplerne mellem 800 og 4000 gange i minuttet. Gad vide, hvorfor ventilerne gerne har villet stilles så meget...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Ujævn motorgang
« Svar #17 Dato: 07. Maj 2008 kl: 18:14:26 »
OK, nu må jeg hellere lige checke det hele i aften!

1,5 cm er frit fra hukommelsen, kan godt være mindre (ikke mere) og jeg brugte ikke søgerblade under retskinnen, så det var sådan ca. Jeg checker det efter, med søgerblade under skinnen som foreskrevet i den store tykke VW bog, og sammenligner med mærket på svinghjulet.

Hvor meget forskel er ok?
Hvis det ikke er ok, så har mekanikeren der skiftede tandrem vel sat den forkert på eller? Er det nemt (læs kan jeg nå det på en aften) at rette det? Alternativt skal jeg vel vente til i morgen og skifte tandremmen - lidt presset lige inden turen synes jeg.

Hvis det er ok timer jeg pumpen til 0,90 (iflg svinghjulet) og kører glad på tur i weekenden...

Mht ventiljustering ofte: Jeg har justeret een gang før. Det var lige efter det første træf, hvor udstødningsventilen på cyl 4 stod i 0. De andre blev justeret med een størrelse op/ned. (jeg fik i øvrigt aldrig givet den fadbamse for din diagnose dengang Jarl)

Se nedenstående tråd for første justering (August 2006)
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=1234&highlight=pilotleje

Den justering jeg lige har foretaget var igen på cyl 4 (0,1 mod 0,45 sidst) og 0,05 hhv 0,1 på to indsugningsventiler. Ved ikke om det er ofte eller meget på ca 25.000 km?

Mvh Jesper (som er lidt flov over at have lavet noget klamp i første omgang  :oops:)
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Ujævn motorgang
« Svar #18 Dato: 07. Maj 2008 kl: 21:10:35 »
Nu er jeg så i gang - her er resultatet af første undersøgelse [Krumtap VS Knastaksel]

Knasten er fikseret med en skinne. Der var ,30 luft med søgerblad i venstre side, når jeg drejede på kruptaphjulet i urets retning. Jeg lagde et 0,15 søgerblad under og drejede mod uret.

På svinghjulet kan jeg se mærket ca 1,5 cm til VENSTRE for markøren.

Jeg går udfra det betyder at ventiler mv. jo står faretruende forkert ifht stemplerne (suk)

Jeg vil derfor EDIT MED STATUS

OK 1) Løsne remhjulet som Casper fortalte.
OK 2) Give det et lille dask med en dorn
OK 3) Dreje svinghjulet frem til OT
OK 4) Sikre at knasten stadig sidder i OT
OK 5) Stramme hjulet (45Nm)
OK 6) Checke igen at det hele stemmer

7) Time pumpen

Er det ikke den rette vej??

Mvh Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Ujævn motorgang
« Svar #19 Dato: 07. Maj 2008 kl: 22:42:45 »
Låst? altså ikke løsnet fra konsollen eller låst på anden måde? Jeg forstår det ikke helt.

Anyway,

jeg er færdig nu - mangler at dreje nøglen. Skal lige tage mod til mig og tørre værktøjet af mvh .... uuhh
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

PARKHAVE

  • Gæst
Ujævn motorgang
« Svar #20 Dato: 07. Maj 2008 kl: 23:12:36 »
OG ???
Har du drejet??

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Ujævn motorgang
« Svar #21 Dato: 07. Maj 2008 kl: 23:28:02 »
Ja - det lyder som om der ligger en helt anden motor i den! Lidt blidere lyd når der gives gas.

Tør næsten ikke fortælle jer hvordan pumpen stod da jeg fik rettet tingene ind, tror Jarl får et hjertestop, selvom jeg max har kørt et par hundrede km med den indstilling...
1,22

Den 'hakker' stadig lidt ved igangsætning, men måske det hjælper at justere tomgangen lidt op, tror den står lidt lavt. Ellers må jeg jo til at eftergå transmissionen (når jeg er hjemme fra weekendtur)

Men nu er ventiler og pumpe da indstillet og timet. Igen med T3nettets hjælp  :D  :D

Mvh Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

PARKHAVE

  • Gæst
Ujævn motorgang
« Svar #22 Dato: 08. Maj 2008 kl: 05:03:02 »
Det er da godt gået -  :D  :D

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Ujævn motorgang
« Svar #23 Dato: 08. Maj 2008 kl: 13:21:45 »
Her til morgen (med friske øjne og ører) er der tydelig forskel på når jeg bakker og kører frem. Er ret sikker på at det er min højre trækaksel, der bidrager med resten (den har mærkbart slør op/ned ude ved hjulet) så det bliver næste projekt nu motoren spinder igen.

Håber ikke jeg har hærget den for meget med den alt for tidlige indsprøjtning.

Mvh Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)