Forfatter Emne: Ryger hvid røg og trækker dårligt..  (Læst 4280 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads2600

  • Gæst
Ryger hvid røg og trækker dårligt..
« Dato: 08. Maj 2008 kl: 09:45:34 »
Hej

Min motor er nu blevet testet og alt står korrekt.. Har ramt dieselpumpen på præcis 0,9. Og Den starter som en drøm..

Men den trækker rigtigt dårligt.. Derudover ryger den en tåge af hvid/meget lys grå røg..

Er der nogen der har en ide om hvad der kan være??

PFT..

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Ryger hvid røg og trækker dårligt..
« Svar #1 Dato: 08. Maj 2008 kl: 09:52:02 »
hvordan er motorgangen?

Har den en jævn og ens lyd?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Ryger hvid røg og trækker dårligt..
« Svar #2 Dato: 08. Maj 2008 kl: 09:58:59 »
Hvordan er Diesellyden, er den charmerende blød eller normalt knaldende hårdt?

Måske skal den justeres lidt senere i indsprøjtningen?

De der skyer kan jeg kun forklare med for sent indsprøjtning, ellers tænker jeg på en utæthed i topstykkets pakning, men det kan det ikke være.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Ryger hvid røg og trækker dårligt..
« Svar #3 Dato: 08. Maj 2008 kl: 10:00:38 »
Jeg mener tidligere!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
skal tænde tidligere - indsprøjtningen sker for sent

Den skal tænde tidligere - sådan fornemmer jeg min mavefølelse

glem resten, jeg skal ha kaffe

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Mads2600

  • Gæst
Ryger hvid røg og trækker dårligt..
« Svar #4 Dato: 08. Maj 2008 kl: 10:01:47 »
Går jævnt..

Men Går ekstremt hårdt.. Nærmest slår hver gang..

Ok prutter nærmest lidt  når man giver gas.. Men den larmer ualmindeligt meget synes jeg..

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Ryger hvid røg og trækker dårligt..
« Svar #5 Dato: 08. Maj 2008 kl: 10:08:17 »
Citat fra: "Mads2600"
Går jævnt..

Men Går ekstremt hårdt.. Nærmest slår hver gang..

Ok prutter nærmest lidt  når man giver gas.. Men den larmer ualmindeligt meget synes jeg..


Det er også en ny motor - og den skal lige snurre lidt før alt har sat sig nogenlunde!

Men det lyder mærkeligt!

lyder som timing!

Men jeg hælder også til dyserne! Er de monteret ordentligt, med 70nm?

Kan du mærke på toppen af dyserne om der er en eller flere som går hårdere end andre? Pres din pegefinder ned på dyserøret lige ved dysen, så kan du mærke om der er en eller flere som slår anderledes!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Ryger hvid røg og trækker dårligt..
« Svar #6 Dato: 08. Maj 2008 kl: 10:44:17 »
Det er denne udtalelse:

]
starter som en drøm..


Der får mig til at komme med udtalelsen om en for tidlig justering af indsprøjtningen.

Samme funktion har koldstarten, den tænder tidligere og bliver blødere uden den mest grove diesellyd hhv. knald.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Mads2600

  • Gæst
Ryger hvid røg og trækker dårligt..
« Svar #7 Dato: 08. Maj 2008 kl: 11:00:05 »
Har lige hentet den fra mekanikeren.. Den gik meget bedre da den havde trillet 100 meter.. MEn blev lidt værre da jeg nærmere mig hjemmet.. Røgen er aftaget en del.. Kun i tomgang og gas fra tomgang til den er igang.. Skal jeg ikke prøve at sænde topstykket efter en gang og trillet en tur i den..??

Er der evt en af jer der gidr at ringe mig op og give mig et fif??

27508709

Mads2600

  • Gæst
Ryger hvid røg og trækker dårligt..
« Svar #8 Dato: 08. Maj 2008 kl: 11:02:24 »
Citat fra: "Hawaiibussen"

lyder som timing!

Men jeg hælder også til dyserne! Er de monteret ordentligt, med 70nm?

Kan du mærke på toppen af dyserne om der er en eller flere som går hårdere end andre? Pres din pegefinder ned på dyserøret lige ved dysen, så kan du mærke om der er en eller flere som slår anderledes!


Dyserne er monteret efter forskrifterne.. De er nyrenoverede fra casper..

Skal man holde en finger på mens den snurrer??

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Ryger hvid røg og trækker dårligt..
« Svar #9 Dato: 08. Maj 2008 kl: 11:09:22 »
Jeg husker samme problem på min JX i min gamle Bluestar, dengang var hjulet til tandremmen slået ud hhv. ikke i orden.

Den der tand i krumtappen eller hvad det end hedder var slået hhv. deformeret på 1-2mm, dermed forskubbede hjulet til tandremmen sig i selveste justering. Jeg kender ikke de præcise danske udtryk, men jeg fik repareret tanden ved at slibe på tanden og jeg skiftede hjulet.

Mere kommer jeg ikke i tanker om, hele indstillingsritualet var "for the birds" pga. dende defekt.

En snak med min "Motorschrauber" bekræftede fejlfindingen, da det er kendt, at denne tank kan slå ud med følgende deformation af hjulet og medfølgende forkert motorjustering.

vh
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ryger hvid røg og trækker dårligt..
« Svar #10 Dato: 08. Maj 2008 kl: 11:17:09 »
Kære Mads

Det allerførste du foretager dig er at købe eller låne en rep.håndbog, der omfatter diesel.

Man kan ikke gennemføre så omfattende projekt som dit uden, hvis ikke man har rodet med diesel i 25 år.

God tur på biblioteket og god læsning i weekenden! Og når du så kan bogen på fingrene, så er du velkommen til at spørge igen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Ryger hvid røg og trækker dårligt..
« Svar #11 Dato: 08. Maj 2008 kl: 11:54:14 »
Citat fra: "Mads2600"
Citat fra: "Hawaiibussen"

lyder som timing!

Men jeg hælder også til dyserne! Er de monteret ordentligt, med 70nm?

Kan du mærke på toppen af dyserne om der er en eller flere som går hårdere end andre? Pres din pegefinder ned på dyserøret lige ved dysen, så kan du mærke om der er en eller flere som slår anderledes!


Dyserne er monteret efter forskrifterne.. De er nyrenoverede fra casper..

Skal man holde en finger på mens den snurrer??


ja mens den står i tomgang!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ryger hvid røg og trækker dårligt..
« Svar #12 Dato: 08. Maj 2008 kl: 12:55:11 »
Baggrund om motoren:

Blokken har undertegnede lavet. Den er - i al beskendehed - megaiorden. Glem alt om problemer ved takthjulet. Der var lidt tvivl om, hvorvidt Mads' montering af koblingens trykfod og dermed OT var korrekt, men det formodes.
Topstykket kommer fra Mads' tidligere motor, som smed et ben ud af siden. jeg kender intet til det.
Pumpen kommer ligeledes fra Mads' tidligere motor og er blevet tætnet med en ny pakning ved LDA'en.
Dyserne har Casper lavet, og de ligger på 162 bar.
Om turboen vides intet.
Der er ny tandrem og strammerhjul.

Baggrund om dieselsystemet:

Tilsyneladende sugede dieselsystemet falsk luft, men Mads har tætnet med nye slanger og spændebånd samt nyt filter.

Og nu til sagsbehandlingen:

En hård motorgang SLÅR MOTOREN IHJEL meget hurtigt. Se denne tråd:

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=4925&highlight=forbehold

En motor med dyseåbningstryk på 162 bar og en pumpetiming på 0,90 går IKKE hårdt! Den går smørblødt.

Der er noget galt et sted, og det skal afklares inden motoren kører igen. Kun én person kan afklare dette -> Mads. Og han skal selvf. have noget at sammenligne sin motorsamling med -> en rep.håndbog. Ved at læse den step for step kan man se, om alt er samlet som det skal. Det er umuligt at sidde 400 km væk og stille diagnoser.

Altså enten til en mekaniker, der FAKTISK har forstand på dieselmotorer, og kan trimme dem, så de ikke går hårdt eller selv læse rep.-håndbogen. Sidstnævnte tager tid, men man bliver ikke dummere af det.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads2600

  • Gæst
Ryger hvid røg og trækker dårligt..
« Svar #13 Dato: 08. Maj 2008 kl: 13:00:00 »
Citat fra: "Jarl"
Baggrund om motoren:

Blokken har undertegnede lavet. Den er - i al beskendehed - megaiorden. Glem alt om problemer ved takthjulet. Der var lidt tvivl om, hvorvidt Mads' montering af koblingens trykfod og dermed OT var korrekt, men det formodes.
Topstykket kommer fra Mads' tidligere motor, som smed et ben ud af siden. jeg kender intet til det.
Pumpen kommer ligeledes fra Mads' tidligere motor og er blevet tætnet med en ny pakning ved LDA'en.
Dyserne har Casper lavet, og de ligger på 162 bar.
Om turboen vides intet.
Der er ny tandrem og strammerhjul.

Baggrund om dieselsystemet:

Tilsyneladende sugede dieselsystemet falsk luft, men Mads har tætnet med nye slanger og spændebånd samt nyt filter.

Og nu til sagsbehandlingen:

En hård motorgang SLÅR MOTOREN IHJEL meget hurtigt. Se denne tråd:

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=4925&highlight=forbehold

En motor med dyseåbningstryk på 162 bar og en pumpetiming på 0,90 går IKKE hårdt! Den går smørblødt.

Der er noget galt et sted, og det skal afklares inden motoren kører igen. Kun én person kan afklare dette -> Mads. Og han skal selvf. have noget at sammenligne sin motorsamling med -> en rep.håndbog. Ved at læse den step for step kan man se, om alt er samlet som det skal. Det er umuligt at sidde 400 km væk og stille diagnoser.

Altså enten til en mekaniker, der FAKTISK har forstand på dieselmotorer, og kan trimme dem, så de ikke går hårdt eller selv læse rep.-håndbogen. Sidstnævnte tager tid, men man bliver ikke dummere af det.


Det hele har efter en kort køretur udmundet i en utæt toppakning.. Så det er nu projektet at skifte denne..

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ryger hvid røg og trækker dårligt..
« Svar #14 Dato: 08. Maj 2008 kl: 13:06:14 »
OK

Ja, jeg kan sagtens klare topstykker, men kun som splinternye, dog med genbrugsventiler og -knast. Men nyt er dyrt - 3 K. PM ved interesse.

Måske kan du være heldig at finde en brugt top, men min erfaring er, at der er langt mellem dem, man kan være bekendt af sælge videre.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!