T3 Fora.. > Diverse

\'top\' fart med en 1.7D

(1/1)

Jesper:
...hvis man da kan tale om fart.

110 på toppen med 4200 omd hrmpf!

Hvor mange omd kan den tåle - 4200 er jo i det grøn/orange felt. Hvor meget får man ud af større hjul og er der andre muligheder for at få den op på ca 130? (at køre den ud over Møns Klint tæller ikke)

Jesper

Djursland:
hej med dig

nu er det jo en "gamle" bil du køre i så den må ikke presses alt for hårdt.. det vil sig at køre den langt ud i gear og højt op i omdr og med høje omdr i for lang tid af gangen for det kan den ikke holde til mere.. og så kostere det i øgelagte ting.. og hvorfor vil du også op og køre 130.. hvis den kan køre 110 nu som max er det ikke en god ide at få den til at køre 130.. men jo du kan godt sætte større hjul på så kommer den til at blive langsomere i optræket og træk dårliger op af bakker... men køre lidt hurtiger hvis den kan trække det i toppen af omdr.  hvis du vil køre stærkt skal du nok over i at lægge en anden motor i og lave gear kassen om.. måske en 110 hk TDI maskine så vil en god hastighed være 160 på vej ned i gemmen tyskland ikke at sige ski til.. men det koster..

Mvh Flemming

Jesper:
Hmmm...

Den har gået 180K og har lige været til service - motoren spinder som en mis... Måske jeg bare skal holde den på de 110, måske 105

Kan den holde til 4200 vedvarende? Er der nogen der har erfaringer med den slags belastning over længere tid?

Jesper

Djursland:
hej igen.
hvad er længer tid for dig

Jarl:
Hej Jesper

Først tillykke med din KY-maskine. Det er ubetinget den mest robuste af de standardmonterede motorer i T3'eren. Den har i forhold til de to andre dieselmotorer ekstra kølevandskanaler i blokken og i toppen. Samtidig har den oliesprøjtedyser under stemplerne ligesom TD'eren. Alligevel lider den som alle andre T3'ere under den manglende fartvind grundet motorens placering. Olietemperaturen når nemt 130 - 140 grader på motorvejen med pedalen i bund (målt på filterflangen). Derfor er det nok klogt at begrænse den varige topfart til knap 100.

Kan du ikke leve med det, så er der tre muligheder. 1) at montere en 5 trins gearkasse fra en TD (den hedder 3H). Derved sænkes omdrejningsniveauet markant. 100 km/h = 3300 rpm. 2) at montere åndedrættet fra en TD - altså manifolder, pumpe og turbo - derved får du ca. 85 hk - altså betydeligt mere end en 1,6 TD og 3) at kombinere de to ting - så har du saft og kraft og samtidig en passende høj gearing. Kombineres samtidig med ladeluftkøler og oliekøler, er vejen banet til 100 hk;-)

Nå, det var lige lidt drømmerier - pas på olietemperaturen - det er den, der dræber de fleste T3 dieseler.

Navigering

[0] Emneindeks

Skift til fuld version