Forfatter Emne: Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????  (Læst 5500 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????
« Dato: 16. Februar 2009 kl: 23:02:17 »
Jarl, din nye signatur:
Hubraum ist durch nichts ausser mehr Hubraum zu ersetzen... Jetzt 1,9 D Sauger...

FORTÆL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  :P
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????
« Svar #1 Dato: 17. Februar 2009 kl: 09:02:10 »
Forklaring skal nok følge (og den bliver lang og dramatisk)- jeg skal bare lige over fødselsdepressionen, så fortælleglæden vender tilbage. Indtil nu kan jeg bare sige 1Y rulez...
Og skulle nogen have brug for turbostumper, så led på det dybeste sted under Vejlefjordbroen...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

  • Gæst
Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????
« Svar #2 Dato: 17. Februar 2009 kl: 09:42:20 »
hmmm...Jarl, måske du skulle overveje:
Hubraum ist durch nichts ausser mehr Hubraum zu ersetzen... Jetzt 1,9 B Sauger... :wink:

/Mads

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????
« Svar #3 Dato: 17. Februar 2009 kl: 10:17:00 »
Citat fra: "Jarl"
Forklaring skal nok følge (og den bliver lang og dramatisk)- jeg skal bare lige over fødselsdepressionen, så fortælleglæden vender tilbage. Indtil nu kan jeg bare sige 1Y rulez...
Og skulle nogen have brug for turbostumper, så led på det dybeste sted under Vejlefjordbroen...


eeej jeg sidder og tænker: 1,7 TD hybrid "tot" liegt im mer....... :cry: Was passiert?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Bo

  • Gæst
Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????
« Svar #4 Dato: 17. Februar 2009 kl: 10:49:35 »
Citat fra: "ctange"
Citat fra: "Jarl"

Og skulle nogen have brug for turbostumper, så led på det dybeste sted under Vejlefjordbroen...


Ok, så endnu en er gået bort fra at bruge turbo.
Der må være noget rituelt over at kaste den ud over Vejlefjordbroen.


Men det kræver at man har motorkraft nok til at komme op på Vejlefjordbroen :twisted:

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????
« Svar #5 Dato: 17. Februar 2009 kl: 10:51:34 »
Han kan godt lide de der kunstpauser i fortællingen.!

Turbo er vel egentlig en opfindelse til store motorer, som der så kom på små motorer for at øge effekten.

Nyere biler er vel direkte designet omkring turboen, og derfor meget mere tilpasset.

Sauger kører fint.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????
« Svar #6 Dato: 17. Februar 2009 kl: 12:47:13 »
OK, så er der lige lidt ro. Her kommer lidt baggrund:

Som bekendt døde JX'eren af slitage på cyl. 4. -> Den blev boret op til 1,7, fik mere gearing på vandpumpen og skulle så i princippet leve for evigt. Den gik suverænt og med voldsom ydelse, men ak.... Efter godt 2000 km hostede den igen på det fjerde ben. Jeg tog toppen af og kunne igen konstatere, at det fjerde ben var slidt op. De andre tre var perfekte.

Mulige forklaringer:

KY-toppakningen leder vandet anderledes end JX-pakningen. Resultat-> nedsat flow til cyl. 4.

Den monterede vandpumpe (Hovwdiaudi) har på impelleren kun halvt så store "vinger" som VW's egen. Derfor tilføres der ikke vandet kraft nok, og da den lille impeller ikke fylder nok i pumpehuset får vandet ikke tilstrækkeligt tryk på.

Multilayerstålpakning på udstødningsmanifolden transmitterer al varmen fra den glohede udstødning direkte ind på topstykket til cyl. 4.

Af uheldige årsager er godset i den pågældende blok i den pågældende cylinder for blødt, så den slides uforholdsmæssigt.

Årsager, der kan udelukkes:

Kølesystemet har ikke en prop eller mangler kapacitet. Det er renset og spulet igennem med damprenser og har masser af flow og kølekapacitet.

Smøringen er perfekt - masser af olietryk, sprøjtedysen til den pågældende cylinder fungerer perfekt, olien er skiftet første gang ved 100 km og igen ved 1000 km. Begge gange med nyt filter - Kolbenschmidt.

Bilen er i tilkørselfasen kørt som et råddent æg. Ingen sejtræk og ingen høje omdr.

Forbrændingen har været perfekt - fint åbnende dyser på alle fire, perfekt timet pumpe - ordinært brændstof.

Krumtap, lejer, plejlstænger, stempler, svinghjul og kobling udviser ingen synlige eller målbare defekter.

Hvorom alting er, løses problemet nu radikalt. Jeg er stadig dybt fascineret af TD-maskiner, men idet min bil fungerer som almindelig forbrugsbil, der skal transportere mig på job og ungerne i børnehave hver dag, så er jeg tvunget til at have en maximalt troværdig opsætning. Jeg kan ikke leve med 50 hk, og jeg elsker drejningsmoment i bunden, så en 1,6 d er out of the question. 1,7 kunne have været relevant, men stadig ville den ikke give mig lov til at slæbe 2 t på krogen. Derfor faldt valget på 1,9 som sugediesel. Jeg fandt en 1Y-blok fra 1996, med et cylindermål som ny. Den har jeg givet nye ringe, lejer, bolte og pakninger og et spritnyt topstykke mit alles er på vej med posten fra Köln. Set-up'et bliver altså 1Y bund, top, ståltoppakning & pumper, CS åndedræt (manifolder, luftfiler & udstødning) samt 297'er dyser på 170 bar. Pumpetiming: 0,90.
Så skulle der gerne , blive ro.

Og skulle vi nu grave lidt i historien, så fortæller interne kilder fra fabrikken, at 1,9'eren som sugediesel in the first place dedikeret til T3, idet man internt var bekendt med JX'erens evindelige temperaturproblemer, men af økonomiske årsager kom den først i brug i T4'eren i form af under navnet 1X.

Og min personlige oplevelse er, at JX er en forrygende motor med et fantastisk kraftpotentiale set i lyset af motorens størrelse, men med en litereffekt på 43 hk i en benzinblok, der aldrig er tænkt som dieselmotor, er citronen presset udover grænsen for, hvad der er troværdigt i dagligt brug. 1Y'eren har en litereffekt på 33 hk, og da den samtidig er fri for den glødende klump jern på siden og tilmed har ekstraordinær køling, er der grund til at forhåbning.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????
« Svar #7 Dato: 17. Februar 2009 kl: 13:27:26 »
Den pumpe timing, har du skippet at køre på raps. og hvad med 1.7'eren, blev den tilkørt med rapsolie.

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Mads-kaa

  • Gæst
Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????
« Svar #8 Dato: 17. Februar 2009 kl: 16:06:08 »
Det lyder som om du bare skal starte forfra med en ny blok og en ordentlig vandpumpe?
Nu ved jeg ikke en dyt om pumpetiming etc. men jeg tænker bare at du jo har kørt et hav af kilometer med turbo, så hvorfor skrotte den på bagrund af én dårlig oplevelse?

@Poot: Jarl skriver at han har kørt på konventionelt brændstof, det tolker jeg som diesel??

/Mads

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????
« Svar #9 Dato: 17. Februar 2009 kl: 16:28:50 »
@Mads: Yes - den nye ligger allerede i bilen - nu med en monsterdyr vandpumpe fra Kolbenschmidt.

@Poot: Pumpetimingen er nu lige efter bogen. Selvf. kører jeg på diesel. Det er jo en dieselmotor... 8)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????
« Svar #10 Dato: 17. Februar 2009 kl: 17:11:21 »
... og om et par år, når den er kørt til og der er ro på igen, kan du jo hoppe med på turbo vognen nok engang ;-)

Har du nogle kommentarer til det oplæg du fik?
Den kan du jo gå og tygge på i mellemtiden, så skal jeg nok agere prøveklud.

Har allerede en vnt-17 på lager men overvejer lidt at finde en vandkølet model... Set i lyset af den seneste udviklingen. Men stor oliekøler, et udtag der åbner ved 85°C og evt i/c burde gøre tricket... Det er jo ikke hver eneste dag jeg er ude og flytte landrovere.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????
« Svar #11 Dato: 17. Februar 2009 kl: 17:55:33 »
Der er meget godt at sige om turbo'er og jeg vil heller ikke afskrive den for al fremtid, men jeg vil gerne uddybe mine aktuelle overvejelser lidt.

En pointe - som jeg nu deler med ctange - er, at masser af de problemer, der medvirker til at spolere JX'erens ry skyldes turboladeren. Jeg opridser her nogle evigt tilbagevendende problemer:

1) Flækkede olie frem- og returrør.
2) Knækkede hårdmetalbolte mellem manifold og turbo.
3) Defekte og rasende dyre LDA-dåser
4) AAAAAlt for høj olietemperatur.
5) Ingen tilgivelse for små afvigelser i pumpe/dysejustering
6) Turbo'er, der står for 99% af motorens olieforbrug

Og så er der alle de afledte effekter - problemer, der i sig selv er tilgivelige, men som får 10-dobbelt skadevirkning grundet turboens tilstedeværelse:

1) Køling: Lad os se lidt nærmere på kølevandsflow'et i 827'er motoren. Det kolde vand kommer ind i siden af blokken ved cyl. 1 højdemæssigt ca. midt på cylinderen. Herefter fordeler vandet sig opad mod topstykket i et flow gennem de lodrette kølekanaler over motorens længde fra cyl. 1 til cyl 3. Mellem cyl. 3 og 4 forlader vandet nu blokken igen for at komme ud i køleren. Hovsa... Hvad blev der af cyl. 4? Den står i en flowmæssigt død lomme. Ja, det er rigtigt, at varmeapparatvandet forsvinder ud gennem studsen i toppens endegavl, men det er et forsvindende lille flow og samtidig tages vandet ud netop i toppen og ikke i cylinderblokken.
Altså påstår jeg, at cyl. 4 i 827'er blokken køler betydeligt ringere end 1, 2 og 3. Og det er faktisk ikke bare noget jeg påstår. Jeg har udmålt flere 1,6 TD'ere end mine tvillinger har brugt bleer og mønsteret er usvigeligt sikkert. Cyl 1, 2 og 3 har fine slidtal. Cyl. 4 er totalt død. Nu tager vi så og skruer bissen på: Vi laver en udstødningsmanifold, der er udformet, så AL den skoldhede udstødningsgas ledes hen til cyl. 4. Det vil sige, at cyl. 4 ikke bare får sin egen varme, men også får et velnæret tilskud fra 1, 2 og 3. Og når så cyl 4 skal skille sig af med sin egen udstødningsgas, så skal den af med det ud i et overtryk skabt af den trykbølge fra de øvrige tre, der er gået i stå og står "i kø" foran turbinehjulet på turboen. Og nu laver vi så det sidste bissetrick: Ejeren er røvtræt af manifoldpakninger, der er lavet af kiks og vingummi, og som derfor ikke holder til en skid, så han udvikler en smart ide med at bruge 100% ståltoppakninger fra AFN motoren. Denne manifoldpakning er stærk og holder evigt - samtidig er den er suverænt godt varmeledende, så nu får cylinder 4 ikke bare strålevarmen fra en 5 kg 1000 grader varm støbejernsklump, der hænger 8 cm væk, nej - vi får sandelig også etableret en supergod varmebro, der for alvor kan transportere varme ind i topstykket.
Min påstand: Kølevandsflowet er ikke rasende genialt udtænkt i en 827'er blok, men som sugediesel fungerer det fuldud tilstrækkeligt, men med den uheldige placering af turboen indbydes der til problemer.

2)Dyse-pumpetiming er noget, der skal være i orden på enhver motor. Men på en TD betaler man omgående den højeste pris ved kasse 1, hvis der er lidt upræcision. Motoren kvitterer resolut med et ødelagt plejlleje og tit afledt en smadret blok. På en sugediesel hører man mislyden, tøffer forsigtigt hjem og løser problemet.

3)Topstykker: De er helt enkelt noget lort på VW's kammerdieseler. De revner for et godt ord. Men man møder sugedieseler der alligevel har klaret 250.000 km på ét topstykke. Jeg lover at rette henvendelse til guinness book of records, når jeg møder et TD-topstykke, der har overlevet 150.000 km.

Kort sammenfattet: Når ting går galt i en TD, så går de voldsomt galt. Der er ikke nogen sikkerhedsmargin. Et kendt eksempel er olietemperatur. Jeg vil have en motor med tilgivelse. Lidt i stil med en Volvo B23. Hæld lidt grus i olien. Sæt et tændrør i med en hammer - der er så meget overskud, at du stadigvæk når til Kiruna inden solnedgang...
Lidt på samme måde opfatter jeg CS og KY. Jeg har engang for mange år siden haft servicen på en CS'er, der dokumenterbart havde kørt 320.000. manden bekymrede sig sgu ikke om den - så selvf. tog han på 3-ugers sommerferie til Nordkap i den. Og han kom sgu hjem igen! Kære medsammensvorne: Hånden på hjertet. Hvor mange af jer ville begive jer til Nordkap med bilen fuld af familie med en JX'er med 320.000 km på klokken? Hvis I gør det, så tag et godt råd fra mig: Tag lige en ekstra liter motorolie med i bagagen... og et tov!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline vw-grisen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 68
    • Vis profil
Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????
« Svar #12 Dato: 17. Februar 2009 kl: 18:47:07 »
Been there, done that and got the T-shirt!
DK til FI midt i Sverige :(

Istemmer Jarls råd om olie og tov!!!
Hilsen Jan :D
- 25c  Yes!! den startede fan...!!
1981 2,0 CU LBX Camper"Snigeln"
1989 1,6TD Caravelle Coach"Grisen"
1989 1,6TD Caravelle syncro "Isbjørnen"
1974 VW Type1 1200 Jeans (Billedet)
1990 1,6 TD Caravelle syncro 2 x spær "Finsk Brandbil"

Offline MchAlf

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 78
    • Vis profil
  • By: 8660
Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????
« Svar #13 Dato: 21. Februar 2009 kl: 13:53:16 »
....
Allrounder \'89 DG 1.9 WBX ( 2003 - 2012 ) Den første :-)
Kassevogn \'89 DG 1.9 WBX ( 2012 - ) BlueMotion Patina
Kassevogn \'89 DG 1.9/DJ 2.1 WBX ( Backup )
Caravelle C \'87 1.6 JX TD ( Backup )
Audi 80 \'92 2.0 ABT ( Hverdag )

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????
« Svar #14 Dato: 24. Februar 2009 kl: 09:25:40 »
Så ruller 1Y'eren. Maskinen er toprenoveret - Cylinderblokken udviste under 1/100 slid, så den blev ikke boret. Så kom der nye ringe, lejer, pakninger, oliepumpe, kobling, bolte, tandrem, strammerhjul i og et komplet spritnyt topstykke med nye ventiler, fjedre, hydros und alles på. Selvf. samlet med ståltoppakning. Sådan en fornøjelse står mig i ca. 7 K i materialer + et udefinerbart antal timer.

Åndedrættet er fra CS med tilpassede porte i indsugningsmanifolden. Pumpe-/dyse-set-up siger 297'er dyser i én-fjeder-holdere med et åbningstryk på 135 bar og en pumpetiming på 0,90. Pumpen er oprindelig 1Y med tomgangshævning vha. koldstarter. Jeg overvejer at sætte termoelektrisk aktiveret koldstarter på, så jeg kan afskedige det ulyksalige koldstarterkabel.

Motoren performer meget som en JX'er. Den har mere overarm i bunden end JX, til gengæld er den 1,9-typisk mindre omdrejningsvillig, når den kommer over 3600 rpm. Kraftudviklingen er vidunderlig liniær og drejningsmomentet ligger konstant i et bredt felt mellem 1800 og 3000.

Lydmæssigt er det en typisk 1,9'er. Mere "rå" i lyden end JX, men med en mere "moderne" gangkultur takket være den mere moderne pumpe.

Karakteristikken matcher en alm. 3H gearkasse glimrende.

Mit ydmyge håb er, at maskinen vil holde længe. Jeg baserer mit ydmyge håb på nogle oplevelser med motoren. Når man åbner motorrummet i en TD, så bliver man mødt af en mur af hed luft, der vælter op. Når man åbner ned til en 1Y'er, så er det som en lun sommeraften - ikke noget hysterisk. Jeg håber, at ved at have fjernet varmekilde nr. 1 og ved at have aflastet især cyl. 4, samt fortsat have oliekøler og hjælpevandpumpe, så bliver levetiden acceptabel. Inshallah
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!