Forfatter Emne: Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????  (Læst 5544 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????
« Svar #15 Dato: 24. Februar 2009 kl: 12:11:26 »
Citat fra: "Jarl"
Jeg overvejer at sætte termoelektrisk aktiveret koldstarter på, så jeg kan afskedige det ulyksalige koldstarterkabel.


Det glæder jeg mig til at høre mere om....
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????
« Svar #16 Dato: 14. September 2009 kl: 01:25:07 »
Citat fra: "Jarl"
citat.....

Åndedrættet er fra CS med tilpassede porte i indsugningsmanifolden. Pumpe-/dyse-set-up siger 297'er dyser i én-fjeder-holdere med et åbningstryk på 135 bar og en pumpetiming på 0,90. Pumpen er oprindelig 1Y med tomgangshævning vha. koldstarter. Jeg overvejer at sætte termoelektrisk aktiveret koldstarter på, så jeg kan afskedige det ulyksalige koldstarterkabel.


@ Jarl
De "én-fjeder-holdere", er det eksempelvis de dyseholdere som sidder i en AAZ, og som er 1 cm. højere end dyserne fra f.eks. en CS. ?
Og er de i givet fald bedre at bruge til en 1,9D. ?... eller er der (igen) noget jeg misforstået...  :roll:

Jeg har lige sat CS pumpe på en 1,9D (AEF) og ville bruge dyserørene fra en AAZ (hvor pumpebeslaget kommer fra), men der sidder dyser i som er 1.cm højere end dyserne jeg monterede, som er "almindelige" CS dyser.
 Så til formålet måtte jeg tilpasse et sæt CS dyserør som i standardtrim var for korte.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????
« Svar #17 Dato: 14. September 2009 kl: 07:17:49 »
Normale dyser fra CS og JX er en-fjeder dyser...
Mener nogle AAZ som standard kører med to-fjeder...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????
« Svar #18 Dato: 14. September 2009 kl: 08:05:58 »
Ja, det er rigtigt, at to-fjeder-dyserne har en lidt længere "overkrop". Hvis du kan skyde et billede, så kan vi endeligt afklare det. To-fjeder-dyser giver blødere gang, bedre forstøvning af træge væsker og (hævder nogen) en anelse merforbrug.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????
« Svar #19 Dato: 15. September 2009 kl: 18:24:46 »
Billede af de 2 dysetyper. Til venstre den almindelige JX/CS dyse, og til højre den dyse som sad i min AAZ
Er det de samme dysespidser som skal bruges ved renovering af begge typer.  :?:

....og nu har jeg så erfaret at det åbenbart ikke er helt ligetil at sætte en CS eller JX pumpe på en 1,9D, det faktum at blokken er højere,
og at pumperne er 2 cm kortere end bla. AAZ pumpen, gør at der tilsyneladende ikke findes nogle dyserør som passer.  :?  ...eller gør der.  :?:

Kan problemet løses ved at sætte de lange kontraventiler på fra AAZ pumpen.  :?:
Hvad har andre gjort, som kører AAZ med JX turbo og pumpe.  :?:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????
« Svar #20 Dato: 15. September 2009 kl: 19:24:45 »
Ja, det er nemlig 2-fjederdyser til højre. Du kan fint køre med samme dysespidser - problemet er snarere at justere dem, da de jo åbner i to trin.

"De gamle" ESP'er har ganske rigtigt en kortere hals, hvilket betyder, at det er crusial at benytte de takthjul, som pumperne er født med. Indpresningsdybden er nemlig forskellig, men der kan godt gå, selvom remmen kommer til at køre på kanten af hjulet. Vær ekstrem omhyggelig med at sikre, at remmen kører lige på takthjulene, og at takthjulene sidder lige - ellers kan det gå som med Caspers gamle forskrækkelse med en kvart rembredde tilbage.

Du kan frit vælge lange eller korte nippelrør til returventilerne, men alligevel bliver der lidt tilpasning af dyserørene. Desuden kommer kordstarterkablet til at sidde elendigt, hvis du bruger JX-beslag i bagenden af pumpen, men det kan godt gå...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????
« Svar #21 Dato: 15. September 2009 kl: 20:04:39 »
Tillykke med det nye navn. Hvad skyldes skiftet? Belastet fortid? ;-)

Dyserør skal jo kunne klare trykket, og da åbningstrykket på Tonys motor er 130 bar, og pumpen efter åbningen af dysen accelererer trykopbygningen, så skal det altså være ganske kraftige rør. Det kan almindelige kobberrør slet ikke klare. Et dyserør er udv. Ø 6 mm og indv. Ø 1,5 mm. Ved at kigge på Saniståls online katalog under "hydraulikrør" kan man se det maximale tryk, som hydraulikrør kan klare, og der vil man se, at "vores" dyserør er ganske stærke rør.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????
« Svar #22 Dato: 16. September 2009 kl: 08:33:17 »
Tony skrev
Citér

Hvad har andre gjort, som kører AAZ med JX turbo og pumpe.  

Jeg var så heldig at Casper havde et sæt der var modificeret til AAZ. De skulle dog modificeres lidt mere, men det er forbavsende nemt at modificere dem bare man husker ikke at bukke over skarpe kanter. Hvor længe de så holder ja det har jeg så endnu tilbage at få opklaret, men så længe motoren stadig ligger på værkstedet sker der nok ikke noget  :D
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????
« Svar #23 Dato: 16. September 2009 kl: 08:45:03 »
Ellers kan man vel købe løse rør.   der skal vel bare have samme længde for at kunne holde ens takt.

http://www.dieselkontor.de/index.php?cPath=22_191&osCsid=6932ce81c2975ccfc2b352f3486f46bc

er der nogen der ved hvor lange vores rør er, hvis de bliver rettet ud.

Og så en bremserørs bukker fra biltema.

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????
« Svar #24 Dato: 16. September 2009 kl: 09:10:54 »
Rørlængden kan ikke betyde alverden for når først der er diesel i røret bliver den jo bare skubbet afsted i den mængde der fyldes ind i den anden ende.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????
« Svar #25 Dato: 16. September 2009 kl: 10:00:26 »
Skal det være "stive" rør. Kan det ikke være flexslanger?

Hinze

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????
« Svar #26 Dato: 16. September 2009 kl: 10:29:48 »
Diesel er kompressibelt, ikke meget men lidt er også nok til at give problemer når trykket der sprøjtes in i kammeret med er 450 bar, Udover kompressibiliteten så udvider dieselrørene sig lidt under hver injektion, så den går formentligt ikke med slanger, men det kunne ellers se fedt ud :-)
Mvh. Casper

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Jarl, 1.9D sauger - fortæl????????????
« Svar #27 Dato: 16. September 2009 kl: 17:44:24 »
Citat fra: "FarT3"
Rørlængden kan ikke betyde alverden for når først der er diesel i røret bliver den jo bare skubbet afsted i den mængde der fyldes ind i den anden ende.


Ikke desto mindre tror jeg vores rør har samme længde til alle dyserne, hvis de bliver rettet ud.   Det kan selvfølgelig være for nemheds skyld at man ens rør fra fabrikken.  :?:  :?:
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!