Forfatter Emne: Miljøtiltag  (Læst 29151 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Miljøtiltag
« Dato: 01. Marts 2009 kl: 23:23:20 »
Vi er en del, der faktisk - and against all odds - holder af vores gamle T3-dieselhakkere. Men vi er på vej til svære tider:

1) Forøgelse af vægtafgift grundet fravær af partikelfilter.

2) Udelukkelse fra visse bykerner grundet kommende miljøzoner.

Nærværende tråd er en invititation til en åben virtuel tænketank angående muligheder for at opgradere vores biler, så de også fremover kan benyttes i fuldt omfang og uden forøget vægtafgift.

I Tyskland er der allerede indført Umweltzonen, hvor farvede plaketter baseret på bilens Euroklasse og forureningsbegrænsende udstyr, afgør, om man må køre ind.

I DK har jeg endnu ikke hørt noget specifikt ud over, at tilstedeværelsen af et dieselpartikelfilter er et krav.

Visse biler kan få et sådant eftermonteret - her er et eksempel på et dieselpartikelfilter (herefter benævnt: dpf):

http://www.diesel-oxikatfilter.de/12-0-diesel-partikelfilter-nachruesten-diesel-pkw-mit-russpartikelfiltern.html

Kig, søg, tænk og spørg - vi skal sgu have en løsning, vi kan leve med - og selvf. bidrager vi gerne til at rense luften, men vi vil ikke sættes ud i kulden.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Miljøtiltag
« Svar #1 Dato: 01. Marts 2009 kl: 23:41:18 »
hybrid diesel teknik.

Der monteres elmotorer i forhjulene, disse erstatter de konventionelle bremser, set på et mini projekt. Batterier placeres under sæder / lad og deslige. Oplades med stik og bremse energien tilbageføres i stor stil til batterierne. Evt kombineres det med motor med cat, dpf e-lign

Fordele:
Batteri drift i byerne på bølge og vind energi.
lydløs cruise.
4 hjulstræk. Et traction kontrol prg kan udnytte el motorerne ifm slip på baghjule ved alm motordrift.
hurtig acceleration og moment med to elmotorer og alm motor

Bagdele:
Pris! Både på ombygning, udvikling, stumper osv
Godkendelse - Det er jo alene ikke et spørgsmål om forurening men også et spørgsmål om at sælge flere nye biler så der kommer afgifter ind osv.

---

Kat, eldrift og altmuligt andet er sikkert en god idé og bedre for miljøet på længere sigt end en toyota prius, men er det miljøet der er driv kraften eller undskyldningen?

Jeg er klar på nogle forsøg, men midlerne rækker ikke ind i himlen...
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Miljøtiltag
« Svar #2 Dato: 01. Marts 2009 kl: 23:47:07 »
1.8i ABS motor...........

Dieselfolket har allerede alle ombygnings.delene
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Miljøtiltag
« Svar #3 Dato: 02. Marts 2009 kl: 07:58:52 »
Alt hvad jeg har set eller hørt om teknologierne har haft rigeligt nuller på prisen.  :cry:

Umiddelbart må det være rimeligt at forlange undtagelse, ved "hobby bil" "klassisk bil". Et andet forslag vil være UGE vægtafgift, så biltyperne kan bibeholdes som legetøj og kun anvendes lejlighedsvis.

Jeg har ingen intentioner om at betale for backmobilen hvis den kommer op i udgifter.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Miljøtiltag
« Svar #4 Dato: 02. Marts 2009 kl: 08:27:42 »
Citat fra: "KHSalvesen"
Alt hvad jeg har set eller hørt om teknologierne har haft rigeligt nuller på prisen.  :cry:

Umiddelbart må det være rimeligt at forlange undtagelse, ved "hobby bil" "klassisk bil". Et andet forslag vil være UGE vægtafgift, så biltyperne kan bibeholdes som legetøj og kun anvendes lejlighedsvis.

Jeg har ingen intentioner om at betale for backmobilen hvis den kommer op i udgifter.

Kurt


ang hobbybiler så kan man vidst nok ansøge om at bruge prøveplader til når man skal til træf og udstilling
så hvis det kun er en bil man bruger et par gange om året kunne det være en løsning (den er bare ikke lige så sjov)
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Miljøtiltag
« Svar #5 Dato: 02. Marts 2009 kl: 15:26:32 »
Jeg synes kun at have set det omtalt herinde, har godtnok ikke fulgt så nøje med i nyhederne de seneste 3 - 4 uger grundet manglende arbejde (så jeg hører ikke så meget radio som normalt og TV ser jeg ikke så meget), men HVIS afgiften for en gulplade diesel stiger med omkring 5k, så tror jeg nok der kommer en syncro til salg :(
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Miljøtiltag
« Svar #6 Dato: 02. Marts 2009 kl: 16:11:31 »
Det er ikke kun herinde - den er god nok. Alle gulpladebiler skal fra 1.1.2010 betale almindelig vægtafgift/grøn afgift + en tillægsafgift for privat anvendelse på 5040,- årligt.

Alternativt kan man jo veje ned til under 2000 kg, så slipper man med en tillægsafgift på 900,- årligt. Dertil kommer, at vægtafgiften jo falder. Til gengæld skal der erlægges registreringsafgift igen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Miljøtiltag
« Svar #7 Dato: 02. Marts 2009 kl: 16:16:15 »
De 2000kg, er det totalvægten vi snakker om her?? Ellers kan jeg da ikke helt forstå virakken...

Min står til 2500 total og lasteevne er 975, så den er jo under 2000 i egenvægt...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Miljøtiltag
« Svar #8 Dato: 02. Marts 2009 kl: 16:20:41 »
Citat fra: "BlackChart"
De 2000kg, er det totalvægten vi snakker om her?? Ellers kan jeg da ikke helt forstå virakken...

Min står til 2500 total og lasteevne er 975, så den er jo under 2000 i egenvægt...


de er under 2 ton i total vægt. min d. røde har en total vægt på 1975, så den går nok fri.......håber jeg.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Miljøtiltag
« Svar #9 Dato: 02. Marts 2009 kl: 17:31:35 »
Når man snakker om vægtafgift på varebiler, så snakker man altid om totalvægt.

Enkelte har - som Hawaiibussen - vejet deres T3'er ned til under 2000 kg totalvægt. Det efterlader så bilen med en ret lille disponibel bæreevne. Tænk f.eks en Syncro, der i sig selv måske har en egenvægt på 1600 kg - den må efter nedvejning så laste 400 kg - minus den fedbasse (her sigter jeg til mig selv...:wink:), der sidder bag rattet - altså er der 300 kg tilbage til snoller...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Miljøtiltag
« Svar #10 Dato: 02. Marts 2009 kl: 17:39:13 »
kan vi ik håbe på en lavere afgift til biler over 25år  :wink:
så er der jo lidt håb :roll: , ellers bliver min syncro til hvidplade benzin med en række4 1,8i eller 2,0i, spørgsmålet er så om hvad det koster i reg.afgift hvis den stiger til 90 eller 115 hk :roll:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Miljøtiltag
« Svar #11 Dato: 02. Marts 2009 kl: 18:13:10 »
Ja det er sgu lidt hårde tider. Mine tanker lyder sådan:

T3 på gule plader er på vej ud af markedet. Der en nogle ganske få, der er så fine, at det lønner sig, at veje dem ned. Men det er et mindretal. Har man en ganske alm. T3 diesel på gule plader, så lyder regnestykket fra 1.1.2010 på vægtafgift: 4030 + misundelsesafgift: 5040 + strafafgift for manglende partikelfilter: 1000 kr. Samlet årlig afgift: 10.070 kr. Kører man på benzin, så slipper man med 8180,-

T3 på gule plader er dermed en saga blot - RIP!

Tilbage er hvidpladebilerne. Folk med MV-maskiner kan smile fra øre til øre, for de blivber ikke ramt af noget som helst og kan endda få lov at køre frit i de fremtidige miljøzoner.

Dieselbilernes skæbne er, at de 1) ikke må køre ind i de fremtidige miljøzoner og at de 2) får et smæk på en lille tudse oven i en i forvejen horribel vægtafgift.

Ærlig talt synes jeg, det kan være lidt svært at holde modet oppe. Jeg har med små pauser pillet i T3 siden 1984 - det er klart det køretøj, jeg har tilbagelagt flest km i - løseligt anslået omkring 600.000 km. Jeg har skruet så meget i dem, at der efterhånden ikke er mange kroge i dem, jeg ikke kan se for mig med lukkede øjne, og jeg har - gennem smertelig erfaring - lært deres svagheder at kende, men også - gennem talløse lykkelige stunder - lært at intet andet køretøj giver mig den samme fornemmelse af køreglæde og fornemmelse af at være til. Jeg har også lært at intet kan tages for givet - alt kan gå i stykker og på en T3'er sker det umulige. Men det giver også en god følelse af at være kørende driftleder - og hvad er lykken værd, hvis ikke man kender kontrasten. Oplevelsen af at rejse sig fra værkstedsgulvet indsmurt i olie og med kølervæske i håret og så køre den første vellykkede prøvetur efter en større omgang - det er sgu fedt!

Er det så nu, det er nu? Var det her en æra sluttede? Jeg vil gerne erkende, at jeg har tænkt tanken. Ja, sågar har jeg været inde på bilbasen og kigge efter en bil, der kunne give plads til min store familie. Jeg så på en 7 personers Zafira med en 16 ventilet benzinmotor. Bagefter kiggede jeg på en Renault Espace. Så så jeg på noget japansk skrammel, og lige pludselig slog det mig, hvad det ville gøre ved min identitet, hvis jeg ikke længere skulle eje og køre i min T3. "Køre i" er meget vigtigt, for jeg vil sgu ikke have min T3 som "fritidsbil". Fy da! Jeg vil sgu have den som min daglige brugsbil - det er jo det, den er god til. Alle mine venner - også dem, der ikke interesserer sig for biler, har efterhånden lært, at en del af det at komme til middag hos, er at få en opdatering på T3'erens skæbne. Mine børns venner i skolen omtaler den som hippierugbrødet, men det er sikkert den eneste bil i forældrekredsen, de har et kælenavn til. Mine elever har altid grinet hånligt af lærerens gamle vrag, men når jeg har mødt dem på gaden nogle år senere, så har det første spørgsmål altid været "om jeg havde den endnu".

Så nej - jeg er sgu ikke parat til at give slip endnu, men jeg kan godt forstå, hvis andre - som jeg - føler, at vi - især dieselT3'ere og helt specielt gulplade bilerne - er hårdt ramt af de seneste lovændringer. Pu - ha - vi må se tiden lidt an, og se, hvilke muligheder, der viser sig, men ét er sikkert - de næste år vil tynde kraftigt ud i bestanden! Sørgeligt nok!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Miljøtiltag
« Svar #12 Dato: 02. Marts 2009 kl: 18:27:07 »
Hvor finder man en så alsidig bil, man selv kan skrue i?


Aaaaargh - overvejer kraftigt en personlig kursus!
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Miljøtiltag
« Svar #13 Dato: 02. Marts 2009 kl: 18:33:08 »
Kan det virkeligt passe at der slet ikke er noget at gøre for at holde afgiften på et acceptabelt niveau??

Strafafgiften bliver vel også lagt ovenpå, den i forvejen høje, afgift hvis man får den konverteret til hvid-plade-diesel istedet?!

Hvad hvis man kan dokumentere at man kører på CO2 neutralt brændstof??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Miljøtiltag
« Svar #14 Dato: 02. Marts 2009 kl: 18:39:02 »
jarl det er så sandt som det er sagt/skrevet  :D

der findes bare ikke andre biler i min verden der kan give det der lille kick når man endelig får det hele til at spille
eller fremkalde et lille smil på læben når man kører
selv ungerne herhjemme har sagt at bilen kun må sælges hvis der så bliver købt en magen til
IM har forbudt mig at sælge den for hun gider ikke hører på mit piveri efter et par måneder om hvor meget jeg har fortrudt jeg har solgt den og hvor meget jeg gerne vil have en igen
så der kommer også til at være en t3 her i familien et godt stykke tid endnu
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966