Forfatter Emne: Min 1.7D \"prutter\"  (Læst 3941 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Min 1.7D \"prutter\"
« Dato: 23. Juni 2005 kl: 11:54:14 »
Hej,

Når jeg trykker speederen i bund eller når bilen 'belastes' eks. kører op af bakke eller accelererer lyder det som om jeg har en boksermotor i bilen. Når jeg slipper gassen eller bare kører ligeud lyder den normalt.

Er der nogen der kan pejle mig i den rigtige retning - tror måske det er en utæthed i udstødningen et sted - har kigget men kan ikke se noget...

Anyone?

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Djursland

  • Gæst
Min 1.7D \"prutter\"
« Svar #1 Dato: 23. Juni 2005 kl: 12:07:54 »
Hej Jesper

det kan være at din udstødnings manifold er utæt. prøv at ligge nede under bilen og få en til at starte den når den er kold så kan du sættet din hånd op og mærke om der kommer luft ud.. det er som regl længst ind mod bilen at den bliver utæt. jeg siger ikke at det er det men det er en mulighed  som det så tit sker på 1.6 td.. sørg for at klodse bilen forsvarligt op når du gør det..

Mvh Flemming

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Min 1.7D \"prutter\"
« Svar #2 Dato: 23. Juni 2005 kl: 12:12:15 »
Hej Flemming,

Tak for det. Skal jeg have motorbeklædningen af først og er det noget der kan strammes eller skal der en ny manifold på?

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Djursland

  • Gæst
Min 1.7D \"prutter\"
« Svar #3 Dato: 23. Juni 2005 kl: 12:31:33 »
hej igen

det kan være pakningen der er utæt og det kan også godt være at  det er manifolden der er revnet. der er ikke andet for end at du må igang med at tjekke hvor det kommer fra. det er nemmest at pille evt motorbeklædning af først så der er frit nede fra..

Mvh Flemming

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Min 1.7D \"prutter\"
« Svar #4 Dato: 23. Juni 2005 kl: 17:34:19 »
Derfor omtales motorbebeklædningspladen også typisk som "chikanepladen"  :lol:  Væk med den - og sæt den aldrig på igen - derved får motoren også en mere rimelig olietemp. grundet den bedre luftcirkulation , og du kan se alle de små utætheder.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Min 1.7D \"prutter\"
« Svar #5 Dato: 25. Juni 2005 kl: 14:18:03 »
Hej Jarl,

Er der ikke en grund til at beskyttelsen er sat på? Der må da blive hvirvlet vand og skidt op i motorrummet?

Har udstødningen i øvrigt indflydelse på motorens ydelse?

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Min 1.7D \"prutter\"
« Svar #6 Dato: 26. Juni 2005 kl: 00:01:16 »
Jo, det er der. For det første dæmper den støjen betydeligt - særligt for dem, der er udenfor bilen, og du har også ret i at motorrummet er nemmere at holde rent. Alligevel synes jeg at prisen er lille for at sænke olietemperaturen og få direkte adgang.

Udstødningen spiller en rolle for hvor mange hk og hvor meget drejningsmoment motoren har. Der skal være det rette modtryk. På en TD er det mindre betydningsfuldt, da turboladeren i dette tilfælde udgør "proppen" i systemet. Mange barne-numser med 2" udstødninger, de selv har "designet" mister af den grund effekt i forhold til en "kedelig" standardudst. - Men hvad - det ved pigerne henne på fortorvet jo ikke :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Min 1.7D \"prutter\"
« Svar #7 Dato: 26. Juni 2005 kl: 00:02:12 »
Jo, det er der. For det første dæmper den støjen betydeligt - særligt for dem, der er udenfor bilen, og du har også ret i at motorrummet er nemmere at holde rent. Alligevel synes jeg at prisen er lille for at sænke olietemperaturen og få direkte adgang.

Udstødningen spiller en rolle for hvor mange hk og hvor meget drejningsmoment motoren har. Der skal være det rette modtryk. På en TD er det mindre betydningsfuldt, da turboladeren i dette tilfælde udgør "proppen" i systemet. Mange barne-numser med 2" udstødninger, de selv har "designet" mister af den grund effekt i forhold til en "kedelig" standardudst. - Men hvad - det ved pigerne henne på fortorvet jo ikke :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Min 1.7D \"prutter\"
« Svar #8 Dato: 26. Juni 2005 kl: 23:14:35 »
Citat fra: "Jarl Paulsen"
Mange barne-numser med 2" udstødninger, de selv har "designet" mister af den grund effekt i forhold til en "kedelig" standardudst. - Men hvad - det ved pigerne henne på fortorvet jo ikke :wink:


Er det en hentydning  :?:  :evil:

...for så vil jeg hellere ha' pigerne på fortovet, end at være en gammel mand med blød hat og cigar, med hang til kedeligelige og stærkt underdimesionerede dieselmotorer som dårligt kan få luft ved 80 km/t.  :shock:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Min 1.7D \"prutter\"
« Svar #9 Dato: 27. Juni 2005 kl: 11:25:44 »
Slet ikke! Blot en opridsning af fakta.

Og ups så svigtede sagligheden vist - men min 110 hestes TDi bag i Carat'en med et drejningsmoment, som ingen wbx nogensinde kommer i nærheden af, får skam fint vejret ved 80 km/h. :D
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Min 1.7D \"prutter\"
« Svar #10 Dato: 28. Juni 2005 kl: 00:47:28 »
Ållrajt  :oops:  Godt ord igen !  :lol:

Mht. til udstødningen er det jo et kendt problem på wbx'ern med for meget mod tryk, derfor "designede" jeg selv et system og for at få noget i rustfrit/fast som var til at betale.

Min motor ydede 117 hk på hjulene ( vel ca. 125 hk. i motoren ) og 192 Nm , hvilket ligger meget tæt på den magiske grænse for,hvor meget std. dyserne kan yde... Så helt galt kan mit hjemmebiksede udstødningssystem da ikke være !?

Er det ikke omkring 230 Nm sådan en TDi'er har ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Min 1.7D \"prutter\"
« Svar #11 Dato: 28. Juni 2005 kl: 19:09:21 »
Klart! Det havde jeg sgu også gjort. Det eneste jeg mener er, at alle lærlingenes Corsa 1,0 med Storebælttunnel-diameter på udstødningen ikke nødvendigvis har 500 hk selvom de lyder sådan :lol:

Det var ellers ikke så lidt du har fået ud af sådan en wbx. Hvad siger gearkassen til det? Har du gjort noget særligt for at skåne synkronhovedet til 4/5 gear? Tyskerne monterer tit en olieomløbsplade, der forbedrer oliestrømmen og dermed kølingen af tandhjulene. Det søger jeg erfaringer med.

Jeg har ikke haft min på rullefelt, så jeg kender ikke den præcise ydelse, men i hvert fald står en højere gearing højt på ønskesedlen. Som dieselfreak er det jo ikke omdrejninger, men mere moment, der giver fremdriften. Måske kunne 15 eller 16" hjul fra en syncro gøre noget, men den slags fælge er jo ikke just stardardvarer her til lands.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Min 1.7D \"prutter\"
« Svar #12 Dato: 04. Juli 2005 kl: 08:51:09 »
For ikke at ødelægge denne tråd mere end vi allerede har gjort , har jeg oprettet en ny som hedder "Gearkasser og andet"
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Min 1.7D \"prutter\"
« Svar #13 Dato: 06. Juli 2005 kl: 14:44:23 »
Tak for det  :D

I øvrigt, jeg forhørte mig om reservedele og fik at vide, at udstødningssystemet er forskelligt på 1.6D og 1.7D...

Er det noget i kender til?

(Jarl, det er nok dig der må på banen)   :P

Jeg har endnu ikke haft tid til at få den smidt op på en lift, men den larmer mere og mere så jeg må nok hellere til det. Ville bare lige vide om jeg kan regne med at bruge de samme dele som til 1.6D'eren


Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Min 1.7D \"prutter\"
« Svar #14 Dato: 15. Juli 2005 kl: 10:41:48 »
Du har ret. Der er forskel på udstøninggssystemerne fra hhv. 1,6 (cs) og 1,7 (ky). Ikke destomindre har min bror lige monteret et cs system på en ky - med fint resultat. KY-systemet er ikke til at opdrive til rinelige priser her til lands. Jeg ved ikke om det giver problemer med chikanepladen - den kører vi som bekendt ikke med :)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!