Forfatter Emne: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3  (Læst 13761 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Svar #15 Dato: 24. Maj 2009 kl: 21:07:15 »
Citat fra: "KHSalvesen"
Ellers skift forruden, det sænker varmen med halvanden viserbredde. :roll:  :roll:

Kurt


Det er sgu da fordi du har ryddet op i bilen og rengjort den..... :D  Det kan være at den nederste visser ikke falder så hurtigt når nu Backmobilen er gjort lettere
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

T3Anders

  • Gæst
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Svar #16 Dato: 25. Maj 2009 kl: 03:23:49 »
Håber det kører Morten!  8)

Jeg fik skiftet vandpumpe og kølevædske for et par måneder siden hos mekanikeren og det har ihverfald resulteret i at viseren nu nærmest ikke kommer ud af det hvide felt til trods for at mit kørselsmønster er en hel del km og meget motorvej for tiden. Før kom den fra ca.halvvejs op mod dioden og til en viserbredde lige før dioden. Enkelte gange i sommervarmen ved stop, omtrent midt på dioden. Så det ser ud til at have virket. Vandpumpen var bare begybdt at blive en anelse utæt, så det var mest et skift for at komme en værre tilstand i forkøbet.

Skal lige huske at spørge ved lejlighed om der blev renset og i givet fald med hvad.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Svar #17 Dato: 25. Maj 2009 kl: 06:26:59 »
Du må endelig ikke køre din motor for kold!

Nålen skal gerne stå omkring dioden ved driftstemperatur og ikke i det hvide felt.

Har de husket at montere termostaten?
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

T3Anders

  • Gæst
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Svar #18 Dato: 26. Maj 2009 kl: 08:31:18 »
Hmm, hvor skal jeg kigge, Wilson?

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Svar #19 Dato: 26. Maj 2009 kl: 09:04:55 »
Citat fra: "T3Anders"
Hmm, hvor skal jeg kigge, Wilson?


Termostaten sidder inde i vandpumpen, så det er ikke lige til....

Men du kan mærke om slangerne frem til køleren bliver varme med det samme, gør de det er det ikke et godt tegn.

Men der er selvf også stor sandsynlighed for en el fejl, så et termometer på blok og slanger vil nok være den mest rigtige fejlsøgnings fremgangsmåde.

Har du godt med varme i varmeapparatet?

Nålen til vandtemperaturen skal helst stå lige omkring dioden efter 5-10 km kørsel i almindeligt tempo, det er der den når sin driftstemperatur.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Svar #20 Dato: 26. Maj 2009 kl: 14:39:18 »
Helt enig. Men med forbehold for termometerets usikkerhed. Her er en anekdote fra det virkelige liv:

Grundet forårets historie med uddøde motorer har jeg været meget opmærksom på min kølekapacitet.

Derfor har jeg leget lidt med et udvalg af termosensorer til T3, jeg havde liggende på Amagerhylden. Vist ca. 10 styks. Målt med et multimeter og med sensorerne på ensartet værkstedstemperatur svingede modstanden fra 160 til 700 ohm. Jeg monterede - efter tur - yderpolerne i studsen og tilsuttede termomereret. Helt som forventet gav den ene et latterligt lille udslag på termometeret. Den anden viste temperaturer fra det indre af jordens kerne.  Fint nok.

Heldigvis havde jeg to spritnye - en fra VW og en fra Hovwdiaudi. Samme reservedelsnr. så det var jo fint. Den ene viste 270 ohm - den anden 460 ohm...

På den baggrund har jeg ikke en fløjtende fis tillid til termometeret som absolut måling. Det er fint nok til relative målinger - så man kan se forandringer fra, hvor det plejer at stå, men det er også det hele.

Ikke overraskende for brugerne af dette forum er jeg ekstremt stokkonservativ og håbløs gammeldags. Derfor afgør jeg min kølevandstemperatur vha. et stenalder-fysiktermometer, jeg engang egenhændigt har hugget fra min bror, der selv har hugget det fra min far. Proceduren er følgende: Jeg kører en tur i bilen og sikrer mig at den har nået drifttemp. så noterer jeg mig instrumenthus-termometerets position. Dernæst suser jeg om til ekspansionsbeholderen - den forreste naturligvis - og åbner den med kørende motor ***ALVORLIG SKOLDNINGSFARE - BRUG INDERSIDEN AF HOVEDET!!!*** sætter fysik-termomeretet ned i strålen fra topstykket venter og kigger. Imens sikrer jeg mig at viseren på termometeret står, hvor jeg så, den var under drift. Så påstår jeg at kende min kølevandstemp. ret præcist. Og den er 92 grader, når termometerer står så højt, som det kommer. OG det er 2-3 diodebredder over dioden. Og hvis man sover bedre ved at have nålen spot on på dioden, så tager man bare termometeret ud af instrumenthuset og kalibrerer det - det er snydelet, men husk lige på, at det bliver motoren ikke én grad koldere eller varmere af...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Svar #21 Dato: 26. Maj 2009 kl: 18:36:24 »
idag fik jeg fat i et påligeligt termometer og jeg fik den fint udluftet og kørte den driftsvarm. VANDET I BEHOLDEREN VAR 89GR. efter jeg stoppede. Jeg har 80 gr. termostat i. Skal jeg tage skridtet og smide en ny køler i?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Svar #22 Dato: 26. Maj 2009 kl: 18:39:33 »
Set i lyset af at den optimale driftstemperatur er 90°C må 89°C være spot on!

Ny køler - hvorfor dog det? Den er jo nyligt rengjort  8)
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Svar #23 Dato: 26. Maj 2009 kl: 22:03:10 »
Hej Morten

Nu slapper du af fra bilen, returnerer badevands-thermometeret til puslebordet og går en tur med konen og barnet - husk at nyd det medens barnet er lille - ligepludselig står du med en uregerlig teenager :-)

Goe hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Svar #24 Dato: 26. Maj 2009 kl: 22:34:22 »
Citat fra: "jensjakob"
Hej Morten

Nu slapper du af fra bilen, returnerer badevands-thermometeret til puslebordet og går en tur med konen og barnet - husk at nyd det medens barnet er lille - ligepludselig står du med en uregerlig teenager :-)

Goe hilsner

Jens Jakob


 :lol:  :lol: ja det ved du vel alt om jj :wink:

morten jeg tror det er helt fint med de 89grader,hvorfor vil du ha den koldere? det er da en fin driftstemperatur :)

fortæl istedet om hvordan fødslen gik og hvordan mor og barn har det :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

T3Anders

  • Gæst
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Svar #25 Dato: 27. Maj 2009 kl: 10:19:15 »
jeg må vist ud og måle lidt temperatur. Jeg skal bare lige finde et sted at låne et termometer der kan vise en 80-100gr.... pokkers man ikke kommer i fysiklokaler så tit længere  :)

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Svar #26 Dato: 27. Maj 2009 kl: 10:41:40 »
Citat fra: "T3Anders"
jeg må vist ud og måle lidt temperatur. Jeg skal bare lige finde et sted at låne et termometer der kan vise en 80-100gr.... pokkers man ikke kommer i fysiklokaler så tit længere  :)

Jeg plejer at bruge et elektronisk stegetermometer til den slags, de kan købes for ingen penge hos isenkrammere mv.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Svar #27 Dato: 27. Maj 2009 kl: 21:07:44 »
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "T3Anders"
jeg må vist ud og måle lidt temperatur. Jeg skal bare lige finde et sted at låne et termometer der kan vise en 80-100gr.... pokkers man ikke kommer i fysiklokaler så tit længere  :)

Jeg plejer at bruge et elektronisk stegetermometer til den slags, de kan købes for ingen penge hos isenkrammere mv.


det bruger jeg også......
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Svar #28 Dato: 07. Juni 2009 kl: 15:21:01 »
Jeg tog den beslutning at få en anden køler på. Jeg bestilte en ny hos Howdi, men den var sgu i restordre til slut juli......ØV da den var den billigste på markedet.,.....1156 kr mod 2500 hos Tsvansen...... :twisted:

Jeg fik en fra den kære slagter i Solrød og det virker sgu godt. Motoren er væssentlig koldere og køleren kan udluftes let.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Mads-kaa

  • Gæst
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Svar #29 Dato: 07. Juni 2009 kl: 15:53:09 »
Citat fra: "Hawaiibussen"
Jeg fik en fra den kære slagter i Solrød og det virker sgu godt. Motoren er væssentlig koldere og køleren kan udluftes let.


Jeg tror ikke slagterforretningen i Solrød på nogen måde vil vedstå at de har foræret noget væk. Jeg er sikker på at du har KØBT den køler...

/Mads