Forfatter Emne: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3  (Læst 12254 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Dato: 23. Maj 2009 kl: 12:02:02 »
Hej

Lige en tråd om vigtigheden af af afkalkning af køleren. På min Brandbil som har stået stille i langtid og kun har kørt få tusinde km de sidste 10 år, havde jeg fornemmelsen af at den var unødig varm. Den lå over dioden ved motorvejs kørsel og køleren blev ujævn varm. Jeg troede det var termostaten og derfor skiftede jeg den ud med en kold en. Men da jeg skulle udlufte systemet og køre den varm blev den meget varm og jeg kunne ikke få den udluftet optimalt samt at vandet i ekspantionsbeholderen var lidt over 90 grader.

Jeg talte med Casper som har afkalket sit system og jeg gik i gang med det. Men grundet at køleren var så kalket til at den ikke virkede afmonterede jeg den, og prøvede at skylde den igennem, men der var næsten ikke noget flow i og på tilbageløbs siden væltede det ud med uklart grønt væske.

Nu har jeg hældt 5 gange afkalkning i og der kommer stadig en stor mængde "æggeskalder" ud, men jeg har fået flow i køleren.

Nu skal jeg montere køleren igen og affedte samt afkalke igen, så hele system bliver renoveret.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Svar #1 Dato: 23. Maj 2009 kl: 12:52:08 »
Kalk burde det ikke være.! Kan vi få en kemisk analyse.?

Fint med et indlæg om køling, men du skriver ikke hvad du afkalker med og om du er sikker på det er teknisk forsvarligt.

Affedte og afkalke igen. Hvilke produkter.

Korosion og forvitring er ikke at spøge med i et lukket vandkredsløb, både gummi og alu er sarte materialer.

Jeg har selv overvejet en skylning af Backmobilen Meeen det skal altså være med noget godkendt stads, ikke tilfældige syre og baser.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Svar #2 Dato: 23. Maj 2009 kl: 13:07:05 »
Citat fra: "KHSalvesen"
Kalk burde det ikke være.! Kan vi få en kemisk analyse.?

Fint med et indlæg om køling, men du skriver ikke hvad du afkalker med og om du er sikker på det er teknisk forsvarligt.

Affedte og afkalke igen. Hvilke produkter.

Korosion og forvitring er ikke at spøge med i et lukket vandkredsløb, både gummi og alu er sarte materialer.

Jeg har selv overvejet en skylning af Backmobilen Meeen det skal altså være med noget godkendt stads, ikke tilfældige syre og baser.

Kurt



Jeg bruger citronsyre 200g opløst i varmt vand og blandet op i vand så mængden passer til kølerens kapacitet. Affedtningen ved Casper hvad er, da jeg ikke er statet på det endnu, men det er vist bare opvasketabs, ca. 5 stk til hele systemet. Jarl har også lavet en tråd omkring dette
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Svar #3 Dato: 23. Maj 2009 kl: 13:38:33 »
Det er ikke en tilfældig procedure, men en metode der stammer fra Mercedes hvor den bruges til at renovere kølersystemer på bl.a. w123 og w124 modellerne. Mercedes anbefaler en renovering hvert 10 år, eller havarier hvor der har sket udslip  af olie/automatgearolie til kølersystemet.

Nedenstående er tilpasset T3 forhold.

1)
Demonter thermostaten, og monter en gammel modificeret thermostat hvor i der er bore 2 styk 5mm huller i. Sørg for at alle varme apparater er fuldt åbnet.

2)
Hele systemet skal skylles et par gange i rent vand, så der ikke er rester af kølervæske.

3)
Affedtning, 1% Extran opløst i vand
Kør motoren med det i 30 min, tøm det af og skyl systemet godt med vand 2 gange.
(Rutinen kan gentages ved meget beskidt køler system, som eksempelvi efter topstykke havari. Systemet skal være helt fri for olie/fedtstoffer inden der gåes videre)

4)
Fyld systemet med vand, udluft og start motoren så vandet bliver varmt. Når vandet er varmt tilsættes 500g citronsyre direkte i den foreste ekspationsbeholder.
Kør bilen 30-60 min i tomgang, og sørg for at lufte ud undervejs og efterfylde med rent vand ved behov.
Mål undervejs pH værdien, og stiger denne til et neutral niveau er det tegn på at citronsyren er opbrugt. Sker dette afbryddes der og systemet skylles igennem en gang eller to med vand og step 4) gentages med endnu 500g citronsyre.

5)
Skyl systemet en 1-2 gange med vand, og tøm igen systemet fuldstændigt for vand.

6)
Tilsæt kølervæske og vand i et 50% forhold, og husk at benytte destilleret/ionbyttet vand.

Jeg har udført proceduren på flere T3´ere, og resultatet har været en så stor stigning i kølersystemets kapacitet, at temperaturen er fladet med 1-1,5 diodebredder på viseren.
På den ene bil gik jeg faktisk tilbage til en 87C thermostat i stedet for den 80C jeg havde sat i(for at afhjælpe for lav kølerkapacitet, men det viste jeg ikke på det tidspunkt.)

Grundet bedere flow i varmeapparaterne kommer der også markant mere varme i bilen.

Hvis Extran ikke lige er hyldevare eller svært at skaffe, kan 3-5 opvasketabs knust op opløst i kogende vand også fungere som affedtning. Det er blot lidt mere tidskrævende at skylle ud pga. af skumdannelse.
Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Svar #4 Dato: 23. Maj 2009 kl: 13:46:44 »
Citat fra: "KHSalvesen"
Kalk burde det ikke være.! Kan vi få en kemisk analyse.?

Kurt


Jeg skriver for tiden speciale på DTU-kemi, så hvis vi kan få Morten til at samle flagerne op, så skal jeg gerne lave en elementaranalyse på dem mens jeg alligevel står her og kører analyser.
Mvh. Casper

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Svar #5 Dato: 23. Maj 2009 kl: 14:04:26 »
Citat fra: "casper"
Citat fra: "KHSalvesen"
Kalk burde det ikke være.! Kan vi få en kemisk analyse.?

Kurt


Jeg skriver for tiden speciale på DTU-kemi, så hvis vi kan få Morten til at samle flagerne op, så skal jeg gerne lave en elementaranalyse på dem mens jeg alligevel står her og kører analyser.


jeg skal nok samle et par samples op.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Svar #6 Dato: 23. Maj 2009 kl: 14:17:26 »
Når du så er igang, så find lige ud af hvor mange m3 vand der skal til for at danne 1 mm kalk på en m2.  :roll:

Backmobilen bruger ca 1 liter vand om året.

Har søgt på nettet den seneste time, det ser ikke ud til det er det mest omtalte emne, men fandt da ud af Biltema har en færdig kølerrens.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Svar #7 Dato: 23. Maj 2009 kl: 14:36:36 »
Nu bor du i et område af Danmark der har relativt blødt vand, så hos dig skal der bruges ca 300 liter vand, hvad du boet i kbh. så kunne du have klaret dig 120 liter vand for samme kalkmængde
Mvh. Casper

Offline basseoghund

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 386
    • Vis profil
  • T3 model: 88' Caravelle 1.6td
  • By: 6623 Vorbasse
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Svar #8 Dato: 23. Maj 2009 kl: 18:47:26 »
2 poser Melitta afkalker i systemet kør en ca 30 min lang tur , lad bilen køle i 30 min , af med slangerne og skyl igennem med kold vand . på med nyt kølervædske og så er den ged barberet , tænk på hvor koncentreret det er i kaffemaskinen . så man behøver ikk at være så forsigtig med dytten , den største chance man løber der er at finde ud af om køleren måske ikk var så sund som man regnede med  :wink:
Mvh
Søren P Dalegaard


"SMØRKLATTEN"
88\'er JX

Djursland

  • Gæst
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Svar #9 Dato: 23. Maj 2009 kl: 19:38:35 »
Citat fra: "basseogco"
2 poser Melitta afkalker i systemet


og det er så citroensyre der er i de poser smiler og det står endda på dem

Mvh Djurs  :lol:  :lol:

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Svar #10 Dato: 23. Maj 2009 kl: 20:22:40 »
nå jeg monterede køleren igen og fyldte alm. postevand på og kørte en tur hvor den fik lov at arbejde og udluftede imens og jeg kunne mærke en forskel. Min køler blev varm over hele fladen og måleren viste sig at falde.

Jeg hældte 500g citronsyre på og hold da op en gang bobbelvand der kom....jeg kørte en tur og luftede ud og nu står den med låget til ekspansionsbeholderen af og bober som om jeg brygger vin i kølersystem. Imorgen hælder jeg det helle af og skylder systemet godt igennem.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Svar #11 Dato: 23. Maj 2009 kl: 20:40:27 »
Citat fra: "ctange"
Citat fra: "Hawaiibussen"


Jeg hældte 500g citronsyre på og hold da op en gang bobbelvand der kom....jeg kørte en tur og luftede ud og nu står den med låget til ekspansionsbeholderen af og bober som om jeg brygger vin i kølersystem. Imorgen hælder jeg det helle af og skylder systemet godt igennem.


Jeg tror det er en MEGET dårlig ide at lade et aluminiunstopstykke bade i varm syre et halvt døgn, og endnu værre med forbindelse til en støbejernsblok,
Var der ikke en kemiker til stede?


Talte med Kemi Casper under hele processen og han sagde ok at stå natten over. Det danner Co2 når syren går i forbindelse med aflejningerne.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Svar #12 Dato: 23. Maj 2009 kl: 21:53:20 »
Jeg er meget mistænksom, men osse meget interesseret da der kan være slam i et 20 år gammelt system. Jeg tvivler på mængden af kalk, mest fordi, hvor skulle det komme fra.

Aluminium forvitrer let, så det er hård kost med opvasketabs, citronsyre O.S.V. Jeg er dog lidt lunken på ideen med opvasketabs, der jo er konstrueret til at nappe hele lortet i en omgang, Kalk, Fedt, og Olie. Så skal den bare ha Citronduft til sidst  :lol:

Men hvis jeg nu køber en omgang Biltema færdigblandet, så kan jeg tjekke hvad det indeholder og melde om erfaringer. Mon ikke jeg skal bruge en tre flasker, kølesystemet er vel lidt større end normale biler.?

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Svar #13 Dato: 24. Maj 2009 kl: 17:11:32 »
Kom ned til bilen her kl 11 og sørme om motorblok topstykke og køler var der endnu.......man kunne jo blive nervøs nu hvor kloge åge mente at det ville gå i opløsning og blive til brint og ilt.

Jeg skyldede system igennem ved at tage fremløbet af køleren og sætte en vandslange i og spænde den fast. Igen væltede det ud med hvide flager.

Jeg smagte let på vandet løbende og da det var neutralt i smag stoppede jeg og fyldte systemet igen med vand og kørte den varm og udluftede og det synes jeg godt nok er en kompliceret sag i en syncro. Jeg synes den skal meget stejlt op og køre i langtid før den ikke sprutter i udluftningsskruen.

Jeg synes den er er blevet koldere og køleren er varm fra bund til top. Nu har jeg tappet skylde vandet af og skyldet den igennem i 20 min med vandslangen. Nu skal der bare købes kølervæske og monteres ÖK.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
« Svar #14 Dato: 24. Maj 2009 kl: 21:04:31 »
Ellers skift forruden, det sænker varmen med halvanden viserbredde. :roll:  :roll:

Kurt
Kurt - 25115788