Forfatter Emne: wbx-winther intro  (Læst 22054 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

wbx-winther

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #15 Dato: 13. Juni 2009 kl: 18:54:40 »
der skulle vel ikke være en der kender den korrekte lambda spændingsværdi ved tomgang ved korrekt co indsstilling (ssv omkring 0.1 til o,3 volt)

wbx-winther

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #16 Dato: 13. Juni 2009 kl: 20:06:27 »
Citat fra: "Herr_Jensen"
Hey og velkommen,

Det er sjovt, for du beskriver fuldstændig en oplevelse jeg havde da jeg kørte hjem fra Fyns træffet i år: Da vi næsten var hjemme (bor på Amager) begyndte bussen at hakke og miste kraft. Jeg var træt og gal så jeg ga' den bare mere gas og stoppede ikke for at checke hvad der var galt. Det passede dog således at vi skulle af motorvejen ca. 5-10 mins efter at jeg mærkede det første hakken og da den kom ned og køre 60-80 i stedet for 100-110 forsvandt det. Det er altså værd at bemærke jeg ikke stoppede motoren men bare skiftede march hastighed. Dette kunne du evt. prøve hvis det sker igen.
Jeg har aldrig været ude for det før. Jeg tror det 'bare' er Vanagon Syndrome så jeg har ikke tænkt mere over det eller oplevet det siden.

Min er dog en MV'er så vi har forskellig indsprøjtning men alligevel lyder det meget ens...

Håber du får styr på det : )

tak skal du ha. Er stadig i tvivl om symptomerne skyldes overfodring eller evt tændings/styrings fejl som jo så blot pumper fyldningen ud uden effekt, hvilket jo også resulterer i merforbrug. .... men vi gir´ikke op ..foreløbig

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
wbx-winther intro
« Svar #17 Dato: 13. Juni 2009 kl: 20:08:26 »
Jeg ville nu også vende blikket i retning af computer forstyrrelser. Du har sikkert allerede været der, men mon ikke skiftet af lamda sonden kunne gemme på et eller andet. Nu forvirre jeg mig lidt af lamdasonde på digijet. Har den så alligevel tændingsstyring og er vi så alligevel tilbage i vanagon syndromet (der opleves på digifant)?

Har du vacuumdåse på strømfordeleren; med en eller to studse?

Hinze

wbx-winther

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #18 Dato: 13. Juni 2009 kl: 20:17:53 »
Citat fra: "WBX Manden"
Det lyder som en eller anden form for computerproblemer.
Hvis jeg var dig, ville jeg kigge efter et digifant system. Det er 100% bolt-on og mit gæt er det tager et par timer at skifte.

Kunne være en løsning, men så frister en komplet løsning med 2.1 motor, selvom der egentlig ikke er behov, og ligeledes kommer det nok til at koste lidt ekstra benzin. Har ikke indtryk af hvor meget af elnettet der skal tilpasses. og evt hvor tilgængelig det pt er.

wbx-winther

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #19 Dato: 13. Juni 2009 kl: 20:26:47 »
Citat fra: "Hinze"
Jeg ville nu også vende blikket i retning af computer forstyrrelser. Du har sikkert allerede været der, men mon ikke skiftet af lamda sonden kunne gemme på et eller andet. Nu forvirre jeg mig lidt af lamdasonde på digijet. Har den så alligevel tændingsstyring og er vi så alligevel tilbage i vanagon syndromet (der opleves på digifant)?

Har du vacuumdåse på strømfordeleren; med en eller to studse?

Hinze

Lamda sonden er ny og giver fin varierende spænding fra ca 0 til 0.9 volt. og ja der er separat tændingsstyring via et hall element. og ja der er vacuumdåse med stuts på hver side af dåsen altså 2 stk.  Kan du repetere definitionen af syndromet. er det udelukkende dæmpning af svingninger fra luftmængdemåleren og følgevirkningerne ind i styreboksen der tænkes på eller er der andet?

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
wbx-winther intro
« Svar #20 Dato: 13. Juni 2009 kl: 20:52:37 »
Citat fra: "wbx-winther"

Lamda sonden er ny og giver fin varierende spænding fra ca 0 til 0.9 volt. og ja der er separat tændingsstyring via et hall element. og ja der er vacuumdåse med stuts på hver side af dåsen altså 2 stk.  Kan du repetere definitionen af syndromet. er det udelukkende dæmpning af svingninger fra luftmængdemåleren og følgevirkningerne ind i styreboksen der tænkes på eller er der andet?


Hvis der er tændingsstyring, så er der ingen vakumdåse !
Det du mener er at den har elektronisk styret tænding, ik' !?
Det er næsten med sikkerhed ikke Vanagon Syndromet, da det kun opstår på Digifant styringerne. Symtomer er heller ikke præcis som dine.
Der er masser af læsestof på: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=151300&sid=669f2f86b1f174920a6907f344506312

Hvornår var det bilen var fra ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
wbx-winther intro
« Svar #21 Dato: 13. Juni 2009 kl: 21:05:17 »
Citat fra: "wbx-winther"

Kunne være en løsning, men så frister en komplet løsning med 2.1 motor, selvom der egentlig ikke er behov, og ligeledes kommer det nok til at koste lidt ekstra benzin. Har ikke indtryk af hvor meget af elnettet der skal tilpasses. og evt hvor tilgængelig det pt er.


Det er klart nemmere at skifte styringen og samtidig er 1,9 motoren langt mere robust end 2,1 'ern.
Hvis din biler fra 86+ så skal du overhoved ikke røre ved ledningsnettet, bare sørg for at få ledningerne med der sidder på en digifant motor, sammen med strømfodeler og tændspole.
Benzinpumpe, dyser, luftmængdemåler, lufttilskudsventil, relæbokse tomgangsmodul mv. er det samme som på din digijet
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

wbx-winther

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #22 Dato: 13. Juni 2009 kl: 21:18:33 »
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "wbx-winther"

Lamda sonden er ny og giver fin varierende spænding fra ca 0 til 0.9 volt. og ja der er separat tændingsstyring via et hall element. og ja der er vacuumdåse med stuts på hver side af dåsen altså 2 stk.  Kan du repetere definitionen af syndromet. er det udelukkende dæmpning af svingninger fra luftmængdemåleren og følgevirkningerne ind i styreboksen der tænkes på eller er der andet?


Hvis der er tændingsstyring, så er der ingen vakumdåse !
Joo.. som beskrevet, og hver side er forbundet til hver side af spjældet, til mekanisk forskydning af tændingstidspunktet. derudover er der et et elektronisk IDLE STABILIZER system)
Det du mener er at den har elektronisk styret tænding, ik' !?
 Jo  bosch kontaktløs med såkaldt Hall control unit.
Det er næsten med sikkerhed ikke Vanagon Syndromet, da det kun opstår på Digifant styringerne. Symtomer er heller ikke præcis som dine.
Der er masser af læsestof på: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=151300&sid=669f2f86b1f174920a6907f344506312

Hvornår var det bilen var fra ?

04/83.  man trans 4 speed, ac og stole med armlæn altsammen i den kendte 2 farvede creme/brun udgave. (øøh er løsningen i "masser af læsestof" tror du .. eller er det et trin i min videre (ud) dannelse  :wink:

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
wbx-winther intro
« Svar #23 Dato: 13. Juni 2009 kl: 21:36:24 »
Citat fra: "wbx-winther"
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "wbx-winther"

Lamda sonden er ny og giver fin varierende spænding fra ca 0 til 0.9 volt. og ja der er separat tændingsstyring via et hall element. og ja der er vacuumdåse med stuts på hver side af dåsen altså 2 stk.  Kan du repetere definitionen af syndromet. er det udelukkende dæmpning af svingninger fra luftmængdemåleren og følgevirkningerne ind i styreboksen der tænkes på eller er der andet?


Hvis der er tændingsstyring, så er der ingen vakumdåse !
Joo.. som beskrevet, og hver side er forbundet til hver side af spjældet, til mekanisk forskydning af tændingstidspunktet. derudover er der et et elektronisk IDLE STABILIZER system) Ok, vi taler ikke helt samme sprog... Selvfølgelig er der tændingsstyring også på en Digijet, men når jeg taler om tændingsstyring så mener jeg computerstyret.
En computerstyret tænding kan ikke fungere med vakumdåse og mekanisk tændingsstyring! mht. tomgangsstyringen, så sidder den i en box for sig selv, bag ved højre baglygte

Det du mener er at den har elektronisk styret tænding, ik' !?
 Jo  bosch kontaktløs med såkaldt Hall control unit.
Det er næsten med sikkerhed ikke Vanagon Syndromet, da det kun opstår på Digifant styringerne. Symtomer er heller ikke præcis som dine jeg har ingen problemer, kører med Megasquirt.
Der er masser af læsestof på: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=151300&sid=669f2f86b1f174920a6907f344506312

Hvornår var det bilen var fra ?

04/83.  man trans 4 speed, ac og stole med armlæn altsammen i den kendte 2 farvede creme/brun udgave. Hvis bilen er fra før 86 ved jeg ikke hvor meget el der skal laves... måske intet !? (øøh er løsningen i "masser af læsestof" tror du .. eller er det et trin i min videre (ud) dannelse  :wink: Jeg ved ikke om svaret står der, det var til at øge din almene viden inden for T3 :)
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

wbx-winther

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #24 Dato: 13. Juni 2009 kl: 22:07:29 »
Citat fra: "wbx-winther"
der skulle vel ikke være en der kender den korrekte lambda spændingsværdi ved tomgang ved korrekt co indsstilling (ssv omkring 0.1 til o,3 volt)

Tak WBX-mand !  :)  Har du et bud på ovennævnte ?

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
wbx-winther intro
« Svar #25 Dato: 13. Juni 2009 kl: 22:40:00 »
Desværre ikke...
Har du prøvet at pille ledningen af lamdasonden og tjekke om symtomerne stadig er der ?

Lamda/ AFR værdien og CO indholdet i tomgang er fuldstændig ubrugelige til sige noget som helst om værdien ved motorvejskørsel.

Det eneste du kunne bruge tomgangsværdien til er, om det er den rigtige lamda du har fået sat i og om den virker
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

wbx-winther

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #26 Dato: 13. Juni 2009 kl: 23:58:40 »
Citat fra: "WBX Manden"
Desværre ikke...
Har du prøvet at pille ledningen af lamdasonden og tjekke om symtomerne stadig er der ?
endnu ikke

Lamda/ AFR værdien og CO indholdet i tomgang er fuldstændig ubrugelige til sige noget som helst om værdien ved motorvejskørsel.

Det eneste du kunne bruge tomgangsværdien til er, om det er den rigtige lamda du har fået sat i og om den virker
 
Faktisk er lambdasonden ganske velegnet til at indikere indholdet af ilt og dermed blandingen. Det er således muligt at justere co i tomgang indirekte ved spændingen på sonden. Jeg manglede  blot værdien idet jeg ikke pt har en co måler ved hånden. Derudover er det mit indtryk at sonden stort set ingen indflydelse har  på digijet motorstyringen under last, den ligger konstant på ca 0,7- o,8 volt og dermed i den fede ende grundet prioritering mod power.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
wbx-winther intro
« Svar #27 Dato: 14. Juni 2009 kl: 00:14:43 »
Citat fra: "wbx-winther"

Faktisk er lambdasonden ganske velegnet til at indikere indholdet af ilt og dermed blandingen. Det er således muligt at justere co i tomgang indirekte ved spændingen på sonden. Jeg manglede  blot værdien idet jeg ikke pt har en co måler ved hånden. Ok! Derudover er det mit indtryk at sonden stort set ingen indflydelse har  på digijet motorstyringen under last, den ligger konstant på ca 0,7- o,8 volt og dermed i den fede ende grundet prioritering mod power.

Lige præcis derfor skrev jeg at du ikke kunne bruge tomgangsværdierne til noget, når nu dine problemer var under last. CO skruen har ingen betydning så snart motoren er væk fra tomgang.
Mine målinger på digijet siger at AFR værdien ligger på 13-13,5 i stort  hele det belastede området af VE tabellen og netop af denne grund foreslog jeg Digifant systemet, da den ligger tæt på 14,7 og derved har en renere forbrænding og sikkert også mindre forbrug.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

wbx-winther

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #28 Dato: 14. Juni 2009 kl: 13:51:49 »
Har kørt lidt test. herunder på motorvej, med digitalt  fluke voltmeter til måling af lambda spænding for at få afdækket om der er tale om mager eller fed blanding. når der kørees ml 80- 100 ligger middelspændingen på omkring 0.5 volt, 0V ved slip af gas. ved fuld gas (acc) falder den derimod helt mod 0 V!! (dvs ekstrem mager -- havde forventet 0,9 volt altså fed?) men bilen kører perfekt unden "surging" eller tidligere tøven/ og ½ manglende cyl.?tilsvarende er middelspændingen målt med lambda sonde koblet til computeren uden mærkbare fejl. tilsvarende målinger ses også på motorvej. dog synes højhastighed 110 - 120 at trække spændingen ned igen mod 0  og sågar -0,1 volt, og det opleves som den har svært ved at få spændingen op på 0,2 -0.4 volt selvom der decellereres.
 men igen bilen kører fint selvom det tyder på ekstrem mager. off/on tænding får dermiod spændingen frem på 0,5 volt igen og synes at holde den der indtil høj fart og kraftig eller fuld gas.

Mads-kaa

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #29 Dato: 14. Juni 2009 kl: 16:11:17 »
Hvis jeg var dig ville jeg oprette en tråd på www.thesamba.com - Chancen for at der er nogen som kender kombinationen DigiJet/katalysator er meget større der, da det primært er amerikanere som bruger forummet.

/Mads