Forfatter Emne: wbx-winther intro  (Læst 22053 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
wbx-winther intro
« Svar #30 Dato: 14. Juni 2009 kl: 20:33:37 »
Citat fra: "wbx-winther"
Har kørt lidt test. herunder på motorvej, med digitalt  fluke voltmeter til måling af lambda spænding for at få afdækket om der er tale om mager eller fed blanding. når der kørees ml 80- 100 ligger middelspændingen på omkring 0.5 volt, 0V ved slip af gas. ved fuld gas (acc) falder den derimod helt mod 0 V!! (dvs ekstrem mager -- havde forventet 0,9 volt altså fed?) men bilen kører perfekt unden "surging" eller tidligere tøven/ og ½ manglende cyl.?tilsvarende er middelspændingen målt med lambda sonde koblet til computeren uden mærkbare fejl. tilsvarende målinger ses også på motorvej. dog synes højhastighed 110 - 120 at trække spændingen ned igen mod 0  og sågar -0,1 volt, og det opleves som den har svært ved at få spændingen op på 0,2 -0.4 volt selvom der decellereres.
 men igen bilen kører fint selvom det tyder på ekstrem mager. off/on tænding får dermiod spændingen frem på 0,5 volt igen og synes at holde den der indtil høj fart og kraftig eller fuld gas.


Hmmm, har du tjekket dine dysser levere det de skal og at benzintryksregulatoren virker efter hensigten ?

WBX motoren kan køre meget magert uden det mærkes (dog ikke DJ, den må aldrig køre for magert !)
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

wbx-winther

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #31 Dato: 15. Juni 2009 kl: 22:45:49 »
havde tidligere mistanke om evt utætte dyser. kontrol viste alle tætte og ensartede førstøvnings kegler. trykreguleringen er ikke checket, men forestiller mig det ville give tydligere og mere konstante fejl ?

Lambda sonden er ny og af typen Beru og  leveret fra det tyske "wagenteile". Dog bekymrer det mig at andre indlæg ikke virker tilfredse med Beru!
forsøger at låne et oscilloscop for at checke med hvilken frekvens der skiftems mellem lean/rich og med hvilken middelspænding.

wbx-winther

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #32 Dato: 15. Juni 2009 kl: 22:51:53 »
Citat fra: "Herr_Jensen"
Hey og velkommen,

Det er sjovt, for du beskriver fuldstændig en oplevelse jeg havde da jeg kørte hjem fra Fyns træffet i år: Da vi næsten var hjemme (bor på Amager) begyndte bussen at hakke og miste kraft. Jeg var træt og gal så jeg ga' den bare mere gas og stoppede ikke for at checke hvad der var galt. Det passede dog således at vi skulle af motorvejen ca. 5-10 mins efter at jeg mærkede det første hakken og da den kom ned og køre 60-80 i stedet for 100-110 forsvandt det. Det er altså værd at bemærke jeg ikke stoppede motoren men bare skiftede march hastighed. Dette kunne du evt. prøve hvis det sker igen.
Jeg har aldrig været ude for det før. Jeg tror det 'bare' er Vanagon Syndrome så jeg har ikke tænkt mere over det eller oplevet det siden.

Min er dog en MV'er så vi har forskellig indsprøjtning men alligevel lyder det meget ens...

Håber du får styr på det : )

Tak ... rart at høre andre har oplevet lignende selvom jeg selvfølgelig håber det vare var "en klat på røret" hos dig og ikke kommer tilbage  :)

wbx-winther

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #33 Dato: 16. Juni 2009 kl: 21:58:31 »
Citat fra: "wbx-winther"
havde tidligere mistanke om evt utætte dyser. kontrol viste alle tætte og ensartede førstøvnings kegler. trykreguleringen er ikke checket, men forestiller mig det ville give tydligere og mere konstante fejl ?
Nu checket og "right on spec" :  2.0 bar og 2.5 bar uden vacuum, -- ja desværre kunne man næsten fristes til at mene
Lambda sonden er ny og af typen Beru og  leveret fra det tyske "wagenteile". Dog bekymrer det mig at andre indlæg ikke virker tilfredse med Beru!
forsøger at låne et oscilloscop for at checke med hvilken frekvens der skiftems mellem lean/rich og med hvilken middelspænding.

også ok! på oscilloskop.

Spørgsmplet er om den skal køre så lean under høj last, og hvis ikke hvad der forårsager det?

pho2graph

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #34 Dato: 02. August 2009 kl: 19:24:44 »
Hej.

Er netop kommet hjem fra frygtelig tur til Norge/Sverige i min multivan wbx 2.1
Bilen endte med at strande hos VW i Varberg hvor vi tog toget videre. Inden da havde vi overnattet 2 døgn hos VW i Angleholm for at vente på reservedele.

Vi har også været udsatte for noget der ligner det I debaterer herinde, nemlig at bilen sætter ud og hakker ved motorvejskørsel.
Det er som sagt en multivan camper, WBX, DJ 2,1. 1988. Jeg er stadig ikke sikker på om det er en digi-fant eller digi-jet?

Inden vi tog afsted havde en mekaniker forsøgt at skifte strømfordeler, rotor dæksel, kabler og tændrør og mente det havde løst problemet. Han kunne ikke fremprovokere fejlen på motorvejen ALENE i bilen.
Nej, den opstår nemlig først når bilen bliver udsat for at skulle bestille noget. Altså fuld opakning, kraftig modvind osv. Og det fandt vi så desværre først ud af da vi startede ud med at køre afsted, fuld læsset mod Norge sidste søndag morgen. For H..... en møgstart på en ferie.

Vi tog en besluttning og kørte videre og vi nåede til Helsingborg hvor den begyndte at hugge og hakke meget. Vi holdt ind og fik en gang kartoffelmos og kjøttbullar og jeg snakkede med Falck i Sverige. Han rådede os til ikke at køre videre og i stedet søge hjælp.
Vi overnattede i Angleholm (9 mand i 2 biler) og VW Børjesson sagde næste morgen at det var temperaturgiveren. Den skulle hjem fra Stockholm og vi måtte overnatte endnu en nat. Næste morgen kom vi afsted med frisk ny multivan. Op over Hallandsåsen i 5 gear 110 km/t fuld oppakning 6 mand uden sejtræk..det kørte bare, "On the road again"!

50 km senere var den gal igen med huggen og hakken. Vi kørte ind på Mcdonalds i Varberg og jeg kiggede også lige ned under bilen. Nu pissede det ud af et utæt jern-kølerør i venstre side. Skyndte mig over til VW Toveks som tilfældigvis lå ved siden af. Han kunne godt skaffe det utætte rør hjem fra Stockholm - til næste dag. "Vi kunne bare lige ta en overnatning i mens" Jeg bad ham skaffe røret og forsøge at fikse problemet med huggeriet. Vi tog toget videre og hentede så bilen her i går.
De havde skifet vakumslanger ved indsugning, justeret tomgang(motoren lå meget uroligt i tomgang) co2 justering og skiftet det utætte rør. Vi kggede lige inden vi kørte afsted, og tro det eller ej, så var der en ny lækage i et andet lille jern-kølerør som sidder sammen med det udskiftede. Det måtte vi selv fikse med lidt gummislange og spændebånd.

Kom ud på motorvejen...igen huggen og hakken..suk !
Vi nåede hjem, 110 km/t og 3300 omd. var max, så huggede den, og vi var tæt på at havarere på vej op ad storebæltsbroen pga tiltagende huggeri, da den blev udsat for modstand og blæst .

Så nu må jeg i gang med at fejlfinde og følger spændt med herinde også, om nogen skulle støde på de vise sten...

Paul

Offline Hasse

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 659
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 Bus D
  • By: Katrineholm Sweden
wbx-winther intro
« Svar #35 Dato: 02. August 2009 kl: 19:27:50 »
Katalysator = Digifant
Ingen Katalysator = Digijet
(ô\\_!_/ô)
Medlem nr 856 Nordiska typ2-klubben
Mitgleid IG Syncro 16

pho2graph

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #36 Dato: 02. August 2009 kl: 19:29:04 »
Tak Hasse :-)

Offline Hasse

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 659
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 Bus D
  • By: Katrineholm Sweden
wbx-winther intro
« Svar #37 Dato: 02. August 2009 kl: 19:31:24 »
Prova med en ny lambdasond om du har katalysator
(ô\\_!_/ô)
Medlem nr 856 Nordiska typ2-klubben
Mitgleid IG Syncro 16

Mads-kaa

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #38 Dato: 02. August 2009 kl: 19:41:15 »
DJ har ikke lambda og kører med DigiJet. Jeg skal lige forstå: den hugger når den bliver belastet, og når den kommer over 3300rpm.? Det lyder som om der er ved at være nogle issues med diverse rør og slanger. Måske skulle du overveje at skifte vacum-slangerne, især dem til strømfordeleren, du skal i hvert fald sikre dig at de er tætte. Her kan du også se om du kører med DigiJet eller DigiFant, hvis der er vacum dåse på fordeleren er det en DigiJet.

/Mads

pho2graph

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #39 Dato: 02. August 2009 kl: 20:29:09 »
Ja, problemet med at den hugger opstår oftest når bilen er fyldt med mennesker og oppakning og vi cruiser og når op på ca 3000 omdr 95-110 km/t. Eller op ad bakke, eller kraftig modvind så kommer det tidligere f.eks ved 70-80 km/t. Og "huggeriet"  er virkelig som om motoren sætter helt ud i et splitsekund, og passagerer (og fører) bliver forskrækkede og utrygge.

Jeg har glemt at fortælle en vigtigt detalje som måske kan ha indflydelse. Når vi har kørt på motorvejen og f.eks er inde og fylde benzin på og motoren er varm, kan jeg ikke starte bilen igen uden at jeg sidder og pumper speederen samtidig, og der går nemt 10-15 sekunder før den går i gang.
Bilen som fulgtes med os på ferien fortalte når de kørte bagved, at der rendte meget væske ud af udstødningen når vi kørte.

Jeg smutter lige ud og tager et billede af motoren. Måske nogen kan tyde om det er digifant eller digijet :-)

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
wbx-winther intro
« Svar #40 Dato: 02. August 2009 kl: 20:52:16 »
Hvis digifant, måske http://www.benplace.com/vanagon_intermittent_syndrome.htm

Hvis det hjælper at "pumpe" gaspedal, for den for meget benzin, dvs du åbner for mere luft med spjæld for at starte motoren. Husk det ikke er de gode gamle karburatordage...

Hinze

pho2graph

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #41 Dato: 02. August 2009 kl: 21:52:53 »
Motoren i min VW - før den fik en motorvask. Kan nogen se om det er med eller uden katalysator ?

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
wbx-winther intro
« Svar #42 Dato: 02. August 2009 kl: 22:00:35 »
Hej,

Det der opeldøksel er noget klamp. Det er så vidt jeg ved udluftningen fra krumtaphuset, og normalt er der et fladt låg som holder helt tæt.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Kkrogsgaard

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #43 Dato: 02. August 2009 kl: 22:06:36 »
Hvordan hænger en revnet toppakning sammen med disse sympptomer? Min gamle Golf 1 skød nemlig vandet ud gennem udstødningen, da toppakningen døde.

Mads-kaa

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #44 Dato: 02. August 2009 kl: 22:25:11 »
Altså en DJ er altid en DigiJet, og hvis du ser på din strømfordeler er der vacum på den, så det bekræfter at det er en DJ. Krumtapudluftningen skal som JJ skriver skiftes.

/Mads