Forfatter Emne: wbx-winther intro  (Læst 22207 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
wbx-winther intro
« Svar #45 Dato: 02. August 2009 kl: 22:53:06 »
har du nyt benzinfilter på?
har du målt benzintryk og mængde?
prøv at tappe en halv liter benzin af ved en slange før dyserne, i en klar beholder, så du kan se om der er evt. er vand i benzinen(lille historie om det længere nede)

din symtomer kunne godt tyde på benzin mangel ved belastning, eller at tændigen falder ud, det er svært at "mærke" over nettet, men der kan jo være flere/mange ting som giver de symtomer du beskriver.

Men jeg havde engang en kunde der mente at hans bil kørte på "kenguru-benzin" men kun nogen gange den hoppede (meget) tror vi havde haft den i 14dage da ejeren tilfældigt kigger ind for at se hvordan det går med bilen, der nævner han tilfældigt at billen har kørt uden tankdæksel i længere tid, MEN de kan da ikke have noget at sige mener han... (skovl) selvfælgelig kan det det!
for da vi tager tankarmarturet op, er der både visne blade og en masse uklart grums og vand i benzinen...
det viser sig at det ikke er nok at tømme og rense tanken, og fylde frisk benzin på, da pumpen havde taget skade.
så ny benzin og pumpe så kørte den igen, men der havde baret været målt på alt og vi havde også haft en masse kloge folk til at kigge på den, både kikkert i cylinderne og speciel rens af indsprøjtningssystemet, af Tunap...
derfor er alle informationer vigtige for at lave den bedste fejlsøgning.
btw: bilen var en KIA Clarus ( men det er godt gennemprøvet Mazda teknik).
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

pho2graph

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #46 Dato: 09. August 2009 kl: 01:37:15 »
Nu har jeg været nede og ligge under Mulle i eftermiddag og skiftet benzinfilteret, og det har desværre heller ikke hjulpet.(til gengæld fik jeg klemt en finger, rust i hovedbunden og et godt lag undervognsbehandling op under neglene.)
(Og så er jeg vist åbenbart god til at finde de vanskellige T3 ere ude i samfundet)
Bilen hakker stadig, og nu også ved lavere omdrejninger.
Indtil videre har jeg forsøgt med,
Nye tændrør,
Nyt fordeler dæksel,
Ny rotor
Nye fordeler kabler
Ny temperaturgiver
Nye gummirør fra benzinregulator til luftfilter
Nye gummirør til krumtapudluftning
Ny krumptapudluftning (tak Hasse og Mølle :-)
Nyt benzinfilter
Svejsning af udstødning
Justering af co2
Justering af tomgang
Tjek af kontakter ved indsprøjtningen.

Men jeg bemærkede at vandbeholderen er tom igen og motoren bliver ret hurtig ret varm når man står omme i motoren og kigger og lytter. Det er anden gang jeg fylder vand på beholder indenfor et par uger. Der er dog ingen indikationer om for høj temp fra måler og lampen i instrumentpanelet.

Jeg har set et par andre tråde der har handlet om at kølervandet er forsvundet på en 2.1 og hvor ordene at "bilen hakker" samtidig har indgået. Men i trådene har der desværre ikke været nogen løsning på selve hakkerierne.
Kan der mon være en sammenhæng mellem de to ting?

Kkrogsgaard

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #47 Dato: 09. August 2009 kl: 09:05:00 »
Er der bobler ved tændt motor, eller olieslam i vandet?

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
wbx-winther intro
« Svar #48 Dato: 09. August 2009 kl: 09:10:15 »
Citat fra: "pho2graph"

Nye gummirør fra benzinregulator til luftfilter


Det har da været gang i udskiftningen. men vacuumslangen fra benzinregulatoren går forhåbentligt til plenum, ik.

Hvornår har du sidst udluftet kølesystemet, du ved; det med at løfte forenden af vognen 40cm; med 2000 O/min mens man udlufter?

Hinze

pho2graph

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #49 Dato: 09. August 2009 kl: 09:54:25 »
Go morgen.
Jo, hvis du tænker på vacumslangen går til flere, mener jeg den forgræner sig i et t-stykke. Må hellere lige tjekke efter.
Når man ofte herinde snakker om de vigtige vacumslanger som bør tilses eller skiftes, hvilke er det man tænker på?
Bilen var som tidligere skrevet hos VW i Sverige, og her skiftede de det venstre jern-rør til kølersystemet, da det var irret op...(hvilken kølervæske er den rigtige?)
Og jeg går ud fra at de har haft kølervæsken ude og efterfølgende luftet systemet ordentligt ud...eller har de mon.
Mit dags projekt er at gå igang med en udluftning i dag og tjekke kølervæsken for skum og oliefilm. Tager lige et nyt foto af den nyvaskede motor.

pho2graph

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #50 Dato: 09. August 2009 kl: 11:41:19 »
Billeder af WBX 2.1 DJ motor der trods adskillige værkstedsbesøg, blå negle, buler i hovedet og ondt i tegnedrengen hos ejeren bare står uden for vores hus og brænder vægtafgift af og NÆGTER at køre uden problemer  :twisted:

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
wbx-winther intro
« Svar #51 Dato: 09. August 2009 kl: 11:46:13 »
Hej,

Har du tjekket alle samlinger, især til/fra de lange rør som løber under bilen op til køler foran?
De har det med at blive utætte der hvor de lange rør møder gummislanger.

Hvis du har kørt en tur, og lader bilen stå i tomgang 5 minutter før du stopper motoren,    er der så nogen steder under bilen der er vådt - enten på underlaget, eller hvis du kigger efter under bilen (lad VÆRE med at blive skoldet af en slange som pludselig hopper af når du rykker i den).

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
wbx-winther intro
« Svar #52 Dato: 09. August 2009 kl: 18:21:22 »
Har du forsøgt at "suge" i vaccumdåsens to tilslutninger. Du skal ikke kunne blive at suge, dvs membran er intakt.

Ikke at det betyder noget for fejlen, men din returfjeder på speedertræk skal sidde på den lille arm istedet (den med det lille hul)

Hinze

pho2graph

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #53 Dato: 09. August 2009 kl: 20:57:28 »
Dvs, hvis jeg IKKE kan blive ved med at suge så er vacuumdåsen intakt?

Jeg fandt i et andet forum (Citroen) et lignende problem med hakkeri som mit.
Der fandt de tilsidst ud af, at det var omdrejningsføleren der var problemet. Har vi sådan en ? Eller en der har samme funktion?
En fra et Opel forum havde også samme problem hvor det var krumtapføleren der gav grå hår i deres hoveder. Har vi også sådan en ?
Jeg ved godt jeg skyder lidt med spredhagl, men noget tyder på noget følerværk af en art...måske...måske ikke.

Hvad kan det være for noget hvidt smat der lå i min kølerbeholder og i låget? (se billeder)

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
wbx-winther intro
« Svar #54 Dato: 09. August 2009 kl: 21:49:34 »
Citat fra: "pho2graph"
Dvs, hvis jeg IKKE kan blive ved med at suge så er vacuumdåsen intakt? Ja

Jeg fandt i et andet forum (Citroen) et lignende problem med hakkeri som mit.
Der fandt de tilsidst ud af, at det var omdrejningsføleren der var problemet. Har vi sådan en ? Eller en der har samme funktion? Nej
En fra et Opel forum havde også samme problem hvor det var krumtapføleren der gav grå hår i deres hoveder. Har vi også sådan en ? Nej
Jeg ved godt jeg skyder lidt med spredhagl, men noget tyder på noget følerværk af en art...måske...måske ikke.

Hvad kan det være for noget hvidt smat der lå i min kølerbeholder og i låget? (se billeder) "Cylindermayonaise" Vand og olie blandet sammen, plejer dog at sidde i oilepåfyldningslåget, HVIS der køres korte ture med mange koldstarter. Det betyder ikke ummidelbart noget, men der skal selvfølgelig ikke være olie i vandet (eller omvendt)


Det kunne være interessant at prøve en anden styeboks, har du prøvet det? Jeg har en digijet du kan låne og prøve, hvis du har lyst.

Hinze

Kkrogsgaard

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #55 Dato: 09. August 2009 kl: 22:04:13 »
Har du tjekket om dine dyser sidder ordentligt? Så de ikke kan tage falsk luft ind og foresage hakkeri...
Efter min opfattelse skal de sidde helt fast og ikke kunne rokkes.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
wbx-winther intro
« Svar #56 Dato: 09. August 2009 kl: 22:58:36 »
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Har du tjekket om dine dyser sidder ordentligt? Så de ikke kan tage falsk luft ind og foresage hakkeri...
Efter min opfattelse skal de sidde helt fast og ikke kunne rokkes.


De pakker med en O-ring, men ja bliver holdt på plads af det stykke "blik"  der sættes ned over. Hvis den ikke pakker helt tæt, tror jeg ikke det vil giver hakkeri, den bliver "bare" lidt mager i blandingen pga mere luft.

Hinze

Kkrogsgaard

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #57 Dato: 09. August 2009 kl: 23:03:52 »
Min drukner og fylder kammeret  med benzin, til den ikke kan komprimere det mere. Jeg har bestilt nye hos VW og er spændt på resultatet...

Men hvordan opleves "mager blanding"?

pho2graph

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #58 Dato: 09. August 2009 kl: 23:14:19 »
Go aften.
Tak, jeg er virkelig taknemlig for at I forsøger at hjælpe mig igang med WBX livet :-)

Blingbling, jeg har været nede og rykke lidt i dyserne, og jeg syns jo ikke de sidder særlig godt. Jeg kan slet ikke lide at de bare går ind med en gummi manchette. Men jeg tror ikke de er utætte..

Jeg har netop her til aften haft en ret motorkyndig og videndende ven med ude at prøve køre problembarnet.

Vi er enige om at de kører simpelthen bare godt den type motorer. Og denne her også. Bortset fra at den så hakker og sætter ud. Hans første indskyldelse var, at det virker som om tændingen kortvarigt forsvinder! Det samme som min egen formodning(uden jeg havde sagt noget først)
Vi fik snakket alle ting igennem, njaaa, nej, njaaa, nej det kan det heller ikke være, og jeg nævnte til sidst The Vanagon Syndrome, og hvad det gør. Og det gav lidt mening hos ham. Du har også nævnt det Hintze, og jeg hælder også mere og mere til det.
Jeg kunne jo lige skaffe den kondensator og lodde fætteren i. Så skulle den mulighed også være udelukket.

Men jeg tror altså rigtig gerne jeg vil prøve at låne din digijet boks hvis jeg på en måde kan få den til Odense. Skal jeg overføre noget mønt til porto ?

P

Kkrogsgaard

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #59 Dato: 09. August 2009 kl: 23:19:12 »
Vanagon Syndrome, er det ikke typisk SS eller MV motoren det går ud over?