Forfatter Emne: wbx-winther intro  (Læst 22040 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

wbx-winther

  • Gæst
wbx-winther intro
« Dato: 11. Juni 2009 kl: 23:15:47 »
Kære alle T3ére. Når man dagligt kører i en 26 årrig wbxér opleves mange venlige opfordringer (biltema city syd aalborg), eksempelvis er det et "must" at være med i T3 nettet når man har sådan én bil, ... forstås! Opfordringen er hermed fulgt. :wink:
Lidt historie: Det begyndet med en vw 1200 fra 65, som blev opgraderet til lidt frisk kørsel på Ring Djursland, hvilket også skar et par tiendedele af tiden til arbejde. Den lever stadig men har  i nogle år været hengemt i venteposition til en restaurering .. ved lejlighed..

Vanagon WBX'eren kom med som "rejsegods" ifbm returnering fra Californien, og er en 1.9 DH med digijet og cat. "bussen" som ungerne kalder den er stadig mit daglige transportmiddel, ligesom camping tur til italien har været  i wbxéren.

Afslutningsvis kunne jeg godt bruge et hint fra en erfaren t3-wbxér: for nylig ved motorvejskørsel med 110 km/h opleves som om der indimellem køres på 3½ cyl.(effekt tab). Ved reset af tænding (stadig med 110) køres der igen perfekt på 4 i ca 5 min. og fremdeles. brændstofforbrug stiger fra ca de normale 8-9 km/l til 5.  Er der nogen der har lignende oplevelser og .. mulig løsning. :?:

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
wbx-winther intro
« Svar #1 Dato: 12. Juni 2009 kl: 07:14:10 »
Velkommen til. Jeg kan desværre ikke hjælpe med wbx, men det skal der nok være andre der kan.

Var det dig med den brune bil.? Kommer der et indlæg i kategorien "min bil" med billeder og udførlig beskrivelse.?

Velkommen i den Nordjyske fraktion. :)  

Kurt - Backmobil.
(PS. Vi kan da nemt finde en Dieselmotor til dig :lol: )
Kurt - 25115788

wbx-winther

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #2 Dato: 12. Juni 2009 kl: 08:48:06 »
Citat fra: "KHSalvesen"
Velkommen til. Jeg kan desværre ikke hjælpe med wbx, men det skal der nok være andre der kan.

Var det dig med den brune bil.? Kommer der et indlæg i kategorien "min bil" med billeder og udførlig beskrivelse.?

Velkommen i den Nordjyske fraktion. :)  

Kurt - Backmobil.
(PS. Vi kan da nemt finde en Dieselmotor til dig :lol: )

mange tak ..  &   "yes" det var det.

wbx-winther

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #3 Dato: 12. Juni 2009 kl: 08:55:40 »
Citat fra: "Baja1500"
Jamen daws og velkommen...  

hvad skal der ske med din bobbel???

Og ved ik lige hvad der kan være galt med din wbx...  

Mvh. Bo


mange tak ... uafklaret ... skulle vel egentlig være "fars" reserve bil ...  med en opgraderet og let turbo tunet motor.. men tiden har ikke lige været til det.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
wbx-winther intro
« Svar #4 Dato: 12. Juni 2009 kl: 09:07:39 »
Nu kender jeg ikke DH motoren særlig godt, men det kunne lyde som nogle lamdasonde problemer.... Er der ikke Digifant på en DH ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

wbx-winther

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #5 Dato: 12. Juni 2009 kl: 12:23:19 »
Citat fra: "WBX Manden"
Nu kender jeg ikke DH motoren særlig godt, men det kunne lyde som nogle lamdasonde problemer.... Er der ikke Digifant på en DH ?

Den er udstyret med Digijet som så vidt jeg husker er systemet før digifant, og ssv udviklet for at overholde de californiske emissions krav. Den har rigtig nok en lambdasonde med 1 ledning. Sonden er for nylig udskiftget i forbindelse med kpl ny uds rør system. Lidt yderligere køre info er. at ved motor-vejarb med 60-80 (6- 8 km) var det mit indtryk at der ikke var symptomer.

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
wbx-winther intro
« Svar #6 Dato: 12. Juni 2009 kl: 20:59:02 »
Hej !
Velkommen til , kan det være det der vanagon syndrom ? det er jo en amerikaner , det er hvor den pludselig mister trækkraft efter lang tids kørsel , efter restart er der ikke noget i vejen i lang tid , så kan det komme igen , man kan få en lille dims at sætte imellem stikket ved luftmængdemåleren der sku fjerne det , god jagt .
hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
wbx-winther intro
« Svar #7 Dato: 12. Juni 2009 kl: 21:27:15 »
Det er digifant der har syndromet; her er der digijet (altså uden tændingsstyring)

Hinze

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
wbx-winther intro
« Svar #8 Dato: 12. Juni 2009 kl: 21:34:51 »
Nej hvor vi lære meget på t3 nettet , det er bare det med at huske det . :lol:  :lol:  :lol:
hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
wbx-winther intro
« Svar #9 Dato: 12. Juni 2009 kl: 21:55:05 »
Prøv at skifte dit brændstof filter
Carsten

wbx-winther

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #10 Dato: 13. Juni 2009 kl: 10:54:04 »
Jaa ... den er svær. Sidste år i forbindelse med sommerferien mod Italien oplevede vi første gang fænomenet. Bussen var checket, poleret, pakket og fuld tanket aftenen inden. kl 8 næste morgen går det sydpå. Bussen er fremragende til feríe, eksempelvis "kvinders særlige behov" for bagage, proviant og chaufføren sidder godt med et fremragende udsyn. kaffe serveres under kørslen af 1. styrmanden ved Ejer bavnehøj, dejligt, men ved kolding oplever chaufføren, der er eneste teknisk funderede deltager, fænoment med den manglende ½ cyl. uregelmæssigt on og of, og der er ingen forandring hvis der slækkes eller gives ekstra gas. Der pauses normalt ved motorvejsgrænsen (q8) og næste bekymring er nu tankmålerens lave niveau... når vi tanken. 1 styrmanden orienteres .. alvorlig bekymring" ved tanken konstateres ca dobbelt benzinforbrug ca 5 km/l. Vi starter igen og nu er symptomerne væk ... yes. men efter ti min og nu i tyskland er de tilbage. tænding of/on hjælper 5-ti min men så tilbagefald og kaptajnen beslutter at returnere. Shit 35 km til næste abfart. og så retur nordpå med 135, tænding løbende on/of og igen sydpå i lille konebil efterompakning til 1/4. fortsættes om lidt.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
wbx-winther intro
« Svar #11 Dato: 13. Juni 2009 kl: 11:07:37 »
Det lyder som en eller anden form for computerproblemer.
Hvis jeg var dig, ville jeg kigge efter et digifant system. Det er 100% bolt-on og mit gæt er det tager et par timer at skifte.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

wbx-winther

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #12 Dato: 13. Juni 2009 kl: 11:13:41 »
I italtiens sol er der god tid til at tænke over tingene, og jeg savnede faktisk bussen, selvom den (og kaptajene) af resten af familien ikke rangerede højt.
jeg havde bemærket at temp måleren lå koldt og termostaten blev skiftet, ...og det løste problemet. (ræsonnement var at det kolde kølevand medførte signal om kold motor og dermed det store forbrug)
Da jeg alligevel var i gang blev alle stelforbindelser på motor renngjort og loddet til sko aht elominering af ir og evt. dårlig forb. havde i den forbindelse også mistanke til vandtemp føler til digijet, men den var iht spc 2300-2700 ohm v 20 gr. Ligeldes blev tændkabler og dyser målt og ohm visningerne var ligeledes iht spec.
men denne gang er der ikke tegn på termostat problemer, viseren ligger højt omkring den røde nivau-alarm-diode. Håber den lille fereiehistorie både bidrager til underholdningen men også til en diagnose og mulig afhjælpning. på forhånd mang tak.

wbx-winther

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #13 Dato: 13. Juni 2009 kl: 11:17:07 »
Det skal nævnes at wbxén de siste par dage stadig kører fremragende til og fra arbejde (15 km hver vej)

Herr_Jensen

  • Gæst
wbx-winther intro
« Svar #14 Dato: 13. Juni 2009 kl: 11:36:01 »
Hey og velkommen,

Det er sjovt, for du beskriver fuldstændig en oplevelse jeg havde da jeg kørte hjem fra Fyns træffet i år: Da vi næsten var hjemme (bor på Amager) begyndte bussen at hakke og miste kraft. Jeg var træt og gal så jeg ga' den bare mere gas og stoppede ikke for at checke hvad der var galt. Det passede dog således at vi skulle af motorvejen ca. 5-10 mins efter at jeg mærkede det første hakken og da den kom ned og køre 60-80 i stedet for 100-110 forsvandt det. Det er altså værd at bemærke jeg ikke stoppede motoren men bare skiftede march hastighed. Dette kunne du evt. prøve hvis det sker igen.
Jeg har aldrig været ude for det før. Jeg tror det 'bare' er Vanagon Syndrome så jeg har ikke tænkt mere over det eller oplevet det siden.

Min er dog en MV'er så vi har forskellig indsprøjtning men alligevel lyder det meget ens...

Håber du får styr på det : )