0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Hey og velkommen,Det er sjovt, for du beskriver fuldstændig en oplevelse jeg havde da jeg kørte hjem fra Fyns træffet i år: Da vi næsten var hjemme (bor på Amager) begyndte bussen at hakke og miste kraft. Jeg var træt og gal så jeg ga' den bare mere gas og stoppede ikke for at checke hvad der var galt. Det passede dog således at vi skulle af motorvejen ca. 5-10 mins efter at jeg mærkede det første hakken og da den kom ned og køre 60-80 i stedet for 100-110 forsvandt det. Det er altså værd at bemærke jeg ikke stoppede motoren men bare skiftede march hastighed. Dette kunne du evt. prøve hvis det sker igen.Jeg har aldrig været ude for det før. Jeg tror det 'bare' er Vanagon Syndrome så jeg har ikke tænkt mere over det eller oplevet det siden.Min er dog en MV'er så vi har forskellig indsprøjtning men alligevel lyder det meget ens...Håber du får styr på det : )
Det lyder som en eller anden form for computerproblemer.Hvis jeg var dig, ville jeg kigge efter et digifant system. Det er 100% bolt-on og mit gæt er det tager et par timer at skifte.
Jeg ville nu også vende blikket i retning af computer forstyrrelser. Du har sikkert allerede været der, men mon ikke skiftet af lamda sonden kunne gemme på et eller andet. Nu forvirre jeg mig lidt af lamdasonde på digijet. Har den så alligevel tændingsstyring og er vi så alligevel tilbage i vanagon syndromet (der opleves på digifant)?Har du vacuumdåse på strømfordeleren; med en eller to studse?Hinze
Lamda sonden er ny og giver fin varierende spænding fra ca 0 til 0.9 volt. og ja der er separat tændingsstyring via et hall element. og ja der er vacuumdåse med stuts på hver side af dåsen altså 2 stk. Kan du repetere definitionen af syndromet. er det udelukkende dæmpning af svingninger fra luftmængdemåleren og følgevirkningerne ind i styreboksen der tænkes på eller er der andet?
Kunne være en løsning, men så frister en komplet løsning med 2.1 motor, selvom der egentlig ikke er behov, og ligeledes kommer det nok til at koste lidt ekstra benzin. Har ikke indtryk af hvor meget af elnettet der skal tilpasses. og evt hvor tilgængelig det pt er.
Citat fra: "wbx-winther"Lamda sonden er ny og giver fin varierende spænding fra ca 0 til 0.9 volt. og ja der er separat tændingsstyring via et hall element. og ja der er vacuumdåse med stuts på hver side af dåsen altså 2 stk. Kan du repetere definitionen af syndromet. er det udelukkende dæmpning af svingninger fra luftmængdemåleren og følgevirkningerne ind i styreboksen der tænkes på eller er der andet?Hvis der er tændingsstyring, så er der ingen vakumdåse !Joo.. som beskrevet, og hver side er forbundet til hver side af spjældet, til mekanisk forskydning af tændingstidspunktet. derudover er der et et elektronisk IDLE STABILIZER system)Det du mener er at den har elektronisk styret tænding, ik' !? Jo bosch kontaktløs med såkaldt Hall control unit. Det er næsten med sikkerhed ikke Vanagon Syndromet, da det kun opstår på Digifant styringerne. Symtomer er heller ikke præcis som dine.Der er masser af læsestof på: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=151300&sid=669f2f86b1f174920a6907f344506312Hvornår var det bilen var fra ?
Citat fra: "WBX Manden"Citat fra: "wbx-winther"Lamda sonden er ny og giver fin varierende spænding fra ca 0 til 0.9 volt. og ja der er separat tændingsstyring via et hall element. og ja der er vacuumdåse med stuts på hver side af dåsen altså 2 stk. Kan du repetere definitionen af syndromet. er det udelukkende dæmpning af svingninger fra luftmængdemåleren og følgevirkningerne ind i styreboksen der tænkes på eller er der andet?Hvis der er tændingsstyring, så er der ingen vakumdåse !Joo.. som beskrevet, og hver side er forbundet til hver side af spjældet, til mekanisk forskydning af tændingstidspunktet. derudover er der et et elektronisk IDLE STABILIZER system) Ok, vi taler ikke helt samme sprog... Selvfølgelig er der tændingsstyring også på en Digijet, men når jeg taler om tændingsstyring så mener jeg computerstyret.En computerstyret tænding kan ikke fungere med vakumdåse og mekanisk tændingsstyring! mht. tomgangsstyringen, så sidder den i en box for sig selv, bag ved højre baglygteDet du mener er at den har elektronisk styret tænding, ik' !? Jo bosch kontaktløs med såkaldt Hall control unit. Det er næsten med sikkerhed ikke Vanagon Syndromet, da det kun opstår på Digifant styringerne. Symtomer er heller ikke præcis som dine jeg har ingen problemer, kører med Megasquirt.Der er masser af læsestof på: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=151300&sid=669f2f86b1f174920a6907f344506312Hvornår var det bilen var fra ?04/83. man trans 4 speed, ac og stole med armlæn altsammen i den kendte 2 farvede creme/brun udgave. Hvis bilen er fra før 86 ved jeg ikke hvor meget el der skal laves... måske intet !? (øøh er løsningen i "masser af læsestof" tror du .. eller er det et trin i min videre (ud) dannelse :wink: Jeg ved ikke om svaret står der, det var til at øge din almene viden inden for T3
Citat fra: "wbx-winther"Lamda sonden er ny og giver fin varierende spænding fra ca 0 til 0.9 volt. og ja der er separat tændingsstyring via et hall element. og ja der er vacuumdåse med stuts på hver side af dåsen altså 2 stk. Kan du repetere definitionen af syndromet. er det udelukkende dæmpning af svingninger fra luftmængdemåleren og følgevirkningerne ind i styreboksen der tænkes på eller er der andet?Hvis der er tændingsstyring, så er der ingen vakumdåse !Joo.. som beskrevet, og hver side er forbundet til hver side af spjældet, til mekanisk forskydning af tændingstidspunktet. derudover er der et et elektronisk IDLE STABILIZER system) Ok, vi taler ikke helt samme sprog... Selvfølgelig er der tændingsstyring også på en Digijet, men når jeg taler om tændingsstyring så mener jeg computerstyret.En computerstyret tænding kan ikke fungere med vakumdåse og mekanisk tændingsstyring! mht. tomgangsstyringen, så sidder den i en box for sig selv, bag ved højre baglygteDet du mener er at den har elektronisk styret tænding, ik' !? Jo bosch kontaktløs med såkaldt Hall control unit. Det er næsten med sikkerhed ikke Vanagon Syndromet, da det kun opstår på Digifant styringerne. Symtomer er heller ikke præcis som dine jeg har ingen problemer, kører med Megasquirt.Der er masser af læsestof på: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=151300&sid=669f2f86b1f174920a6907f344506312Hvornår var det bilen var fra ?
der skulle vel ikke være en der kender den korrekte lambda spændingsværdi ved tomgang ved korrekt co indsstilling (ssv omkring 0.1 til o,3 volt)
Desværre ikke... Har du prøvet at pille ledningen af lamdasonden og tjekke om symtomerne stadig er der ?endnu ikkeLamda/ AFR værdien og CO indholdet i tomgang er fuldstændig ubrugelige til sige noget som helst om værdien ved motorvejskørsel.Det eneste du kunne bruge tomgangsværdien til er, om det er den rigtige lamda du har fået sat i og om den virker
Faktisk er lambdasonden ganske velegnet til at indikere indholdet af ilt og dermed blandingen. Det er således muligt at justere co i tomgang indirekte ved spændingen på sonden. Jeg manglede blot værdien idet jeg ikke pt har en co måler ved hånden. Ok! Derudover er det mit indtryk at sonden stort set ingen indflydelse har på digijet motorstyringen under last, den ligger konstant på ca 0,7- o,8 volt og dermed i den fede ende grundet prioritering mod power.