Forfatter Emne: Hjælp til skift af forhjulslejer  (Læst 12417 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MortenH

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 389
    • Vis profil
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Svar #15 Dato: 26. Juni 2009 kl: 19:48:10 »
Er der muligvis en som har en hovedcylinder liggende?
VH
Morten
61 78 74 02

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Svar #16 Dato: 26. Juni 2009 kl: 21:04:04 »
Jeg vil prøve ikke at spille kloge-åge -  i hvert fald ikke mere end sædvanligt, og nedenstående skal ses som et forsøg på en fjerndiagnose, så sommerhuset kan komme i brug.

Jeg ville godt nok blive meget overrasket, hvis det hjælper at skifte hovedcylinderen. Nu prøver vi lige med lidt sund logik:

Du har lige skiftet calipre, right? I den forbindelse må du have luftet dem ud. Altså er der strømmet ganske store mængder bremsevæske fra beholderen til caliprene - sådan i stil med 1 dl, right? Altså ved vi, at der er flow igennem hovedcylinderen - den er ikke stoppet af skidt og slam. Hvis du 100% vil verificere den påstand, så prøv at åbne en luftskrue i en af caliprene - uden at nogen berører bremsepedalen. Hvis der løber en stille strøm af væske ud, så ved vi altså, at der er frit flow fra beholderen til caliprene, og at tyngdekraften er nok til at drive det. Hvis det er tilfældet, så kan vi også logisk slutte, at der er frit flow den anden vej, og hovedcylinderen kan altså ikke "holde på" et tryk, der tvinger klodserne ind mod skiven. Dette forhold støttes lidt af, at jeg i mine noget over 20 år med T3 aldrig har mødt en hovedcylinder, der har haft den defekt.

Så er der caliprene tilbage, og om dem ved vi, at de i afmonteret stand kunne beværes med fingrene - eller var det med en vandpumpetang, når vi skal være helt ærlige?

Når en caliper ikke dur ordentligt, så skyldes det, at der sidder rust/skidt/ir på stemplet og får det til at klemme i forhold til cylinderen/gummiringen. Min tese er, at dette skidt kan sidde et sted på stemplet, hvor det tillader stemplet bevægelse ved en bestemt indpresningsdybde, mens det kan klemme ved en anden indpresningsdybde.

En sidste mulighed, jeg kan se, er, at stemplerne er af typen, der skal sidde i en bestemt vinkel. Hvis de er blevet drejet, så de nu sidder anderledes, så kan bremsekraften få dem til at klemme.

Der er i hvert fald lidt at arbejde med, men jeg mener det faktisk bogstaveligt, når jeg siger, at stemplerne skal kunne bevæges med fingerkraft.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Svar #17 Dato: 26. Juni 2009 kl: 21:46:03 »
Jeg har nu også kun oplevet "pumpning", hvis en hovedcylinder er i udu. Hvis stempelpakningen er slidt, fiser væsken forbi. Jeg ville ikke satse på en hovedcylinder.

Hvordan "samler" du forbremser når sætter klodserne i. Skud i tågen, Sidder der ikke fjederlignende bøjle der skal holde "afstand" til bremseskiven. Ved godt den ikke kan presse stemplet tilbage, men måske den liiiige kan holde en mikromy afstand. Ellers er det af med kaliperne igen, de SKAL kunne skubbes med de bare næver; selvom de oftest godt kan lide en skruetvinge.....

Hvorfor skiftede du kaliper i første omgang (fejlårsag)?

Hinze

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Svar #18 Dato: 26. Juni 2009 kl: 22:00:15 »
jeg bruger ALTID den store helst møjbeskidte vandpumpetang til caliperstempler :P

hvis du ikke kan presse stemplerne tilbage med lethed med en stor tang, kan du prøve at åbne for udluftningsskruen! hvis det så bliver meget let, tyder det på at bremseslangen er defekt, det er set før, ikke tit men har da oplevet det nogle gange, og det kan IKKE ses på slangen, da det er indvendigt i slangen  :wink:

de gange hvor jeg har dødsdømt og skiftet en hovedcyl, har det enten boblet i bremsevæskebeholderen samtidig med at den har været umulig at få luftet ud, der blev bare ved med at komme luft ud i cal./hjulcyl!
eller at selvom bremserne er luftet ud vil bremsepedalen synke i bund når der holdes tryk på!
men har aldrig oplevet at hovedcyl var årsag til at bremserne hænger!

man lærer noget nyt hver dag, så jeg kan tage fejl :wink:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline MortenH

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 389
    • Vis profil
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Svar #19 Dato: 26. Juni 2009 kl: 22:02:30 »
Jeg skiftede fordi bremsen hænger. Samme fejl. I begge sider. Fire forskellige kalibre.

Men jeg bøjer mig for Jarls alvidende visdom  :wink:  og kigger på kalibre igen. Nu har jeg også fået noget at spise og en kop kaffe...

Jeg skiller de gamle ad i aften og renser ud, og gør så meget jeg kan uden et rep sæt. Det må vel også være til at få fat i.

- Og så var det vist også en tang der blev trykket med  :oops:
VH
Morten
61 78 74 02

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Svar #20 Dato: 26. Juni 2009 kl: 22:07:12 »
Autobremsen i Rødovre har varene

http://autobremsen.dk/

Hinze

Offline MortenH

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 389
    • Vis profil
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Svar #21 Dato: 26. Juni 2009 kl: 22:25:36 »
Tak! Jeg kører derud i morgen.

Så har jeg det meget bedre  :D
VH
Morten
61 78 74 02

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Svar #22 Dato: 26. Juni 2009 kl: 22:42:56 »
Citat fra: "MortenH"
Jeg skiftede fordi bremsen hænger. Samme fejl. I begge sider. Fire forskellige kalibre.

Men jeg bøjer mig for Jarls alvidende visdom  :wink:  og kigger på kalibre igen. Nu har jeg også fået noget at spise og en kop kaffe...

Jeg skiller de gamle ad i aften og renser ud, og gør så meget jeg kan uden et rep sæt. Det må vel også være til at få fat i.

- Og så var det vist også en tang der blev trykket med  :oops:


har du ik set jarls hænder?!! :shock:
det er altså ikke kontornuser fingre :wink:

det er okay at bruge en tang, det er bare fordi jarl kan li at bruge hænderne :wink:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Svar #23 Dato: 26. Juni 2009 kl: 23:17:51 »
Ja, ja Verner - du har jo heller ikke selv små yndefulde balletdanserindepølser :wink:

Kom i øvrigt lige til at tænke på dine skiver. Det er ikke sådan at de slår for meget vel?

Og forhjulslejerne - de er vel ikke for hårdt spændt, så de har kogt fedtet ud og nu kører tørt?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Svar #24 Dato: 26. Juni 2009 kl: 23:42:31 »
Citat fra: "Jarl"
Ja, ja Verner - du har jo heller ikke selv små yndefulde balletdanserindepølser :wink:

Kom i øvrigt lige til at tænke på dine skiver. Det er ikke sådan at de slår for meget vel?

Og forhjulslejerne - de er vel ikke for hårdt spændt, så de har kogt fedtet ud og nu kører tørt?


ja teoretisk er det vel muligt at skæve skiver kan hænge, især når de gamle calipere hang hvilket kan have givet varme og skæve skiver... men det er så kun ren teori :roll:

jeg vil gerne vide om bremseskoen, der hvor bremseklodserne sidder, om den er fuldstændig rengjort for rust inden den fik kobberfedt, jeg har set det alt for tit at den ikke er blevet renset og filet ren nok, og så hænger bremseklodserne altså.
man skal ned til rent blankt metal før det er godt!!!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline MortenH

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 389
    • Vis profil
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Svar #25 Dato: 27. Juni 2009 kl: 00:58:24 »
Skiverne kører fint lige, og lejerne har det godt.

Og der blev gnubbet rigeligt på bremseskoen med fil og smergel, så jeg tror bare at stemplet sidder fast -jeg kan i hvert fald ikke få dem ud..... :roll:

Prøver igen i morgen....
VH
Morten
61 78 74 02

Offline MortenH

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 389
    • Vis profil
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Svar #26 Dato: 28. Juni 2009 kl: 17:10:29 »
Så skulle der være lidt fotos. Beklager kvaliteten - telefonen er i udu.

Jeg fik endelig stemplerne ud - med en cykelpumpe en bremseslange og superlim. Så til Rødovre efter renoverings sæt. Så nu er de fine, og kørte i som smør. Med to fingre. De ryger i i morgen sammen med et par nye bremseslanger. Og så håber jeg at jeg kører til jylland.
VH
Morten
61 78 74 02

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Svar #27 Dato: 28. Juni 2009 kl: 18:33:06 »
*Klugscheissermodus ein*:
Der er simpelthen ikke noget så godt som at være bagklog... Kig lige på stemplet på det nederste billede og giv en kommentar til, hvor let og frit mon det har arbejdet?
*Klugscheissermodus aus*

Tag stemplet helt ud. Polér det så det er spejlblankt, og gnid det let ind i siliconefedt. I med nye gummiringe og støvhætter (gnid også siliconefedt på indersiden af støvhætten), så har du calipre til de næste ti år der.

EDIT: Ser først nu, at du allerede har samlet dem. Wer lesen kann, ist klar im Vorteil... :oops:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline MortenH

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 389
    • Vis profil
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Svar #28 Dato: 28. Juni 2009 kl: 18:40:52 »
Ja - de sad fast.

Og jeg har gjort nøjagtig som foreskrevet. Så mon ikke det virker når jeg får dem på i morgen.

:wink:
VH
Morten
61 78 74 02

Offline MortenH

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 389
    • Vis profil
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Svar #29 Dato: 29. Juni 2009 kl: 14:10:11 »
Så fik jeg skiftet slanger og sat de nyrenoverede calibre på. Og nu kører den da. Det ser ikke ud til at der er noget der hænger længere. Hjulene bliver stadig varme - dog ikke så meget som før. Jeg må prøve en længere tur på motorvejen og se.

Men - det lader til at det ene leje alligevel fik kogt noget fedt ud. Det rumler, og er værst når den drejer mod højre. Hvor længe kan man ca. køre med det før det ryger helt? Tænker på om jeg kan nå til fyn og få det skiftet.
VH
Morten
61 78 74 02