Forfatter Emne: Min motor hakker og hugger ved høje omdrejninger  (Læst 3407 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pho2graph

  • Gæst
Min motor hakker og hugger ved høje omdrejninger
« Dato: 28. Juni 2009 kl: 00:21:22 »
Jamen, så blev jeg forleden den heldige ejer af endnu en T3, denne gang en model 1989 benzin 2,1 indsprøjtnings motor (som jeg ikke har fundet koden på endnu).
Det er en multivan, bygget som camper fra fabrikken. Ligner på en prik den sølvgrå til højre foroven på T3 nettets side, blot med hævetag. (jeg skal nok fået taget billeder og lagt op snarest.

Den har selvfølgelig et par udfordringer (som de jo åbenbart skal ha..:-)

På vej hjem fra sælger på motorvejen, når jeg f.eks gav fuld skrald og skulle overhale, begynder den at små hakke og hugge, som om den taber tændingen, eller mister benzin tilførelsen. Til dagligt, ved bykørsel ingen problemer, kun når jeg vil smække til den med højere omdrejninger. Nogen der kender de symptomer ??

Den smider en anelse tynd olie. Holder øje med standen. Kan sælger evt ha fyldt for meget på?

Blinklyset vil ikke slå fra selv når jeg har drejet. Så det skal jeg gøre manuelt. Hvordan fixer man det ?

Mange hilsner
Den nye i benzin forummet :-)
Paul

PS.
Har den røde 1985 1,6 TD camper med hævetag til salg. Faktisk ok pæn, bare rustet væk i bunden. Mange gode dele og god motor med brand new topstykke. Sælges til højest bydende.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Min motor hakker og hugger ved høje omdrejninger
« Svar #1 Dato: 28. Juni 2009 kl: 00:51:31 »
Citat fra: "pho2graph"
Jamen, så blev jeg forleden den heldige ejer af endnu en T3, denne gang en model 1989 benzin 2,1 indsprøjtnings motor (som jeg ikke har fundet koden på endnu).
Det er en multivan, bygget som camper fra fabrikken. Ligner på en prik den sølvgrå til højre foroven på T3 nettets side, blot med hævetag. (jeg skal nok fået taget billeder og lagt op snarest.

Den har selvfølgelig et par udfordringer (som de jo åbenbart skal ha..:-)

På vej hjem fra sælger på motorvejen, når jeg f.eks gav fuld skrald og skulle overhale, begynder den at små hakke og hugge, som om den taber tændingen, eller mister benzin tilførelsen. Til dagligt, ved bykørsel ingen problemer, kun når jeg vil smække til den med højere omdrejninger. Nogen der kender de symptomer ??


Den smider en anelse tynd olie. Holder øje med standen. Kan sælger evt ha fyldt for meget på?

Blinklyset vil ikke slå fra selv når jeg har drejet. Så det skal jeg gøre manuelt. Hvordan fixer man det ?

Mange hilsner
Den nye i benzin forummet :-)
Paul

PS.
Har den røde 1985 1,6 TD camper med hævetag til salg. Faktisk ok pæn, bare rustet væk i bunden. Mange gode dele og god motor med brand new topstykke. Sælges til højest bydende.



Jeg ville nok starte med at koncentrere mig om benzin filteret, dernæst gennemgå tænding (tændrør / tændkabler / tændspole) hvis tændingen er "slidt" kan den ha svært ved at slå igennem den federe blanding. Til sidst kan du med fordel gennemgå (læs skifte) alle vacuum slanger, de har ofte større betydning end antaget.

Om der er fyldt for meget på kan vist kun sælger og oliepinden berette om....

Blinklyset: Er det et originalt rat? Af med rattet og se om det lille stykke plast i bunden er intakt, det er vel omkring 1/6 af en cirkel. Er kontakten intakt nede ved blinkerarmen?

Brænder vist ikke fingrene ved at byde 1500,- for den gamle ;-) Så er budende da igang  :twisted:
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Min motor hakker og hugger ved høje omdrejninger
« Svar #2 Dato: 28. Juni 2009 kl: 11:10:12 »
start li med og tjekke tændrør og rotor og rotor dæksel om de er brændt totalt i smadder så gør den nemli som du beskriver. benzinfilter og frisk olie filter og luftfilter. så ved du hvor du  er henne men din nye bil. alt sælgers snak om ny olie og alle service ok kan man skisme ikk altid regen med :0) velkommen i klubben for HIGH Octane Rugbrød
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

pho2graph

  • Gæst
Min motor hakker og hugger ved høje omdrejninger
« Svar #3 Dato: 28. Juni 2009 kl: 14:28:14 »
Tak. Jeg kan tilføje at den "skyder" når den motor bremser. Tilføjer det nogen mening til opklaring af problemet?

Og et tillægs spørgsmål (som jeg også forgæves har søgt rundt på herinde)
Bilen har de dejlige sæder med armlæn, den klassiske grå model hvor man har en sort dreje knap i lænet til op og ned. Hvordan kommer jeg ind og får strammet op hvis armlænet er blevet løst ? Kan sædebetrækket tages af, eller..?

Paul :-)

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Min motor hakker og hugger ved høje omdrejninger
« Svar #4 Dato: 28. Juni 2009 kl: 20:44:28 »
Citat fra: "pho2graph"
Tak. Jeg kan tilføje at den "skyder" når den motor bremser. Tilføjer det nogen mening til opklaring af problemet?

Og et tillægs spørgsmål (som jeg også forgæves har søgt rundt på herinde)
Bilen har de dejlige sæder med armlæn, den klassiske grå model hvor man har en sort dreje knap i lænet til op og ned. Hvordan kommer jeg ind og får strammet op hvis armlænet er blevet løst ? Kan sædebetrækket tages af, eller..?

Paul :-)


En ikke helt uvæsentlig detalje... Hvis den er med Lambda sonde ville jeg mistænke en utæthed i udstødningssystemet eller en defekt lambda sensor.

På 827'er benzin motorerne er de ofte den blå termokontakt der styrer autochokeren den er gal med. Den måler en ikke troværdig værdi og går på nødprogram => delvis choket hele tiden da fed blanding er en smule bedre end mager.... Er den sort i udstødningen?

Hvilken motorstyring er det - digifant / digijet? Det vil gøre fejlsøgning en hel del lettere.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

pho2graph

  • Gæst
Min motor hakker og hugger ved høje omdrejninger
« Svar #5 Dato: 28. Juni 2009 kl: 21:43:32 »
Hej. Har netop fået tjekket motorkoden, og det er en DJ, dvs 112 hk modellen. En af vores kolleager ringede for lidt siden, og vi fik løst problemet med at den skyder, som højest sandsynlig er en utæt udstødning....kalder Tyskland kalder Tyskland :-) (måske England)

Hmmm hvad er digifant/digijet, jeg er ikke så skarp i modellen endnu? Bare jeg ikke nu lyder for dum...sorry :-)

P

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Min motor hakker og hugger ved høje omdrejninger
« Svar #6 Dato: 28. Juni 2009 kl: 21:50:34 »
Citat fra: "pho2graph"
Hej. Har netop fået tjekket motorkoden, og det er en DJ, dvs 112 hk modellen. En af vores kolleager ringede for lidt siden, og vi fik løst problemet med at den skyder, som højest sandsynlig er en utæt udstødning....kalder Tyskland kalder Tyskland :-) (måske England)

Hmmm hvad er digifant/digijet, jeg er ikke så skarp i modellen endnu? Bare jeg ikke nu lyder for dum...sorry :-)

P


Det er på ingen måde et dumt spørgsmål. Her er lidt info:
http://wiki.80-90.co.uk/index.php/Fuel_system_-_Digijet_-_Brief_overview

og lidt til fejlsøgning:
http://shoebox-electronix.com/id55.html
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

pho2graph

  • Gæst
Min motor hakker og hugger ved høje omdrejninger
« Svar #7 Dato: 28. Juni 2009 kl: 21:57:20 »
Tak, så blev jeg meget klogere på hvad den sorte boks til venstre er. Og med et højspændings symbol på kan man godt holde snitterne på afstand. Den anden boks har et stor multisik der går ind i. Er det noget man kan få justeret hos almindelige værksteder/kan man gøre det selv? Jeg kunne læse og forstå, at man kan ikke justere tænding som man har gjort det på almindelige benzin biler førhen.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Min motor hakker og hugger ved høje omdrejninger
« Svar #8 Dato: 28. Juni 2009 kl: 22:05:22 »
Citat fra: "pho2graph"
Tak, så blev jeg meget klogere på hvad den sorte boks til venstre er. Og med et højspændings symbol på kan man godt holde snitterne på afstand. Den anden boks har et stor multisik der går ind i. Er det noget man kan få justeret hos almindelige værksteder/kan man gøre det selv? Jeg kunne læse og forstå, at man kan ikke justere tænding som man har gjort det på almindelige benzin biler førhen.


Der skulle helst ikke være noget at justere i den sorte boks (motorstyringen) det smarte er jo at den selv gerne skulle kunne justere når den er grundindstillet, hvilket du selv burde kunne gøre.

Der står en masse om det i det sidste link. Der er også en masse anden spændende info på den side.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)